Cik ātri braucam? I daļa 18

 
Stūres Klubs | 22.janvāris 2014 12:09

Šoreiz - nekādu subjektīvu spekulāciju! Lai runā fragments no LV ceļu satiksmes uzskaites sistēmas datiem, kuros pastāvīgi tiek fiksēts ne tikai transporta plūsmas skaitliskais sastāvs, bet arī katras sastāvdaļiņas ātrums. Pavisam – vairāk nekā 60 miljoni ierakstu gadā.

LVC datorsistēmas patreizējā programma gan nespēj atdalīt kravas transporta ātrumu (skaitu izdala). Ja gribam tikai vieglos, varam veikt aptuvenu manevru (visus smagos liekam grupā līdz 90 km/h) manuāli. Un iegūstam sekošu ainu.

Kaut cik ievērojama satiksmes dalībnieku daļa limitu 90 km/h ievēro vien blīvākas kustības apstākļos – Rīgas tuvumā. Apvedceļa tabuliņa rāda – vairāk kā puse te uzvedas lojāli. Tālākās maģistrālēs skats pavisam cits. A2 156. km kontrolpunkts gada laikā nav atradis nevienu tādu. Tas gan nav, kā saka, tipiski. Galvenajās „biznesa trasēs” tauta uzvedas apmēram tā, kā redzam pievienotajā Liepājas šosejas tabulā. Zem limita – ne vairāk kā desmitdaļa. Četras desmitdaļas plauktu augstāk. Vēl trīs – drosmīgi pietuvojas soda punkta robežai (110 km/h). Un vairāki simti gāž, kā saka, neņemot galvā ne soda naudas, ne punktus, ne pat diskvalifikācijas iespēju. Kādi simti. Gada laikā ātrums virs 180 km/h Latvijā kopumā fiksēts vairāk nekā 18 000 reizes...

Tabulas kaut kā negrib apstiprināt vairāku amatpersonu pēdējā laikā izteiktos apgalvojumus par krasu ātruma pieaugumu, masu nihilismu utt. Ātrākais Latvijā neapšaubāmi ir bijis naudīgais pirmskrīzes laiks. 2013. gads ātruma rekordu ziņā netiek ne tuvu 2009. Un būtiski neatšķiras no 2012. Ja nu vienīgi varam saskatīt neliela pilotu skaita pārcelšanos no grupas 100-110 uz nākamo augstāko. Vairākuma kontrolskaitļi ir nemainīgi.

Gan ātruma, gan citu likumpārkāpumu uzraudzības teorijā plaši pazīstams tā sauktais 85% princips. Labs un reāli kontrolējams esot tikai tas noteikums, kuru akceptē šie 85 procenti pilsoņu. Pat dižvalsts Amerika savos satiksmes pētījumos konstatē, ka represīvu spēku lielākās sabiedrības daļas nobremzēšanai viņiem nepietiek, un savās policijas instrukcijās aicina oficierus pievērsties 15 procentiem ekstrēmu izlēcēju.

 Tādēļ interesantākais no Latvijas tabulu pētīšanas šķiet 85% mērlentas izmēģināšana. Uz minētā Rīgas apvedceļa tā sarkano līniju novelk mazliet zem simta. Liepājas šosejā – mata tiesu virs 110. Un nav te ko brīnīties – jau daudzus gadus ātruma kontrole Latvijā bijusi gauži skraja. Un arī toleranta. Izaugusi vesela paaudze braucēju, kuri par galveno uzskata savu izvēles un komforta līmeni, nevis formālus noteikumus.

Foto: Auto akadēmija

 

 
Visi komentāri
 
anonimikis 22.janvāris 2014 13:35
2 0 Atbildēt

Es nesaprotu, kāpēc kravas transportu izmet no rēķiniem? Tas ko - nekustas pa ceļu un neietekmē pārējos? Brauc pa grāvi?

Palaidniex 22.janvāris 2014 16:38
0 1 Atbildēt

ja pareizi sapratu, tad 90% krafas transports fiziski nespēj pabraukt ātrāk par 100 km/h

Autobraucējs. 22.janvāris 2014 17:47
0 3 Atbildēt

Jāzin un jāmāk apieties ar kravinieku ( fūri), pats esmu pa Liepājas šoseju uz 143 vilcis ar fūri.

rt 22.janvāris 2014 19:23
0 0 Atbildēt

Kur problēma izdalīt kravniekus! Tā sistēmas vienlaicīgi fiksē gan masu, gan ātrumu. Protams, neviens jau negrib sevi apgrūtināt un mēģināt skaitīt asis, svarus uz asīm un piemest klāt šo asu īpašnieka ātrumu.

Un vēl kas, šitie automāti parasti ir salikti taisnos posmos, uz labiem ceļiem. Tā kā tā statistika ir buļļa, nu paši jau zināt...

Palaidniex 22.janvāris 2014 20:57
3 0 Atbildēt

ja pareizi sapratu, tad tādi skaitītāji ir viens vai divi un tos reāli redz un tiem reāli brauc pāri ar riepu klakšķiem.

Pārējie ir antenas kontūrs asfalta dilumkārtā iestrādāts divu ar piķi aizlietu kvadrātu izskatā, kas nofiksē ātrumu un virzienu, bet ne massu un asu skaitu...

es 22.janvāris 2014 21:03
4 2 Atbildēt

Statistika parāda baisu ainu - vairākums absolūti nebaidās no sodiem. Liek vienkārši mīksto virsū visiem noteikumiem. Atļautā ātruma palielināšana neglābs situāciju - tie +10, +20, +30 jau ir asinīs, neatkarīgi no tā vai 50, vai 70 vai 90 zona. Un tieši tāpat ir tajās retajās 100 zonās un būs arī 120, u.t.t. zonās.

"Zem limita – ne vairāk kā desmitdaļa" - tie ir tikai vieglie, cik var noprast. Kur tad tā smago grupa, kas automātiski tika ielikta zem 90? Nav mūsu ceļos to smago tik maz.

VWfans 22.janvāris 2014 21:27
1 4 Atbildēt

Tāpēc ir būtiski jāceļ sodi! Par +15 pa šoseju ir jābūt 100 eiro sodam !!!

GB12 22.janvāris 2014 21:37
2 0 Atbildēt

Un par -15 200... :)

REXX 23.janvāris 2014 9:13
1 0 Atbildēt

Varbūt tieši otrādi- laiks palielināt ātruma limitus? teiksim,- 90km/h ir rekomendējamais ātrums, bet līdz +20 - braucēja izvēle? Tad kāds varēs ar saviem mīļajiem 89 pukšķināt, un tas, kas ar 110 apdzen, varēs nestresot par zaļajām vestītēm vai fotoaparatiem.

Palaidniex 23.janvāris 2014 11:12
0 1 Atbildēt

jo dažādāki ātrumi uz šosejas, jo potenciāli lielāks bardaks...

REXX 24.janvāris 2014 13:20
1 0 Atbildēt

Pret visu un visiem nelad vēl zāļu nav bijis un nebūs. ir skaidrs, ar kādu ātrumu tauta parvietojas, nu tad l vismaz stress mazāks. Lielaks bardaks? Diez vai. ir jau gana.

aansis 24.janvāris 2014 10:55
3 0 Atbildēt

Polijā, piemēram, pēc atļautā ātruma palielināšanas reālie ātrumi ir samazinājušies... Kāds ir pamats tavam apgalvojumam?

Vispār jau jāņem vērā, ka neadekvāts ātruma limits veicina vēlmi pārkāpt un pēc tam jau ir krietni vieglāk pieņemams lēmums tikai par to, cik. Ja ātruma limits ir adekvāts, lielākajai daļai sabiedrības tomēr ir vēlme nepārkāpt. Masveidā pārkāpj (ne tikai ceļu satiksmē) tikai tos aizliegumus, kas ir attālināti no realitātes.

Crankshaft 23.janvāris 2014 8:56
0 0 Atbildēt

Palaidniex

ja pareizi sapratu, tad tādi skaitītāji ir viens vai divi un tos reāli redz un tiem reāli brauc pāri ar riepu klakšķiem.

Pārējie ir antenas kontūrs asfalta dilumkārtā iestrādāts divu ar piķi aizlietu kvadrātu izskatā, kas nofiksē ātrumu un virzienu, bet ne massu un asu skaitu...

-------------------------------

Šitie kontūri reģistrē ātrumu un asu skaitu, riteņu bāzes garumu pēc kura izskaitļo auto tipu. Dāņu tehnoloģija. Ir advancētāks variants, kur fiksē arī auto masu. Latvijā tādi

ir tikai daži.

Dark_Side 23.janvāris 2014 12:41
1 0 Atbildēt

tie mērījumi ir ļoti aptuveni, jo mašīnām atšķiras attālumi starp asīm, līdz ar to laiks mainās no viena dic līdz otram dic.

līdz ar to 2 blakus braucošanas mašīnas uz 100 km/h - Spark un BMW750 uzrādīs galvu reibinošu statistiku: Bmw pēc datiem brauks ar 85-90, bet Sparks panesīsies 170 km/h ātrumā. Kaut kā tā.

scope 23.janvāris 2014 13:19
0 0 Atbildēt

Škiet, ka kļūdies.

Katru asi nomēra atsevišķi - svarīgi, zināt laiku, kādā katrs ritenis noiet attālumu no pirmā vadiņa līdz otrajam.

IkdienasViesis 23.janvāris 2014 15:37
1 1 Atbildēt

CP, lasot šos skaitļus, izmisumā var grauzt nagus - CIK LIELI reali naudas līdzekļi gājuši garām to kabatām...!? Cik mājas par to varētu uzbūvēt, cik jaunus privatauto nopirkt ? BET, nekā - palaists piķis garām.... Būs ko domāt un pārdomāt.

Karlis 24.janvāris 2014 17:27
2 0 Atbildēt

"tie +10, +20, +30 jau ir asinīs" ??? Nepareizi! Šoferīši vienkārši brauc savā komforta zonā. Cik nav redzēts, piemēram, Lietuvā, kur pa viņu "bāni" daudzi vietējie brauc lēnāk par atļauto.

kasinsh79 24.janvāris 2014 17:50
1 0 Atbildēt

Absolūta taisnība! Nav obligāta mūžīgā +20 braukšana, bet būtiski, lai atļautais ātrums ir adekvāts (pārkāpumu neprovocējošs). Tieši par to te vairākkārt iekomentēju, bet Mr. Palaidniex laikam mani akūti mēģina pārliecināt par pretējo :)

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 6

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 

Īlons Masks veic optimizāciju: "Tesla" plāno likvidēt vairāk nekā 10% darbavietu 1

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" pasaulē plāno likvidēt vairāk nekā 10% darbavietu, pirmdien ziņoja interneta vietne "Electrek", kas publiskojusi kompānijas vadītāja Īlona Maska e-pasta vēstuli. Lasīt vairāk

 

Geely Panda tagad stilīgajā Go Kart Edition versijā 5

Ķīnas autobūves koncerns Geely nodemonstrējis elektriskā Panda Mini EV Go Kart Edition versiju, uzsverot, ka šāds modelis paredzēts gados jaunākiem pircējiem. Lasīt vairāk

 

Ford parādījis perfektāko hot hatch zīmola vēsturē (+ FOTO) 8

Ražotājs uzskata, ka jaunākais Focus ST Edition ir noslīpēts līdz pilnībai. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti