Viens no dārgo zīmolu "premium" klases auto tirgotājiem savā uzņēmējdarbībā iespējams ieviesis noziedzīgu shēmu, kuras mērķis ir apkrāpt Latvijas valsti, nenosaucot autotirgotāju vārdā, raksta "Neatkarīgā". Pats vārdā nenosauktais autotirgotājs iesaisti nelikumīgās darbībās noliedzot.
Kā vēsta laikraksts, vispirms par dārgo mašīnu netiek samaksāts pievienotās vērtības nodoklis (PVN), bet pēc tam vēl tiekot atprasīta nauda no valsts par nenotikušu saimniecisko darbību. Tas iespējams, pateicoties radniecīgām kompānijām tuvējās ārzemēs, fiktīvām starpniekfirmām un uzraugošo institūciju nespējai pārraut blēžu sabūvētās ķēdes.
Šādu informāciju "Neatkarīgā" saņēmusi no anonīma pirmavota, un tālāk nodevusi to Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un Valsts ieņēmumu dienesta (VID) rīcībā. VID atzinis, ka tajos redzamās shēmas ir līdzīgas citām, un VID bez ievērības šādu iespējamību neatstāšot.
PVN shēmās izmantotās automašīnas ir ļoti dārgas, arī tādas, kas pēc dīlera mājaslapā pieejamā cenrāža pārsniedz 70 000 eiro vērtību ar PVN, taču PVN nonākot vis valsts, bet gan shēmotāju kabatās. No katra darījuma tiekot nozagti vismaz ap 10 000 eiro, bet kopumā runa varētu būt par simtiem tūkstošu optimizētu eiro.
"Neatkarīgajai" nopludinātajā shēmā mērķis esot PVN apiešana, kam daļā gadījumu izmantota dokumentu viltošana. Proti, lietuviešu izsniegtajās tehniskajās pasēs trūkst rindiņas, kas liecina par izsniegtā dokumenta derīguma termiņu. Tas ļauj noslēpt faktu, ka mašīna nav pārdota uz Lietuvu kā galapunktu, jo pretēja gadījumā būtu piemērojams pilns PVN. Tātad blēžiem ir kontakti Lietuvas autoreģistrā.
Kā skaidro CSDD eksperti, šī rindiņa esot tieši Lietuvas reģistrācijas apliecības specifika - parāda, vai auto Lietuvā reģistrēts uz laiku vai pastāvīgi. Tas esot jāzina lietuviešu nodokļu dienestam. Turpretī Latvijā tehniskā pase tiek izsniegta kaut vai automašīnas mūža lietošanā vai līdz brīdim, kad nomainās īpašnieks. Shēmas ietvaros tas notiek vairākkārt.
Shēma darbojoties sekojoši: dīlera mātes kompānija Igaunijā piegādā mašīnu dīlerim Latvijā. Tad tā tiek reģistrēta uz fiktīvas firmas vārda Lietuvā, pēc tam uz fiktīvu firmu Latvijā jeb tā saukto buferi. Tad vēl vienu vai vairākām fiktīvām firmām, kas reģistrētas uz kādiem Moldāvijas, Baltkrievijas vai Tadžikistānas izcelsmes pilsoņiem. Visbeidzot auto nonāk pie gala īpašnieka - fiziskas vai juridiskas personas. Ja pēdējā vēl pamanās nodeklarēt nenotikušu saimniecisko darbību, tad pastāv arī iespēja atgūt PVN no valsts budžeta.
Vienā no piemēriem kādai automašīnai pērn deviņu mēnešu laikā Latvijā veiktas 19 dažādas reģistrācijas operācijas. Daudzas no tām ar vienas vai divu dienu starpību. Septiņas reizes reģistrā par šo mašīnu parādās ieraksts - īpašnieka maiņa. Shēmoto automašīnu sarakstā kopumā parādās 28 automašīnas, kas reģistrētas gan pērn, gan arī vēl šovasar. Turklāt ar piebildi, ka šī ir tikai daļa, - esot vēl daudzas citas. CSDD konstatēja, ka reģistrācijas tiešām ir notikušas un patiešām izskatās aizdomīgi, taču CSDD neredz, vai par tām nomaksāti nodokļi. CSDD pienākumos jau kādu laiku ir ziņošana VID par aizdomīgām reģistrācijām, un tas esot darīts arī šajā gadījumā. Ceļu satiksmes likumā aizdomīgai reģistrācijai noteiktās pazīmes ir šādas: ja juridiska persona Latvijā reģistrē citā ES valstī iegādātu jaunu mašīnu (ne vecāku par pieciem gadiem) vai mašīna gada laikā pēc pirmās reģistrācijas Latvijā iegādāta citā ES valstī un vēlreiz reģistrēta Latvijā.
Auto asociācijas pārstāvis Ingus Rūtiņš apstiprinājis, ka PVN karuseļi nozarē ir ļoti izplatīta problēma. Par konkrēto dīleri baumu līmenī esot dzirdēts, ka tas ieinteresējis tiesībsargājošās iestādes, taču "auditi notiek regulāri un pie neskaitāmiem asociācijas biedriem".
Labāk reģistrēt Kajēnus par kravas auto, shēma strādā. Katrai soskai pa firmas džipam!