Visi komentāri - Ekskluzīvā pilnpiedziņa: vai tā mūsdienās vispār ir nepieciešama?

Ekskluzīvā pilnpiedziņa: vai tā mūsdienās vispār ir nepieciešama? 6

 

Foto: Toyota

Velocita | 7.maijs 2025 14:03

Latvijā mazo auto tirgus nekad nav bijis īpaši populārs - cilvēki mūsu valstī dod priekšroku lielām automašīnām. Tomēr, kad mazie modeļi izauga līdz krosoveru formām, latvieši sāka tos pirkt. Interesanti, ka šie automobiļi tikai izskatās kā SUV, jo šajā klasē pilnpiedziņa ir drīzāk izņēmums, nevis norma.

Bet vai visu četru riteņu piedziņa mums tiešām ir nepieciešama? Un ko darīt tiem, kuri nevar bez tās iztikt?

Pilnpiedziņu dabū retais

Jau vairākus gadu desmitus Rietumeiropā jauno auto tirgū dominē kompaktā B segmenta pārstāvji. Tur tādi modeļi kā Renault Clio, Peugeot 208 un Dacia Sandero joprojām ir pārdošanas topā, tomēr Latvijā šī klase nekad nav bijusi populāra. Piemēram, Volkswagen Polo, kas Rietumos joprojām ir pieprasīts, pie mums pat netiek piedāvāts pircēju intereses trūkuma dēļ.

Pēdējā desmitgadē popularitāti iemantojuši B segmenta kompaktie krosoveri, tāpēc šodien Volkswagen T-Cross, Ford Puma un Peugeot 2008 mūsu ielās ir ierasta parādība. Šie modeļi ir izstrādāti uz tām pašām platformām kā to mazākie radinieki, izmantoti identiski motori un komponenti, taču to virsbūve ir augstāka. Tādi modeļi kā Toyota Yaris Cross un Škoda Karoq pērn tika pirkti kā karsti pīrādziņi.

Vairumam krosoveru gan trūkst kādas tipiskas SUV īpašības - visu četru riteņu piedziņas. Aplūkojot visus B segmenta krosoverus, uz vienas rokas pirkstiem var saskaitīt pilnpiedziņas modeļus: Toyota Yaris Cross, Lexus LBX, Dacia Duster un Suzuki Swift. Vai tas liecina, ka cilvēkiem pietiek tikai ar robustāku vizuālo tēlu?

Kas īsti cilvēkiem ir svarīgi

Toyota un Lexus piedāvā hibrīdu pilnpiedziņu. Šiem modeļiem pēc noklusējuma ir priekšpiedziņa, bet aizmugurējos riteņus darbina neliels 5 ZS elektromotors. Šāda konfigurācija uzlabo saķeri uz sniegota ceļa, taču citādi nekā būtiski nepalīdz. Savukārt Dacia un Suzuki izmanto tradicionālo visu riteņu piedziņu.

Dacia ir labi pazīstams krosoveru zīmols, taču tā 4x4 versija pagaidām ir pieejama tikai ar manuālo pārnesumkārbu, turpretim Suzuki Swift AllGrip var izvēlēties ar CVT automātisko transmisiju. Šie divi auto ir vienīgie AWD vienradži visā B segmentā, bet aktuāls ir jautājums - vai tiem ir pa spēkam sacensties ar segmenta līderiem?

"Katram cilvēkam ir savi iemesli, kādēļ viņš izvēlas pseido SUV, respektīvi - nedaudz augstāku krosoveru, bet bez pilnpiedziņas," saka Kursors.lv auto žurnālists Māris Gaugers. "Ja cilvēks vēlas sēdēt augstāk un justies drošāk (uzsveru: justies!), tam, protams, ir savs racionālais grauds. Turklāt tas šobrīd ir arī modīgi, jo krosoveriem ir maz alternatīvu. Taču, ja jums reāli ir jābrauc pa neceļiem, krosovers nebūs pareizā izvēle, jo īpaši, ja tam ir tikai divu riteņu piedziņa. Šo modeļu klīrenss vairumā gadījumu ir tikai par dažiem centimetriem augstāks nekā ikdienas hečbekam, bet tas rada maldinošu iespaidu."

Mazāka pašmasa bezceļā dažkārt ir vērtīgāka nekā tradicionālās SUV īpašības. Piemēram, Subaru Forester dubļos iestieg reti un bieži vien šķēršļus pārvar ar inerces palīdzību. Taču ar daudz jaudīgāko Ford Raptor var nākties izmantot vinču un saukt palīgā, jo automašīna ir ievērojami smagāka.

"Es nesaku, ka smags apvidnieks ir slikts, taču bezceļā svarīgi ir arī citi aspekti. Protams, būtiskas ir paša vadītāja prasmes. Atgriežoties pie parastiem auto, kaut kas mazs, piemēram, savas klases vienradzis Suzuki Swift, sarežģītākās situācijās sagādās ļoti patīkamus pārsteigumus. Un ikdienas maršrutos tas ir lielisks kompakta auto un AWD apvienojums," saka Māris.

Kur der pilnpiedziņa

Delfi Auto redaktors Raimonds Zandovskis priekšpiedziņas krosoveru popularitātes pieaugumu skaidro ar to lietderību pilsētā. Būtiskākā priekšrocība šajā gadījumā ir nedaudz augstāks klīrenss, kas ļauj uzbraukt apmalēm un vieglāk pārvarēt ceļa nelīdzenumus. Raimonds uzskata, ka vairumam cilvēku ikdienā ar priekšpiedziņas automašīnu pilnībā pietiek.

"Ir vairāku veidu braucēji - tie, kas vienkārši pa pilsētu pārvietojas ar auto, un tie, kuriem tiešām vajadzīga pilnpiedziņa. Un vēl ir cilvēki, kuriem patīk braukt dinamiski, kad var sajust atšķirību starp priekšpiedziņu un AWD. Vidusmēra cilvēks to nejutīs," Raimonds skaidro.

Mūsdienās tehnoloģiski attīstās arī riepas, tāpēc tagad arī ar vienas ass piedziņu mēs visai droši varam braukt pa slidenu ceļu. Tāpat būtiski progresējuši arī braukšanas elektroniskie asistenti, tāpēc pilnpiedziņa palikusi pašiem prasīgākajiem braucējiem. Un galu galā - lai gan pilnpiedziņa ir noderīga, braucot uz lauku mājām pa nekvalitatīvu ceļu, tā var noderēt arī uz asfalta, īpaši sliktā laikā.

"Brīdī, kad luksoforā iedegas zaļā gaisma un jūs iespiežat akseleratora pedāli, priekšpiedziņas automašīna var sabuksēties, tāpēc nekāds naskais paātrinājums nesanāks. Tā gadās ne tikai ziemā, bet arī slapja asfalta gadījumā. Līdzvērtīgas jaudas pilnpiedziņas auto uzņems ātrumu gan veiklāk, gan drošāk," stāsta Raimonds.

B segmentā tikai divi reāli kandidāti

Lai gan pilnpiedziņa sniedz būtiskus bonusus specifiskos ceļa apstākļos un sekmīgāk tiek galā ar grūtībām nekā priekšpiedziņa, latvieši joprojām dod priekšroku robustam izskatam, nevis labākai pārgājībai.

Cilvēkiem, kuri B segmentā vēlas sameklēt pilnpiedziņas krosoveru, ir tikai divas iespējas: praktiskais Dacia Duster un rotaļīgais Suzuki Swift. Interesanti, ka pēdējais pat nav krosovers - tas ir vienkāršs hečbeks.

Vēl viens interesants fakts: abi šie modeļi ir vieni no lētākajiem savā klasē. Dacia Duster ar pilnpiedziņu pieejams no 23 990 eiro, bet Suzuki Swift - tikai no 18 990 eiro. Turklāt tas, ka cena ir tik zema, nenozīmē, ka nāksies samierināties ar kompromisiem aprīkojuma ziņā. Suzuki ir apgādāts ar bezvadu Android Auto un Apple CarPlay saskarni, ceļa zīmju atpazīšanu un aklās zonas uzraudzību. Tāpat tas ir pieejams pat ar automātisko pārnesumkārbu, savukārt pilnpiedziņas Duster gadījumā pārnesumi būs jāpārslēdz manuāli.

 
Visi komentāri
 
0pis 7.maijs 2025 16:00
5 0 Atbildēt

Un vēl ir cilvēki, kuriem patīk braukt dinamiski, kad var sajust atšķirību starp priekšpiedziņu un AWD - tos mēs regulāri ar vinču velkam laukā no grāvjiem un čūkslājiem.

Tante no laukiem 8.maijs 2025 10:23
1 0 Atbildēt

Clio, Yaris, Note, Polo, Mini, Smārtu u.c. dabas brīnumi jau nu var mierīgi pilsētā iztikt bez 4x4 🤔

Onsis 8.maijs 2025 14:44
0 1 Atbildēt

Tie pat nav SUV, bet auto izsmiekli!

Onsis 8.maijs 2025 14:43
1 0 Atbildēt

Skatoties kur dzīvo, ja pilsētā, un no lielceļa nenobrauc, tad loģiski kad nevajag, bet ja kur laukos????

650 9.maijs 2025 0:04
1 0 Atbildēt

Bez lētas demagoģijas šodn tu neko nepārdosi ne swiftu un pat ne dusteru.Riepu technoloģijas prottams ka pagājušās kārtīgi uz priekšu.Pirms 20g ķinieši montēja tikai kaučuka kalošas no veciem tačskrīn perzervatīviem, bet tagad viņi ir jau uz Marsa.Galvenaiss ir Pareizā attieksme- jebkurš pircējs (cilvēks,lasītājs,gaŗām/gājējs) pec nosacījuma ir Lohs.

ZZZZ 9.maijs 2025 6:33
0 1 Atbildēt

650 Locks var noderēt. Neviens neko tā īsti nevar zināt iĀ, kaD var iesēsties P. Bet iesēdušies ir visi, gan noderīgie gan gan. Ja nu vienīgi tu un tu nevēl ies.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Bez ekrāniem un lētiem vizuļiem - De Tomaso ir atgriezies (+ FOTO)

Pēc tam, kad 2019. gada Gudvudas Ātruma festivālā tika parādīts pilnībā funkcionējošs prototips P72, sekoja sešus gadus ilgs klusums, kas tagad pārtraukts. Lasīt vairāk

 

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests svin 160 jubileju (+ VIDEO)

Sestdien, 17. maijā, būs Ugunsdzēsēju diena. Šogad tā būs īpaša, jo Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests svin 160. jubileju. Šajā laikā mainījušās laikmeta iezīmes, valsts pārvaldes formas, kā arī tehnoloģijas un aprīkojums, taču nemainīga palikusi ugunsdzēsēju misija – pašaizliedzīgi un profesionāli glābt cilvēkus un īpašumu. Lasīt vairāk

 

Fotoradari pastiprināti kontrolēs OCTA un tehniskās apskates derīgumu 24

Lai skaidrotu sabiedrībai OCTA un tehniskās apskates savlaicīgas veikšanas nepieciešamību, kā arī mazinātu to autovadītāju skaitu, kas neiegādājas OCTA vai neveic transportlīdzekļa tehnisko apskati, maijā Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (turpmāk – LTAB), sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (turpmāk – CSDD), īsteno informatīvo kampaņu “Ja Tev nav OC/TA – nebrauc!”. Lasīt vairāk

 

Renault 5 ir elektro auto ar odziņu, braucot gribas smaidīt un izsaka komplimentus (+ FOTO) 16

Dizains ir patiesi izdevies, visi tā elementi ir orģināli. Braucot jūtams labs komforta līmenis, neskatoties uz to, ka auto nav liels Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti