Elektroauto taupīgumu nenosaka tikai elektrības cena 22

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 24.janvāris 2023 10:09

Aizvadītais gads elektroenerģijas patērētāju maciņiem deva vairākus augstsprieguma triecienus, kā vēl nekad agrāk liekot iedziļināties cenu veidošanās mehānismos, taupīšanas un pašražošanas iespējās.

Par to, ka cenas celsies un bezmaksas uzlāde atsevišķās vietās ir vien pagaidu privilēģija, enerģētikas eksperti gan brīdināja jau labu laiku pirms sadārdzinājuma.

Neierastie tarifi ikvienu mudināja pārdomāt savus paradumus – izmantotās ierīces, to darbināšanas ilgumu un diennakts stundas. Jautājumi radās arī par elektrisko transportu. Taču elektroauto, izrādās, izdevīgs pirkums ir pat tagad, un vislielāko ietaupījuma potenciālu piedāvā tieši plašam pircēju lokam paredzētie modeļi ar optimālu akumulatora ietilpību.

Iekšdedzes dzinēju vietā nākot elektriskajiem, enerģijas patēriņu ietekmējošie faktori nemainās. Ja raugās uz noteikta attāluma veikšanas izmaksām, ieguvumi ir visās elektroauto klasēs, bet jo īpaši luksusa kategorijā. Tieši tajā ar visu iespaidīgo jaudu un agrāk nebijušu dinamiku braukšana ar elektrību iznāk krietni lētāka.

Tiesa gan, veicot šādus salīdzinājumus, nedrīkst aizmirst par paša spēkrata cenu, pilna cikla izmaksām un uzbūves īpatnībām, kas ietekmē mašīnas autonomiju. Audi e-tron, BMW iX un tamlīdzīgi modeļi demonstrē iespaidīgu veiktspēju un lielisku komfortu, taču, lai ar vienu uzlādi nobrauktu pietiekami tālu, tos nākas aprīkot ar dārgu lielas kapacitātes akumulatoru. Tas savukārt palielina auto masu, un galu galā 300+ km nereti īstenojas tikai labvēlīgos apstākļos.

Tikpat lielu nobraukumu piedāvā arī daudz lētākas un tātad pieejamākas automašīnas, piemēram, Citroën ë-C4 un Peugeot e-208. To 50 kWh akumulators auto masu tik ļoti nepalielina. Tāpat tiem ir temperatūras kontrole, kā arī optimizēta piedziņas vadība un aerodinamiskie risinājumi – tāpēc mašīnai daudz enerģijas nevajag.

Aprēķins ir vienkāršs – jo mazāk elektrības auto patērē, jo ātrāk atmaksājas.

Kā apgalvo Francijas ražotāji, jau tagad ir iespējams piedāvāt konkurētspējīgu cenu, turklāt modeļu kvalitāte pārspēj tos spēkratus, ko uz Eiropu ved Ķīnas rūpnieki. Piemēram, Citroën ë-C4 (36 000 eiro), kurš pārliecina gan ar kvalitāti, gan ar pasīvo un aktīvo drošību, ir lētāks nekā ķīniešu Seres 3. Piedevām francūža 50 kWh akumulators ir ievērojami ietilpīgāks nekā Nissan Leaf un Mazda MX-30, kuri atrodas šajā pašā cenu kategorijā.

Akumulatora uzlāde ir lētāka nekā degvielas tvertnes uzpilde

Elektrības cena ir viens no galvenajiem komponentiem elektroauto ekspluatācijā, un elektrības tarifi var izšķirt patērētāja lēmumu. Tomēr fakti liecina, ka pat ar pašreizējām cenām izdevīguma svari nosveras par labu elektroauto, un akumulatora uzlāde joprojām ir lētāka nekā degvielas uzpilde. “Ja elektrība maksā mazāk nekā 65 centus par kilovatstundu un salīdzinājumam ņem degvielas cenas 2022. gada decembrī, braukt ar elektrību iznāk lētāk nekā ar benzīnu. Ja salīdzina ar dīzeļauto, slieksnis ir 54 centi par kilovatstundu. Tas ir tāpēc, ka dīzeļauto parasti ir ekonomiskāki,” skaidro elektroauto videokanāla OEV.LT veidotājs Tads Ratkevičs.

Lietuviešu kolēģim sliecas piekrist Latvijas Gada auto tiesnesis un žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss. Tiesa, lai izdevīgums būtu maksimāls, elektroauto īpašniekiem esot jāseko līdzi cenām, uzlāde jāpielāgo to dinamikai, kā arī iespējami bieži rezerves jāatjauno mājās.

“Pērn daudzi pirmo reizi dzīvē meklēja ziņas par biržu, lai saprastu, kas tur notiek. Arī tagad netrūkst cilvēku, kas sava elektrības piegādātāja lietotnē seko līdzi šodienas un rītdienas cenai, lai zinātu, kad mājās darbināt sadzīves ierīces. Ar elektromobili iespēju robežās vajadzētu darīt tāpat. Lai gan daudzus šokēja augstās cenas un izbrīnīja “bezmaksas” elektrība, šādi ekstrēmi brīži, domājams, nav ilgstoši,” saka Guntars.

Tads Ratkevičs elektroauto pircējiem, kuri bažījas par neprognozējamām cenu svārstībām, kā enerģijas avotu iesaka apsvērt sauli. Izdevīgi ir abi ieguldījuma varianti – gan saules paneļi savā īpašumā, gan investīcijas saules parkos. “Tas ir interesants modelis, kas pie mums gan ir bērna autiņos, jo pilnvērtīgi ieguldīšana saules parkos vēl nestrādā. Tāpat nav skaidrs, cik nākotnē šāda elektrība varētu maksāt. Toties paneļi ir un būs aktuāli, un mājsaimniecībai ar dzīvojamo ēku un elektromobili tie ir izdevīgi,” uzskata Guntars Pulss.

Ekspluatācijas izmaksas var pārsteigt

Braukšanas izmaksas var ievērojami mainīties atkarībā no enerģijas patēriņa. Taču pat pesimistiskā cenu scenārijā – 40 centiem par kilovatstundu, 100 kilometri ar Citroën ë-C4 izmaksātu aptuveni 6 eiro (patēriņš zem 16 kWh/100 km). Salīdzinājumam: Audi e-tron, kas patērē 25 kWh, tādam pašam attālumam jārēķinās vismaz ar 10 eiro.

Vēl viena būtiska elektroauto priekšrocība ir lētāka apkope. Rēķinot līdz 100 000 km nobraukumam, servisa izmaksas var būt pat divas vai trīs kārtas zemākas nekā benzīna un dīzeļa mašīnai. Dažos gadījumos atšķirība var būt vēl lielāka. Iemesls tam ir skaidrs: elektroauto ir daudz mazāk kustīgu, dilstošu detaļu nekā iekšdedzes auto.

“Zinot, ka uzturēšanas izmaksas ir nelielas, daži ražotāji nobraukumam līdz 100 000 km pat piedāvā bezmaksas apkopi. Arī tas ir spēcīgs stimuls pārsēsties elektroauto, jo šai ziņā ietaupījums, salīdzinot ar iekšdedzes mašīnu, var sasniegt četrciparu summu,” uzsver Tads Ratkevičs.

Ātra uzlāde ir svarīgāka par akumulatora ietilpību

Cilvēkiem, kuri vēlas iegādāties jaunu elektroauto, Guntars Pulss iesaka pārdomāt, cik bieži viņi dodas garos braucienos. Ja runa ir par dažiem tālākiem ceļojumiem, tad nav vērts skatīties uz modeli ar vislielāko akumulatoru. Pirmkārt, tas maksās dārgāk, un, otrkārt, smagais akumulators būs tikai papildu balasts. Un te runa ir par ievērojamu atšķirību. Piemēram, Citroën ë-C4 ar 50 kWh akumulatoru sver 1541 kg, savukārt 77 kWh akumulatora Volkswagen ID.3 – 1928 kg.

“Patiesība ir tāda, ka pat tālos braucienos var iztikt bez liela akumulatora. Infrastruktūra strauji paplašinās gan Latvijā, gan visā Eiropā. Es drīzāk ieteiktu pievērst uzmanību modeļiem, kam standarta aprīkojumā ir ātrā uzlāde. Tad pa ceļam vajadzēs tikai uztaisīt 10–15 minūšu pauzi, kurā iedzersiet kafiju vai apmeklēsiet labierīcības un atjaunosiet enerģijas rezerves solīdam ceļa nogrieznim,” argumentē Guntars Pulss.

Piemēram, tādu auto kā Citroën ë-C4 var lādēt ar 100 kW. Tas nozīmē, ka apstāsieties uz īsu brīdi, bet pēc tam varēsiet nobraukt labu ceļa posmu.

 

 

 
Visi komentāri
 
WALA 24.janvāris 2023 10:22
3 0 Atbildēt

Cik ilgi turpinās stumt šito stulbību:

"elektroauto ir daudz mazāk kustīgu, dilstošu detaļu nekā iekšdedzes auto".

Apkalpošana 1x 100 Kkm ir pilnīgs idiotisms - tas ir visīsākais ceļš kā auto nonāk lūžņos, visi tehnoloģiskie škidrumi nolietojas un tie jau pēc aptuveni 50K nepilda lielu daļu no uz tiem liktajiem uzdevumiem, bet nu kā saka tas ir "pieļaujamais zaudējums", lai varētu stumt mārketinga tuftu ... un cerēt ka vairāk "ticīgo" atradīsies ...

MMX 24.janvāris 2023 13:10
4 0 Atbildēt

Es to saprotu, kā mājienu ar koku, ka auto apkope auto darba mūžā nav paredzēta. Nopirki, nobrauci 100K, tālāk lūžņi vai nākamais pircējs, kurš jau pa savu naudu varēs domāt kā to brīnumu salabot.

Priekš visas runāšanas par vides glābšanu un citām skaistām lietām, fakts, ka vēl joprojām ražošanā netiek izmantoti viegli maināmi, ilgmūžīgi, modulāri elementi nozīmē, ka par vidi visiem ir nošpļauties. Ja auto tiek ražots pēc "plānotās novecošanās" metodoloģijas, es šajā procesā redzu tikai tīru demagoģiju un divkosību.

Un ticīgie atradīsies, pirmajam klientam jau viss būs kārtībā, viņš varēs lepni, tīri nobraukt savus 100K kilometrus un tālāk jau tā nav viņa problēma, kas notiek ar to auto.

Opis 24.janvāris 2023 10:51
5 0 Atbildēt

Par EV ekonomiskumu var stāstīt cik grib, bet kamēr normāls EV maksā ap 60k, es neesmu gatavs ik pēc 5 gadiem izgrūst 60k par jaunu auto! Zinot akumulatoru cenas lietots EV mani neuzrunā nu ne maz, jo nokautu ICE motoru var salikt atpakaļ par 2-3k. Ikviens, kam ir viedtelefons zina, ka akumulators pēc 3 gadiem jau paliek nožēlojams.

18 24.janvāris 2023 12:04
2 0 Atbildēt

Tiko noliku tiesības, man ir 5000 euro. Kuru EV lai ņem šajā budžetā, kurš ir visekonomiskākais, kuru nav jāremontē un ar kuru nav jāčakarējas, kā ar vecu ICE dranduļetu.

Krotow 24.janvāris 2023 14:52
0 0 Atbildēt

Redz kur piemērs reālās dzīves prasībām pie mums. Pareizā atbilde - to, kuru tev kāds uzsauks. Vai arī dos braukt kā darba auto.

OX drive 24.janvāris 2023 15:50
0 2 Atbildēt

Tesla, viennozīmi! Ar OX drive varēsi nobraukt visu savu budžetu bēdu nezinot, nebūs nekas jālabo!

Ābols 25.janvāris 2023 10:02
0 0 Atbildēt

Laikam esi pārfanojies vai neizproti nekādu finaniālo izpratni, jo ja tev kabatā ir 5000€, tad ar OX Drive tešļu, ņemot 'lētāko' model 3 nodedzināsi savu budžetu 3 mēnešos(1700€/mēn) un tālāk ko darīsi?!?? Staigāsi kājām kaifojot par to ka vari iet garām servisiem? Super izmesta nauda vējā!

Nopērc jebkuru ICE kas tuvāks savai sirdij un brauc vairakus gadus laimīgs!

EV afērā tiek skalotas smadzenes lai bagātie kļūtu vēl bagātāki.

Bumbiers 25.janvāris 2023 13:00
0 0 Atbildēt

Nu jau, nu jau, parēķini cik stundas reāli dienā izmanto auto un cik stundas auto vienkārši stāv! Ja maks;a tikai par laiku, kad brauc, tad ar 5k budžetu var pietikt ilgam laikam! Vienīgi ar OX Drive vien būs par īsu, jo mašīnu maz. Ja izmanto Bolt Drive, Carguru, CityBee un citus, tad mašīnu jau ir vairāk un iespējas izvēlēties plašākas. Man parasti viens brauciens ar Bolt Drive ir 3-5 eur robežās, tas nozīmē, ka ar 5k varu veikt vismaz 1000 braucienus un nsāp galva par stāvvietām, apdrošināšanām, apkopēm, riepām utt.

ZZZZ 24.janvāris 2023 12:04
0 1 Atbildēt

Te nu draugi jūs nonākat pretrunā. Visi EV šķidrumi neko nemaksā. Un viņi tur mazsvarīgi. Dzesēšanas un bremžu šķidrums tur nav agresīvos darba t diapazonos. Eļļas puslitrs cik reduktorā

Tad kad gāja diskusijas par saules paneļiem atkal visi smējās, ka elektrība nākotnē nokritīs cenā Tā kā ieguvums + jebkurā variantā. Bet nafta mums nav pieejama. Kā rāda pieredze ir tikai sliktāk.

Mehs 24.janvāris 2023 12:22
2 0 Atbildēt

Piekare ir jāremontē kā ICE tā EV. Tā kā EV ir smagāki, tad Latvijas bedrainē piekare dabū trūkties. Bremžu diski un uzlikas EV mainās tāpat kā hibrīdiem. Riepas EV pat mainās biežāk kā ICE, jo mašīnas smagākas, grieze niknāka, gumijas plēš ātrāk. Uz BMW i3 riepa specifiska, dārga. Salona filtrs aizaug tāpat kā ICE. Kondicionieri/siltumsūkņi izbeidzas kā ICE tā EV. EV planšetēm mēdz izdegt Nand atmiņas. Lai cik jocīgi tas neliktos, mēdz nomirt arī elektromotori, invertori. Meham darbs būs, vai ICE vai EV. EV darbiem būs lielāks izcenojums, jo uz apkopēm dēļ eļļas maiņas neesamības brauc retāk, bet Meham ģimene jābaro.

Tas ir fufelis, ka EV visu var atrisināt ar bezvadu atjauninājumu! Attālināti piekare pati nekad nesaremontēsies.

Krotow 24.janvāris 2023 14:56
0 0 Atbildēt

Par piekari un riepām piekrītu. Tur nebūs lētāk kā auto ar iekšdedzes dzinēju. Pie kam elektriskajiem auto patēriņa mazināšanai liek lielākas riepas, kur komplekts izmaksā vismaz uz pusi dārgāk kā līdzīgam iekšdedzes auto. Nupat beidzot aizdomājušies ieviest ātrumkārbas, taču kamēr tās nonāks masu produkcijā... Par NAND atmiņām gan es neuztrauktos. Tā bija konkrētu veco Tesla modeļu problēma, kur nebija debuglogu saglabāšanu pilnīgi visam atslēguši.

ZZZZ 24.janvāris 2023 12:32
0 0 Atbildēt

Mehs No šāda skatu punkta ir jābrauc ar taxi. Nekas nav jādara Piekrītu, katram savs, bet ērtums+

Šo viģiku jau biju licis un skaidrs tur reklāma. Bet neba nu cilvēki galīgi melotu

WALA 24.janvāris 2023 13:20
0 0 Atbildēt

Vienkārši ir cilvēki, kas ņem vērā vienkāršu patiesību - ar jaunu auto ilgi nebraukt, panāc ka tas tev personīgi ir atmaksājies, un tiec no tā vaļā ...

Un tehniski pareizi to būtu darīt arī ar saules paneļiem utml.

Bet nu ar ekoloģiju tam gan nav absolūti nekāda sakara ... just business un "nothing personal" ....

Mehs 24.janvāris 2023 15:53
2 1 Atbildēt

Nu taxi gadījumā darbojas "Full self drive" sistēma! Nosauc adresi un guli, taxi pats aizbrauc!

R(8) 24.janvāris 2023 13:26
2 0 Atbildēt

Kartejas mulkibas : jo mazak elektribas patere , jo atrak e-auto atmaksajas , tadad cienijamie e-auto ipasnieki , es jums iesaku vispar to auto nekustinat , pec 6 gadiem bus nulite un varesiet vinu dilerim tirgot atpakal ka jaunu.

Akumulatora uzlade ir letaka ka degvielas uzpilde , ja , ja tu vinu uzlade tikai privatmaja , tiko tev tas ir jadara kada uzlades punkta esi jau zaudetajs , gan naudas zina , gan laika zina , jusu pieminetie 0,40 santimi par 1kw ir ar videju jaudas uzladi un , lai lidz 80% spetu uzladet savu e-auto tur ir japavada 4 lidz 5 stundas , diedvai cilvekam ir tik daudz laika stavek kaudkada cela mala , atra uzlade to veic 2 stundas , bet tad ari maksasi 0,80 un pat vairak pa 1kw

(8)R 24.janvāris 2023 13:53
0 0 Atbildēt

Es par citu - nevaru iedomāties, ka kāds elektriskais auto tiks glabāks, nu teiksim, gadus 15-20 un tad par miljoniem pārdots. Vai tas nozīmē, ka ar ICE auto beigām nomirs arī kolekcionāru kustība?

MMX 24.janvāris 2023 15:21
1 0 Atbildēt

Elektriskie auto būs priekš vienkāršās tautas, ICE paliks un visticamāk tiks turpināti ražot tīri priekš kolekcionāriem ļoti ekskluzīvos variantos (tipa Koenigsegg, Zonda, Rolls-Royce, utt.)

Yup 24.janvāris 2023 16:23
0 0 Atbildēt

Vietējiem nažiem būs sava tankštelle kur tie uzpildīs savus ICEkus, turīgākajiem būs sava muca ar sūkni īpašuma nomalē.

Krotow 24.janvāris 2023 15:01
2 0 Atbildēt

Sausais atlikums - Latvijā vidējais braucējs auto pa 36 k€+ nopirkt nevar pat līzingā. Un saglabājoties esošajam ienākumu līmenim, arī nevarēs. Tas arī viss kas par šo tēmu jāzina.

Vidējais 24.janvāris 2023 15:56
2 0 Atbildēt

Vidējais LV iedzīvotājs par 36k pērk 2istabu dzīvokli bloku mājā uz 30 gadiem kredītā!

Mašīnai par tādu naudu ir jābūt ar Maybach vai Ferrari emblēmu!

Po 24.janvāris 2023 19:51
0 0 Atbildēt

Vislabākais, vispareizākais elektrotaxi jau sen kursē ielās un tas ir tramvajs!

Diemžel ne visās pilsētās tādi uzbūvēti.

Vēsturnieks 24.janvāris 2023 21:32
1 0 Atbildēt

Jā, Liepāja bija pirmā, kur parādījās elektriskais tramvajs.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ram nāk klajā ar 547 Zs pikapu 1500 RHO (+ FOTO) 3

ASV autobūves uzņēmums Ram pieteicis jaunu modeli – 547 Zs jaudīgo pikapu 1500 RHO, kas nomainīs iepriekšējo jaudas virsotni TRX. Lasīt vairāk

 

Čehu zīmola Škoda dīleris turpmāk arī Pārdaugavā (+VIDEO)

Skandi Motors autocentru Rīgā iepretim tirdzniecības centram Spice pazīst ikviens, kam kaut reizi gadījies braukt pa Lielirbes ielu Jūrmalas virzienā. Pavisam nesen tajā iekārtojies jauns un Latvijā ārkārtīgi pieprasīts zīmols - Škoda. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota Camry hibrīdu (+VIDEO) 1

Toyota Camry ir nepretenciozs vidēja izmēra sedans, ko pie mums pārdod pavisam nelielā skaitā. Turpretim ASV jau 25 gadus tas ir sedans Nr.1. Lai izpētītu šo fenomenu tuvāk, TV Autoziņas devās uz Sandjego Kalifornijā, kur pirmo reizi sastapa jaunāko 11. paaudzes Camry. Lasīt vairāk

 

Kurš izraisīja bīstamu situāciju? (+ VIDEO) 35

Abu vadītāju domas par to, kurš izraisīja bīstamu situāciju, dalās. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti