Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Kāpēc autovadītāji psiholoģiski un tehniski nav gatavi sniegt pirmo palīdzību? 18

 

Foto: Publicitātes attēls

Miltton Latvia | 13.augusts 2024 14:57

Šī vasara izcēlusies ar vairākiem šausminošiem satiksmes negadījumiem gan uz šosejām, gan nomaļākiem ceļiem, gan Rīgas centrā un mikrorajonos – īpaši traģiski šobrīd izcēlusies Liepājas šoseja, kur notikušas vairākas smagas avārijas īsā laika posmā ar vairākiem bojāgājušajiem katrā no tām.

VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" dati liecina, ka ik gadu ceļu satiksmes negadījumos tiek ievainoti vismaz 4000 cilvēku, skaidri norādot uz to, ka ikviens no mums var nokļūt situācijā, kur pirmās palīdzības sniegšanas iemaņas var būt izšķirošas, taču "Carlsberg 0.0" atbildīgas braukšanas indeksa" dati liecina, ka vairāk kā puse (59%) autovadītāju nebūtu gatavi sniegt pirmo palīdzību uz ceļa, ja tas būtu nepieciešams – 42% pirmās palīdzības kursos apgūto atceroties, taču nebūtu gatavi to pielietot, savukārt 17% apgūto neatceras.

Kursu kvalitāte, motivācija vai bailes?

Iemesli, kādēļ tik daudzi nejūtas gatavi sniegt pirmo palīdzību, noteikti ir dažādi: pirmkārt, tas ir saistīts ar pirmās medicīniskās palīdzības kursu kvalitāti un saturu – vai tas tiek darīts tikai tādēļ, ka tāda ir obligātā prasība, vai tomēr informācija tiek pasniegta interesanti, lai klausītāji patiesi iedziļinātos mācību procesā un apzinātos, kādēļ tas ir svarīgi. Līdzīgi kā ir braukšanas instruktori, kuri nevis iemāca vadīt auto, bet nolikt eksāmenu, tāpat arī šo kursu kvalitāte diemžēl mēdz būt dažāda. Noteikti ne mazāk būtisks faktors – topošā autovadītāja attieksme pret šiem kursiem. Vai apmācības tiek apmeklētas formāli, lai tikai iegūtu apliecību, vai tomēr ar apziņu, ka tās ir noderīgas prasmes, kuras jābūt gatavam pielietot arī dzīvē. Tās ir divas pilnīgi dažādas pieejas, un tieši no tā lielā mērā ir atkarīgs, vai autovadītājs jutīsies droši un būs gatavs sniegt pirmo palīdzību. Ir situācijas kur cilvēks aiziet uz kvalitatīviem pirmās medicīniskās palīdzības kursiem tikai tāpēc, ka tas ir obligāti jādara – bez motivācijas, bet pēc tam ir sajūsmā, jo kursi izrādījušies ļoti interesanti un noderīgi.

Liela nozīme ir arī psiholoģiskajam faktoram. Daļa autovadītāju vienkārši nav psiholoģiski gatavi sniegt pirmo palīdzību – tās var būt bailes vai nepārliecinātība par sevi, ir cilvēki, kuri ģībst ieraugot asinis, iemesli var būt dažādi. Protams, gribētos, lai redzot, ka kāds ir nonācis grūtībās, mēs atmestu savas bailes un kautrību un dotos noskaidrot, kā varam palīdzēt, un nepieciešamības gadījumā arī palīdzētu. Te gan jāatceras, ka palīdzību var sniegt ne tikai autovadītājs, bet arī kāds no pasažieriem. Tāpat jāņem vērā, ka neviens nesagaida, ka ikviens autovadītājs vienlaikus būs arī mediķis, taču pamata zināšanām jābūt ikvienam, jo tās var noderēt arī ikdienā – gan pastaigā pa mežu, gan ar bērnu spēlējoties laukumiņā vai jebkur citur.

Vajadzīga nopietnāka attieksme pret pirmo palīdzību

Pret pirmās medicīniskās palīdzības prasmēm vajadzētu attiekties nopietni, un šīs zināšanas, tāpat kā ceļu satiksmes noteikumus, būtu svarīgi ik pa laikam atjaunot. Ja paraugāmies uz aptaujas datiem, tad sniegt palīdzību ir gatavi vien 41%. 33% no tiem norādīja, ka atceras pirmās palīdzības kursos apgūto un būtu gatavi sniegt pirmo palīdzību, 8% to jau esot darījuši un darītu atkal. Ir pilnīgi skaidrs, ka, ja kāds no mums nonāktu situācijā, kurā ir nepieciešama līdzcilvēku palīdzība, mēs ļoti cerētu, ka apkārt ir kāds no šī 41%, nevis pārējie 59%. Lai gan nedzīvojam Teksasā, kur cilvēkam kaut kas var atgadīties tuksneša vidū, kur palīdzību var arī nesagaidīt, tomēr arī mums pastāv iespējamība, ka būsim vienīgie, kuri būs īstajā vietā un laikā, lai kādam palīdzētu. Šai kontekstā arī svarīgi padomāt par auto aptieciņu – lai gan tā ir obligāta, to nevajadzētu uztvert kā apgrūtinājumu autovadītājiem, bet gan kā drošības faktoru ne vien kritiskos gadījumos, bet arī ikdienas mazajos negadījumos, piemēram, ja gadījies ārpus mājas sagriezt pirkstu vai kāju.

Lai vieglā sadursmē vai smagā avārijā nepaliktu malā, noteikti aicinu ik pa laikam pārbaudīt sevi un atsvaidzināt zināšanas. Ir dažādi formāti, kā to var darīt, katrs var atrast sev atbilstošāko – kādam, iespējams, vieglāk ir rezervēt pāris vakarus un iziet atkārtoti kursu, piemēram, ik pēc pieciem gadiem, kas arī ir pirmās medicīniskās palīdzības apliecības derīguma termiņš. Šobrīd kursa teorētiskā daļa notiek attālināti un klātienē ir tikai praktisko iemaņu daļa, kas palīdz taupīt laiku. Kādam, iespējams, pietiks ar dažādiem tiešsaistē pieejamajiem testiem, kur iespējams atjaunot zināšanas, atbildot uz jautājumiem. Tiešsaistē ir arī pieejami pirmās palīdzības bukleti ar attēliem. Spējai sniegt pirmo palīdzību var būt izšķiroša nozīme – pareizas zināšanas un prasmes var palīdzēt glābt dzīvību, gaidot neatliekamo medicīnisko palīdzību. Atvēlot laiku šo prasmju apguvei, varam veicināt savu un citu drošību uz ceļa.

 
Visi komentāri
 
Vernons 13.augusts 2024 19:01
3 0 Atbildēt

Un ko mediķi paši par to saka!

janka 13.augusts 2024 21:43
13 0 Atbildēt

mediķi kursos saka - cietušais pēc tam var iesūdzēt tiesā par itkā nekvalitatīvu palīdzību, piedzenot diezgan lielas summas. tāpēc labāk saukt profesionāļus un pašam tikmēr spārdīt čiekurus.

uupis 14.augusts 2024 8:52
3 0 Atbildēt

Šitam piekrist!

Sergejs 15.augusts 2024 11:55
1 0 Atbildēt

Tā ir, tauta runā ka ASV tas ir izteikti, tāpēc tur neviens neskrien uzreiz palīgā. Pie mums pieļauju ka ir pa vidam starp ASV un Krieviju (kur visos video uzreiz stājās un skrien kaut ko darīt).

Vai pats esmu gatavs vilkt ārā no degoša auto iespiestu cilvēku ar norautu kāju un lauztu mugurkaulu? Nē, neesmu un labi ka nav nekas tāds gadijies.

Pļurkt 14.augusts 2024 17:58
2 1 Atbildēt

Tieši tā!!!!!!!!!!!!!!!

Precīzi tā pat ja kaut kas notiek darba vietā un kāds "palīdzētājs" kaut ko salaiž grīstē gribēdams palīdzēt var nopelnīt vairākus padsmitus gadus reāla cietumsoda.

Nevajadzēja sačakarēt likumdošanu, tad nebūtu bail sniegt kaut kādu palīdzību kontaktējot ar mediķiem pa telefonu!

KOmunistu laikos nemaz nevarēja nokārtot tiesības, ja nebiji izgājis pirmās palīdzības kursus un nokārtojis ieskaiti!!!!!!!!!!!!

650 13.augusts 2024 22:25
4 0 Atbildēt

Nepārprotami saprotami noprotams ir, ka izcēlušās Liepājas šosejas izcilajā izcelšanā (šobrīd) galvenie vaininieki ir galveno kārt (1kārt) tieši pirmopalīdzību sniegt nespējīgie.

Kāda ir Morāle- ierauj labāk Kālsberg 0.0 un nekur nebrauc vispā. Kam vajadzēs, tie atbrauks pie (pēc..) tevis.

0pis 13.augusts 2024 22:47
5 1 Atbildēt

Vidējais cilvēks ierauga assinis un nokrīt blakkus.

imzz 14.augusts 2024 1:10
2 0 Atbildēt

Mūsdienu auto ir diezgan labi drošības risinājumi, tā kā vieglās un vidējās sadursmēs cilvēki vai nu necieš, vai paši var sev palīdzēt. Savukārt smagās: tad ir lūzumi, politrauma un bieži cilvēks mašīnā iepresēts. Pirmās palīdzības iespējas ierobežotas. Tā satiksmes negadījumu daļa, kur dakteris amatieris tiešām var palīdzēt, nebūs liela.

ZZZZ 14.augusts 2024 7:51
19 0 Atbildēt

Šis kungs aizkadrā varbūt piedāvās kādus vēl nebūt kursus? Lai viņš labāk pastāsta kā labāk rīkoties avārijas gadījumā uz intensīvas satiksmes ceļa! Iet ar karodziņu pretī satiksmei un brīdināt lohus PAR, vai skriet/lekt pāri barjerai prom no lohiem, kas bakstot ekrānos, gatavi vēlreiz pārbraukt pāri PAR?

imzz 14.augusts 2024 10:16
0 0 Atbildēt

Iet ar karodziņu pretī satiksmei"   - Ar avārijas trijstūri. Lēnā garā jāatver bagāžnieks, jāizvelk no tā trijstūris, jāsaliek tas un jādodas pretī satiksmei ar trijstūri rokās līdz tā uzstādīšanas vietai.

Kanibaals 14.augusts 2024 15:05
3 0 Atbildēt

Ietītīties palagā un vilkties uz kapu pusi.

Vernons 14.augusts 2024 16:31
1 1 Atbildēt

Jāuzliek par pienākumu ar savu ugunsdzēšamo aparātu nodzēst liesmas, ja apdraudēts cilvēks! Tas jau būtu gana daudz prasīts!

Pļurkt 14.augusts 2024 18:00
12 0 Atbildēt

Neko tur nodzēst ar tiem aparātiem nav iespējams!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vēl jo vairāk ka liela daļa aparātu derīguma termiņā, jauni, nelietoti nav spējīgi strādāt vispār!!!

Jūrmalnieks 15.augusts 2024 11:19
7 0 Atbildēt

ar 9kg vai labāk 12kg aparātu(tas ir pulvera svars iekšā) spēsi ko reāli palīdzēt kad auto ir aizdedzies sākuma stadijā, ar 1kg tur tik balti dūmi no tā pulvera sanāk un auto turpina degt. 😂😉 Neko tur baigi nepalīdzēt ja tev tāds mazs draņķītis rokā ir, tik pats iekulsies nepatikšanās.

P.S. Man auto ir 4kg pulver aparāts masīnā. Tos sīkos kilogramīgos 'auto' ugunsdzēšamos sūdus vispār mūsdienā aizliegtu. Nekāda jēga no viņiem nav, ka tikai viltus cerība 😂

reku 17.augusts 2024 14:09
0 0 Atbildēt

Pieļauju domu ka ar ugunsdzēšamo aparātu 70% autovadītāju nemāk rīkoties,nav gatavi to izmantot.

reku 17.augusts 2024 14:12
0 0 Atbildēt

Vot kādu degošu benzovozu vai elektromobīli varēsi arī pats dzēst.Neko par pienākumu uzlikt nevar.

Janka 15.augusts 2024 11:00
1 1 Atbildēt

Tāpēc es būtu par, ka pirmās palīdzībai uzliktu derīguma termiņu, kaut 10 gadus, gluzi kā veselības apliecībai, ka ik pēc 10 gadiem būtu jaiziet kurss un jaatsvaidzina atmiņa. Es pat būtu par reizi 5 gados, kā obligātu prasību, jo tā celtu satiksmes drošību! Ja liec mīksto un nav tev derīga tad sodiņš pārsimts eiro.

Savādak kā zaļš gurķis to teoriju izgaji, pa vienu ausi iekšā pa otru āra, galvenais ka tiesības rokā.

 Un kāda tur vēl gatavība palīdzēt līdzcilvēkiem kritiskajos momentos????

ZZZZ 16.augusts 2024 7:55
0 0 Atbildēt

Janka drīz atkal būs pjanka, kovids un nez kas vēl varbūt mērkaķigāks sanāks. Tad nu tev karogu rokās un mutei priekšā lupatiņu un sāc tur asins pārliešanu ar mutēšanos vienā piegājienā, vari kopā tikt uz palātu AR.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Atlaides 29 000 dolāru apmērā – elektriskajam BMW i7 grūti atrast pircēju

Lai veicinātu noietu savam elektriskajam luksusa klases flagmanim, BMW ASV tirgū izziņojis iespaidīgas atlaides. Lasīt vairāk

 

Jauns Škoda krosovers par 8600 eiro, taču – tikai Indijā (+ FOTO) 8

Čehijas autoražotājs Škoda iepazīstinājis ar jauno modeli Indijas tirgum. Tas ir kompaktais krosovers Kylaq par sākuma cenu 789 000 rūpiju (8600 eiro). Lasīt vairāk

 

Akciju cenas pieaug Volstrītā, bet krītas Eiropas biržās; Tesla akcijas pieaug par +14,8 procentiem 1

Akciju cenas Volstrītā trešdien pieauga līdz jauniem rekordiem, bet Eiropas biržās kritās, ASV dolāra vērtība palielinājās un kriptovalūtas "Bitcoin" vērtība sasniedza jaunu maksimumu, pasaulei gatavojoties jaunai Donalda Trampa prezidentūrai ASV. Lasīt vairāk

 

Ražos Indijā, būs arī Eiropā – Suzuki piesaka savu pirmo elektroautomobili e-Vitara (+ FOTO)

Japānas autobūves uzņēmums Suzuki pieteicis e-Vitara - sava pirmā pilnībā elektriskā automobiļa sērijveida modeli. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti