Piedāvajam uzzināt LAMB prezidenta Jura Zvirbuļa viedokli par laika apstākļu ietekmi uz satiksmes drošību.
Haoss uz ceļiem, pasažieri stumj satiksmes autobusus un trolejbusus vai izvēlas pārvietoties kājām, smagās automašīnas nespēj uzbraukt uz tiltiem un rada avārijas situācijas, vieglās automašīnas slidinās un buksē biezajā sniegā, kājāmgājēji klupdami un krisdami cenšas sķērsot brauktuves, riskēdami pakļūt zem transporta līdzekļa, kas varētu nenobremzēt un tā joprojām. Gandrīz katram satiksmes dalībniekam gan rīdziniekam, gan pilsētas viesim par pēdējo dienu laika apstākļiem būtu savs stāsts.
Laikā, kad tērējam miljonu un gatavojamies šo summu palielināt, lai tūristu skaits un viņu atstātās naudas apjoms Rīgas pilsētā strauji pieaugtu, būtu lietderīgi reāli novērtēt, ko tūristi ieraudzīs. Jāšaubās vai ilgstoša gaidīšana sabiedriskā transporta pieturās, nepieciešamība kopā ar citiem pasažieriem stumt autobusu, sastrēgumi un avārijas situācijas būs tieši tas, ko tūrists būs plānojis redzēt, pēc iepazīšanās ar aicinājumiem apmeklēt Rīgu programmas LIVE RIGA ietvaros. Tajā pat laikā jāpadomā, kādu Rīgu redz un kāds par to iespaids veidojas pašiem rīdziniekiem. Galvaspilsētai, pirmkārt, jābūt draudzīgai un simpātiskai pašiem pilsētas iedzīvotājiem. Ja rīdzinieku acīs cietīs Rīgas tēls, tad maz ir cerību par ievērojamu pilsētas prestižu tūristu vidū.
Neskatoties uz to, ka sniegs ziemā ir tikpat ikdienišķa lieta kā dzeltenas lapas rudenī, sniega kalni, kad sniega biezums Rīgā pārsniedza pus metru, ir ārkārtas situācija, kas ļauj izvērtēt pilsētas dienestu spēju reaģēt, lai novērstu nopietnus satiksmes drošības apdraudējumus. Var jau ciniski paziņot, kas viss ir atkarīgs no autovadītāja braukšanas mākas, nevarēji novaldīt spēkratu, pats vainīgs, tomēr nebūtu pareizi nepieminēt atbildīgo dienestu lomu it īpaši jau šādos force majore apstākļos.
Avārijas dēļ ilgu laiku bija paralizēts Dienvidu tilts. Iemesls - slidenā uzbrauktuve, kas smagākiem transporta līdzekļiem neļauj uzbraukt bez ieskrējiena, savukārt ieskējiens rada avārijas situācijas. Smagās automašīnas nespēja uzbraukt uz Brasas tilta. Tiek aizturēta satiksme un ir apdraudēta drošība. Uz Gaisa tilta un vairākās citās vietās sabiedriskais transports tiek darbināts ar cilvēkspēku. Tajā pat laikā lasām, par brauktuvju apstrādi ar pretslīdēšanas materiāliem. Pārdomas rada atbildīgo institūciju reakcijas ātrums. Vai ceļi it īpaši jau visiem labi zināmās, bīstamās un slīdēšanai pakļautās vietās nav jāapstrādā savlaicīgi, negaidot, ka pilsētā iestāsies haoss? Galu galā par dabas stihiju tuvošanos ir iespējams uzzināt, iepzīstoties ar laika prognozēm. Diez vai kādu autovadītāju nomierina medijos lasāmā informācija par sniegu novācošajām transpotra vienībām, ja nav ātru un jūtamu rezultātu.
Braucot pa ielām, kurās citos laika apstākļos ir divvirzienu kustība, bet šobrīd ir tikai divas sliedes, lai izbrauktu viena automašīna, rodas pārdomas par nepieciešamību papildināt satiksmes noteikumus ar sadaļu „Braukšanas kārtība pilsētā bezceļu apstākļos”. Ar sniegu pārpildītās ielās mums jau pierastie un zināmie satiksmes noteikumi dažkārt nav pielietojami, un autovadītājam bieži jābalstās tikai uz intuīciju un pieredzi, lai izvairītos no avārijas.
Jau pieminētā programma LIVE RIGA ir apliecinājums, ka finanšu līdzekļi pilsētai ir, problēma ir to sadalījumā. Svarīgi ir ne tikai aicināt apmeklēt Rīgu, bet arī nodrošināties pret vilšanos, kādu var radīt nesakopta pilsēta, kurā tiek apdraudēta satiksmes drošība un satiksmes dalībnieku veselība.
Juris Zvirbulis,
Latvijas Automoto biedrības prezidents
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis
kaut kādas lūzera vaimanas.