Saeima pirmajā lasījumā atbalsta grozījumus OCTA likumā 13

 
26.maijs 2011 11:04

Saeima pirmajā lasījumā atbalstījusi grozījumus OCTA likumā, kuri paredz, ka turpmāk cietušā transportlīdzekļa īpašnieks atlīdzību par zaudējumiem varēs saņemt pie sava apdrošinātāja.

Ar grozījumiem OCTA likumā tiks ieviesta jauna norma, kura apdrošinātājiem ļaus veikt Tiešo zaudējumu regulēšanu (TZR) pēc brīvprātības principa, tādējādi liekot savā starpā konkurēt ne tikai ar piedāvātās OCTA polises cenu, bet arī sniegto pakalpojumu kvalitāti.

Pie grozījumiem OCTA likumā kopumā ir strādāts vairāk kā gadu, darbu uzsākot jau 2009. g. decembrī. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) ierosinātos grozījumus primāri skatīja LTAB Konsultatīvā padome, kuras sastāvā ietilpst Finanšu, Satiksmes, Zemkopības ministriju, Finanšu un kapitāla tirgus komisijas pārstāvji, kā arī apdrošinātāji un profesionālo sabiedrisko organizāciju pārstāvji. Pēc grozījumu pieņemšanas LTAB Konsultatīvajā padomē tie tika virzīti uz izskatīšanu un balsošanu Ministru Kabinetā, kas 29.martā nobalsoja par jauno normatīvu virzīšanu Saeimā, pēc kā par OCTA likuma izmaiņām tika plaši debatēts Saeimas budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā, kura sniedza savu konceptuālu atbalstu likuma tālākai virzībai Saeimā.

„Kopš 90 to gadu beigām, kad tika radīta OCTA sistēma, tā ir nepārtraukti attīstījusies, un TZR sistēma ir veids kā tai turpināt pilnveidoties. Šobrīd TZR sistēma tiek pielietota un veiksmīgi darbojas vairākās Eiropas valstīs: Francijā, Beļģijā, Spānijā, Portugālē, Itālijā u.c. Sistēmas veiksmīgas darbības pamatā kalpo fakts, ka TZR ir ieguvums OCTA klientiem, jo vēršoties pie sava apdrošinātāja transportlīdzekļa īpašnieks būs pārliecināts par sniegto pakalpojumu servisu un objektivitāti zaudējumu atlīdzināšanas aprēķinos”, skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Jāapdrošina arī mopēdi

Atbilstoši Eiropas Komisijas (EK) direktīvām, OCTA likumā ir ietverti grozījumi, kuri paredz, ka pēc likuma stāšanās spēkā arī mopēdiem un specializētiem tūrisma transportlīdzekļiem būs nepieciešama OCTA.

„Šobrīd Latvijā ir reģistrēti vairāk nekā 19 000 mopēdu, taču apdrošināti ir tikai 1%, jo līdz šim civiltiesiskās apdrošināšanas līgumus mopēdu īpašnieki varēja slēgt brīvprātīgi. Tomēr, ja mopēds piedalās ceļu satiksmē tas tāpat kā citi sauszemes transportlīdzekļi (motocikls vai automašīna) kļūst par paaugstinātas bīstamības avotu attiecībā pret mazākaizsargātiem ceļu satiksmes dalībniekiem (gājēji, riteņbraucēji), līdz ar ko arī uz mopēdu īpašniekiem ir attiecināmas tās pašas normas, kas uz citiem transportlīdzekļu īpašniekiem”, informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Zaudējumu atlīdzināšana ieskaitot PVN – tikai pakalpojuma saņemšanas gadījumā

OCTA likumā ir iestrādāti arī vairāki regulējumi, saistīti ar atlīdzību izmaksām. Paredzēts, ka gadījumā, ja CSNg bojātā transportlīdzekļa īpašnieks izvēlēsies saņemt kompensāciju par CSNg bojāto auto skaidrā naudā, nevis remontēt transportlīdzekli ar apdrošinātāju saskaņotā servisā, tad atlīdzība tiks izmaksāta bez PVN.

„Kā rāda prakse, šobrīd ļoti bieži ir situācija, ka cietušais transportlīdzekļa īpašnieks izvēlas skaidras naudas norēķinu. Tomēr pēc kompensācijas saņemšanas, cietušais nevis saremontē savu transportlīdzekli, bet gan iegūtos līdzekļus novirza citiem mērķiem: kredītu segšanai, tekošajiem pirkumiem u.c. Vienlaikus turpinot pārvietoties ar bojāto transportlīdzekli, tādējādi apdraudot citus ceļu satiksmes dalībniekus. Otra problēma, ka ļoti bieži cietušie sava transportlīdzekļa remontam izvēlas autoservisus, kas nemaksā nodokļus un ir pat daļēji vai pilnībā nelegāli. Tomēr, ja autovadītājs ar uzrādītājiem dokumentiem varēs pierādīt automašīnas remontu, apdrošinātājs atlīdzinās arī PVN summu”, skaidro Juris Stengrevics.

Pret negadījumu izraisītāju varēs vērsties ar regresa prasību

Pasliktinoties ekonomiskajai situācijai arvien vairāk autobraucēju lieto attiecīgajam gadalaikam neatbilstošas transportlīdzekļa riepas, un minētais arvien biežāk mēdz būt CSNg cēlonis. Līdz šim, ja vadītājs pārvietojās ar transportlīdzekli, kurš nebija aprīkots ar riepām, kas atbilst normatīvajos aktos noteiktajām sezonālajām prasībām attiecīgajā gadalaikā, pret transportlīdzekļa īpašnieku nevarēja celt nekādu prasību. Izmaiņas OCTA likumā turpmāk paredzēs, ka apdrošinātājs varēs iesniegt regresa prasību pret CSNg zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieku vai — transportlīdzekļa līzinga gadījumā — līzinga ņēmēju, ja transportlīdzeklis bijis aprīkots ar riepām, kas neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām sezonālajām prasībām attiecīgajā gadalaikā, un CSNg nodarītajam zaudējumam ir cēlonisks sakars ar minēto pārkāpumu.

Papildus grozījumi OCTA likumā paredz arī kārtību, kas vienkāršos informācijas saņemšanu no atsevišķām valsts institūcijām. Līdzšinējo izziņu vietā, kas bija jāiesniedz cietušajai personai, tagad apdrošinātāji varēs paši pieprasīt nepieciešamos datus, tādējādi atvieglojot cietušajam zaudējumu pieteikšanas procedūru.

Būtiskas izmaiņas OCTA likumā gaidāmas arī saistībā ar Saskaņotā paziņojuma iesniegšanas termiņu. Šobrīd likums nenosaka konkrētu termiņu, cik ilgā laikā pēc apdrošinātāja vai LTAB pieprasījuma jāsniedz informācija par notikušā apstākļiem CSNg iesaistītajām personām, līdz ar to informācijas sniegšanas pienākums noregulēts nekonkrēti. Spēkā esošajā tiesiskajā regulējumā noteiktā termiņa interpretācija praksē sagādā problēmas gan apdrošinātājiem, gan personām, kurām ir pienākums paziņot par apdrošināšanas gadījumu. Tāpēc turpmāk plānots, ka informācija par CSNg būs jāiesniedz desmit dienu laikā no ceļu satiksmes negadījuma dienas. Ja abas CSNg iesaistītās puses būs sniegušas informāciju par negadījuma apstākļiem, tas paātrinās arī lēmuma pieņemšanu par apdrošināšanas atlīdzību cietušajam.
 

 
Visi komentāri
 
282887. viesis 26.maijs 2011 14:06
0 0 Atbildēt

Par riepām nepoņal - tad ar M+S braukt vasarā saulainā laikā nevarēs?

282889. viesis 26.maijs 2011 14:11
0 0 Atbildēt

Nu, ko - mopedistiem būs jāgatavojas pirkt OCTA polises. Jautājums tikai - kad šo likumu pieņems un kad tas stāsies spēkā. Pieļauju, ka mopēdistiem polišu sezona var stāties spēkā tikai nākamgad. Kamēr vēl valdība izstrādās visus attiecīgos saistošōs noteikumus, noteiks cenas - arī paies laiks. Bet, kopumā ideja ir atbalstāma. Domāju, ka to vajadzētu nākotnē attiecināt arī uz velosipedistiem. Vakar redzēju, kā viens velobraucējs ielika auģikam A6 sānos - durvis tam bija pagalam. Ko tur daudz šoferis no tā nabaga "pacana" varēs nokāst - kapeikas. Pašam vien būs jāremontē.

282890. viesis 26.maijs 2011 14:45
0 0 Atbildēt

Vajadzēja papildināt ar to, ka apdrošinātāji izmaksā atbilstoši CP lēmumam, nevis viņu mistisku ekspertu skrincelējumiem.

282891. viesis 26.maijs 2011 15:07
0 0 Atbildēt

Regresu varēs piedzīt tikai no tiem, kas dzīvi pēc pašu izraisītā negadījuma!

Manā gadījumā vainīgais ar līdzbraucēju nositās. Un BALTIKUMS tā arī pasaka - BALTIKUMAM nav no kā piedzīt regresu!!!

Cerams, ka TZR arī darbosies. Kaut gan, to vēl redzēsim. Ne katrs apkrāptais uzdrošinās skaļi iet un runāt par savu gadījumu ar klaju likumpārkāpumu no apdrošinātāja puses.

Manā gadījumā BALTIKUMS vēl arvien nav atsūtījis nekādu lēmumu (pat par atteikuma pamatojumu) kopš mana 15. decembra iesnieguma ar LTAB un Veselības inspekcijas lēmumiem, kuros ir atzīts: BALTIKUMS ATTEIKUMS IR PRETLIKUMĪGS.

REINICĀN, es jau vairāk kā pusgadu gaidu, kad BALTIKUMS man izsūtīs LĒMUMU!!! Lēmumu, REINICĀN! Tam bija jābūt pieņemtam jau pagājušā gadā!

282893. viesis 26.maijs 2011 15:23
0 0 Atbildēt

Kanibāls, izlasi vēlreiz. Ar normatīvajiem aktiem neatbilstošām riepām. Tātad - plikām, vasarā radzēm, ziemā vasarenēm.

Dabi, beidz ņemties te katrā octas rakstā. Apnicis jau lasīt. Nu, zina visa pasaule to tavu bēdu.

282894. viesis 26.maijs 2011 15:28
0 0 Atbildēt

282893

Nelasi, ja apnicis. :))

Un tā nav tikai mana bēda - tā var kļūt jebkuram bēda, ja vien par to nerunās un to nereklamēs kā veidu, kādā apdrošinātājs LATVIJĀ mierīgi var pārkāpt likumu!

BALTIKUMS jau nu noteikti gan gribētu, lai es apklustu! :))

282895. viesis 26.maijs 2011 17:17
0 0 Atbildēt

Dabi, tā jau tev kaut kāda paranoja - visi, kuri tev nepiekrīt, uzreiz ir no baltikuma vai ltab. :D Bet viss jau ir normāli, vienu reizi izstāsti savu sāpi, pāris reizes iekomentē, nu, pietiks. Arī es konkrētajā situācijā vairāk esmu tavā pusē, bet, nu, kolīdz raksts par octa, tā tu ar savu jau n reizes izklāstīto problēmu klāt. Sāk jau smieklīgi palikt. Īpaši, kad sāc raksta komentos uzrunāt cilvēkus, kuriem ar rakstu nekāda sakara nav. Bet, nu jā, tev taisnība, tava izvēle - pazemot sevi, mūsu izvēle - lasīt, kā tu to dari.

Kas attiecas uz to apdrošinātāju un likuma pārkāpšanu. Te jau problēma jāmeklē pašā saknē. Kamēr būs tādi ļautiņi, kas tādās kompānijās kā Baltikums un Balva drošinās tikai tāpēc, ka tur, redzies, lētāk, tikmēr arī šīs kompānijas ekonomēs uz izmaksām. Un vai tu, dabi, vari likt roku uz sirds, ka vienmēr pirms polises iegādes esi izvērtējusi apdrošinātāja reputāciju u.c. kritērijus, nevis galvenokārt uz cenu skatījusies? Teikšu godīgi, ja atbildēsi - jā, neticēšu.

P.S. Un kāds sakars šim rakstam ar kaut kādu Reinicānu? Un kas vispār ir Reinicāns? :D

282897. viesis 26.maijs 2011 17:50
0 0 Atbildēt

Šis raksts ir par OCTA LATVIJĀ.

Mans gadījums ir saistīts ar OCTA likumu, kuru neievēro apdrošinātājs, kuram ir license LATVIJĀ.

Un OCTA sistēma LATVIJĀ ir tik bezrokaina un bezzobaina, ka jabkurš BALTIKUM'veidīgais var neievērot likumu un'par to neviens neatbild.

Visiem kantoriem, kas regulē OCTA darbību, ir TIKAI REKOMENDĒJOŠS RAKSTURS! Bet likums ta OBLIGĀTS!

Redzi, var jau būt, ka TEV škiet, ka mani komentāri nav par tēmu, ka mani vajā paranoja, ka Reinicāns ir mistisks personāžs un tavās acīs es varu būt kaut 10-kārtīgismieklīga, bet -

turpināšu informēt gan par BALTIKUMU, gan par to kā tālāk risinās mana lieta, kas ir vistiešākajā veidā saistīta ar OCTA, gan par to kā tālāk risināsies tiesas process!

Bet, ja tevi neinteresē - nelasi un nekļūsti smieklīgs komentējot tevi neinteresējošus komentārus.

282898. viesis 26.maijs 2011 18:09
0 0 Atbildēt

Es sāku domāt,ka Baltikums ir 100% pareizi rīkojies, jo nu šitādiem kadriem kā dabi parasti viss ir slikti.

282900. viesis 26.maijs 2011 18:28
0 0 Atbildēt

Baltikums jau zin, ka tiesāšanās ir ilga un lielām kompānijām mazsāpīga.

282903. viesis 26.maijs 2011 21:07
0 0 Atbildēt

IV, Tu biji lieciniekes, ka tieši velosipēdists bija vainīgs? Vai pieteicies Audi vadītājam par negadījuma liecinieku?

282907. viesis 27.maijs 2011 7:24
0 0 Atbildēt

dabi 17

turpināšu informēt gan par BALTIKUMU, gan par to kā tālāk risinās mana lieta, kas ir vistiešākajā veidā saistīta ar OCTA, gan par to kā tālāk risināsies tiesas process!

Bet, ja tevi neinteresē - nelasi un nekļūsti smieklīgs komentējot tevi neinteresējošus komentārus.

========================

Hmm, un kāpēc tu nepiestādi savas sāpes izklāstu, piemēram, "Tautas balsij"

vai "Degpunktam"? Tur par tavu sāpi uzzinātu daudz lielāka auditorija, nekā

šeit TVnetā. Protams, nosaucot vainīgo uzvārdus utt.. Prakse rāda, ka tā ir

visai iedarbīga metode...

282916. viesis 27.maijs 2011 19:28
0 0 Atbildēt

Crankshaft tas jau ir izdarīts. Ir jau bijuši sižeti TV, lai dabi ieliek linkus . Protams līdz tiesas izskatīšanai šis jau būs visiem piemirsies.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti