Pētījums: Piektā daļa autovadītāju pirms brauciena nepārliecinās, vai ceļš ir apledojis 7

 

Foto: Publicitātes attēls

Toms Kursītis | 11.februāris 2021 12:04

19% jeb teju piektdaļa autovadītāju, uzsākot braukt mīnus grādos, nepārliecinās, vai ceļš ir apledojis, jo uzskata, ka brauc uzmanīgi. Par to liecina pirmais “GO atbildīgas braukšanas indekss”, kas ir Vislatvijas braukšanas kultūras pētījums, kas atspoguļo autovadītāju izpratni un attieksmi pret atbildīgu auto vadīšanu.

34% respondentu atzinuši, ka ne vienmēr par to pārliecinās, lai gan apzinās, ka vajadzētu, savukārt vienmēr ceļa apledojumu pārbaudot 45% braucēju. Interesanti, ka biežāk ceļa seguma stāvokli pārbauda vīrieši – katrs otrais ir norādījis, ka savādāk braukšanu nemaz neuzsāk; savukārt sieviešu vidū ceļa seguma pārbaude pirms braukšanas uzsākšanas notiek krietni retāk – tikai 39%.

Kā liecina “GO atbildīgas braukšanas indekss”, visatbildīgākie autovadītāji ir vecumā no 30 līdz 39 – 61% braukšanu pirms ceļa pārbaudes nemaz neuzsāk. Nepārliecināšanos par ceļa seguma stāvokli ar “es braucu uzmanīgi” visbiežāk attaisno aptaujas dalībnieki, kuri ieguvuši pamatizglītību (25%), nestrādājošas personas (55%), cilvēki, kuri dzīvo vieni (27%), un cilvēki ar ļoti zemiem ienākumiem (zem 150 EUR mēnesī) – 24%.

“Labā prakse ir pārbaudīt ceļa kvalitāti, pirms uzsākam braukšanu – tas noskaņo autovadītāju un pielāgo braukšanas stilu konkrētajiem apstākļiem. Taču tik pat svarīgi ir saprast, ka ziemas apstākļos ceļa segums var mainīties ļoti bieži, strauji un ļoti lielos apmēros. Pārbaudot ceļa segumu pirms izbraukšanas mēs pārliecināmies, un saprotam, ka ir iespējams slidens segums, taču braucot ir nemitīgi jāievāc informācija no ceļa seguma. Visu laiku ir jāseko līdzi, vai zem automašīnas riteņiem ir sauss asfalts, mitrs asfalts, bet varbūt atkala vai noblietēts sniegs – visi šie segumi ziemas apstākļos ir iespējami.” dalās DBS Autoskolas direktors Jānis Vanks. “Tādēļ, pilnīgi noteikti ir jāseko līdzi āra gaisa temperatūrai, lai saprastu vai apledojums ir iespējams, jāpārliecinās par ceļa segumu pirms sākam braukt un arī braucot, nemitīgi, ir jākontrolē situācija un jāsaprot, pa kādu segumu konkrētajā brīdī braucam. Nākamā, svarīgā, lieta ir zināt kā automašīnu kontrolēt dažādu segumu apstākļos. Un to var tikai trenējoties un mācoties – piemēram, pie mums autoskolā.”

Gandrīz puse autovadītāju (47%) ne vienmēr pārliecinās, vai aizmugurē sēdošie pasažieri ir piesprādzējušies. No tiem, kas ne vienmēr pārbauda, kas notiek automašīnas aizmugurē, 41% norādījis, ka “pārliecinās neregulāri”, savukārt 6% aizmugurē sēdošo pasažieru piesprādzēšanos neuzskata par svarīgu. Analizējot neapzinīgos šoferus pēc nodarbošanās, redzams, ka vispārdrošākie ir studenti – 52% autovadītāju – studentu ne vienmēr pārbauda, vai citi ir piesprādzējušies, savukārt par nesvarīgu to uzskata pat 15% studentu, kuri vada auto.

Starp reģioniem atbildīgākie autovadītāji ir Zemgalē (62%) un Vidzemē (63%), savukārt vismazāk pasažieru piesprādzēšanos pārbauda šoferi Latgalē – tur tikai 38% braucēju vienmēr pārliecinās par līdzbraucēju drošību. Visbiežāk par pasažieru drošību nepārliecinās autovadītāji 18 – 29 gadu vecumā – kopumā 11% respondentu šajā vecuma grupā uzskata, ka “tas nav svarīgi”.

“Apmēram 10 gadus atpakaļ piesprādzēšanās jautājumu neuztvēra nopietni lielākā daļa autovadītāju, tāpat bija laiks, kad automašīnās tādu drošības jostu nemaz nebija. Mūsdienās visi auto ir ar tām aprīkoti un ir noteikumi, kas paredz, ka tās ir obligāti jālieto, taču vēl joprojām redzam, ka drošības jostu lietošana cilvēku prātos nav obligāta. Bieži vien drošības jostas izteikti vairāk lieto tie, kuri jau piedzīvojuši negadījumu – ar gadiem un pieredzi, tā teikt. Tomēr katram autovadītājam būtu jāapzinās cik šis drošības elements ir izglābis dzīvības negadījumos – īpaši mūsdienu automašīnās, kurās drošības jostas ir savienotas ar citām drošības sistēmām automašīnā, piemēram - drošības spilveniem.” situāciju komentē direktors J. Vanks. “Jaunieši bieži vien nevīžīgāk attiecās pret šīm lietām tieši pieredzes trūkuma dēļ, taču mums ir jāturpina strādāt pie tā, lai jebkurš autovadītājs un auto pasažieris uztvertu piesprādzēšanos par obligātu normu, neatkarīgi no viņa vecuma.”

“GO atbildīgas braukšanas indekss” ir bezalkoholiskā alus “GO” pētījums, kas tapis sadarbībā ar DBS autoskolu un pētījumu centru Norstat. Pētījumā piedalījās 712 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

 
Visi komentāri
 
WALA 11.februāris 2021 14:05
5 0 Atbildēt

Kāda jega no tās.pārliecināšanās pirms, ja uzsākot braukt un nospiezot bremzi tu to uzzinasi, pie kam man parasti auto slīd mazak nekā pašam, + ikdienas maršruts ir ar ļoti.mainigu celu uzturēšanas kvalitāti utml. respektīvi no tās informācijas ko varētu iegut par to pārliecinoties jēga ir knapi 1%.

Ledlauzis 11.februāris 2021 14:19
5 1 Atbildēt

Kas man tur ko pārbaudīt, ja ārā ir mīnus grādi, skaidrs, ka viss, kas var sasalt jau sen ir sasalis!?

Ziemu vajag sagaidīt ar labām ziemas riepām un nebūs jāraud, ka uz ceļa sniedziņš uzkritis, vai peļķīte aizsalusi.

Vienīgais, ka eju pārbaudīt ledu ir tad, kad braucu virsū uz ezera baudīt ziemas priekus. Tad gan mēru ledus biezumu, lai būtu drošs, ka izturēs mašīnas svaru. Un pat ja ledus ir 20cm biezs, cenšos nebraukt gar niedrēm un ūdens pieteku vietām, jotur ledus parasti ir plānāks!

apzinīgais 11.februāris 2021 14:52
9 0 Atbildēt

Jā,es vienmēr pārbaudu tos 250 km Latgales virzienā.Nosoļoju turp un atpakaļ,ik pa laikam paslidinos.

650 11.februāris 2021 15:19
3 0 Atbildēt

Kā var braukt "uzmanīgi" un vienlaikus justies vainīgam, ka neesi kko tur pienācīgi pārliecinājies?Jā, tiešām,pareizi- 3/4 braucēju ir Lohi.Tas dod pilnas tiesības jebko noapaļot uz augšu.Teiksim, 99/100.Tas 1% pieklājības pēc jāatstāj mēraparātu neprecizitātei un varbūtības teorijai. Interesanti, cik izmaksāja "aptauja" un kādā "vidē" tā tika veikta.

Tekstā ir teikts- ""pārbaudīt ceļa kvalitāti, PIRMS UZSĀKT BRAUKŠANU"" Pirms!!!! --cien.Autors varēja taču pavēstīt- kā konkrēti VIŅŠ to lietu "pārbauda/PIRMS".Uz mājas sliekšņa nostājas vēža pozā un paņem faunas/floras hidrometeoparaugus no dzeltenā sniega? Vai pirms brauciena iziet pa vārtiņiem un kā prasmīgs pavārs nogaršo sālsmaisījuma gatavības pakāpi? Ko darīt, ja šoseja neiet gar pašu māju? Cikos ir Jāceļas, lai visu noskaidrotu?

anoagask 11.februāris 2021 16:49
1 0 Atbildēt

jāpārbauda nevis pirms braukšanas, bet ik pa laikam - visērtāk ar gāzes pedāli, ja ir pietiekami jaudīgs motors

brym 11.februāris 2021 23:51
5 0 Atbildēt

Īsts žurnālists no iAuto mums tā vai citādi darītu zināmus šo pētījumu benefiaciārus.

iciks 12.februāris 2021 8:51
6 0 Atbildēt

Dodiet tam raksta autoram mazāk to bezalkoholisko alu.

Pārliecināšanās par ceļa stāvokli PIRMS brauciena - nesen bija auto lukturu uzsildīšana, bet uz šī fona tas vēl ir nieki.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Xiaomi SU7 salūst jau pēc 39 kilometriem; pilnīgi jauno auto salabot nevar (+ VIDEO) 8

Kāds pilnīgi jauna Xiaomi SU7 īpašnieks savā pirkumā vīlās jau pirmajā dienā, jo no iegādes vietas viņam ar elektrisko SUV izdevās nobraukt vien 39 kilometrus. Lasīt vairāk

 

Lai novērstu aizdegšanās risku - Porsche atsaucis vairākus tūkstošus elektrisko Taycan 2

Vācijas sporta automašīnu ražotājs "Porsche" ceturtdien paziņoja, ka atsaucis vairākus tūkstošos pilnībā elektrisko "Taycan" automobiļu saistībā ar riskiem, ka to akumulatori varētu aizdegties. Lasīt vairāk

 

Aptuveni 160 000 eiro - BMW piesaka jauno M4 CS (+ FOTO) 2

Pasūtīšanai M4 CS kļūs pieejams maija beigās, ražošana sāksies jūlijā. Lasīt vairāk

 

80 500 eiro - elektriskais Cadillac jau Eiropā (+ FOTO) 7

Pilnībā elektriskais Cadillac Lyriq sper pirmos soļus Eiropā. Automašīna jau pieejama dažos tirgos, tostarp Vācijā, kur tās cena būs vismaz 80 000 eiro. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti