Elektroauto taupīgumu nenosaka tikai elektrības cena 22

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 24.janvāris 2023 10:09

Aizvadītais gads elektroenerģijas patērētāju maciņiem deva vairākus augstsprieguma triecienus, kā vēl nekad agrāk liekot iedziļināties cenu veidošanās mehānismos, taupīšanas un pašražošanas iespējās.

Par to, ka cenas celsies un bezmaksas uzlāde atsevišķās vietās ir vien pagaidu privilēģija, enerģētikas eksperti gan brīdināja jau labu laiku pirms sadārdzinājuma.

Neierastie tarifi ikvienu mudināja pārdomāt savus paradumus – izmantotās ierīces, to darbināšanas ilgumu un diennakts stundas. Jautājumi radās arī par elektrisko transportu. Taču elektroauto, izrādās, izdevīgs pirkums ir pat tagad, un vislielāko ietaupījuma potenciālu piedāvā tieši plašam pircēju lokam paredzētie modeļi ar optimālu akumulatora ietilpību.

Iekšdedzes dzinēju vietā nākot elektriskajiem, enerģijas patēriņu ietekmējošie faktori nemainās. Ja raugās uz noteikta attāluma veikšanas izmaksām, ieguvumi ir visās elektroauto klasēs, bet jo īpaši luksusa kategorijā. Tieši tajā ar visu iespaidīgo jaudu un agrāk nebijušu dinamiku braukšana ar elektrību iznāk krietni lētāka.

Tiesa gan, veicot šādus salīdzinājumus, nedrīkst aizmirst par paša spēkrata cenu, pilna cikla izmaksām un uzbūves īpatnībām, kas ietekmē mašīnas autonomiju. Audi e-tron, BMW iX un tamlīdzīgi modeļi demonstrē iespaidīgu veiktspēju un lielisku komfortu, taču, lai ar vienu uzlādi nobrauktu pietiekami tālu, tos nākas aprīkot ar dārgu lielas kapacitātes akumulatoru. Tas savukārt palielina auto masu, un galu galā 300+ km nereti īstenojas tikai labvēlīgos apstākļos.

Tikpat lielu nobraukumu piedāvā arī daudz lētākas un tātad pieejamākas automašīnas, piemēram, Citroën ë-C4 un Peugeot e-208. To 50 kWh akumulators auto masu tik ļoti nepalielina. Tāpat tiem ir temperatūras kontrole, kā arī optimizēta piedziņas vadība un aerodinamiskie risinājumi – tāpēc mašīnai daudz enerģijas nevajag.

Aprēķins ir vienkāršs – jo mazāk elektrības auto patērē, jo ātrāk atmaksājas.

Kā apgalvo Francijas ražotāji, jau tagad ir iespējams piedāvāt konkurētspējīgu cenu, turklāt modeļu kvalitāte pārspēj tos spēkratus, ko uz Eiropu ved Ķīnas rūpnieki. Piemēram, Citroën ë-C4 (36 000 eiro), kurš pārliecina gan ar kvalitāti, gan ar pasīvo un aktīvo drošību, ir lētāks nekā ķīniešu Seres 3. Piedevām francūža 50 kWh akumulators ir ievērojami ietilpīgāks nekā Nissan Leaf un Mazda MX-30, kuri atrodas šajā pašā cenu kategorijā.

Akumulatora uzlāde ir lētāka nekā degvielas tvertnes uzpilde

Elektrības cena ir viens no galvenajiem komponentiem elektroauto ekspluatācijā, un elektrības tarifi var izšķirt patērētāja lēmumu. Tomēr fakti liecina, ka pat ar pašreizējām cenām izdevīguma svari nosveras par labu elektroauto, un akumulatora uzlāde joprojām ir lētāka nekā degvielas uzpilde. “Ja elektrība maksā mazāk nekā 65 centus par kilovatstundu un salīdzinājumam ņem degvielas cenas 2022. gada decembrī, braukt ar elektrību iznāk lētāk nekā ar benzīnu. Ja salīdzina ar dīzeļauto, slieksnis ir 54 centi par kilovatstundu. Tas ir tāpēc, ka dīzeļauto parasti ir ekonomiskāki,” skaidro elektroauto videokanāla OEV.LT veidotājs Tads Ratkevičs.

Lietuviešu kolēģim sliecas piekrist Latvijas Gada auto tiesnesis un žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss. Tiesa, lai izdevīgums būtu maksimāls, elektroauto īpašniekiem esot jāseko līdzi cenām, uzlāde jāpielāgo to dinamikai, kā arī iespējami bieži rezerves jāatjauno mājās.

“Pērn daudzi pirmo reizi dzīvē meklēja ziņas par biržu, lai saprastu, kas tur notiek. Arī tagad netrūkst cilvēku, kas sava elektrības piegādātāja lietotnē seko līdzi šodienas un rītdienas cenai, lai zinātu, kad mājās darbināt sadzīves ierīces. Ar elektromobili iespēju robežās vajadzētu darīt tāpat. Lai gan daudzus šokēja augstās cenas un izbrīnīja “bezmaksas” elektrība, šādi ekstrēmi brīži, domājams, nav ilgstoši,” saka Guntars.

Tads Ratkevičs elektroauto pircējiem, kuri bažījas par neprognozējamām cenu svārstībām, kā enerģijas avotu iesaka apsvērt sauli. Izdevīgi ir abi ieguldījuma varianti – gan saules paneļi savā īpašumā, gan investīcijas saules parkos. “Tas ir interesants modelis, kas pie mums gan ir bērna autiņos, jo pilnvērtīgi ieguldīšana saules parkos vēl nestrādā. Tāpat nav skaidrs, cik nākotnē šāda elektrība varētu maksāt. Toties paneļi ir un būs aktuāli, un mājsaimniecībai ar dzīvojamo ēku un elektromobili tie ir izdevīgi,” uzskata Guntars Pulss.

Ekspluatācijas izmaksas var pārsteigt

Braukšanas izmaksas var ievērojami mainīties atkarībā no enerģijas patēriņa. Taču pat pesimistiskā cenu scenārijā – 40 centiem par kilovatstundu, 100 kilometri ar Citroën ë-C4 izmaksātu aptuveni 6 eiro (patēriņš zem 16 kWh/100 km). Salīdzinājumam: Audi e-tron, kas patērē 25 kWh, tādam pašam attālumam jārēķinās vismaz ar 10 eiro.

Vēl viena būtiska elektroauto priekšrocība ir lētāka apkope. Rēķinot līdz 100 000 km nobraukumam, servisa izmaksas var būt pat divas vai trīs kārtas zemākas nekā benzīna un dīzeļa mašīnai. Dažos gadījumos atšķirība var būt vēl lielāka. Iemesls tam ir skaidrs: elektroauto ir daudz mazāk kustīgu, dilstošu detaļu nekā iekšdedzes auto.

“Zinot, ka uzturēšanas izmaksas ir nelielas, daži ražotāji nobraukumam līdz 100 000 km pat piedāvā bezmaksas apkopi. Arī tas ir spēcīgs stimuls pārsēsties elektroauto, jo šai ziņā ietaupījums, salīdzinot ar iekšdedzes mašīnu, var sasniegt četrciparu summu,” uzsver Tads Ratkevičs.

Ātra uzlāde ir svarīgāka par akumulatora ietilpību

Cilvēkiem, kuri vēlas iegādāties jaunu elektroauto, Guntars Pulss iesaka pārdomāt, cik bieži viņi dodas garos braucienos. Ja runa ir par dažiem tālākiem ceļojumiem, tad nav vērts skatīties uz modeli ar vislielāko akumulatoru. Pirmkārt, tas maksās dārgāk, un, otrkārt, smagais akumulators būs tikai papildu balasts. Un te runa ir par ievērojamu atšķirību. Piemēram, Citroën ë-C4 ar 50 kWh akumulatoru sver 1541 kg, savukārt 77 kWh akumulatora Volkswagen ID.3 – 1928 kg.

“Patiesība ir tāda, ka pat tālos braucienos var iztikt bez liela akumulatora. Infrastruktūra strauji paplašinās gan Latvijā, gan visā Eiropā. Es drīzāk ieteiktu pievērst uzmanību modeļiem, kam standarta aprīkojumā ir ātrā uzlāde. Tad pa ceļam vajadzēs tikai uztaisīt 10–15 minūšu pauzi, kurā iedzersiet kafiju vai apmeklēsiet labierīcības un atjaunosiet enerģijas rezerves solīdam ceļa nogrieznim,” argumentē Guntars Pulss.

Piemēram, tādu auto kā Citroën ë-C4 var lādēt ar 100 kW. Tas nozīmē, ka apstāsieties uz īsu brīdi, bet pēc tam varēsiet nobraukt labu ceļa posmu.

 

 

 
22 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Opis 24.janvāris 2023 10:51
5 0 Atbildēt

Par EV ekonomiskumu var stāstīt cik grib, bet kamēr normāls EV maksā ap 60k, es neesmu gatavs ik pēc 5 gadiem izgrūst 60k par jaunu auto! Zinot akumulatoru cenas lietots EV mani neuzrunā nu ne maz, jo nokautu ICE motoru var salikt atpakaļ par 2-3k. Ikviens, kam ir viedtelefons zina, ka akumulators pēc 3 gadiem jau paliek nožēlojams.

MMX 24.janvāris 2023 13:10
4 0 Atbildēt

Es to saprotu, kā mājienu ar koku, ka auto apkope auto darba mūžā nav paredzēta. Nopirki, nobrauci 100K, tālāk lūžņi vai nākamais pircējs, kurš jau pa savu naudu varēs domāt kā to brīnumu salabot.

Priekš visas runāšanas par vides glābšanu un citām skaistām lietām, fakts, ka vēl joprojām ražošanā netiek izmantoti viegli maināmi, ilgmūžīgi, modulāri elementi nozīmē, ka par vidi visiem ir nošpļauties. Ja auto tiek ražots pēc "plānotās novecošanās" metodoloģijas, es šajā procesā redzu tikai tīru demagoģiju un divkosību.

Un ticīgie atradīsies, pirmajam klientam jau viss būs kārtībā, viņš varēs lepni, tīri nobraukt savus 100K kilometrus un tālāk jau tā nav viņa problēma, kas notiek ar to auto.

WALA 24.janvāris 2023 10:22
3 0 Atbildēt

Cik ilgi turpinās stumt šito stulbību:

"elektroauto ir daudz mazāk kustīgu, dilstošu detaļu nekā iekšdedzes auto".

Apkalpošana 1x 100 Kkm ir pilnīgs idiotisms - tas ir visīsākais ceļš kā auto nonāk lūžņos, visi tehnoloģiskie škidrumi nolietojas un tie jau pēc aptuveni 50K nepilda lielu daļu no uz tiem liktajiem uzdevumiem, bet nu kā saka tas ir "pieļaujamais zaudējums", lai varētu stumt mārketinga tuftu ... un cerēt ka vairāk "ticīgo" atradīsies ...

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Unikālais 48 cilindru motocikls pārdots par 107 000 eiro

Noslēgusies Bonhams izsole, kurā tika pārdots pasaulē vienīgais 48 cilindru motocikls. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO)

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Līdz 1400 eiro - deputāti spriedīs par sodu pastiprināšanu ceļu satiksmē 21

Saeimas Juridiskajā komisijā šodien plānots spriest par sodu pastiprināšanu par pārkāpumiem ceļu satiksmes jomā. Lasīt vairāk

 

Japāņu Bavārija. Pirmais ieskats Mazda CX-80 salonā (+VIDEO)

Vai atminaties, kad pēdējo reizi sastapāties ar pa īstam lielu Mazda markas automašīnu? Līdz šim lielākais japāņu ražotāja modelis Eiropā saucas CX-80, un TV Autoziņām radās unikāla iespēja iepazīties ar septiņvietīgo krosoveru Mazda R&D centrā Vācijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti