Elektroauto uzlāde mājās: kas jāņem vērā, pirms pievienot vadu kontaktligzdai 41

 

Foto: Publicitātes attēls

Deep White | 11.maijs 2021 11:23

Vai elektroauto var uzlādēt, pievienojot standarta kontaktligzdai? Vai, auto uzlādes laikā cepot kūku, izsisti korķi ir mīts? Un vai elektrības rēķins neapēdīs visu ģimenes budžetu?

Kas jāņem vērā, uzlādējot elektroauto mājas apstākļos, skaidro SIA “Skandi Motors” elektroauto eksperts Vilnis Debesnieks.

“Jebkuru mūsu reģionam paredzēto elektroauto var uzlādēt no standarta kontaktligzdas. Cits jautājums, cik ērti tas ir un vai to darīt vienmēr ir droši. Te jāsaprot, ka strāvas apjoms, kas vajadzīgs elektroauto uzlādei, ir līdzvērtīgs tam, kas darbina jaudīgu eļļas radiatoru, tējkannu vai citu “ēdelīgu” ierīci. Pirms pievienot auto standarta kontaktligzdai, būtu jāizvērtē, cik gatava šādam pavērsienam ir jūsu mājas elektrosistēma. Vienlaikus tas, protams, ir finansiāli izdevīgāk, nekā doties uz publiskajām uzlādes stacijām,” saka Vilnis Debesnieks, SIA “Skandi Motors” elektroauto eksperts.

Lai uzlāde no standarta kontaktligzdas būtu droša

Ja jums pieder elektroauto, tad jums ir arī viss nepieciešamais tā uzlādei – parasti elektroauto ražotāji komplektā nodrošina vismaz vienu uzlādes vadu, ar ko automašīnu pievienot kontaktligzdai. Un kontaktligzda atradīsies katrā mājā. Ar ko tad īsti jārēķinās, ja savu vai iznomātu auto vēlaties uzlādēt mājās?

“Jo lielāks akumulators, jo vairāk laika vajadzēs uzlādei. Elektroauto akumulatoriem ir atšķirīga kapacitāte – 28 kWh, 62 kWh, jaudīgākajiem modeļiem pat 80 kWh, kas norādīts automobiļa tehniskajā specifikācijā. Jārēķinās, ka elektroauto no standarta kontaktligzdas spēj paņemt ap 2 kWh. Tātad būs vajadzīgas attiecīgi  ap 14, 31 vai pat 40 stundām, lai auto šādi uzlādētu. Elektrības patēriņš uzlādes laikā ir apmēram tāds pats, kā tad, ja jūs attiecīgi 14, 21 vai 40 stundas bez pārtraukuma darbinātu vidējas jaudas gludekli. Kontaktligzdai un elektrības vadiem ir jābūt spējīgiem šo slodzi izturēt,” skaidro Vilnis Debesnieks. Viņš piebilst – drošībai dažos auto uzlādes vados ir iestrādāts vadības bloks, kas kontrolē temperatūru un, ja vadi pārkarst, uzlādi automātiski atslēdz. Tad var gadīties, kā pirms dažiem gadiem kādam klientam, kurš auto uzlādes vadu bija iespraudis parastā pagarinātājā blakus sildītājam un tējkannai: pēc pilna uzlādes laika akumulators bija uzlādēts knapi līdz pusei, jo pārslodzes dēļ uzlāde tika automātiski pārtraukta.

“Ja vienlaikus ar auto uzlādi sadomāsiet cept krāsnī kūku vai kartupeļus vai darbināt citas jaudīgas ierīces, var gadīties, ka izsit drošinātājus. Tāpēc elektroauto pie standarta kontaktligzdas uzlādēt var, bet, ja plānojat to darīt regulāri, vēlams izsaukt elektriķi un pastāstīt, ka jums nepieciešama kontaktligzda ar lielu pastāvīgu slodzi. Speciālists izvilks atsevišķus slodzei atbilstošus vadus un iekārtos piemērotu kontaktligzdu, lai pa vidu nejauktos citu ierīču pieslēgumi,” iesaka Vilnis Debesnieks.

Mājās var ierīkot arī vidēji ātras uzlādes staciju

Ja auto plānots uzlādēt regulāri un dzīvojat privātmājā, ir vērts apsvērt vidēji ātras uzlādes stacijas jeb tā saucamā wall box ierīkošanu. Tā ir speciāla kontaktligzda kastītes formātā, ko piestiprina uz mājas ārsienas. Tas gan noteikti jādara speciālistam, kurš izvilks no sadales skapja vajadzīgos vadus un izveidos pieslēgumu, norāda Vilnis Debesnieks. Iespējams, vajadzēs arī pārskatīt pieslēgumu un palielināt strāvas jaudu.

“Šim risinājumam ir vairākas priekšrocības. Pirmkārt, viss uzlādei nepieciešamais ir turpat uz vietas, jums nav katru reizi jāņem ārā no auto bagāžas nodalījuma vadu ritulis un katru reizi jāritina tas atpakaļ. Otrkārt, uzlādes laiks ir 3 līdz 5 reizes īsāks nekā no standarta kontaktligzdas. Ja vakarā pieslēdzat auto ar 64 kWh akumulatoru, tā uzlādei vidēji būs vajadzīgas 7–9 stundas,” skaidro Vilnis Debesnieks. Viņš stāsta, ka šobrīd ir pieejams ļoti plašs wall box piedāvājums, un arī cenas, salīdzinot ar nesenu pagātni, ir kritušās – šobrīd šāda uzlādes punkta ierīkošana svārstās no apmēram 500 līdz 1500 eiro (atkarībā no stacijas papildu iespējām – datu pārraide, regulējama jauda, autentifikācija u. c.) plus uzstādīšanas izmaksas. Turklāt ierīce jāuzstāda tikai vienreiz – elektroauto pēc kāda laika varbūt arī nomainīsiet, bet uzlādes punkts kalpos ilgi.

“Vidēja ātruma uzlādes stacijas šobrīd ir plaši izplatītas arī publiski pieejamās vietās, un to kļūs arvien vairāk, jo Ministru kabineta noteikumu Nr. 331 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 208-15 “Publiskas būves”” 5.1 Prasības elektromobilitātei paredz, ka publiskās ēkās ar vairāk nekā desmit autostāvvietām jābūt vismaz vienam elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktam, bet katrai piektajai automašīnu stāvvietai jāparedz kanāli elektrības kabeļiem, lai nepieciešamības gadījumā varētu ierīkot elektrotransportlīdzekļu uzlādes punktus,” stāsta Vilnis Debesnieks. Viņš piebilst –  arī iepriekš tā bijusi jau ierasta prakse un, piemēram, lielie tirdzniecības centri šādu iespēju nodrošina jau kādu laiku.

Uzlāde mājās – ietaupījums ģimenes budžetā

Vēl viens būtisks ieguvums, uzlādējot elektroauto mājās, ir finansiālais ietaupījums. Publiskajā telpā šobrīd tiek piekoptas dažādas prakses – daži tirdzniecības centri klientiem piedāvā bezmaksas uzlādi, citi lūdz samaksāt par stāvvietu, bet ne par uzlādi, vēl kāds piekopj praksi iekasēt simbolisku samaksu par patērēto elektrību. Toties maksas uzlādes vietās, kādu Rīgā ir vairākums, tomēr jārēķinās ar uzcenojumu.

“Izdevīgāk uzlādēt auto noteikti ir mājās, jo tur jāmaksā tikai par patērēto elektrību. Rīgā strauji attīstās elektroauto uzlādes punktu tīkls, jo galvaspilsētā arī mīt visvairāk elektroauto lietotāju. Savā telefonā iespējams ielādēt speciālu lietotni, kur var redzēt visas stacijas un izmaksas, kas būs atšķirīgas. Vidēji ātrā uzlāde publiskās uzlādes stacijās izmaksā apmēram 20 centu par 1 kWh, kamēr mājās tie ir apmēram 15 centi. Ja jums ir mainīga tarifu likme, nakts stundās elektrības cena ir vēl izdevīgāka, turklāt var uzstādīt uzlādes taimeri, piemēram, uz pulksten 11 vakarā. Šādā gadījumā maksāsiet varbūt pat tikai 5–10 centus par kilovatstundu. Īpaši ieguvēji ir tie, kam mājās uzstādīti saules paneļi un kas elektrību ražo paši,” atšķirības skaidro Vilnis Debesnieks.

Viņš arī iesaka uz publisku uzlādes punktu noteikti ņemt līdzi savu uzlādes vadu, jo tie parasti ir bez iebūvētiem uzlādes vadiem, taču ir kontaktligzda, kur vadu pievienot.

Kā ar ātrās uzlādes staciju?

Tiem, kuri sapņo par ātrās uzlādes staciju mājās, Vilnis Debesnieks iesaka to aizmirst. Lai cik vilinoši šķistu uzlādēt mašīnu stundas laikā, ātrās uzlādes stacijas darbina augstsprieguma strāvas padeve, tāpēc mājās to ierīkot nav iespējams.

“Tas gan arī nav vajadzīgs,” saka Vilnis Debesnieks. “Jaunākās paaudzes elektomobiļi ar vienu uzlādi pieveic vidēji vismaz ap 200 kilometriem un jaudīgākie auto – pat vairāk nekā 600 kilometru. Dzīvojot pilsētā, autovadītāji savās ikdienas gaitās lielākoties brauc mazāk par 100 kilometriem un auto uzlāde ir vajadzīga, iespējams, tikai pāris reižu nedēļā vai pat reizi divās nedēļās.”

Viņš piebilst – daudzi autovadītāji joprojām dzīvo vecu stereotipu varā, kas veidojušies pirmās elektromobiļu paaudzes laikā un jau sen vairs neatbilst patiesībai: “Pirms septiņiem gadiem šie autovadītāji teica – kad ar vienu uzlādi varēs nobraukt 300 kilometru, tad es varbūt padomāšu. Šodien ar šiem auto var nobraukt 500 kilometru, un tagad skeptiķi saka – tad, kad varēs nobraukt 1000... Gan šos vadītājus, gan visus citus aicinām izmēģināt testa braucienu ar elektroauto, kas ietver arī iespēju izmēģināt uzlādi, lai gaisinātu jebkuras šaubas par tā veiktspēju!”

 
41 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
didzisk 11.maijs 2021 15:21
7 3 Atbildēt

Ok, veči, drusku precīzāka informācija.

Parastai rozetei, kā likums, pieļaujamā strāva ir 10A, tas ir, ap 2,2 kW jauda. Piedevām parastā uzlādes kastīte, kas karājas uz kabeļa, kā likums ļauj lādēt ar 10 A. Esmu redzējis tādas, kas iet līdz 13 A, kā arī tādas, kas ļauj regulēt 6/8/10A. Tātad pats lielākais, ko varētu izspiest no parastās rozetes, būtu drusku zem 3 kW. Jārēķinās, ka ilgstoši (daudzas stundas) slogojot vienu līniju, visi vadi un savienojumi sakarst vairāk nekā, piemēram, lietojot veļas mašīnu ar 2 kW jaudu. Tāpēc atsevišķās valstīs (Norvēģijā noteikti) regulārai lādēšanai jābūt izdalītai līnijai no sadales kastes, uz atsevišķa drošinātāja, uz kura citi patērētāji nesēž. Ieteikums ir uzstādīt sienas kastīti.

Auto iebūvētais lādētājs var ņemt pretī 1 fāzi vai 3 fāzes. Pa katru no tām 16 vai 32 A. Tāpēc lielākajai daļai jauno auto ir 11 vai 22 kW lādēšana ar trim fāzēm. Tiem, kas iet ar 1 fāzi, sanāk 3,6 kW (paši pirmie Nissan Leaf lētākās komplektācijās) vai 7,2 kW (visi pārējie Leaf).

Attiecīgi, sienas kastītei arī ieteicams sēdēt uz 3 fāzēm, ja vien pats auto prasa to, citādi auto reklāmā ierakstītie 11 kW un 5 stundas pilnai uzlādei pārvēršas par 3,6 kW un 15 stundām.

Šīs uzlādes kastītes šobrīd tiek ražotas pilnā sparā un manējo 3 gadus atpakaļ uzstādīja par 14000 kronām (1400 EUR), mūsdienās konkurence lielāka un var iekļauties zem 1000.

anoagask 11.maijs 2021 12:22
6 1 Atbildēt

rozetes max jauda ir 2.3kW. Ieliekot naglu drošinātāja vietā, var arī 5kW paņemt, jautājums tikai kur sāks kust un degt

R(8) 11.maijs 2021 12:50
6 4 Atbildēt

Rietumeiropa tas jau ir oficali , lai tu savas majas garaza spetu uzladet e-auto ir vajadzigs ievilkt 3 fazes + vel elektouzlades kaste , izmaksas tam ir 5tk euro , jo pa velti to neviens nedara , bet ar to vel nekas nebeidzas , ta ka tu esi ievilcis industrialo elektroliniju privatmaja , tad tavs majas kopejais ikmenesa elektrorekins ir palicis dargaks pa 60% , tad sac rekinat cik tev is tas izmaksa un vai tas ir to verts

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 7

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti