Cik ātri braucam? I daļa - iAuto

Cik ātri braucam? I daļa 18

 
Stūres Klubs | 22.janvāris 2014 12:09

Šoreiz - nekādu subjektīvu spekulāciju! Lai runā fragments no LV ceļu satiksmes uzskaites sistēmas datiem, kuros pastāvīgi tiek fiksēts ne tikai transporta plūsmas skaitliskais sastāvs, bet arī katras sastāvdaļiņas ātrums. Pavisam – vairāk nekā 60 miljoni ierakstu gadā.

LVC datorsistēmas patreizējā programma gan nespēj atdalīt kravas transporta ātrumu (skaitu izdala). Ja gribam tikai vieglos, varam veikt aptuvenu manevru (visus smagos liekam grupā līdz 90 km/h) manuāli. Un iegūstam sekošu ainu.

Kaut cik ievērojama satiksmes dalībnieku daļa limitu 90 km/h ievēro vien blīvākas kustības apstākļos – Rīgas tuvumā. Apvedceļa tabuliņa rāda – vairāk kā puse te uzvedas lojāli. Tālākās maģistrālēs skats pavisam cits. A2 156. km kontrolpunkts gada laikā nav atradis nevienu tādu. Tas gan nav, kā saka, tipiski. Galvenajās „biznesa trasēs” tauta uzvedas apmēram tā, kā redzam pievienotajā Liepājas šosejas tabulā. Zem limita – ne vairāk kā desmitdaļa. Četras desmitdaļas plauktu augstāk. Vēl trīs – drosmīgi pietuvojas soda punkta robežai (110 km/h). Un vairāki simti gāž, kā saka, neņemot galvā ne soda naudas, ne punktus, ne pat diskvalifikācijas iespēju. Kādi simti. Gada laikā ātrums virs 180 km/h Latvijā kopumā fiksēts vairāk nekā 18 000 reizes...

Tabulas kaut kā negrib apstiprināt vairāku amatpersonu pēdējā laikā izteiktos apgalvojumus par krasu ātruma pieaugumu, masu nihilismu utt. Ātrākais Latvijā neapšaubāmi ir bijis naudīgais pirmskrīzes laiks. 2013. gads ātruma rekordu ziņā netiek ne tuvu 2009. Un būtiski neatšķiras no 2012. Ja nu vienīgi varam saskatīt neliela pilotu skaita pārcelšanos no grupas 100-110 uz nākamo augstāko. Vairākuma kontrolskaitļi ir nemainīgi.

Gan ātruma, gan citu likumpārkāpumu uzraudzības teorijā plaši pazīstams tā sauktais 85% princips. Labs un reāli kontrolējams esot tikai tas noteikums, kuru akceptē šie 85 procenti pilsoņu. Pat dižvalsts Amerika savos satiksmes pētījumos konstatē, ka represīvu spēku lielākās sabiedrības daļas nobremzēšanai viņiem nepietiek, un savās policijas instrukcijās aicina oficierus pievērsties 15 procentiem ekstrēmu izlēcēju.

 Tādēļ interesantākais no Latvijas tabulu pētīšanas šķiet 85% mērlentas izmēģināšana. Uz minētā Rīgas apvedceļa tā sarkano līniju novelk mazliet zem simta. Liepājas šosejā – mata tiesu virs 110. Un nav te ko brīnīties – jau daudzus gadus ātruma kontrole Latvijā bijusi gauži skraja. Un arī toleranta. Izaugusi vesela paaudze braucēju, kuri par galveno uzskata savu izvēles un komforta līmeni, nevis formālus noteikumus.

Foto: Auto akadēmija

 

 
18 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
es 22.janvāris 2014 21:03
4 2 Atbildēt

Statistika parāda baisu ainu - vairākums absolūti nebaidās no sodiem. Liek vienkārši mīksto virsū visiem noteikumiem. Atļautā ātruma palielināšana neglābs situāciju - tie +10, +20, +30 jau ir asinīs, neatkarīgi no tā vai 50, vai 70 vai 90 zona. Un tieši tāpat ir tajās retajās 100 zonās un būs arī 120, u.t.t. zonās.

"Zem limita – ne vairāk kā desmitdaļa" - tie ir tikai vieglie, cik var noprast. Kur tad tā smago grupa, kas automātiski tika ielikta zem 90? Nav mūsu ceļos to smago tik maz.

aansis 24.janvāris 2014 10:55
3 0 Atbildēt

Polijā, piemēram, pēc atļautā ātruma palielināšanas reālie ātrumi ir samazinājušies... Kāds ir pamats tavam apgalvojumam?

Vispār jau jāņem vērā, ka neadekvāts ātruma limits veicina vēlmi pārkāpt un pēc tam jau ir krietni vieglāk pieņemams lēmums tikai par to, cik. Ja ātruma limits ir adekvāts, lielākajai daļai sabiedrības tomēr ir vēlme nepārkāpt. Masveidā pārkāpj (ne tikai ceļu satiksmē) tikai tos aizliegumus, kas ir attālināti no realitātes.

Palaidniex 22.janvāris 2014 20:57
3 0 Atbildēt

ja pareizi sapratu, tad tādi skaitītāji ir viens vai divi un tos reāli redz un tiem reāli brauc pāri ar riepu klakšķiem.

Pārējie ir antenas kontūrs asfalta dilumkārtā iestrādāts divu ar piķi aizlietu kvadrātu izskatā, kas nofiksē ātrumu un virzienu, bet ne massu un asu skaitu...

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Plānotās izmaiņas vinješu likmēs attiecas tikai uz kravas automašīnām 3

Plānotie grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas (ALN) likumā nosaka vinješu jeb likmju izmaiņas, kuru mērķis ir mazināt negatīvo ietekmi uz vidi un autoceļiem. Likmju paaugstināšana nodrošinās taisnīgāku līdzdalību infrastruktūras izmaksu segšanā – jo lielāka transportlīdzekļa radītā slodze uz autoceļiem, jo lielāks maksājums. Lasīt vairāk

 

Ford Bronco būs arī Eiropā, taču – ne tāds kā ASV 4

2027. gadā Eiropas tirgū Ford modeļu piedāvājumu varētu papildināt jauns SUV ar nosaukumu Bronco, kas no tādā pat vārdā nosauktā aizokeāna radinieka diezgan būtiski atšķirsies. Lasīt vairāk

 

Jaguar jaunais tēls – galveno dizaineri palūdz aiziet (+ FOTO) 11

Pirms dažām dienām no amata atkāpās JLR izpilddirektors Adrians Mardels, un nu tiek ziņots, ka uzņēmums atlaidis arī ilggadējo dizaina komandas vadītāju Džeriju Makgovernu. Lasīt vairāk

 

iAuto.lv rīta pārdomas par satiksmes organizēšanu Rīgā, braucot kopā ar prezidentu uz darbu! 1.daļa (+ VIDEO) 19

Pārdomas par satiksmes organizēšanu Rīgā – no jaunā Depo krustojuma līdz Kalnciema ielai. Rīta brauciens kopā ar Latvijas Valsts prezidentu izgaismo tipiskās problēmas: sastrēgumi, luksofori un joslas? Skaties un dalies ar savām domām! Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti