Atgādinām, ka visiem motocikliem, kas piedalās ceļu satiksmē, ir jābūt OCTA, jo pretējā gadījumā cietušajiem nodarītos zaudējumus būs jāatlīdzina no saviem līdzekļiem.
Izņēmumi pagaidām ir tikai mopēdi un motorolleri ar motora tilpumu līdz 50 kub.cm, kuri, saskaņā ar likumdošanu, drīkst piedalīties ceļu satiksmē bez OCTA.
Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs: „Ja satiksmes negadījums ir izraisīts ar mopēdu vai motorolleru, kas pēc likuma nav jāapdrošina, tad negadījumā cietušie var saņemt zaudējumu atlīdzības no vainīgā tikai savstarpēji vienojoties vai tiesas ceļā pieprasot segt radušos zaudējumus Civillikumā noteiktajā kārtībā. Diemžēl šajā gadījumā nedarbojas OCTA sistēma, kas nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumos cietušo interešu aizstāvību un pasargātu vainīgo no finansiālas atbildības. Respektīvi, vainīgajam par negadījumu zaudējumus cietušajiem būs jāsedz no savas kabatas.”
Tādēļ šobrīd LTAB ir ierosinājis veikt grozījumus OCTA likumā, kas paredz lielāku ceļu satiksmes dalībnieku drošību, nosakot, ka visiem motociklu, mopēdu un motorolleru, neatkarīgi no motora tilpuma, īpašniekiem ir jāapdrošina sava kā īpašnieka obligātā civiltiesiskā atbildība. Tas nozīmētu, ka arī par mazjaudīgu mopēdu vai motorolleru, kuriem ir OCTA, izraisītiem negadījumiem cietušajiem radušos zaudējumus segtu apdrošinātājs. Jāmin, ka šāda kārtība atbilst Eiropas Savienības praksei un to paredz EK direktīvas.
Pērn cietušajiem par motociklu izraisītiem negadījumiem izmaksāts 82,67 tūkst.latu
Pērn motociklu intensīvas izmantošanas laikā vasaras mēnešos apdrošināto motociklu skaits svārstījās ap 10 – 11 000, šī gada maija sākumā to skaits jau sasniedzis 9 000. To izraisīto ceļu satiksmes negadījumu zaudējumu atlīdzību summu cietušajiem 2009.gadā veido 82,67 tūkstoši latu, kas ir par 47% mazāk nekā 2008.gadā. Galvenie iemesli, kāpēc ir samazinājušies izmaksāto zaudējumu atlīdzību apmēri, ir motociklu izraisīto negadījumu skaita samazināšanās par ceturtdaļu, kā arī remontdarbu izmaksu vispārējs samazinājums. Pērn vidējā atlīdzību summa lēmumā bija 533 lati.
23% no kopējās zaudējumu atlīdzību summas veido nodarītie zaudējumi personai, piemēram, par ārstēšanos un valsts un pašvaldību izmaksātajiem pabalstiem (piemēram, par invaliditāti un darbanespēju), kā arī rehabilitāciju. Bieži cieš un traumas gūst tieši motocikla pasažieris, kuram nav atbilstošs drošības ekipējums kā motocikla vadītājam. Savukārt lielāko daļu – 77% veido nodarītie zaudējumi transportlīdzekļiem.
J.Stengrevics: „No visiem ar motociklu izraisītajiem negadījumiem pērn mazāk kā 3% gadījumos vainīgajam motociklam nav bijusi OCTA. Tas ir pat nedaudz mazāk nekā vidējie rādītāji kopumā. Jāatgādina, ka saskaņā ar likumdošanu bargākais sods par braukšanu bez OCTA ir ne tikai administratīvais sods 60 – 80 latu apmērā, bet arī pakļaušana sevi milzīgam finansiālam riskam, jo izraisītas avārijas gadījumā no garantijas fonda izmaksātās atlīdzības ar regresa prasību vainīgajam būs jāatmaksā līdz pēdējam santīmam.”