2009.gadā tika turpināta OCTA sistēmas un ar to saistītās likumdošanas pilnveidošana.
Vienkāršota ekspertīzes veikšanas procedūra
Šogad vidū stājās spēkā izmaiņas likumdošanā, kas vienkāršo ekspertīžu veikšanu. Ja cietušā transportlīdzekļa īpašnieks un apdrošinātājs savā starpā vienojas par servisu, kurā veikt remontdarbus, tad nav vajadzīgs sertificētā eksperta apstiprināts zaudējuma aprēķins. Apdrošinātājs drīkstēs atlīdzināt zaudējumus, apmaksājot servisa bojājumu novēršanas tāmi. No šīm izmaiņām lielākie ieguvēji ir transportlīdzekļu īpašnieki, kas ceļu satiksmes negadījumā cietušajam transportlīdzeklim daudz ātrāk varēs uzsākt remontdarbus servisā.
Palielināti sodi par braukšanu bez OCTA
Pērnā gada beigās un šī gada sākumā palielinoties neapdrošinātu auto izraisīto ceļu satiksmes negadījumu īpatsvaram, tika palielināti administratīvie sodi par braukšanu bez OCTA, kas šobrīd ir 60 – 80 lati. Jāmin gan, ka lielākais sods šādiem transportlīdzekļu īpašniekiem ir izraisīta negadījuma rezultātā atlīdzināt visus zaudējumus OCTA garantijas fondam par izmaksātajām atlīdzībām ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem. Šogad vien deviņos mēnešos LTAB piestādītās regresa prasības par izmaksām no OCTA garantijas fonda veido 1,5 miljonus latu. Jāmin gan, ka neapdrošinātu auto ziņā situācija ir normalizējusies, šādu auto izraisīto ceļu satiksmes negadījumu īpatsvaram saglabājoties 3% apmērā no visiem negadījumiem.
Arvien vairāk autoīpašnieku uzticas e-polisei
Kopš likumdošanas izmaiņām 2008.gada jūnijā, kas atļauj autovadītājiem nevadāt līdzi OCTA polises oriģinālu, bet Ceļu policija OCTA esamību pārbauda pēc datubāzes, šogad ievērojami pieaudzis OCTA e-polises īpatsvars no kopējā noslēgto līgumu skaita. Gada laikā e-polišu skaits pieaudzis 3,5 reizes. Tas norāda uz autoīpašnieku paradumu pakāpenisku maiņu, ar vien vairāk uzticoties OCTA līguma slēgšanai tiešsaistes režīmā internetā nevis klātienē apdrošinātāja filiālēs.
Pateicoties vienotajai elektroniskajai datubāzei, Ceļu policija daudz aktīvāk pārbauda OCTA esamību neapstādinot transportlīdzekli, bet gan virtuāli pēc datubāzes. Braucot ceļu satiksmē, Ceļu policijas ekipāžas online režīmā vidēji dienā pārbauda apmēram 5000 transportlīdzekļus. Šādā veida ik dienas OCTA tiek pārbaudīta daudz lielākam skaitam transportlīdzekļu.
Pilnībā automatizēta Bonus-malus sistēma
Jau no šī gada septembra transportlīdzekļu īpašnieku ērtībām OCTA apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēma Bonus – malus būtiski pilnveidota. Būtiskākās priekšrocības: izmaiņu rezultātā sistēma darbosies autonomi - transportlīdzekļu īpašniekiem vairs nav jāraksta iesniegumu apdrošinātājiem par riska klašu pārcelšanu (ja tiek iegādāts jauns transportlīdzeklis vai pārdots iepriekšējais), kā arī viena īpašnieka vairākiem vienas kategorijas transportlīdzekļiem ir viena un tā pati riska klase.
Tai pat laikā gribu uzsvērt, ka turpinās saglabāties starpība OCTA cenai starp tiem, kas ir izraisījuši negadījumus un nokļuvuši riska izvērtēšanas sistēmas Bonus- malus paaugstināta riska klasēs (1.-5.riska klase) un tiem, kas atradīsies augstākajās sistēmas klasēs (piemēram, no 13. – 17.klasei). Tā atšķirība ir vairākas reizes un būtiski sadārdzina OCTA cenu. Jāmin, ka tā ietekmē autovadītāji ir kļuvuši daudz atbildīgāki neizraisīt ceļu satiksmes negadījumus, tādā veidā saglabājot pēc iespējas augstāku bonus klasi un nesadārdzinot OCTA polisei cenu.
Juris Stengrevics,
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs
Kārtējā apčakarēšana. Pagājušajā gadā man bija 17. klase, tagad 16., jo briļļainītis atkal ir izdomājis jaunu gadu skaitīšanas sistēmu.