48% autovadītāju vasaras periodā dod priekšroku velosipēdam, kad vien tas ir iespējams. 4% mēdz nomainīt arī pret motociklu, bet 5% - pret skrejriteni. Liela autovadītāju daļa (47%) norādījuši, ka arī vasarā pārvietojas tikai ar auto, liecina “GO atbildīgas braukšanas indeksa” dati.
Arī gada siltākajā laikā uzticību auto kā pārvietošanās līdzeklim visbiežāk saglabā sievietes - 50% norādījušas, ka arī vasarā brauc tikai ar auto, kamēr šādu atbildi snieguši 45% vīriešu. Kungi, savukārt, biežāk dod priekšroku motociklam, nekā dāmas (attiecīgi 7% un 2%). Arī skrejriteni vīrieši izvēlas nedaudz biežāk (6%) nekā sievietes (4%).
“Izvēle par labu velosipēdam vai skrejritenim no zaļās domāšanas prizmas ir apsveicama. Nevajadzētu aizmirst, ka mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku pieaugums nozīmē arī to, ka autovadītājiem jābūt vēl piesardzīgākiem un nedrīkst zaudēt modrību. Papildus riskus vasarā rada fakts, ka šajā gadalaikā uz ceļiem atgriežas tie transportlīdzekļu vadītāji, kuri dažādu apsvērumu dēļ ziemā nebrauc, tostarp ne tikai ar automašīnu, bet arī ar motociklu un velosipēdu," norāda Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks.
"Tāpat vasarā uz ielām ir daudz vairāk bērnu – ar riteņiem, skrituļdēļiem vai vienkārši skrienot. Bērniem galvā ir vasara, brīvlaiks un rotaļas – autobraucējiem jābūt ļoti prātīgiem," piebilst eksperts.
Velosipēdu vasarā visbiežāk izvēlas autovadītāji vecumā no 18 līdz 29 gadiem (61%), tieši šī vecuma grupa visvairāk dod priekšroku motociklam (8%) un skrejritenim (11%). Salīdzinoši bieži velosipēdu izvēlas arī autovadītāji vecuma grupā no 40 līdz 49 gadiem (56%).
Analizējot datus reģionu griezumā, iespējams secināt, ka arī vasarā tikai ar auto visbiežāk pārvietojas Latgales autovadītāji (54%), kuriem seko rīdzinieki (52%) un vidzemnieki (46%). Savukārt, vasaras periodā velosipēdu biežāk izvēlas Kurzemes un Zemgales autovadītāji (56%).
“GO atbildīgas braukšanas indekss” ir bezalkoholiskā alus “GO” pētījums, kas tapis sadarbībā ar Drošas braukšanas skolu un pētījumu centru Norstat. Pētījumā, kas veikts maijā, piedalījās 1007 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Ta jau 48% ielu vajag veloceliņus
Apmēram 40% ielu trotuāri ir tik plati, ka tur var ar smago auto braukt. Tur veloceliņiem vietas ir cik uziet.
Braucot pa ietvi (kas 98% gadījumu ir pret CSN) velosipēdistam ir jārēķinās, ka izbraucošie auto pirms brauktuves apstāsies un nobloķēs iedomāto ietves turpinājumu. Braucot pa brauktuvi, auto apstājas, palaiž pa brauktuvi braucošos ieskaitot velo, un tikai tad griežas laukā. Pats saproti, ka neviens velosipēdists (kas brauc, nevis ripinās) no brauktuves neatgriezīsies uz ietves.
Šoferim kā reiz nevajag velo ceļiņus, jo viņš prot braukt pa brauktuvi! Velo celiņus vajag plidriņiem, kas nejēdz CSN un kam bail braukt pa brauktuvi!
Nodalītie veloceliņi tiek būvēti lai pilsētā pa tiem braukti arī ikdienas velosipēdisti. Pa brauktuvi brauc tie, kas to dara ikdienā, paši ir arī vadītāji vai vienkārši ir pieraduši no auto 1m attālumā no sevis un tādam, kas nobrauc par tuvu, nākamajā krustojumā nekautrējas to paskaidrot. Skaidrs, ka skaolēniem, tantēm un svētdienas minējiem drošāk ir fiziski nodalītā velojoslā.
Nu nezinu, man tie velo celiņi besī arā, jo nevar normāli uzmīt, maisās visādi svētdienas līkloču braucēji bruņurupuča ātrumā un celiņš tik šaurs, ka netiek garām! Tad es labāk maucu pa sabiedriskā transporta joslu, ir pavisam cita braukšana un nemaisās visādi vanabī velosipēdisti, kam rūp tas kā viņi izskatās, nevis tas kā viņi brauc.
Nu, tur es piekrītu, ka svētdienas minēji brauc parasti pa celiņa vidu vai divatā blakus viens otram lai var klačoties. Pa sabtransa joslu mīties nevar, pēc CSN, cenšos to ievērot, bet vietām ja aiz manis nav busa bet blakus josla pilna, tad arī pagrēkoju.
Nu redz ar mašīnu es nekad nebrauktu pa sabtransa joslu, bet ar velo mierīgi, neviens nekad nav pat aizrādījis un poličiem gaužām neinteresanti, tāpēc arī maucu, bet sabtransu netrauceju, palaižu lai brauc, ja var mani noķert. Parasti gan nekad nenoķer.
Nu paga - ja tie "ikdienas velosipēdisti" nav spējīgi iemācīties CSN un piedalīties satiksmē, tad viņus vajag samalt desās nevis priekš viņiem kaut ko specifisku būvēt. Kas būs talāk - īpašas ielas tiem kas grib braukt ar mašīnu bet to nespēj?
Aha, būs Tesla ar autopilotu!