Kas autovadītājiem jāzina par OCTA Bonus – Malus, ietekmē pēdējie 11 gadi 49

 
LTAB | 6.septembris 2013 10:41

Katra autoīpašnieka Bonus – Malus klase tiek aprēķināta izrietot no apdrošināšanas dienu skaita, kuru nosaka, ņemot vērā apdrošināšanas līgumu spēkā stāšanās un beigu datumu, un izraisīto ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaitu pēdējo 11 gadu laikā.

Izrietot no abiem parametriem, katram autoīpašniekam tiek noteikta riska pakāpe jeb Bonus – Malus klase. Lai gan Bonus – Malus ir galvenais parametrs, kas tiek ņemts vērā aprēķinot OCTA cenu, autovadītāju vidū valda daudz stereotipu un mītu par to, kā Bonus – Malus klase tiek aprēķināta un kādi faktori to var ietekmēt.

Lai izprastu autovadītāju informētību par Bonus – Malus klasēm un to ietekmējošajiem faktoriem, LTAB ir veicis pētījumu. Iegūtie dati liecina, ka tikai 34 % autovadītāju var pateikt, ka pirmreizēji iegādājoties transportlīdzekli tiek piešķirta 6 Bonus – Malus klase. Savukārt 35 % respondentu uzskata, ka Bonus – Malus klase tiek aprēķināta transportlīdzeklim nevis tā īpašniekam. Pētījuma rezultāti uzskatāmi liecina, ka autovadītāji ir informēti par Bonus – Malus sistēmu un to, ka tas ir viens no galvenajiem kritērijiem pēc kā tiek aprēķināta OCTA cena. Tomēr tiklīdz tiek uzdoti padziļināti jautājumi, piemēram, kāda Bonus – Malus klase tiek piešķirta autoīpašniekam pirmreizēji iegādājoties mašīnu, autovadītājiem ir sarežģīti sniegt atbildi.

„Ikdienas darbā esam novērojuši, ka autovadītāji bieži kļūdās jautājumos par Bonus – Malus, pirmkārt jau jautājumā – kam tiek rēķināta Bonus - Malus klase, jo ne visi ir informēti, ka tā tiek piešķirta autoīpašniekam nevis vadītājam. Arī citos jautājumos autovadītāji vadās pēc ļoti subjektīviem kritērijiem. Piemēram, tiek uzskatīts, ka, ja kaimiņam ir tādas pašas markas un gada auto, tad Bonus – Malus klasēm ir jābūt vienādām. Tas pats attiecas, ja auto īpašniekiem ir līdzīgs braukšanas stāžs. To spilgti arī attaino pētījuma dati. Tāpēc vēlos atgādināt, ka katra autoīpašnieka vēstures dati tiek analizēti pēc diviem parametriem: CSNg skaits un apdrošināšanas dienu skaits. Autoīpašnieka vai autovadītāja braukšanas pieredze, auto marka vai krāsa netiek ņemta vērā aprēķinot Bonus – Malus klasi. Šādus parametrus var ņemt vērā apdrošinātāji, kuri bez Bonus – Malus klases, aprēķinot OCTA cenu, var vērtēt vēl citus riska parametrus”, skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Jautājumi, kuros autovadītājiem rodas vislielākās neskaidrības.

Ja autoīpašniekam pieder vairāki transportlīdzekļi

Ja vienam transportlīdzekļa īpašniekam pieder vairāki vienas kategorijas transportlīdzekļi piemēram, vieglās automašīnas, tad visiem spēkratiem tiek piemērota viena un tā pati Bonus – Malus klase. Savukārt, ja ar vienu no transportlīdzekļiem tiks izraisīts CSNg, tas ietekmēs visu, šīs kategorijas automašīnu Bonus – Malus klasi. Turpretim, ja autoīpašniekam pieder vairāki dažādu kategoriju transportlīdzekļi, piemēram, gan vieglās automašīnas, gan kravas auto, tad Bonus - Malus klases var atšķirties un katras kategorijas transportlīdzeklim būt cita.

Kas notiek transportlīdzekļu maiņas gadījumā

Nomainot transportlīdzekli pret tādas pašas kategorijas spēkratu, tās īpašniekam tiks piešķirta iepriekšējā Bonus – Malus klase. Tas attiecas arī uz gadījumiem, ja atšķiras iepriekšējās un jaunās mašīnas izdošanas gads un marka. Savukārt, ja vieglā transportlīdzekļa vietā tiek iegādāts citas kategorijas, piemēram, kravas, tad mainīsies arī Bonus – Malus klase. Būtiski atzīmēt, ka Bonus – Malus klase nekad netiek pārmantota no iepriekšējā transportlīdzekļa īpašnieka. Arī pārdodot auto, ar kuru izraisīts CSNg, un nopērkot tā vietā jaunu (tādas pašas kategorijas auto), netiek piešķirta jauna Bonus - Malus klase.

Kā Bonus – Malus klasi ietekmē ceļu satiksmes negadījumi

Bonus – Malus klasi ietekmē jebkurš CSNg, kā rezultātā nodarīti zaudējumi citas personas mantai vai veselībai, neatkarīgi no tā, vai CSNg tiek noformēts ar Saskaņotā paziņojuma palīdzību vai izsaucot Ceļu policiju. Tas attiecas arī uz CSNg, kurus ir izraisījusi cita persona, kurai ir uzticēts lietot spēkratu. Piemēram, ja automašīnas īpašnieks ir vīrs, bet ceļu satiksmes negadījumu ar automašīnu, kas reģistrēta uz vīra vārda ir izraisījusi sieva, konkrētais CSNg ietekmēs vīra Bonus – Malus klasi, jo tā tiek piemērota transportlīdzekļa īpašniekam.

Gadījumā, ja CSNg rezultātā tiek noteikta dalītā atbildība, Bonus – Malus samazinājums tiks piemērots visiem transportlīdzekļa īpašniekiem.

 
49 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
GB12 6.septembris 2013 11:08
2 0 Atbildēt

Atbilde uz paredzamo jautājumu - autovadītāju civiltiesiskās atbildības apdrošināšana un līdz ar to pakārtotas BM klases uz auto vadītājiem, nevis īpašniekiem/turētājiem tuvāko divdesmit gadu laikā NEBŪS, jo, pirmkārt, tādas nav nekur civilizētajā pasaulē, otrkārt, tas nav izdevīgi vairumam Latvijas iedzīvotāju un īstenībā arī valstij kopumā.

GB12 7.septembris 2013 12:50
1 0 Atbildēt

Ar to gribu teikt, ka, ieviešot 1997. gadā "sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu", nekāds divritenis izgudrots netika - tika paņemts Eiropas modelis un stipri novienkāršots, pielāgojot mūsu situācijai un maksātspējai. Un kopš tā laika pastāvīgi modificēts (uz labo vai slikto pusi, nav šī stāsta temats).

Manu klientu vidū ir vairāki ārzemnieki - norvēģi, holandieši, amerikāņi, francūži, krievi... visi kā viens saka, ka, salīdzinot ar viņu mītnes zemēm, Latvijas OCTA sistēma ir paradīze (OCTA pircējam un mašīnas lietotājam).

REX 9.septembris 2013 10:41
1 0 Atbildēt

Labrīt visiem! Beidzot lasu arī kādu patiesu atziņu (no GB- par to, ka apdrosinašana arī ir bizness...:) ). OK.

Manuprāt, autovadītaja civiltiesiskās atbildības apdrošināšana būtu gan visgodīgakā (ka brauc, tā maksā) gan izdevīgakā cilvekiem. Īpaši tiem, kas ikdienā lieto vairāk, kā vienu transporta līdzekli. Godīgāka arī attiecībā pret autoīpašnieku, kurš netiek sodīts par pārkapumu, kuru pats nav veicis.

Bet vai to atbalstītu apdrošinātaji? Diez vai. Jo ko tad tu no taksista paņemsi. Analīzes, un tās pašas ne visai...

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Kad bremzes netur (+ VIDEO) 9

Šausmu filmai līdzīgu sižetu izdzīvo kāds vieglā automobiļa vadītājs, kuru aizķer bez bremzēm palicis kravas auto un vairākus simtus metru stumj sev pa priekšu. Lasīt vairāk

 

ASV nosaukti automobiļi, kas spēj nobraukt 300 000 km un vairāk 18

Pētījums veikts 20 gadu garumā un rezumējot īsumā pierāda, ka labāko tehniku ražo Toyota. Lasīt vairāk

 

Valsts policija Limbažu novadā apturēja autovadītāju, kuram konstatēts 2,75 promiļu liels reibums 6

Šī gada 29. novembrī ap pulksten 17.00 Limbažu novadā uz autoceļa Rīga (Baltezers) – Igaunijas robeža (Ainaži) Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes amatpersonas apturēja kravas transportlīdzekli “DAF” sakabē ar piekabi “Krone”, kur 1966. gadā dzimis vadītājs pie stūres bija sēdies, būdams alkohola reibumā – vīrieša izelpā konstatēts 2,75 promiļu liels reibums. Par notikušo policijā ir uzsākts kriminālprocess. Lasīt vairāk

 

Kad varēja būt vēl sliktāk (+ VIDEO) 4

Priekšā braucošais vieglais auto saduras ar kravinieku, kā rezultātā "fūrei" plīst riepa (vai tiek bojāta piekare) un smagsvars iebrauc pretējā joslā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti