Līdz ar temperatūras pazemināšanos, agri rītos noledojušiem mašīnu stikliem un ceļiem pienācis pēdējais brīdis, kad automašīnu riteņus nepieciešams apaut ar ziemas riepām.
Sarežģīts uzdevums ir tiem mašīnu saimniekiem, kuri vēl ne tikai nav nomainījuši riepas, bet arī nav tās izvēlējušies un iegādājušies. Pirmo četru nedēļu īstās ziemas riepu tirgošanas atziņas – pērk akcijas riepas, pērk sevi pierādījušus modeļus vai arī papildina ar divām jaunām esošo komplektu. Atturīgi vērtē jaunumus, kuru tautas atzīšana acīmredzot gaidāma pēc pirmajiem sniegiem un sala.Globālā sasilšana un ekonomiskā krīze nostāda mūs radikāli pretējās vēlmēs attiecībā pret ziemu kā gadalaiku un ziemas riepu kā klimata izsauktu vajadzību drošai un garantētai kustībai ar auto par apsnigušām un apledojušām brauktuvēm.Speciālistu viedoklis
Gints JegursGoodYear Nordic mārketinga menedžeris:
Vācijas vadošā auto kluba ADAC un respektablo auto žurnālu AutoBild, Stitung Warentest, Auto Motor un Sport neatkarīgi veiktie kvalitātes testi izceļ Goodyear Eagle Ultra Grip 7+, Dunlop SP Winter Response un Dunlop SP Winter Sport 3D riepu modeļu parādīto sniegumu. Somijas vadošās testu organizācijas Test World un Zviedrijas autosporta žurnāla Motorforaren pārstāvji arī izteikuši uzslavu Goodyear ražotā Ultra Grip Extreme, it īpaši, Ice Navi ZEA riepu modeļa kvalitātei.Neatkarīgo kvalitātes testu rezultāti ir svarīgs faktors, kas ietekmē Eiropas autobraucēju ziemas riepu izvēli. Ziemas riepu iegāde Eiropas patērētāju vidū veido 30% no kopējās riepu maiņas gadījumiem. Tas skaidrojams ar Eiropas valstīs spēkā esošo likumdošanu, proti, ziemas riepu lietošanas nepieciešamība ir likumā minēta tādās valstīs kā Austrija, Zviedrija, kā arī Baltijas valstīs. Savukārt Vācijā un Norvēģijā, ziemas riepas ir obligāta prasība visiem autobraucējiem ziemas apstākļos.
ADAC testos salīdzinājis 20 ziemas riepu modeļus, pakļaujot tos reāliem ziemas sezonas radītiem apstākļiem uz ceļa. Testos Goodyear Ultra Grip 7+ (lielums 195 65R15T) nodrošināja sev līderpozīcijas un iekārojamo apzīmējumu „īpaši ieteicams produkts”. Šādu pašu goda apzīmējumu ieguva arī Dunlop SP Winter Response riepas.ADAC testos, kur tika pārbaudītas pavisam 17 ziemas un 2 visiem gadalaikiem piemērotas riepas slapja, ledaina un sausa ceļa apstākļos, arī šoreiz Goodyear Ultra Grip 7+ un Dunlop SP Winter Sport 3D izpelnījās goda nosaukumu īpaši ieteicams produkts. Žurnāla Auto Motor und Sport veiktajos testos, kur tika novērtēta 10 riepu veidu izturība, augstāko novērtējumu ieguva Dunlop SP Winter Sport 3D.
Ēriks Kamergrauzis
Kemi Autoservisu tīkls SIA vadītājs:
Labi saglabājusies riepa vairs negarantē drošu braukšanu
- Riepu lietošanas laiks ir atkarīgs ne tikai no mehāniskās iedarbības (spiediena, braukšanas manieres, automašīnas slodzes un tml.), bet arī no ekspluatācijas un uzglabāšanas laikā notiekošajām dažādajām ķīmiskajām reakcijām. Gumija noveco gaismas, siltuma, skābekļa, ozona ietekmes un citu iemeslu dēļ. Tādēļ ir svarīgi glabāt riepas sausā, no tiešiem Saules stariem un temperatūras svārstībām pasargātā, pastāvīgi vēdinātā telpā.
Jāatzīmē, ka riepu ražotāju izmantotās gumijas īpaši neatšķiras, tāpēc parasti tiek uzskatīts, ka daļa svarīgo riepu īpašību izzūd piecu līdz sešu gadu laikā no to izgatavošanas brīža. Ražošanas laiku nav grūti pārbaudīt pašiem: tas ir nosakāms pēc sērijas numura, kas atrodas uz riepas sieniņas. Sērijas numuru sastāda burtu un ciparu kods, un beidzamie četri vai trīs (ja riepa ražota agrāk par 2000. gadu) skaitļi parāda ražošanas laiku. Pirmie divi nozīmē ražošanas nedēļu, bet atlikušie – gadu (piemēram, 1800 nozīmē 18. nedēļa 2000. gadā).
Kad tuvojas riepu mainīšanas pēdējais brīdis, vadītājiem, kas par auto apaviem izvēlas lietotas riepas, vajadzētu vērst savu uzmanību uz riepu vecumu. Saskaņā ar speciālistu apgalvojumiem šiem tāpat kā visiem citiem produktiem ir savs derīguma termiņš, tāpēc, vilinot sevi ar vecām riepām, pat ja tām ir pietiekami liels protektoru raksta dziļums, riskējam ar savu un līdzbraucēju drošību. Iegādājoties lietotas riepas, par to tehnisko stāvokli visvairāk pasaka to izskats. Kā zināms, ja protektoru raksts ir dziļš, riepas tiek uzskatītas kā jaunas, to iespējamais lietojums un kalpošanas laiks ir vēl viena sezona. Taču vienīgā pozitīvā šādu riepu priekšrocība ir zemāka cena. Riepa var izskatīties labi, it kā būtu lietota nedaudz vai nemaz, taču, ja tā ir ļoti veca, iespējams, ka tā būs zaudējusi lielāko daļu no savām īpašībām. No pirmā acu uzmetiena ciešams riepu ārējais izskats neatspoguļo to šābrīža kvalitāti un var būt ļoti maldinošs. Kādu gan drošības garantiju var nodrošināt riepas ar iefrēzēšanas metodi padziļināts protektors?! Riepai novecojot, gumija sacietē, tādēļ pasliktinās tās saķere ar ceļa virsmu, palielinās bremzēšanas ceļš. Precīzu aprēķinu nav, bet piecgadīgas riepas bremzēšanas ceļš var pagarināties par 10 %.Eksperti ir konstatējuši, ka riepu vecums un tehniskais stāvoklis ir īpaši aktuāls ziemā, kad auto vadīšanas apstākļi ir sarežģītāki. Ja ceļa virsma ir slapja, slidena, ir svarīga cieša riepu saķere ar ceļa virsmu, tāpēc ir labāk, ka to gumija ir mīkstāka, ko arī ražotāji nodrošina ziemas riepām. Bieži vien pastāv kļūdains uzskats, ka, atjaunojot riepas, šķiet, ka atjaunojas arī to lietošanas laiks. Atjaunojot protektoru daļu vai reizēm pat visu riepu ar jaunu gumijas kārtu, var uzlaboties saķere ar ceļa virsmu, tomēr derētu atcerēties, ka laika tecējums attiecas arī uz atlikušās riepas daļu – karkasu. Jo ilgāku laiku riepa ir zaudējusi stingrumu, jo mazāks ir tās slodzes indekss, tādējādi palielinās korda mehāniskas bojāšanās- sprāgšanas iespējamība.
Tāls Meļkis
Sia Laneks
Servisa centra direktors
Aktuālākais:
-Ekonomiskā situācija valstī liek domāt, ka šajā rudenī piekrišanu gūs lētākās(budžeta) klases ziemas riepas. Reālā situācija gan ir citāda - dažu tirgotāju pārmērīgie ziemas riepu krājumi liek ar steigu no tiem atbrīvoties ar fantastiskām atlaidēm, dodot pircējiem iespēju iegādāties atzītu zīmolu riepas par budžeta klases cenu. Protams, atlaides neattiecas uz sezonas jaunumiem – kuru gan nav daudz. Conti Winter Viking 5, Continental TS830 un Gislaved Soft Frost 3. Īpaši jāatzīmē Viking 5, kas piemērota pēdējo paaudžu automobiļiem, kas aprīkoti ar elektroniku, kuras mērķis palīdzēt vadītajam ekstremālas situācijas.
Pērnā ziema sagādāja vilšanos frikcijas riepu cienītajiem – visas to priekšrocības nodeldēja aukstais asfalts un daudzi auto arī visu vasaru turpināja piebeigt lameļotos gumijas izstrādājumus. Toties ar savu izvēli bija apmierināti cietāku(ar augstāku ātruma indeksu) riepu īpašnieki – un arī turpināja braukt visu vasaru…
Latvija joprojām izceļas ar nedabīgi augstu luksusa klases segmenta džipu un vieglo auto īpatsvaru, kas kā jau katru gadu sagādā saviem īpašniekiem pamatīgas galvassāpes. Atsevišķos izmēros ir problēmas riepas sagādāt, citos, vairāku desmitu tūkstošu latu vērta auto īpašnieks nevēlas izdot pusotru tūkstoti par ziemas riteņiem.
Joprojām hromēto 26” disku braucēji cenšas par varītēm atrast ziemas riepas nemainot diskus…Nav retums vēlmei pēc radžotām superriepām…
Nedaudz sarūk radžoto riepu cienītāju pulks. It īpaši pilsētās. Lauku ceļu braucējiem gan bez tām neiztikt, ko apliecina pārdošanas rādītāji reģionos.
Ziemas riepu maiņas sezonas sākums ir labvēlīga augsne plašiem riepu nespeciālistu un diletantu spriedelējumiem par vienas vai otras riepas modeļa īpašībām, par riepu novecošanu utt. Ka rezultātā pircējs veikalā sāk pieprasīt ne tikai šāgada riepu cepienu bet arī rauc degunus par vienu otru riepu ražotājvalsti, kas mūsdienu globalizācijas apstākļos ir pilnīgi nevietā.
Jevgēņijs Kopilkovs
SIA Latakko direktors:
- Jaunu riepu iegādi var salīdzināt ar moderna uzvalka laikošanu, kas veiksmēs gadījumā pārvēršas garastāvokli uzlabojošā pirkumā. Tam jāatbilst visiem gabarītiem, jāizskatās ērti un eleganti. Gluži tāpat ir ar riepām Jūsu auto! Arī tām nepieciešama rūpīga izvēle, kuru izdarot, jāievēro virkni parametru. Nereti gala rezultāts ir atkarīgs ne tikai no mašīnas markas, bet arī no ekspluatācijas vietas, rakstura un intensitātes, kā arī vadīšanas stila, un beigu beigās...- arī no summas, kādu nolemsit tērēt jauna riepu komplekta iegādei! Ikvienam riepu modelim piemīt īpašas tehniskās īpašības un raksturojumi, kā arī tehnoloģiskās protektora īpašības, kas to atšķir no konkurentiem. Piemēram, riepu ražošanai tiek izmantotas oriģinālās tehnoloģijas Hydro Static Tank, Tri –Activ Sipes, bet gumijas sastāvu nosaka Adaptive Compaund Technology. Tiek pielietota arī dilšanas detektoru iestrādāšana protektorā, kā arī izmantoti īpašas četrskaldņu radzes un citas unikālas tehnoloģijas. Lai izdarītu pareizo uzvēli, jāievēro visas nianses, kā arī jāprot tajās orientēties. Rezumējot – vēlamies atgādināt, ka izmantot profesionāļu pieredzi un padomu ir lietderīgāk nekā vēlāk nožēlot kļūdaino izvēli! Īpaši, jau gadījumā, kad vēlaties, lai uzvalciņš derētu kā uzliets, nepieciešama pietiekami plaša un bagātīga- jūsu auto atbilstoša riepu sortimenta izvēle, kas nozīmētu vismaz četru līdz piecu, vienā veikalā atrodamu dažādu ražotāju protektoru izvēli, kas turklāt pieejamas atšķirīgās cenu kategorijās.
Aigars Kincs
SIA Vianor direktors :
Šīs sezonas jaunums neradžoto jeb frikcijas ziemas riepu modeļu klāstā ir Nokian Hakkapeliitta R, kas ir modernākā un uzticamākā frikcijas ziemas riepa – savulaik populāro un pazīstamo modeļu Hakkapeliitta Q un Hakkapeliitta RSi attiecīgi aiznākamā un nākamā paaudze. Šī riepa, pateicoties uzlabotam gumijas sastāvam un vairākām patentētām izmaiņām riepas protektorā un lameļu uzbūvē, lieliski darbojas pat visbargākajos ziemas apstākļos un izceļas ar īpaši labu vadāmību un bremzēšanas spēju uz sniegotiem, noledojušiem vai slapjiem ceļiem. Tās maksimālais atļautais izmantošanas ātrums ir 170 km/h. Viena no svarīgākajām šīs riepas īpašībām ir tās samazinātā rites pretestība, kas nozīmē mazāku degvielas patēriņu un vides piesārņojumu. Nokian testi pierāda, ka Hakkapeliitta R spēj palīdzēt ieekonomēt pat līdz pus litram degvielas uz simts kilometriem.
Radžotās vieglo automašīnu ziemas riepas noledojušo ceļu pārvarēšanai
Kompānija Nokian Tyres radžoto riepu cienītājiem šosezon piedāvā divus jau autobraucēju vidū iemīļotus un pārbaudītus riepu modeļus no Hakkapeliitta modeļu saimes - Hakkapeliitta 5 un Hakkapeliitta 4. Abi šie riepu modeļi turpina 70 gadus ilgo Hakkapeliitta riepu tradīciju un izceļas ar uzticamību no rudens līdz pavasarim, neskatoties uz to cik barga ziema tām stājas ceļā, un īpaši lielu maksimālo ātrumu – 190 km/h. Radžotās Nokian Hakkapeliitta ziemas riepas ir izcīnījušas vairākas uzvaras dažādos riepu testos un ne velti, jo šīm riepām ir kvadrātainas formas radzes, kas nodrošina īpašu saķeri pat strauji bremzējot uz tīra ledus, taču radzes ir novietotas uz īpaša, mīkstāka gumijas slāņa, kas mīkstina to saskari ar ceļa virsmu, nodrošina lielāku ilgmūžību un samazina trokšņu līmeni. Riepas skujveida protektors veidots tā, lai maksimāli efektīvi aizvadītu ūdeni un sniega putru un nodrošinātu tīru riepas saskari ar ceļa virsmu. Hakkapeliitta 5 ir jaunākais no šiem modeļiem un tas saņēmis vairākus ievērojamus uzlabojumus – protektora forma nodrošina ideālāku radžu darbību un noturību. Taču lielākais šīs riepas noslēpums ir četru dažādu gumijas sastāvu izmantošanas vienā riepā, kas to padara īpaši unikālu un uzticamu gan īpašas saķeres, gan vadāmības, gan bremzēšanas ziņā.
Centrāleiropas vieglo automašīnu ziemas riepas pilsētniekiem un ne tikai...
Ja automašīna pārsvarā tiek izmantota tikai braucot pa tīrītām pilsētas ielām, regulāri tīrītiem lielceļiem un reti sastopas ar noledojušiem ceļiem, pilnīgi pietiekamas ir tā saucamās Centrāleiropas frikcijas ziemas riepas. Šīs riepas arī lieliski noderēs tiem autovadītājiem, kuri gan vasarā, gan ziemā lieto vienas un tās pašas riepas. Jaunākais no Centrāleiropas ziemas riepu modeļiem ir Nokian WR G2, kas izceļas ar ultramodernu asimetrisko protektoru, kas sniedz tās īpašības, kas nepieciešamas mainīgajiem Eiropas apstākļiem. Arējā malas pleca forma un protektora iegriezumi padara riepu viegli vadāmu un nodrošina stabilu braukšanu, kamēr riepas iekšmalas plecs nodrošina lielisku saķeri. Inovatīvais šķīdoņa ķīlis un pulētās rievas izspiež sniega un ūdens masu, kā arī tīru ūdeni pa sāniem, novēršot akvaplanēšanu.
Nokian WR ir īpaši ātra, klusa ziemas riepa, kas speciāli radīta mainīgajiem Centrāleiropas laika apstākļiem – tā ir vienlīdz droša un komfortabla gan braucot pa sniegu, gan sausu asfaltu, kā arī ir piemērota precīzai vadāmībai un labi novērš akvaplanēšanu. Tās protektors ir īpaši pielāgots visiem riepu izmēriem un ir ļoti noturīgs pret nodilumu.
Ekonomēt var arī uz ziemas riepu rēķina
Īpašs Vianor piedāvājums cilvēkiem, kuri vēlas ieekonomēt naudu, bet iegādāties labas ziemas riepas, ir Nordman ziemas riepas, kuras ir izstrādājuši Nokian Tyre inženieri un tiek ražotas tikai priekš riepu tirdzniecības tīkla Vianor. Šīs ir ziemas riepas apvieno radžoto riepu un frikcijas riepas labākās īpašības, kas panākts, izmantojot progresīvu ražošanas tehnoloģiju un īpašu gumijas sastāvu.
Radžotas un neradžotas ziemas riepas apvidus automobiļiem
Šosezon apvidus automobiļu lietotājiem kompānija Vianor un tās partneri piedāvā divus jau pārbaudītus ziemas riepu modeļus un divus pilnīgi jaunus riepu modeļus. Labi pārbaudīto modeļu vidū ir Hakkapeliita SUV, ko iespējams radžot, kā arī radžotā ziemas riepa Hakkapeliita 5 SUV – tās īpašības uzbūve un īpašības ir tieši tādas pašas kā vieglo automobiļu ziemas riepai Hakkapeliitta 5.
Jaunums šosezon ir Centrāleiropas ziemas riepa apvidus automobiļiem Nokian WR G2 SUV, kas tieši tā pat kā līdzīga nosaukuma vieglo automobiļu ziemas riepa izceļas ar ultramodernu asimetrisko protektoru, kas sniedz tās īpašības, kas nepieciešamas mainīgajiem Eiropas apstākļiem. Arī šīs riepas protektora forma, protektora iegriezumi un šķīdoņa ķīlis ar pulētajām rievām nodrošina stabilu un vieglu vadāmību, kā arī īpaši agresīvu cīņu pret akvaplanēšanu.
Pats gaidītākais jaunums šosezon ir Nokian Hakkapeliitta R SUV, kas ir īpaši sarežģītiem ziemeļu klimatiskajiem apstākļiem radīta īsta ziemas riepa. Pateicoties jaunievedumiem protektora dizainā un gumijas maisījumā, Nokian Hakkapeliitta R SUV riepas saķere uz ledus ir tālu virs normāla frikcijas riepas saķeres līmeņa. Droša un stabila riepas uzvedība īpaši svarīga ir pārvietojoties ar lielu un smagu SUV klases automobili. Bez lieliskajām ziemas braukšanas īpašībām riepas izstrāde arī tika izvirzīts uzdevums uzlabot saķeri ar slapju segumu. Droša saķeres sliekšņa sajušana, paklausība un precizitāte ļauj uzlabot automobiļa vadīšanu īpaši uz slideniem ziemas ceļiem. Bez tam šim riepas modelim ir izstrādāti īpaši izturīgi sānu borti un samazināta rites pretestība, kas samazina degvielas patēriņu un kaitīgo izmešu apjomu. Hakkapeliitta R SUV der teju vai visu izmēru apvidus automašīnām, jo tās izmēru klāsts ir viens no lielākajiem tirgū. Vairums šo riepu ir marķētas XL apzīmējumu, kas liecina par tās piemērotību smagākajām un masīvākajām automašīnām. Šīs riepas ātruma indekss ir R – tās maksimālais ātrums ir 170 km/h.
Ziemas riepas mikroautobusiem un vieglajam komerctransportam
Līdzīgi kā pagājušajā sezonā, šogad mikroautobusu un vieglā komerctransporta segmentā aktuālajā piedāvājumā ir Nokian WR C Van un Nokian WR C Cargo frikcijas riepas, kas lieliski piemērotas Centrāleiropas ziemām. Abas riepas nodrošina lielisku vadāmību un saķeri pat bargās ziemās, braucot lielā ātrumā un pie lielas noslodzes. Lai arī abu riepu protektori krietni atšķiras, to galvenā atšķirība ir kravnesība un pieejamība dažādos izmēros.Skarbākiem laika un ceļa apstākļiem paredzētas Hakkapeliitta C2 radžotās ziemas riepas ar īpaši spēcīgu tērauda stiegrojuma struktūru, kas ļauj riepai izcelties ar īpašu caurgājamību un ilgmūžību.
Hankook IceBear W300
Jauns augstvērtīgu ziemas riepu piedāvājums ar ātruma indeksiem H un V. Termoelastīgā gumijas kompozīcija ar siliciju saturošu sastāvu SILICA nodrošina augstu braukšanas drošību un maksimālu saķeri pat zemās apkārējās vides temperatūrās.Asimetriskais protektors nodrošina labu pretestību akvaplanēšanai. Teicami bremzēšanas raksturlielumi uz sniegota un apledojuša ceļa. Optimāla lameļu struktūra nodrošina lielisku vilkmi un vadāmību, kā arī teicamu mašīnas uzvedību ziemas ceļos.Ar datora palīdzību izstrādātais protektora dizains līdz minimumam samazina zvalstīšanos un garantē zemu trokšņa līmeni gaitā.
Hankook Winter i*Pike W409
Hankook Winter i*Pike W409 — augsti efektīga radžojamā ziemas riepa. Sešu radžu rindu optimāls izvietojums samazina trokšņu līmeni un maksimāli paaugstina vadāmību, saķeri un stabilitāti paātrinājumā uz apsniguša un apledojuša ziemas ceļa.
Nevienmērīgs lameļu izvietojums uzlabo bremzēšanas efektivitāti uz apsnigušas ceļa virsmas. i*Pike gumijas sastāvs satur nelielu skaitu augsti aromatizētu ogļūdeņražu, tādēļ ir nekaitīgs cilvēka veselībai un apkārtējai videi. To apstiprina starptautiskā ekoloģiskā sertifikācija.
Hankook Winter I*Cept W605
Mūsdienīgas bezradžu ziemas riepas, paredzētas drošai satiksmei pa apledojušiem ceļiem.Saķeri uz apsnigušās un apledojušās ceļa klātnes uzlabo protektorā iestrādātie stiklšķiedras pavedieni, kas darbojas gluži kā mikro radzes. Četras garenrievas protektorā nodrošina efektīvu riepas pašattīrīšanos uz slapja ceļa seguma. Šo efektu nodrošina arī siliciju saturošais gumijas sastāvs Silica, kas saglabā savu elastīgumu pat negatīvās apkārtējās vides temperatūtrās, veidojot lielisku riepas saķeri un vilkmi.
Hankook Icebear W440
Rites virzienā vērstais V- veida protektors un taisnvirziena garenrievas nodrošina lielisku auto vadāmību lielos kustības ātrumos. Trīs garenrievas un platas šķērsrievas starp protektora blokiem uzlabo riepas reakciju akvaplanēšanas gadījumā kā arī nodrošina prognozējamu uzvedību uz slapja ceļa seguma. Siliciju saturošā gumijas kompozīcija Silica uzlabo paātrinājuma raksturojumu uz slapjas ceļa seguma, kā arī samazina rites pretestību. Pateicoties SCCT tehnoloģijai(Sliffness Conlrol Conlour Theoгy – kontūru cietības vadības teorija) uzlabota auto vadāmība, kā arī korda lentes un riepas borta raksturlielumi. Pēc pabeigtu elementu metodes iegūtā riepas kontaktvirsma nodrošina vienmērīgu dilšanu un lieliskas ekspluatācijas īpašības ziemas apstākļos.
Aldis BITE
virsraksts neatbilst. vasaraa ziemas riepas nav iipashi aktuaali.