Vai lielāki sodi veicinās satiksmes drošību? 4

 
27.novembris 2009 9:53

Jau ilgāku laiku Latvijā tiek diskutēts par nepieciešamību palielināt administratīvo sodu apjomu satiksmes noteikumu pārkāpējiem. Dažādi viedokļi ir gan atbildīgajās valsts institūcijās gan sabiedrisko organizāciju pārstāvjiem, gan pašiem autovadītājiem.

<seesam>Dažkārt rodas sajūta, ka atsevišķi viedokļa paudēji nespēj izvērtēt jautājuma būtību, paliekot pie vienkāršākā risinājuma – jāpalielina sodi. Nenoliedzot administratīvo sodu nozīmi, ir labi zināms, ka tas ir tikai viens no elementiem satiksmes drošības stiprināšanā.

Ne mazāka nozīme, rūpējoties par drošību uz ceļiem, būtu satiksmes noteikumu kontroles pastiprināšanai Tas  veicinātu satiksmes dalībniekos apziņu par soda neizbēgamību. Šo uzdevumu veicinātu arī nākamajā gadā Latvijā paredzētie papildus 160 fotoradari, kas noteikti būtu nozīmīgs ieguldījums ātruma pārkāpumu samazināšanā. Tāpat jau pašlaik savu efektivitāti  ir pierādījuši soda punkti.

Domājot par sodu sistēmas pilveidošanu, būtu jāpievērš uzmanība nevis viengabalainai sodu palielināšanai, bet sodu diferencēšanai. Piemēram,  pārkāpums  par kura bardzību šaubām nevarētu būt ir braukšana alkahola vai narkotisko vielu reibuma stāvoklī. Šis pārkāpums nekādā gadījumā nevar būt neapzināts un nejaušs, nemaz nerunājot par dzērājšoferu radīto draudu katram sabiedrības loceklim.

Savukārt, ir pārkāpumi, kas tik tiešām varētu tikt izdarīti neapzināti. Tas nenozīmē, ka šādos gadījumos vadītāji būtu jāatbrīvo no soda, tomēr vai šādos gadījumos nepieciešams straujš soda apjoma kāpums?

Izvērtējot sodu palielināšanas nepieciešamību būtu jāņem vērā arī līdzšinējā statistika dazādās pārkāpumu pozīcijās. Kopējā statistika liecina, ka 2009. gada 3. ceturksnī  salīdzinot ar 2008. gada 3. ceturksni kopējais satiksmes negadījumu skaits ir samazinājies par 38%. Tajā pat laikā, lai gad pieķerto dzērājšoferu skaits kopumā arī ir samazinājies, esam vieni no vadošajiem dzēršoferu izraisīto avāriju skaita ziņā.  Tātad dzērājšoferu apkarošana aktīvi jāturpina, paralēli sodu sistēmas pilveidošanai turpinot sabiedriskās domas veidošanas aktivitātes.

Viens no argumentiem, kuru izmanto sodu vienotas palielināšanas atbalstāji, ir salīdzinājums ar  citām ES dalībvalstim, kurās sods, piemēram, par ātruma pārsniegšanu līdz 20 km/h ir lielāks nekā Latvijā. Jāņem vērā, ka Latvijā sodi par šo pārkāpumu atšķiras apdzīvotajās vietās un ārpus tām, kā arī vieglajām un smagajām automašīnām.  Būtu arī jāņem vērā sodu sistēmas līdzsvars ar kopējo situāciju valstī, tajā skaitā arī ekonomisko.

Sodu apjoms par ātruma pārsniegšanu ne tuvu nav vienīgā joma, kurā esam Eiropas Savienības reitinga lejasgalā. Diez vai šī ir tieši tā pozīcija, ar kuru būtu jāsāk mūsu valsts izrāviens.  
Juris Zvirbulis,

Latvijas Automoto biedrības prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis

 
Visi komentāri
 
272905. viesis 27.novembris 2009 10:56
0 0 Atbildēt

es neapzināti pārkāpu ātrumu par 43 km/h :D :D :D

es neapzināti uz sarkano pārbraucu krustojumam pāri :D :D :D :D

es neapzināti neieturu distanci no priekšā braucošā :D :D :D :D

es neapzināti nelaižu gājējus uz gājēju pārejām :D :D :D :D

es neapzināti nepiesprādzējus :D :D :D :D

es neapzināti ignorēju operatīvo tansportu :D :D :D :D

es neapzināti apdzenu līkumā pret kalnu, pāri nepārtrauktai baltai strīpai :D :D :D :D

es neapzināti stāvu zem zīmes stāvēt un apstāties aizliegts :D :D :D :D

es neapzināti šķērsoju dzelzsceļa pārbrauktuvi bez barjeras pie mirgojošā sarkanā luksofora signāla :D :D :D :D

es neapzināti apbraucu sastrēgumu pa zaļo sadalošo joslu :D :D :D :D

es nepazināti pabraucu zem "ķieģeļa" :D :D :D :D

es neapzināti braucu pa vienvirziena ceļu "pret spalvu" :D :D :D :D

es neapzināti 3 mēnešsus neesmu izgājis TA savas auto :D :D :D :D

es neapzināti nepērku OCTA :D :D :D :D

es neapzināti ziemā braucu ar vasaras Liselli :D :D :D :D

es neapzināti uz Slāvu apļa taisu labo pagriezienu no otrās joslas :D :D :D :D

....

ES NEAPZINĀTI VADU AUTO ?......

KĀDS NEAPZINĀTI PEIŠĶĪRA MAN AUTOVADĪTĀJA TIESĪBAS UN APLIECĪBU.......

272906. viesis 27.novembris 2009 10:59
0 0 Atbildēt

P.s. un alkOhols rakstās ar O :D

272946. viesis 27.novembris 2009 23:10
0 0 Atbildēt

"es neapzināti pārkāpu ātrumu par 43 km/h"

Elementāri - iebraucot apdzīvotā vietā, kur apdzīvotas vietas sākuma zīmi "nejauši" aizsedz stāvoša fūre, bet aiz tās stāv CēPisti un mēra ātrumu...

272949. viesis 28.novembris 2009 0:10
0 0 Atbildēt

Lieekas ka, pirmajm "viesim" vajadzētu atkātrotu medicīnisko pārbaudi...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Porsche pastāsta par jauno Macan

Vācijas sportisko luksusa automobiļu ražotājs atklājis informāciju par jauno Macan, kas tagad būs pieejams kā pilnībā elektrisks transportlīdzeklis, divās divmotoru pilnpiedziņas versijās. Lasīt vairāk

 

Arī pārāk lēna braukšana var radīt avārijas situācijas (+ VIDEO) 11

Satiksmes drošību veido daudz un dažādi aspekti. Viens no tādiem ir – cik droši vadām savu transportlīdzekli un cik labi iekļaujamies satiksmes plūsmā. Nereti no autovadītājiem dzirdamas sūdzības par citu satiksmes dalībnieku pārgalvīgu braukšanas stilu. Tomēr ir arī tādi, kas kopējā satiksmes plūsmā neiekļaujas, jo dažādu iemeslu dēļ brauc pārāk lēni. Arī šāds braukšanas stils var radīt neprognozējamas situācijas uz ceļa. Lasīt vairāk

 

Putas vai rezerves ritenis ? TV Autoziņu eksperiments (+VIDEO) 13

Modernajās vieglajās automašīnas vietas rezerves ritenim itin bieži nemaz nav, jo rats aizņem vietu un ir smags. Tomēr melnajā stundā tas noderētu. Tā uzskata arī Autoriepu Nama direktors Oskars Krampāns, kurš izrāda Autoziņām dažādus rezerves riteņu veidus. Populārākais ir pagaidu jeb mazais rezerves ritenis, tautā saukts par "desu" vai "tableti". Pagaidu rezerves ritenis ir kompromiss starp pilnvērtīgu riepu un vispār neko. Ar tādu drīkst braukt ne tālāk par 80 km un ne ātrāk kā 80 km/h. Pagaidu riepa ir ne vien mazāka, bet arī plānāka. Lasīt vairāk

 

Laika kapsula: sportiskais 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT ar tikai 716 km nobraukumu (+ FOTO) 6

Nīderlandē piedāvā lieliski saglabātu „laika kapsulu” – 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT, kas savā 32 gadus garajā mūžā nav nobraucis pat 1000 kilometrus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti