Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) atbalsta Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas (LPAA) publiski pausto viedokli par nepieciešamību mazināt nodokļu nemaksāšanu autoservisu nozarē.
Tādā veidā tas veicinātu godīgas konkurences principu veidošanos un izvairīšanos no tirgus kropļošanas, kas būtiski uzlabotu arī apdrošinātāju darbu atlīdzību izmaksāšanā par bojātu tr.l. remontu pēc CSNg.
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Ekonomiskās lejupslīdes apstākļos pieauga to ceļu satiksmes negadījumos cietušo transportlīdzekļu īpašnieku skaits, kuri pēc ceļu satiksmes negadījuma vēlējās saņemt zaudējumu atlīdzības naudā. Šādos gadījumos cietušajam ir brīva izvēle, kam uzticēt sava auto remontdarbus un kādā veidā norēķināties par sniegtajiem servisa pakalpojumiem. Daļa šo īpašnieku grēko, ļaujot servisiem par sniegtajiem pakalpojumiem neizrakstīt rēķinus. Šāda tendence mazina apzinīgo servisu konkurētspēju un ļauj pelēkajai ekonomikai autoservisos tikai uzplaukt. Esam ierosinājuši izmaiņas OCTA likumā, kas paredz, ka apdrošinātājs par atlīdzību izmaksām naudā zaudējumu apmēru nosaka bez PVN, jo faktiski remonta pakalpojums nav saņemts. Šādas izmaiņas veicinātu legālu remontu veikšanas pakalpojumu izmantošanu.”
Priekšlikumi OCTA likuma grozījumos paredz, ka atlīdzības ar PVN tiks maksātas tikai tajos gadījumos, kad tiek saņemts autoservisa pakalpojums par bojātā transportlīdzekļa remontu. Šāda prakse tiek izmantota arī citās ES valstīs. Šobrīd grozījumi likumā vēl tiek skatīti Ministru Kabinetā.
J.Stengrevics: „Krīzes ietekmē daudz vairāk cietušo transportlīdzekļu īpašnieki izvēlas servisus, kuros nemaksā nodokļus, jo tie piedāvā zemākas cenas, kas ļauj ietaupīt uz apdrošinātāja izmaksātās atlīdzības rēķina. Tāpēc svarīgi ir papildināt apdrošinātāju instrumentus, lai tie efektīvāk varētu palīdzēt valstij un nozarei cīnīties ar servisiem, kas izvairās maksāt nodokļus. Priekšlikumi grozījumiem likumā, kas paredz skaidras naudas izmaksām zaudējuma apmēru noteikt bez PVN, mazinās cietušo interesi saņemt atlīdzību naudā, jo tas nebūs izdevīgi – nevarēs ietaupīt uz PVN rēķina. Cietušie būs daudz vairāk motivēti uzticēt remontdarbus jau konkrētam servisam, kura sniegtos pakalpojumus apmaksā apdrošinātājs."
Saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu (OCTA likums), ceļu satiksmes negadījumos cietušo transportlīdzekļu īpašnieki par transportlīdzeklim nodarītajiem zaudējumiem var saņemt atlīdzību divos veidos: apmaksātu servisa pakalpojumu par remonta veikšanu transportlīdzeklim vai arī izmaksu naudā, kas ir pašsaprotama transportlīdzekļa bojāejas gadījumos, bet ir izvēles tiesības pie remontējamiem bojājumiem.
Khmmmmm
Jā un nē.
Bieži vien, pie nelieliem bojājumiem cilvēku neinteresē - vai viņa auto tiek sataisīs ar vai bez PVN. Jaunu un vēl garantijā esošu auto remotu parasti uzņemas jaunā auto pārdevējs, ir gan reizes, kad apdrošinātājam ir viedoklis, ka tas pats būšot spējīgāks nodrošināt auto remontu (tas kļūst uzjautrinoši/apšaubāmi, ja tiek nobojāts retāk sastopamas auto markas modelis). Problēma jau tur - ka apdrošinātājs bieži vien cenšas uzspiest kādu, paša lobētu servisu, kam bieži ir tikai jāimitē remonta kvalitāte. Ir zināmi gadījumi, kad pēc "remonta" atklājas visādi pigori. A kad īpašnieiks saka - gribu remontēties tur un tur, tiek izdomāti visādi iegansti, lai tik tā nenotiktu...