Jau ilgāku laiku Latvijā tiek diskutēts par nepieciešamību palielināt administratīvo sodu apjomu satiksmes noteikumu pārkāpējiem. Dažādi viedokļi ir gan atbildīgajās valsts institūcijās gan sabiedrisko organizāciju pārstāvjiem, gan pašiem autovadītājiem.
<seesam>Dažkārt rodas sajūta, ka atsevišķi viedokļa paudēji nespēj izvērtēt jautājuma būtību, paliekot pie vienkāršākā risinājuma – jāpalielina sodi. Nenoliedzot administratīvo sodu nozīmi, ir labi zināms, ka tas ir tikai viens no elementiem satiksmes drošības stiprināšanā.
Ne mazāka nozīme, rūpējoties par drošību uz ceļiem, būtu satiksmes noteikumu kontroles pastiprināšanai Tas veicinātu satiksmes dalībniekos apziņu par soda neizbēgamību. Šo uzdevumu veicinātu arī nākamajā gadā Latvijā paredzētie papildus 160 fotoradari, kas noteikti būtu nozīmīgs ieguldījums ātruma pārkāpumu samazināšanā. Tāpat jau pašlaik savu efektivitāti ir pierādījuši soda punkti.
Domājot par sodu sistēmas pilveidošanu, būtu jāpievērš uzmanība nevis viengabalainai sodu palielināšanai, bet sodu diferencēšanai. Piemēram, pārkāpums par kura bardzību šaubām nevarētu būt ir braukšana alkahola vai narkotisko vielu reibuma stāvoklī. Šis pārkāpums nekādā gadījumā nevar būt neapzināts un nejaušs, nemaz nerunājot par dzērājšoferu radīto draudu katram sabiedrības loceklim.
Savukārt, ir pārkāpumi, kas tik tiešām varētu tikt izdarīti neapzināti. Tas nenozīmē, ka šādos gadījumos vadītāji būtu jāatbrīvo no soda, tomēr vai šādos gadījumos nepieciešams straujš soda apjoma kāpums?
Izvērtējot sodu palielināšanas nepieciešamību būtu jāņem vērā arī līdzšinējā statistika dazādās pārkāpumu pozīcijās. Kopējā statistika liecina, ka 2009. gada 3. ceturksnī salīdzinot ar 2008. gada 3. ceturksni kopējais satiksmes negadījumu skaits ir samazinājies par 38%. Tajā pat laikā, lai gad pieķerto dzērājšoferu skaits kopumā arī ir samazinājies, esam vieni no vadošajiem dzēršoferu izraisīto avāriju skaita ziņā. Tātad dzērājšoferu apkarošana aktīvi jāturpina, paralēli sodu sistēmas pilveidošanai turpinot sabiedriskās domas veidošanas aktivitātes.
Viens no argumentiem, kuru izmanto sodu vienotas palielināšanas atbalstāji, ir salīdzinājums ar citām ES dalībvalstim, kurās sods, piemēram, par ātruma pārsniegšanu līdz 20 km/h ir lielāks nekā Latvijā. Jāņem vērā, ka Latvijā sodi par šo pārkāpumu atšķiras apdzīvotajās vietās un ārpus tām, kā arī vieglajām un smagajām automašīnām. Būtu arī jāņem vērā sodu sistēmas līdzsvars ar kopējo situāciju valstī, tajā skaitā arī ekonomisko.
Sodu apjoms par ātruma pārsniegšanu ne tuvu nav vienīgā joma, kurā esam Eiropas Savienības reitinga lejasgalā. Diez vai šī ir tieši tā pozīcija, ar kuru būtu jāsāk mūsu valsts izrāviens.
Juris Zvirbulis,
Latvijas Automoto biedrības prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis
es neapzināti pārkāpu ātrumu par 43 km/h :D :D :D
es neapzināti uz sarkano pārbraucu krustojumam pāri :D :D :D :D
es neapzināti neieturu distanci no priekšā braucošā :D :D :D :D
es neapzināti nelaižu gājējus uz gājēju pārejām :D :D :D :D
es neapzināti nepiesprādzējus :D :D :D :D
es neapzināti ignorēju operatīvo tansportu :D :D :D :D
es neapzināti apdzenu līkumā pret kalnu, pāri nepārtrauktai baltai strīpai :D :D :D :D
es neapzināti stāvu zem zīmes stāvēt un apstāties aizliegts :D :D :D :D
es neapzināti šķērsoju dzelzsceļa pārbrauktuvi bez barjeras pie mirgojošā sarkanā luksofora signāla :D :D :D :D
es neapzināti apbraucu sastrēgumu pa zaļo sadalošo joslu :D :D :D :D
es nepazināti pabraucu zem "ķieģeļa" :D :D :D :D
es neapzināti braucu pa vienvirziena ceļu "pret spalvu" :D :D :D :D
es neapzināti 3 mēnešsus neesmu izgājis TA savas auto :D :D :D :D
es neapzināti nepērku OCTA :D :D :D :D
es neapzināti ziemā braucu ar vasaras Liselli :D :D :D :D
es neapzināti uz Slāvu apļa taisu labo pagriezienu no otrās joslas :D :D :D :D
....
ES NEAPZINĀTI VADU AUTO ?......
KĀDS NEAPZINĀTI PEIŠĶĪRA MAN AUTOVADĪTĀJA TIESĪBAS UN APLIECĪBU.......