Te sniegs, te lietus – ieteikumi autobraucējiem mainīgajā pavasarī 1

Foto: Publicitātes attēls

DBS | 8.aprīlis 2022 13:20

Četri plaukstas lieluma laukumi – tas ir viss, kas notur automašīnu uz ceļa. Īpaši pavasarī, kad laikapstākļi un gaisa temperatūra ir ļoti mainīga – no rīta snieg, pēcpusdienā atkusnis, bet vakarā līst – ir jāpievērš pastiprināta uzmanība automašīnas tehniskajam stāvoklim, īpaši – riepām.

Kā mainīgos apstākļos ceļu satiksmē pārvietoties atbildīgi un droši, skaidro Drošas braukšanas skolas un Circle K eksperti.

"Pavasarī bieži līst un ceļi kļūst slapji, tāpēc braukšanai neatbilstoša riepu izvēle var radīt ļoti bīstamu fenomenu – akvaplanēšanu. Riepas ar neatbilstošu spiedienu var zaudēt saķeri ar ceļa virsmu, kas rada tādu pašu efektu kā auto slīdēšana uz ledus," stāsta Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks. "Savukārt, pie +4°C atzīmes auto bieži vien brīdina par papildu piesardzību uz ceļa, tas ir tāpēc, ka termometra stabiņš var noslīdēt zem 0°C un uz ceļiem veidoties apledojums."

Bez steigas – automašīnas riepas vēl paspēsim nomainīt

Katru gadu ir lērums autovadītāju, kas pie pirmās iespējas steidzas mainīt ziemas riepas uz vasaras riepām. Tāpat, ielās parādās arī "vasaras braucēji", kas ziemas laikā neizvēlas pārvietoties ar savu auto un dod priekšroku sabiedriskajam transportam.

"Šādu autobraucēju pievienošanās satiksmei bieži vien rada satiksmes negadījumu risku. Lai cik jaunas un tehniski labā stāvoklī būtu automašīnas vasaras riepas, aukstos un sniegotos darbadienu rītos ar tām nevar pilnvērtīgi piedalīties satiksmē," atgādina Jānis Vanks. Šādos gadījumos atliek vien atstāt savu spēkratu mājās un labāk izvēlēties sabiedrisko transportu, nevis pakļaut pārējos satiksmes dalībniekus nevajadzīgiem riskiem.

Kas jāņem vērā, mainot riepas?

Kad runa ir par riepu maiņu uz vasaras sezonu – mūsu platuma grādos ieteicams vadīties pēc principa – labāk vēlāk, nekā pie pirmās izdevības. Lai gan uz vasaras riepām var pāriet jau no 1. marta, labāk to darīt tikai tad, kad dienas vidējā gaisa temperatūra sasniedz +7°C. Savukārt, ziemas riepas ar radzēm Latvijā atļauts lietot līdz 1. maijam.

Ja ziemas riepas tiek mainītas uz pērnās sezonas vasaras riepām, tad noteikti jāpievērš uzmanība:

Protektora dziļumam – likumā noteiktais minimālais protektora dziļums vasaras riepām ir 1,6 mm, bet tik sekls protektors ievērojami palielina akvaplanēšanas riskus lietus laikā;

Riepu vecumam – izmantot riepas, kas vecākas par 5 - 6 gadiem, nevajadzētu. Gumija ar laiku zaudē savas īpašības un veiktspēju, tāpēc būtiski samazinās to efektivitāte;

Riepu nodilumam – tam jābūt vienmērīgam. Nevienmērīgs nodilums būtiski ietekmē automašīnas vadāmību;

Gaisa spiedienam – atbilstošs gaisa spiediens riepās nodrošinās efektīvu automašīnas vadāmību un palielinās riepu veiktspēju bremzēšanas laikā.

Mazākam degvielas patēriņam seko līdzi spiedienam riepās

Gaisa spiediens riepās ietekmē automašīnas vadāmību – patukša riepa var vilkt automašīnu uz vienu vai otru sānu, tāpēc brīdinājumus par nepietiekamu vai nevienmērīgu gaisa spiedienu riepās ignorēt nedrīkst. "Atbilstošs gaisa spiediens riepās ne tikai uzlabo braukšanas komfortu un drošību, bet samazina degvielas patēriņu," stāsta Gatis Titovs, Circle K Latvia degvielas kategorijas vadītājs. "Spiedienu riepās var pārbaudīt ikvienā Circle K degvielas uzpildes stacijā, un riepas uzpumpēt, ja ceļā rodas tāda nepieciešamība. Šādu pārbaudi iesakām veikt vismaz reizi mēnesī, pārbaudot arī rezerves riteni."

Laiks jaunām vējstikla slotiņām

"Katru pavasari uzpildes stacijās iebrauc pāris autovadītāji, kas nav laikus nomainījuši vējstikla slotiņas un diemžēl stiklā jau redzami skrāpējumi," atklāj Gatis Titovs. "Ziemā slotiņas ļoti ātri nolietojas, jo tiek izmantotas daudz biežāk, tāpēc pavasarī ieteicams pievērst uzmanību slotiņu tīrīšanas kvalitātei – ja uz vējstikla paliek netīrumu strīpas vai slotiņu gumija ieplaisājusi – ir laiks jaunu iegādei," tā Gatis Titovs. Vējstikla slotiņas ieteicams mainīt reizi sešos mēnešos, bet ne retāk kā reizi gadā.

 

 
Visi komentāri
 
Jo 9.aprīlis 2022 3:06
0 0 Atbildēt

Ieinteresētā persona Titovs, tur jau skaidrs, ka muldēs par divi deviņiem.

Bet nu Vanks tak varētu pasekot līdzi, ko tie skribenti viņam piešuj...

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

45 km/h un 12 Zs: Opel piedāvājums ugunsdzēsējiem (+ FOTO) 8

Savu kompakto gabarītu un ekoloģiskās izcelsmes dēļ transportlīdzeklis piemērots darbam rūpnīcas teritorijā. Lasīt vairāk

 

Elektriskie Audi Davosas forumam (+ FOTO) 7

Šveices kalnu kūrortā Davosā sācies Pasaules ekonomikas forums, kura dalībnieku mobilitāti šoreiz nodrošina Audi elektriskā flote. Lasīt vairāk

 

Tālis Linkaits: pilsētas gaisa mobilitāte ir ar nākotnes potenciālu 3

Satiksmes ministrija sadarbībā ar Latvijas Aviācijas Asociāciju aicināja Latvijas un starptautiskos uzņēmējus uz Aviācijas domnīcas sanāksmi par pilsētas gaisa mobilitātes inovācijām. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits uzsvēra, ka šīm tehnoloģijām un mobilitātes virzienam ir liels nākotnes potenciāls. Lasīt vairāk

 

Skaties tālāk, ģērbies droši. Padomi veiksmīgai moto sezonai (+VIDEO)

Lai gan oficiālā motosezonas atklāšana Rīgā veiksmīgi notika jau 30. aprīlī, reālā motociklu sezona vēsā laika dēļ sākas gausi. Drošas Braukšanas Skolas direktors Jānis Vanks, kurš arī pats ir motobraucējs, mierina: viss vēl priekšā, galvenais nesasteigt! Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti