Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Kā samazināt stresu satiksmes sastrēgumos: konsultē psiholoģe un drošas braukšanas eksperts 19

 

Foto: Publicitātes foto

Circle K | 28.oktobris 2024 10:23

Rudens sezonā satiksme galvaspilsētā kļūst intensīvāka – automašīnu skaits pieaug un ceļu remontdarbi nereti noris līdz pat agrai ziemai. Bieži gaidīšana sastrēgumos saistīta ar negatīvām emocijām: autovadītāji kļūst viegli aizkaitināmi, pat agresīvi.

Tas var izraisīt konfliktus ar citiem satiksmes dalībniekiem un radīt bīstamas situācijas uz ceļa. Psiholoģe Inga Budvitīte un Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks dalās padomos, kā reaģēt šādās situācijās un sevi nomierināt.

Kāpēc sastrēgumi izraisa negatīvas emocijas?

Kā norāda psiholoģe, iekļūstot sastrēgumā, autovadītājs zaudē kontroles sajūtu, ieceres sabrūk un rodas bezpalīdzības sajūta, jo situāciju nav iespējams ietekmēt. Tas izraisa trauksmi un stresu. “Nevienam nepatīk būt “iesprostotam” un zaudēt kontroles sajūtu. Kad cilvēks izjūt stresu, viņa kognitīvās funkcijas pasliktinās, ir grūtāk koncentrēties un saglabāt mieru. Tas var izraisīt aizkaitināmību, dažkārt pat agresijas uzliesmojumus,” stāsta psiholoģe. Viņa arī norāda, ka stress var noderēt tikai īstermiņā, kad tas palīdz paveikt kādu konkrētu uzdevumu. Ja stress ir pastāvīgs un ilgstošs, tas negatīvi ietekmē kognitīvās spējas.

Stress ir slikts sabiedrotais pie stūres

Kā stāsta Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks: "Bieži ir tādas situācijas, kurās autovadītāji, pamanot brīvu vietu starp transportlīdzekļiem, cenšas iespraukties pa vidu. Tas nav droši. Arī apdzīšana vai pēkšņa manevrēšana var būt bīstama sastrēgumā, jo draud ar avārijas izraisīšanu un tikai palielinās sastrēgumu.” Tā kā intensīvā satiksmē ir jāveic biežas un pēkšņas apstāšanās, drošas braukšanas eksperts iesaka ievērot drošu distanci no priekšā braucošā transportlīdzekļa, lai būtu pietiekami daudz laika reaģēt un vajadzības gadījumā apstāties.

Kā pārvaldīt stresu braukšanas laikā?

Kā uzsver psiholoģe: “Mierīga mūzika, meditācija un elpošanas vingrinājumi var palīdzēt tikt galā ar stresu. Tāpat iesaku būt šeit un tagad, samierināties ar situāciju, jo ir lietas, kuras nevaram ietekmēt. Šis ir laiks, kad padomāt par to, ko jūtat un kas notiek jums apkārt. Šāds vingrinājums ir ļoti nomierinošs un sazemējošs.” Psiholoģe iesaka biežāk apstāties, iziet īsās pastaigās, paelpot svaigu gaisu, izkustēties – pauzes palīdzēs mazināt stresu uz ceļa.

Ja plānots garāks brauciens, visu maršrutu nav ieteicams veikt vienā piegājienā. Circle K Latvia mazumtirdzniecības direktors Armands Žubulis atgādina, ka degvielas uzpildes stacijas var būt ērta un komfortabla vieta, kur autovadītājiem atpūsties. “Ilgstoša braukšana, īpaši sastrēgumos, var ne tikai radīt nogurumu, bet arī ietekmēt emocionālo pašsajūtu. Arī mūsu degvielas uzpildes stacijās var nedaudz atveldzēties, uzkost, atpūsties un pēc tam turpināt ceļu. Gan iekštelpās, gan ārpus tām esam radījuši atpūtas zonas, lai atbalstītu braucējus,” stāsta Armands Žubulis.

Sagatavojies braucienam laikus

Lai izvairītos no stresa, eksperti iesaka braucieniem sagatavoties laikus – izplānot labāko maršrutu un parūpēties par aktivitātēm automašīnā, lai mazajiem satiksmes dalībniekiem nebūtu garlaicīgi. "Ja ir iespēja, izbrauciet laika posmā, kad nav sastrēgumu. Ir naivi cerēt, ka svētdienas vēlā pēcpusdienā no laukiem galvaspilsētā atgriezīsities bez sastrēgumiem,” piebilst Jānis Vanks. Drošas braukšanas eksperts iesaka izmantot navigācijas lietotnes un izvēlēties alternatīvus maršrutus, lai izvairītos no sastrēgumiem un vienlaikus arī samazinātu degvielas patēriņu. Bieži vien mazliet garāks, bet brīvāks ceļš ļaus izvairīties no biežas bremzēšanas, tādējādi samazinot degvielas patēriņu.

 

 
Visi komentāri
 
Freijers 28.oktobris 2024 10:36
4 0 Atbildēt

tos apbraucot ;)

anonimikis 28.oktobris 2024 10:49
1 3 Atbildēt

… Ar elektrisko pa sabiedriskā joslu .

Freijers 28.oktobris 2024 17:22
0 0 Atbildēt

Kaut vai.

uupis 28.oktobris 2024 10:41
1 4 Atbildēt

Nervu dakteris jāaapmeklē tiem ka sākas stress no apstākļeim, kurus nespēj ietekmēt!

0pis 28.oktobris 2024 11:26
0 2 Atbildēt

hvz, sastrēgumos man ir sajūta "sēžu un klausos mūziku, skatos no augšas uz lohiem kas vieglajos grauž nagus un nervozē".

ZZZZ 28.oktobris 2024 12:44
4 2 Atbildēt

Šodien viens putuplasta vedējs, neliels 4t? kravas auto, pielicis kut kādus tur oranžos mirkšķus virs aizmugures lukturiem, vienā mierā brauc. Pa jūrmalštrāsi un tālāk jau Kalciema utt ielām! Tas tā normāli? Katram loham pielikt tādus mirkšķus un koplietošanas satiksmē. Piedevām, katrs tur savā amplitūdā midžina. Reizēm sinhroni, rezēm pārmaiņus. Es saprastu kravu tur kur kaut kur iekšā/ārā kraujot, nu ok. Bet ne jau no rīta kā sāk tā vakarā izslēdz. Tādi faķīri paliek vairāk un vairāk.

Sergejs 28.oktobris 2024 16:46
0 0 Atbildēt

Forši aiz tāda pavadīt kādu stundu, pēc tam vēl tajā ritmā acis pāris dienas midžināsies...

 Nu mums ar tām gaismām vispār visai interesanti ir daudziem - kam kolhoza led/ksenons kas spīd uz visām pusēm, kam vienkārši sagrozīts ka kreisais spīd pretīmbraucējam feisā, bet labais izgaismo savu priekšējo ratu

reku 28.oktobris 2024 23:12
0 0 Atbildēt

Jābūt izcilām prāta spējām lai netiktu no viņa prom.Ja nav iespējams apdzīt iebrauc pirmajā iespējamajā stāvlaukumā uz pāris minutēm . Ziemā sniega kaisitaji visi ar oranžajām bākugunīm vālē tad vai nu apdzen vai atpaliec.

Onsis 28.oktobris 2024 13:13
15 0 Atbildēt

Iekapā aliņu!

reku 28.oktobris 2024 23:14
0 0 Atbildēt

O jā un tu uzreiz jau esi potencionālais Ukrainas draugs.Sirdī paliek silti.

Jūrmalnieks 28.oktobris 2024 14:17
6 1 Atbildēt

Ar steigu atpakaļ satiksmes uzraudzību, kur šiem stresainajiem kas savu neapmieirnātību par dzīvi izpauž uz koplietošanas ceļa.

 Lai varētu izdalīt brangas soda kvītis ar soda punktiem par agresīvu braukšanu un piespiedu apmeklējumu pie psihoterapēta, kam būtu jaizvērtē attiecīgā personāža psiholoģiskais stāvoklis, kā arī kādu drošas brauksanas obligato kursu! Ja šos abus punktus neizdara, gada laikā - tiesības anulējas!

 Bet valstij neesot laika satiksmes uzraudzībai, labāk ir karināt FR saldajās slazdu vietās lai pēc iespejas vairāk ar pēc iespējas mazaku piepūli, valsts kasē ik gadu ripotu nauda un valsts nebankrotētu.

p.s. Iepriekš arī biju 'džigits' kur braucot plusos ikdienā bija norma, bet kaut kā apnika(laikam nobriedu) un jau vairakus gadus braucu pēc zīmēm, ārprāts kāds citu acīs esmu sūdabrālis un kādas negācijas es izraisu jo neiekļaujos tajā 'stresino'  +15/20 plūsmā 😅 Tas ir cirks!

Freijers 28.oktobris 2024 17:25
4 2 Atbildēt

Definē gudriniek, kas tieši ir agresīva braukšana.

P.S.Virtuāli ordenīti vari sev piespraust ;)

650 28.oktobris 2024 19:06
1 0 Atbildēt

Nenē, jajā.Šādos rakstos vaig tikai Demaogogagoģiski mūldēt, tā pēc iesp eksotiskāk.To, ka "vajadzēt" kustēties vien mērīgi, neradīt 30m šķirbas, izkustēt visu to lohu rindu kopā,nebakstīt e-krānu, sekot kustībai un apkakārtnei,negulēt pie Zaļā uttt- nu nee, lai katris tas LOHS kustas pa/savam un lai tik turpina "tracināt" tos pārējos trakos Psihopātus. Jāa.

ZZZZ 29.oktobris 2024 8:39
2 0 Atbildēt

Diemžēl šādi izkustās lielākā daļa inteliģentie auto piloti/distroniki vai kā nu tas kuram apsaukāts. Ir aizture atsākoties kustībai. Pavēro Tesla, tas īpaši izteikti. Bet ļaunumā ir arī pozitīvais, šādi a/p braucot neveidojās, redzu priekšā, APDZENU! atkarība 😜 Piem liepājnieks jau no Lielupes tilta, intensīva satiksme R virzienā. Visi zolīdi brauc 90 spid jo tur randomā fūres vieglie utt. Taču kaut kādi džamšuti ar 3,5t kravenīti un tukšu kulbiņu, nervozi bakstās pie un regulāri brauc pa ass līniju lai ko tur ieraudzītu!?? To pašu ko varu redzēt es no vieglā, apdzīsi 1 būs 2 fūre...Tak tur pie Trimen Tractors kur kapi ir 70 un kolona nedaudz atmetās. Jā džamšuti tak aizvelk garām! Jā urā, arī man miers. Tavu bēdu uz valdemārenes pirms vantinieka, nejauši bez dambretes aizbraucu tiem klauniem garām. Tad kur bija jēga tur tos 10+ km garumā, tur tirinaties!???

650 29.oktobris 2024 16:12
3 0 Atbildēt

Diplohmētā tā Psihohaholoholaloģe te lohiem aizmirsa/ieteikt.Ja pretim brauc gara lohurinda, ieteicams būtu nelīst pie tā dēvētās Ass līnijas.Vai pat iemanīties katrureiz (priekš Sevis, ja nu Kass..) "izvērtēt" tā dēvētās "apmales" stāvokli (platumu, biezumu, uzrūguma pakāpi..).Jo tajā lohurindā gan jau atradīsies vismaz pāris džamšutti, kuri ik pa brīdim ļoti vēlēsies "passkatīties".Bet ,ja viena otrai pretim brauc uzreiz Divas lohurindas... 

Lohs šodien jūtas galēji apdalīts.Diplomētie parapsihopāti viņam drirš demagoģiju, bet tos "praktiskos" padomus viņš var (cerēt) sagaidīti tikai no pārējiem Lohiem.

Jā brauc (vien mēr???) esot pēc iesp tuvāki tuvākajai tai  Labajai malai.Jaajā, cien.Lohi, īpaši ka šajos HeloHallo Vīna apgarotajos ceļaapsstākļos.Jā.

Es jau 16x agrāk te atgādināju- ka rudenī taj Hallovīna laikā vaig aizbraukt uz kapiem un klusībā pasēdēt kādu brīdi Tumsā.Pēc kādām nepilnām 5min pāriet Stress un tad var sākt ieraudzīt TO, ko nekad neesi ikdienā (iknaktī) redzējis...

Conqueror 28.oktobris 2024 23:37
1 0 Atbildēt

nu, putuplasts skaitās bīstama krava! kad aizdegas putuplasts, tad ir šausmas!

ZZZZ 29.oktobris 2024 8:20
0 0 Atbildēt

Tagad katrs kas ieliek auto kādu lāpstu vai āmuru izdomā arī pielikt ķtr mirkšķinātājus. Es neko nesaku, ja tādus rotējošus vai līdzīgi izveidotus izmanto kāds speciālāks transports, kas tiešām IR lielgabarīta, pārvietojās ar samazinātu ātrumu dažādu specifisku apstākļu dēļ, utt. Nesen vēl csdd piekasījās par led gabarīta spuldzītēm...Kas notiek uz ceļiem, atsevišķi lohi,  kas māk skrūvgiezi paņemt rokās, to savu pepelacu lukturus saskrūvē staru gaisā. Ne pats tur ko redz, tik citus žilbina.

650 29.oktobris 2024 16:37
0 0 Atbildēt

Kāds gan brīnums- tā vietā, lai Lohiem liekureiz izskaidrotu Hellowīna tuvošanās Svarīgumu un izmērītu 16gv vidēji/Valstisko lukturu (atlikušo) gaismAsspēju, cssd haupftmanis tv e-krānā reklamē led papildapgaismojuma uzstādīšanu.

650 29.oktobris 2024 16:32
2 0 Atbildēt

Vakar nakt neilgi pēc pus/nakts braucu pa tukšu pilsēt.Uz 2joslu fragmenta panācu kādu priekšā esošo,kurš pārvietojās kreisajā joslā.Tā kā man negribējās lieku pārdzīvojumu, nolēmu pa 3km/h samazināt savu Ambīļbīciju un paskatīties.Kas būs.Viņš tā drusku ieskrējās un pieklājīgi nobrauca labajā joslā.Ok,tā arī turpinājām.Bet,pēc 2km viņš bez īpaša iemesla pēkšņi sāka braukt neadekvāti lēni,drusku mazāk pat par oficiāli atļauto.Rezultātā viņam degungalā luksoforā nodzisa zaļais.Viņš bez liekām Kauna izjūtām šķērsoja jau pie krietna dzeltenā, bet es (protams) paliku Loha lomā.Pa to nepilno stāvēšanas minūti viņš no manis aizbrauca burtiski kilometra tālumā, noķēru tikai pēc 5km, kur srakanais šoreiz bija viņam.Un nākamo km viņš atkal vilkās uzspēlēti lēni.Kamēr nogriezās kkur tur na/uj nost.

Kāda ir "morāle" šai penterei- ja tev liekas, ka Kāds tev kko Traucē - tak pabrauc viņam garām un aizmirsti.Jo citādi viņš pie tuvākās iespējas "partraucēs" tev vēl neskaitāmu skaitu reižu.Uzskatīt katru līdzāsbraucēju par "lohu"- skarbi, bet (diem žēl,kā izrādās..) vairumā gadījumu pilnīgi Pareizi.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Policija "ķer uz ātrumu", Waze brīdina (+ FOTO) 7

Šodien, 4.decembrī,13.00 pārvietojamā ātruma kontroles ierīce bija novietota netālu no Ziepniekkalna ielas un Ceraukstes ielas krustojuma, par ko čakli ziņoja arī Waze. Lasīt vairāk

 

Nepilni 37 000 eiro – Ford laiž klajā elektrisko Puma (+ FOTO) 4

Ford papildina Puma modeļu saimi ar pilnībā elektrisko Gen-E. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Ko un par cik piedāvā jaunais Peugeot 5008? (+ VIDEO) 2

Jaunais Peugeot 5008 ir liels krosovers ar septiņām sēdvietām. Tā elektriskā versija e5008 sniedz iespēju 3+ ģimenēm saņemt pat 9000 eiro atbalstu automašīnas iegādei. Lasīt vairāk

 

Mierinājuma kvants. Autosportists izmēģina rāmāko sedanu tirgū(+ VIDEO) 2

Devītās paaudzes Toyota Camry iznāca 2023. gadā. Eiropu sedana modelis sasniedza tikai šī gada vasarā, un tiek tirgots tikai Baltijas valstīs, Čehijā, Slovākijā, Polijā un Ungārijā. Tātad vāciešiem, beļģiem un ziemeļvalstu pircējiem iespēja tikt pie jaunākā japāņu hibrīdsedana nespīd. Vai tādu automašīnu vajag mums, vaicājām DBS autoskolas direktoram, autosportistam un Latvijas Gada auto konkursa žūrijas biedram Jānim Vankam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti