Itālijas žurnāla Vado e Torno balvu nominācijā Gada ilgtspējīgais kravas auto 2021 laurus plūca Iveco S-Way NP 460. Uzvarētāju izvēlējās profesionālu žurnālistu žūrija.
Sākot no balvas pirmās pasniegšanas 2016. gadā, žūrijas locekļi savus vērtējumus balsta uz Vado e Torno universālo indeksu, ko ieviesa vēl gadu iepriekš un ko var izmantot, lai noteiktu jebkura transportlīdzekļa ilgtspēju. Gan indekss, gan uz tā balstītās nominācijas aptver ne tikai izplūdes gāzu emisijas, bet vērtē arī daudzus citus ilgtspējas aspektus: drošību, komfortu, savienojamību, transportlīdzekļu komponentu pārstrādājamību un markas konsekvenci.
Ar S-Way NP Iveco ir radījis jaunu alternatīvo degvielu tālsatiksmes transportlīdzekļu produktivitātes un efektivitātes piemēru. "Šis kravas automobilis izceļas ne tikai ar spēju bez apstāšanās nobraukt 1600 km distanci, bet arī vērš uzmanību uz izmaksām, 4,12 kilometrus paveicot ar vienu kilogramu gāzes," sacīja Vado e Torno redaktora vietnieks Mauricio Červeto.
Komentējot balvas piešķiršanu, Iveco zīmola vadītājs Baltijas valstīs Ernests Jakubonis atzīmēja, ka uzņēmumam ir ļoti svarīgi censties attīstīt tālsatiksmes dabasgāzes tehnoloģijas. Pēc viņa teiktā, šobrīd tas ir vienīgais ātri ieviešamais ilgtspējas risinājums smagajam transportam.
“Šis ir mūsu sākumpunkts ceļā uz nulles emisiju. Iveco S-Way pierāda, ka jau tagad ir reāli apvienot augstu veiktspēju un zemas kopējās lietošanas izmaksas, augstu autonomiju, klusu darbību un pārvērst to par ekoloģiski un finansiāli ilgtspējīgu risinājumu,” sacīja E. Jakubonis.
Pieredzes rezultāts
Izstrādājot S-Way NP 460, Iveco, saspiestās (CNG) un sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) kravas automašīnu un vieglo kravas automobiļu jomas līderis, ir pielietojis gan dziļo pieredzi, kas gūta tehnoloģijas izstrādē, gan daudzas S-Way saimes inovācijas.
Kravas automašīnā uzstādīto moderno funkciju un uz savienojamību balstīto pakalpojumu pakotne ir vērsta uz to, lai optimālā veidā atbilstu gan vadītāja, gan transporta uzņēmuma īpašnieka mērķiem. Connectivity Box sistēma nodrošina, ka kravas automašīna ir pastāvīgi savienota ar Iveco centru, kas transportlīdzekli pārrauga visu laiku. Tas ļauj laikus plānot resursus un apkopes, kā arī maksimāli palielināt kravas automašīnas darbības laiku.
Kravas automašīnas kabīnes konstrukcija ir vēl vairāk pastiprināta, lai sasniegtu noteiktu mehānisko pretestību saskaņā ar ECE R29.03 drošības standartiem, un inženieriem ir izdevies optimizēt kravas automašīnas priekšējās ass regulējumus. Tā rezultātā bremzēšanas ceļš ir samazināts pat 15% un ir paaugstināta vispārējā drošība.
Novērtējot šī modeļa ilgtspēju, labāku rezultātu palīdzēja nodrošināt arī zemas emisijas. Salīdzinot ar dīzeļdzinēja kravas automašīnu, biometāna degvielu izmantojošais Iveco S-Way NP 460 izdala par 95% mazāk cieto daļiņu, par 90% mazāk slāpekļa dioksīda (NO2) un par 95% mazāk oglekļa dioksīda (CO2).
Reāla alternatīva jau pašlaik
Lai gan vieglo automobiļu nozare tiek elektrificēta lielā tempā, smagajam transportam šis ceļš joprojām ir ārkārtīgi sarežģīts, tālab tiek izstrādātas citas alternatīvas. Saspiestās un sašķidrinātās dabasgāzes (CNG un LNG) tehnoloģijas ir kļuvušas par efektīvākajiem risinājumiem ar tūlītēju pielietojumu.
Iveco alternatīvās degvielas kravas automašīnu attīstīšanā ir investējis vairāk nekā 20 gadus un ir atzīts par līderi gāzes darbinātā transporta tehnoloģu jomā. Visbeidzot – šīs tehnoloģijas ir vienas no ilgtspējīgākajām. Ar gāzi darbinātās kravas automašīnas rada ne tikai mazāku piesārņojumu, bet arī samazina degvielas izmaksas. Tās ir arī klusākas, kas jo īpaši svarīgi ir pilsētās nakts laikā.
Pēc E. Jakuboņa teiktā, sašķidrinātās dabasgāzes piegādes infrastruktūra strauji attīstās un jau aptver svarīgākos Eiropas transporta koridorus. Daudzās valstīs alternatīvās degvielas kravas automašīnu pievilcību palielina subsīdijas un finansiālie stimuli, un Eiropas Komisija plāno līdz 2025. gadam to pievilcību palielināt vēlāk vairāk. CNG un LNG degvielas uzpildes staciju skaits ievērojami palielināsies, lai radītu būtisku ietekmi uz klimata izmaiņām.
“Mēs jau redzam izmaiņas transporta uzņēmumu pārstāvju attieksmē, kuri arvien biežāk vēršas pie mums, meklējot dabasgāzes risinājumus. Vissvarīgākais ir tas, ka sašķidrinātās dabasgāzes izmantošana jau tagad nodrošina gandrīz nulles emisijas un paver ceļu transportam bez oglekļa emisijas,” sacīja Iveco zīmola vadītājs.
Es arī braucu ar CNG un dīzeļa mix.Bet ir milzu problēma-tās zapravkas ir visādām čuhņās,kamēr pie gāzes tiec ,halb stunde kaput.