Par tīru vidi arī rīdziniekiem! 3

21.jūlijs 2011 9:32

Informācija par gaisa piesārņojuma pieaugumu Rīgā, rosina pārdomas, kas tad tiek darīts, lai piesārņojumu mazinātu?

Katrā sevi cienošā Eiropas pilsētā, īpaši jau vecajās ES dalībvalstīs, vietējās pašvaldības iniciē un īsteno pasākumus, kuru mērķis ir samazināt iedzīvotāju veselībai bīstamo piesārņojumu, kā arī CO2 izmešu apjomu. Nav vēlreiz jāizdomā divritenis, bet kārtējā ārvalstu komandējuma laikā Rīgas domes vadība un atbildīgās amatpersonas varētu iepazīties arī ar šādu kolēģu pieredzi. Nožēlojami, ka gaisa kvalitātes uzlabošanas programma Rīgas domē akceptēta, baidoties no ES sankcijām, par gaisa piesārņojuma palielināšanu, nevis rūpējoties par rīdzinieku veselību.

Eiropas pilsētās ir izplatīta prakse atļaut videi draudzīgam transportam, kā elektroauto, hibrīdauto un iespējams arī ar gāzi un ūdeņradi darbināmiem spēkratiem izmantot stāvvietas par velti. Lai arī ekspertu prognozes neliecina, ka tuvākajā laikā sagaidāms straujš elektroauto skaita pieaugums, tomēr šādi pasākumi rosinātu Rīgā dzīvojošos un strādājošos autovadītājus pārkāpt videi draudzīgākos transporta līdzekļos. Vairākās ES dalībvalstīs autovadītājiem pēc elektromobiļa iegādes daļa naudas tiek atmaksāta tieši vai arī nodokļu atvieglojumu veidā.

Plaši apspriestie plāni celt pilsētas pievārtē lielas autostāvvietas, lai tālāk uz pilsētas centru autovadītāji pārvietotos ar sabiedrisko transportu, šobrīd palikuši uz papīra, tomēr arī tas būtu risinājums, ņemot vērā nepārtraukti pieaugošās degvielas izmaksas. Pie kam samaksājot saprātīgu cenu par piepilsētas stāvvietas izmantošanu, autovadītājs saņemtu talonu, ar kuru sabiedrisko transportu varētu izmantot par velti vismaz divas reizes, uz centru un atpakaļ.

Vides un reģionālās attīstības ministrijas nodoms diferencēt gada nodokļus spēkratiem ar dažādiem CO2 izmešu apjomiem būtu apsveicams, ja atkal „neostu” pēc kārtējā maksājumu palielinājuma. Videi draudzīgajam transportam nodoklis būtu jāsamazina, tomēr pārējiem nedrīkst palielināt. Jau tā Latvija izceļas ar īpaši augstiem regulārajiem maksājumiem, kas jāveic autovadītājiem, un ir skaidrs, ka zemās pirktspējas dēļ lielākā iedzīvotāju daļa brauc ar auto, kuru var atļauties nevis kuru gribētu balstoties uz ekoloģiskiem apsvērumiem.

Latvijas Automoto biedrība (LAMB), kā Starptautiskās automobiļu federācijas (FIA) dalībniece, jau 2010 gadā pievienojās Globālās degvielas ekonomijas iniciatīvai „50 by 50”, kuras mērķis ir līdz 2050. gadam par 50% samazināt degvielas patēriņa un par 50% CO2 izmešu apjomu. Iniciatīvā iesaistījusies Starptautiskā autombiļu federācija, Starptautiskais transporta forums, Starptautiskā enerģijas aģentūra, ANO Vides programma, kā arī citas dažādu valstu institūcijas un organizācijas.

LAMB ir noslēgusi sadarbības līgumu ar Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrību par tehniskās palīdzības sniegšanu elektroauto vadītājiem uz ceļa.

Aicinām gan citas sabiedriskās organizācijas, bet it īpaši jau valsts un pašvaldību institūcijas aktīvāk iniciēt un iesaistīties gaisa piesārņojuma ierobežošanas pasākumos, vairāk domājot par savas valsts iedzīvotāju veselību nevis baidoties no ES sankcijām.

Juris Zvirbulis,
LAMB prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis

 
Visi komentāri
 
283429. viesis 22.jūlijs 2011 0:39
0 0 Atbildēt

Vakar bij pamatīga lietusgāze līdz ar to problēma ir atrisināta, viss aizskalojās prom :D

283431. viesis 22.jūlijs 2011 1:11
0 0 Atbildēt

Rungainis arī mēģina būt par tapu visos caurumos...

283533. viesis 29.jūlijs 2011 23:19
0 0 Atbildēt

Nu te nu gan Zvirbuļa kungs ir padevies smadzeņu skalošanai. Lieliskākais reklāmas triks pēdējā laikā - Toyota uztaisa ažiotāžu ar Prius, panāk hibrīdautomobīļiem īpašu statusu un saražo virkni hibrīd-Lexus, kam nav ne mazākā sakara ar ekonomisku vai ekoloģisku braukšanu, bet ir visas priekšrocības, salīdzinājumā ar citiem luksusklases konkurentiem.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Viesojamies Kuldīgā jaunajā mākslas kvartālā "Duna Brewery un KOPA" Kaļķu ielā 14 (+ VIDEO)

Latvijas Gada auto 2023 testa dalībnieki piestāj Kuldīgā, jaunajā mākslas kvartālā "Duna Brewery un KOPA". Eksperti šeit var atpūsties, bet elektroautomobiļi papildināt enerģijas krājumus. Lasīt vairāk

 

Vai drīkst glabāt riepas uz balkona? 3

Pēc katras nomaiņas riepas tiek novietotas glabāšanā līdz nākamai sezonai. Noteikti esat aizdomājušies, ka to kalpošanas ilgums atkarīgs arī no uzglabāšanas apstākļiem. Lasīt vairāk

 

Dabasgāzes un siltumenerģijas atbalstu piemēros automātiski

Nākamā apkures sezona būs dārga. Tāpēc valdība sagatavojusi dažādus iedzīvotāju atbalsta veidus. Bet kā pie tiem tikt? Kam atbalsts pienāksies automātiski, kam – nāksies pieteikties? Lai gan joprojām ir daudz nezināmo, šis tas kļuvis skaidrāks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Toyota pirmais 100 % elektromobilis (+VIDEO) 5

Toyota ir hibrīdauto pionieris, turpretim sava elektromobiļa japāņiem nebija. Tāpēc pirmais 100% bateriju auto no hibrīdu senseja ir notikums, kas jāredz klātienē. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti