„Stūres klubs” no LVC CPP daļas ir saņēmis divu transporta uzskaites punktu (A1 - Vitrupe, A3 –Inciems) vienas dienas (piektdiena, 2013. gada 13. septembris) pilnus datus apstrādei piemērotā (exel tabula) formātā. Tie pirmo reizi dod iespēju papētīt arī kravas transporta vadītāju ieradumus.
Pirmkārt tomēr vēlreiz par „vieglajiem”. Pavisam nepārprotami iezīmējas vieglo auto vadītāju lielākās daļas vēlme tomēr atrasties kādu gabaliņu virs limita. Šoreiz 85 procentu akceptēto līmeni varam aprēķināt pavisam precīzi. Un tas ir 108 km/h Valmieras un 104 km/h Tallinas trasē.
Ievērojami vairāk nekā puse no visiem iekārtojas zonā no 90 līdz 110 km/h. Un – neizbēgami konfliktē nevis ar ātro, bet ar lēno grupu, kura izrādās negaidīti liela, lielāka par ekstrēmi ātrajiem. Skatieties tabulās. Kāds ir iemesls 500 automobiļu kustībai 10 un vairāk km/h zem atļautā kustības ātruma? Kā to noskaidrot, kā ietekmēt? Neievērot? Uzskatīt par viņu neaizskaramu brīvas izvēles sastāvdaļu? Piedot tehnikas vai tās vadītāja zemo sagatavotības līmeni? Bet skaidrs taču, ka ar 80 km/h braucošs auto jebkuram 100 km/h akceptējušajam ir šķērslis, kurš tuvojas ar ātrumu pieci metri sekundē, kurš tiks apdzīts, mainot kustības virzienu un izmantojot pretējo joslu. Bīstami...
Sliktākais – viņus sāk apdzīt pat komerctransports, pat „fūres” ar piekabēm. 85 procentu „smago” akceptētais limits ir tikpat augstu virs likumīgā, kā „vieglajiem”. Tālbraucēju un naudas pelnītāju vairums (aptuveni četras piektdaļas) brauc virs atļautajiem 80, nepārprotami cenšas kaut cik pielāgoties ne tikai „vieglo” limitam, bet arī vairākuma faktiskajiem paradumiem, tā padarot savu dzīvi vieglāku un mierīgāku. Reiz kādā „Stūres kluba” sanāksmē CSDD šefs Andris Lukstiņš ieminējās par iespējamu smago un vieglo limitu izlīdzināšanu kā vienu no rāmākas plūsmas veidošanas līdzekļiem. Varbūt varam pie šīs idejas apspriešanas atgriezties?
Un atkal – lēnie! Kas tie, piedodiet, par kraķiem, kas nespēj pavilkties pat 70 km/h (Vitrupē veseli 363 vienā dienā)? Nederētu papētīt?
Un – nu galīgi nekas ne sodu izmaiņu likumprojektos, ne praktiskajā un redzamajā kontroles struktūru darbībā, ne audzināšanas programmās pagaidām nav pavērsts pret pārlieku lēnajiem. Viņi ir tīši vai nejauši ir celti saulītē – kā piesardzības un lojalitātes etalons. Un šo situāciju izbauda. Reizēm rāda citiem mēli. Interneta komentāros, sadzīvē. Aizmirstot, ka apstākļiem neatbilstoši maza ātruma izvēle arī ir CSN pārkāpums.
2013. gada 13. septembra kontrolskaitļi
divos uzskaites punktos
A3 |
SMAGIE |
pavisam |
1212 |
|
|
85% |
1034 |
Ātrāk par 99 km/h |
99 |
|
|
88-99 |
464 |
|
|
81-87 |
443 |
|
|
zem 80 |
210 |
|
|
zem 70 |
34 |
|
|
vidēji |
87 km/h |
85% |
Zem 95 km/h |
A1 |
SMAGIE |
pavisam |
1765 |
|
|
85% |
1500 |
ātrāk par 99 km/h |
50 |
|
|
88-99 |
425 |
|
|
81-87 |
854 |
|
|
zem 80 |
437 |
|
|
zem 70 |
363 |
|
|
vidēji |
84 km/h |
85% |
Zem 90 km/h |
A3 |
VIEGLIE |
pavisam |
4179
|
|
skaits |
85% |
3552 |
virs 150 km/h |
7 |
|
|
virs 120 |
131 |
|
|
virs 110 |
431 |
|
|
100-110 |
1294 |
|
|
90-100 |
1542 |
|
|
85-95 |
1498 |
|
|
zem 85 |
406 |
|
|
zem 80 |
202 |
|
|
vidēji |
98 km/h |
85% |
Zem 108 km/h |
A1 |
VIEGLIE |
pavisam |
2517
|
|
skaits |
85% |
2139 |
virs 150 |
2 |
|
|
virs 120 |
56 |
|
|
virs 110 |
163 |
|
|
100-110 |
430 |
|
|
90-100 |
980 |
|
|
85-95 |
951 |
|
|
zem 85 |
571 |
|
|
zem 80 |
339 |
|
|
vidēji |
92,6 km/h |
85% |
Zem 104 km/h |
CSDD priekšlikumi, kuri sagatavoti un gaida izskatīšanu Saeimā (no www.csdd.lv)
- Ar foto radaru ātruma pārsniegšanu fiksēs un naudas sodu piemēros, ja atļautais ātrums tiks pārsniegts par vairāk kā 11 km/h virs atļautās normas. Tāpat kā līdz šim – par to pārkāpumu uzskaites punkti netiks piešķirti
Ja ātruma pārsniegšana vairāk nekā 11 km/h virs atļautās normas tiks fiksēta ar foto radaru, tad tāpat kā līdz šim – pārkāpumu uzskaites punkti netiks piešķirti, bet tiks uzlikts naudas sods
CSDD sagatavotie un juridiski noformulētie grozījumi APK: „149.8 pantā:
- papildināt ar jaunu pirmo daļu šādā redakcijā: „Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz 10 kilometriem stundā, – transportlīdzekļa vadītājam izsaka brīdinājumu.”;
- izteikt esošo panta pirmo daļu kā (11) daļu šādā redakcijā: „Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 11 līdz 20 kilometriem stundā ar motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem, kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 tonnas, – izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam piecu latu apmērā.”;
- izteikt otro un trešo daļu šādā redakcijā: „Par šā panta pirmajā prim daļā paredzēto pārkāpumu, ja tas izdarīts vietā, kura apzīmēta ar 518.ceļa zīmi „Apdzīvotas vietas sākums” vai ar 528.ceļa zīmi „Dzīvojamā zona”, – izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam desmit latu apmērā. Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 11 līdz 20 kilometriem stundā ar automobiļiem, kas velk piekabi, kravas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 7,5 tonnas, autobusiem un traktoriem – izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam desmit latu apmērā.”.
Vispār jau smuki cipariņi ir tie, kas pašā apakšā. tas arī būtu saucams par to mistisko plūsmas ātrumu - vidējais ātrums. Un tas ir kā reiz ap 90km/h :). Tā kā ātrajiem braucējiem ir tieši tāpat jāatslābst un jāiekļaujas plūsmā, ja viņi domā ka drīkst rādīt mēli lēnajiem.
P.S. mans ātrums aptuveni atbilst vieglo vidējām ātrumam un lēnie man netraucē.
Dīvaini... Man visnotaļ patīk braukt mierīgi un neiespringt par apdzīšanu. Ātrāk braucošie apdzen un aizbrauc, es varu turpināt ceļu, nemainot izvēlēto braukšanas ātrumu un neveicot nekādus papildus manevrus. Panākot kādu lēni braucošo, nākas pašam veikt apdzīšanu, mainot iecerēto braukšanas ātrumu un virzienu. Secinājums - traucē tieši lēni braucošie.
Protams, šajā gadījumā nerunāju par "atsaldētajiem" ātrajiem braucējiem, kas veic nepārdomātus apdzīšanas manevrus, traucējot visiem apkārtējiem satiksmes dalībniekiem un radot bīstamas situācijas.
tad jau tu esi vēl lielāks sēne par Fanu. Jo pēc šiem cipariem tev patīkams ātrums ir zem 80.