Neredzamais ceļa šķērslis – melnais ledus. Eksperts skaidro, kā no tā izvairīties 6

 

Foto: Publicitātes attēls

Nozare.lv | 23.novembris 2021 14:18

Lai gan riepu maiņa atbilstoši ziemas sezonai ir atļauta jau no 31. oktobra, liela daļa autovadītāju izvēlas tās mainīt īsi pirms 1. decembra.

Taču, ņemot vērā, ka pirmie apledojumi Latvijā sākas jau novembra vidū, autovadītāji nereti pakļauj savu automašīnu nopietnam saslīdēšanas riskam uz tā saucamā melnā ledus. Gjensidige Latvija skaidro, kā izvairīties no melnā ledus un ko darīt, ja automašīna zaudējusi kontroli.

Lai gan CSDD statistika liecina, ka ceļu satiksmes negadījumu skaits ir samazinājies, tas joprojām paliek augsts – 2020. gadā uz Latvijas ceļiem bijuši 39 167 negadījumi, no kuriem 9 772 notikuši gada aukstās sezonas laikā – oktobrī, novembrī un decembrī. Viens no galvenajiem ceļu satiksmes riskiem aukstās sezonas laikā ir melnais ledus – plāns, caurspīdīgs ledus slānis, kas veidojas uz ceļa seguma, kad gaisa temperatūra nav augstāka par 0 grādiem, taču nav arī stipri zem tās. Vairumā gadījumu melnais ledus uz Latvijas ceļiem parādās vēlā rudenī vai agrā pavasarī un visbiežāk ir novērojams agros rītos un vēlos vakaros, kad gaisa temperatūra ir svārstīgāka un zemāka. Tā kā ceļa segums vairumā gadījumā ir tumši pelēkā vai melnā krāsā, ledus vairumā gadījumu paliek nepamanīts un autovadītāji to sajūt tikai brīdī, kad jau tam ir uzbraukuši virsū.

“Lai izvairītos no riskiem, ko rada melnais ledus, autovadītājiem ir jāpievērš pastiprināta uzmanība gaisa temperatūrai. Ja tā ir nedaudz zem nulles, ir jāņem vērā, ka, visticamāk, uz ceļa varētu būt parādījies neredzams ledus slānis. Tāpat autovadītājiem vajadzētu pievērst uzmanību tumšiem plankumiem uz ceļa virsmas – parasti vietās, kur izveidojies melnais ledus, asfalts ir blāvs un nedaudz tumšāks par ierasto ceļa segumu,” stāsta Gjensidige Latvija Transportlīdzekļu atlīdzības grupas vadītājs Andris Balodis.

Eksperts uzsver, ka to, vai uz ceļa ir melnais ledus, var noteikt arī vērojot priekšā braucošo automašīnu riepas. Ja ceļš ir spīdīgs, bet no riepām šļakstāsūdens, tad visticamāk, ka uz ceļa nav melnā ledus un tas ir vienkārši slapjš. Pretējā gadījumā autovadītājam ir ieteicams samazināt ātrumu, ieturēt lielāku distanci ar priekšā braucošo transportlīdzekli un, ja tas iespējams, nomainīt braukšanas joslu. Tāpat, braucot pa ceļu, kas klāts ar melno ledu, autovadītājs var sajust, ka stūre ir “atslābinājusies” – tā ir palikusi viegla un jebkurš tālākais manevrs ir veicams bez īpašas stūres pretestības. Dažreiz par melno ledu signalizē arī neierasti viegla riteņu ripināšanās pa ceļu – normālā gadījumā tā ir dzirdama vai sajūtama, savukārt automašīnai nonākot uz melnā ledus, automašīna kļūst manāmi klusāka un vieglāka – tā, it kā tā nemaz nebūtu saķerē ar ceļa segumu. 

Ja automašīna ir nonākusi uz melnā ledus

Ja automašīna ir nonākusi uz melnā ledus, galvenais ir saglabāt mieru un izvairīties no straujām kustībām. Lai atgūtu kontroli pār transportlīdzekli, ir nepieciešams uzmanīgi samazināt ātrumu, bremzējot ar motoru – atstājot ieslēgtu pārnesumu un vienkārši noņemot kāju no gāzes pedāļa – tādējādi automašīna sāks zaudēt ātrumu. Stūre tajā pašā laikā ir jātur taisni. Ja jūtat, ka automašīnas aizmugure slīd pa kreisi vai pa labi, stūre ir ļoti uzmanīgi un vienmērīgi jāgriež tajā pašā virzienā. Ja mēģināsiet cīnīties ar saslīdi, griežot stūri pretējā virzienā, risks pilnībā zaudēt kontroli pār automašīnu pieaug – pagriezieniem ir jābūt stingriem, bet ārkārtīgi smalkiem, pretējā gadījumā automašīna var saslīdēt vēl vairāk un stipri sagriezties.

Andris Balodis uzsver, ka melnais ledus ir bīstams ne tikai autovadītājam un viņam priekšā un pretī braucošajiem transportlīdzekļiem, bet arī velosipēdistiem un gājējiem. Tādēļ pie pirmajiem apledojumiem uz ceļa, automašīnu vadītājiem ir jābūt īpaši vērīgiem un jārēķinās, ka bremzēšanas ceļš var palielināties vismaz divas reizes.  Tas īpaši aktuāli apdzīvotu vietu, dzīvojamo zonu, kā arī gājēju pāreju un velojoslu tuvumā.

 
6 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
24.novembris 2021 11:31
2 0 Atbildēt

Rakstīt acīmredzamo = pļurkšķēt

imzz 24.novembris 2021 11:38
2 0 Atbildēt

Atkala, tas ir viens no visnežēlīgāk nepareizi lietotajiem latviešu valodas vārdiem. Atkala ir sasalstošs lietus, kam pamatā ir fizikas fenomens, ka ūdens var nepārvērsties ledū arī pie mīnus temperatūras , ja tam trūkst kristalizācijas centru. Dabā tas izpaužas ja lietus no siltāka atmosfēras slāņa krīt cauri aukstākam.

Atsitoties pret jebkuru virsmu, pārdzesēta lietus pilieni momentā sasalst, veidojot ledu. Tā arī ir "atkala". Atkalas gadījumā ledus ir arī uz koku zariem un vadiem. Ja ledus ir tikai uz ceļa, bet ne uz koku zariem un vadiem, tad tā nav atkala, bet parasts apledojums.

Experts 24.novembris 2021 9:57
1 0 Atbildēt

Tātad, no melnā ledus var pavisam vienkārši izvairīties, vienkārši nevajag nekur braukt!

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Unikālais 48 cilindru motocikls pārdots par 107 000 eiro

Noslēgusies Bonhams izsole, kurā tika pārdots pasaulē vienīgais 48 cilindru motocikls. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO)

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Līdz 1400 eiro - deputāti spriedīs par sodu pastiprināšanu ceļu satiksmē 21

Saeimas Juridiskajā komisijā šodien plānots spriest par sodu pastiprināšanu par pārkāpumiem ceļu satiksmes jomā. Lasīt vairāk

 

Japāņu Bavārija. Pirmais ieskats Mazda CX-80 salonā (+VIDEO)

Vai atminaties, kad pēdējo reizi sastapāties ar pa īstam lielu Mazda markas automašīnu? Līdz šim lielākais japāņu ražotāja modelis Eiropā saucas CX-80, un TV Autoziņām radās unikāla iespēja iepazīties ar septiņvietīgo krosoveru Mazda R&D centrā Vācijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti