Populisma vietā - reālu atbalstu velosipēdistiem! 2

 
11.aprīlis 2011 10:04

Izskanējušie viedokļi par sabiedriskā transporta joslu iespējamo izmantošanu arī velosipēdistu pārvietošanās vajadzībām rosina diskusijas...

Gan pēc Latvijas automoto biedrības (LAMB) secinājumiem, gan citu ekspertu viedokļiem Ceļu satiksmes noteikumos (CSN) šobrīd ir pretruna vērtējot velosipēdistu tiesības izmantot sabiedriskā transporta joslas. CSN 224. pants nosaka, ka velosipēdistiem „atļauts braukt ... iespējami tuvāk brauktuves (braukšanas joslas) labajai malai”, bet brauktuves labajā malā taču ir sabiedriskā transporta josla! Savukārt 298.4 pants nosaka, ka sabiedriskā transporta josla „paredzēta tikai pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem un taksometriem”.

Šobrīd, lai izpildītu CSN prasības, ir „jāizdzen” velosipēdists ielas vidū starp pasažieru autobusu, kas pārvietojas sabiedriskā transporta joslā, un blakus braucošu preces izvadājošu „fūri”. Nav jābūt ekspertam, lai saprastu, ka realitātē, šāda situācija apdraud gan velosipēdistu kā mazaizsargāto satiksmes dalībnieku, gan var izraisīt avārijas situāciju un apdraudēt autovadītāju, tātad CSN ir jāmaina un jānovērš pretruna.

Tajā pat laikā katrai problēmai ir teorētiskā un praktiskā puse. Prakse liecina, ka izmaiņu ierosinātāju aicinājums atļaut velosipēdistiem izmantot sabiedriskā transporta joslas, vairāk atgādina populistisku mēģinājumu apliecināt sevi kā lielus “velodraugus”, nevis patiesu mēģinājumu risināt riteņbraucēju pārvietošanās problēmas pilsētā. Piemēram, kurš dienā brauks pa sabiedriskā transporta joslu 13. janvāra ielā, ja ir iespēja ar komfortu un bez riska pārvietoties par visai brīvu trotuāru zaļajā zonā starp ielu un tramvaja sliedēm?

Savukārt, braukšana pa noslogoto joslu Merķeļa ielā posmā starp A. Čaka un Kr. Barona ielu dienas laikā vispār diez vai ir īsti reāla, bet blakus esošais trotuārs stacijas tuvumā ir stipri noslogots. Brīvības ielā sabiedriskā transporta joslas izmantošana nebūtu atļauta, jo CSN 230.6 pants nosaka, ka velosipēdistam ir aizliegts „braukt pa ceļu, ja tam blakus atrodas velosipēdu ceļš”, un uz šīs ielas ir izbūvēts moderns veloceliņš. Viena no retajām reālajām vietām, kur velosipēdists varētu izmantot sabiedriskā transporta joslu, ir Raiņa bulvāris, kam blakus gan ir ikdienā ne pārāk noslogots trotuārs. Rodas jautājums, kādēļ šādā situācijā riteņbraucējam braukt starp autobusiem un trolejbusiem?

Situācija Rīgas ielās liecina, ka patiesu vēlmi atvieglot velosipēdistu pārvietošanos un mazināt apdraudējmu apliecinātu aktīvāka veloceliņu izbūve. Jau 2010. gada augustā SKDS veiktā iedzīvotāju aptauja liecina, ka veloceliņu izbūve ir rīdziniekiem aktuāla tēma, it īpaši Centra rajonā dzīvojošajiem velosipēdistiem.

Pētījumi liecina, ka riteņbraucēju skaits Rīgā tikai pieaugs. Uz velosipēda sēžas pat tie, kas uz diviem riteņiem pēdējo reizi braukuši bērnībā. Kopumā gan no sabiedrības veselības, gan vides aizsardzības viedokļa tā ir slavējama tendence. Tādēļ labāk veiksim reālus velotransporta satiksmes uzlabošanas darbus nevis spēlēsimies ar populismu.

Juris Zvirbulis,
LAMB prezidents, Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis

 
Visi komentāri
 
282408. viesis 12.aprīlis 2011 12:34
0 0 Atbildēt

Nu tas nu gan būtu pilnīgs murgs ļaut velosipēdistiem braukt pa sabtransa joslām. Kautgan vini to praktizē jau tagad, lieki čakarējot satiskmi.

Varētu varbūt tikai ar nosacījumu, ka netraucē pārvietoties sabtransam.

282410. viesis 12.aprīlis 2011 15:22
0 0 Atbildēt

labāk jau lai tie velosipedisti brauc pa ietvēm. Tās pie mums ir daudz un plašas. vietas pietiks gan velobraucējiem, gan gājējiem. Trolim, lai apbrauktu velobraucēju, vismaz metru jāīet ārā no savas joslas - tas traucē citiem. bet auto brauktuves jau nu labāk noslogot mazāk, īpaši jau sab.transa joslas. nupat esmu ievērojis, ka šogad daudzviet pat rolleristi sākuši braukt pa ietvēm. Lai brauc - arī viņiem vietas tur pietiks. Arī esplanadē un bastejā. Bet uz ceļiem tomēr mierīgāk, ja velo/mopēdisti ir mazāk.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 6

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 
 

Viens no iemesliem - pieprasījuma kritums: "Tesla" Vācijas rūpnīcā likvidēs 400 darbavietas 5

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" tā vienīgajā Eiropas ražotnē Vācijā likvidēs 400 darbavietas, teikts otrdien publiskotajā kompānijas paziņojumā. Lasīt vairāk

 

Mediķu secinājums bargs: Elektroskrejriteņi ir neveiksmīgi (+ VIDEO) 27

Elektroskrejriteņu mazie ritenīši, augstais smaguma centrs un pietiekoši lielais ātrums veicina to, ka pat dūres lieluma, pāris centimetrus dziļa bedrīte var izraisīt smagu kritienu. Tā intervijā “Rīta Panorāmā” sacīja Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas galvenais ārsts Uģis Zariņš. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti