Visi komentāri - Plāno ieviest OCTA vēl virknei pārvietošanās līdzekļu ar elektromotoriem

Plāno ieviest OCTA vēl virknei pārvietošanās līdzekļu ar elektromotoriem 20

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 7.novembris 2025 12:57

Satiksmes ministrija (SM) ir izstrādājusi un nodevusi saskaņošanai grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos par obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas nepieciešamību dažādiem citiem mikromobilitātes rīkiem, tostarp monoriteņiem, elektroskrituļdēļiem un citiem elektriskiem sporta rīkiem, aģentūru LETA informēja ministrijā.

SM ieskatā tas palielinātu atbildību un nodrošinātu atlīdzību negadījumu gadījumā, vienlaikus mazinot konfliktus ar citiem satiksmes dalībniekiem, liecina informācija Tiesību aktu portālā.

Ministrijā atzīmē, ka Saeima trešajā lasījumā ir atbalstījusi grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas tostarp paredz, ka atkarībā no divu riteņu braucamrīka tehniskajiem parametriem velosipēdam līdzīgie braucamrīki tiek sadalīti trijās grupās ar atšķirīgu regulējumu dalībai satiksmē.

Līdz šim likumā bija vienota definīcija visiem velosipēdiem ar jaudu līdz kilovatam (kW) un ar elektriskās piedziņas palīdzību sasniedzamu maksimālo ātrumu līdz 25 kilometriem stundā (km/h). Patlaban noteikts atšķirīgs regulējums, sadalot velosipēdus atkarībā no tehniskajiem parametriem trijās grupās.

Tostarp pirmajā grupā būs velosipēdi, kas darbināmi tikai ar muskuļu spēku - pedāļiem vai svirām. Attiecībā uz velosipēdiem likumā izmaiņas nav paredzētas. Satiksmē var piedalīties no desmit gadu vecuma, jābūt velosipēda tiesībām, līdz 16 gadu vecumam obligāti jālieto aizsargķivere, kā arī ar velosipēdu var pārvietoties pa ietvēm. Velosipēdus ieteicams reģistrēt, jo tas palīdzēs spēkratu atgūt zādzības gadījumā, uzsver ministrijā.

Otrajā grupā būs elektrovelosipēdi, kuri varēs būt ar papildu elektrisko piedziņu, kuras jauda ir līdz 250 vatiem (W), kā arī tā atslēdzas, ja ātrums pārsniedz 25 km/h, līdz ar to elektromotors palīdz tikai tad, ja min pedāļus. Ar šādiem braucamrīkiem satiksmē varēs piedalīties no 14 gadu vecuma, kā arī elektrovelosipēdu reģistrācija ir brīvprātīga. Vienlaikus likumā noteikti arī citi tādi paši nosacījumi kā velosipēdam, tostarp aizsargķiveres obligāta lietošana līdz 16 gadiem un velosipēda vadītāja tiesības.

Savukārt trešajā grupā būs pašgājējvelosipēdi ar jaudu līdz vienam kW un maksimālo ātrumu līdz 25 km/h, bet, lai pārvietotos ar šo spēkratu, pedāļi nav jāmin visu laiku - elektropiedziņa darbojas arī tad, ja pedāļi netiek dzīti uz priekšu ar muskuļu spēku. Plānots, ka šādi braucamrīki nedrīkstēs pārvietoties pa ietvi un no 2026. gada 1. februāra tiem būs obligāta reģistrācija, kā arī nepieciešama OCTA.

Vienlaikus ar pašgājējvelosipēdiem satiksmē varēs piedalīties no 14 gadu vecuma, bet līdz 16 gadiem obligāti būs jālieto aizsargķivere.

Paredzēts, ka no 2026. gada 1. maija par pārvietošanos ar nereģistrētu braucamrīku un OCTA neesamību varēs uzlikt sodu.

Tāpat grozījumi paredz, ka visu koplietošanas braucamrīku pakalpojumu sniedzējiem būs jānodrošina pakalpojuma izmantotāja vecuma, transportlīdzekļa vadīšanas tiesību esamības un reaģēšanas spēju pārbaude. Risinājums tiks integrēts nomas pakalpojuma sniedzēja aplikācijā, piemēram, pirms pakalpojuma saņemšanas būs jāaizpilda loģikas un reakcijas tests, ko persona, kas ir apreibinošo vielu iespaidā, varētu nespēt izpildīt.

LETA jau ziņoja, ka Saeima ceturtdien, 6. novembrī, pieņēma SM sagatavotos grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz ieviest alkohola vai citu apreibinošu vielu reakcijas testu pirms koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanas.

Grozījumi paredz, ka koplietošanas pakalpojumu sniedzējam pirms pakalpojuma sniegšanas elektroniskajā lietotnē vai mājaslapā jāīsteno pakalpojuma saņēmēja vecuma pārbaude un jāpārliecinās par attiecīgā transportlīdzekļa vadīšanas tiesību esamību, kā arī jāīsteno pakalpojuma saņēmēja reaģēšanas spēju pārbaude alkohola vai citu apreibinošu vielu ietekmes kontrolei.

Ja koplietošanas pakalpojumu sniedzēji lietotnēs vai mājaslapās neīstenos vecuma un vadīšanas tiesību pārbaudi, tiks piemērots naudas sods no 70 līdz 350 eiro, kā arī reaģēšanas testu neesamības gadījumā komersantam varēs piemērot sodu no 70 līdz 350 eiro.

Tāpat grozījumi paredz, ka pašgājēju velosipēdiem būs jāveic OCTA apdrošināšana. Plānots, ka par OCTA neveikšanu, ja tas tiek izmantots ceļu satiksmē, pašgājēja velosipēda īpašniekam piemēros naudas sodu no 125 līdz 200 eiro apmērā.

Grozījumi paredz arī pašgājēju velosipēdu obligātu reģistrāciju. Par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kurš nav reģistrēts, piemēros naudas sodu pašgājēja velosipēda vadītājam no 30 līdz 70 eiro apmērā.

Plānots, ka prasība par reakcijas testu ieviešanu koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem stāsies spēkā 2026. gada 1. aprīlī.

Savukārt pašgājēju velosipēdu obligātās reģistrācijas pārejas periods būs no 2026. gada 1. februāra līdz 30. aprīlim. Ja pašgājēju velosipēdi nebūs reģistrēti līdz nākamā gada 1. maijam, to vadītājiem piemēros sodu.

 
Visi komentāri
 
anonimikis 7.novembris 2025 14:24
2 3 Atbildēt

Kāpēc jāveic tādas zvērības pret satiksmes dalībniekiem, kuri atslogo no auto valsts ceļus un ielas?

Bradypus 7.novembris 2025 15:54
5 3 Atbildēt

Prasīt atbildību par citiem nodarīto kaitējumu ir "zvērība"? Un tad vēl brīnās, ka viņus ienīst.

gājējs taču 7.novembris 2025 22:16
1 0 Atbildēt

Arī mēdz nodarīt kaitējumu - izskrien uz brauktuves un blauks! Vadītājs spēji bremzē, nākamais nepagūst apturēt transportlīdzekli un bleķiem skāde.

Gājējiem arī OCTA vajadzētu?

Bradypus 8.novembris 2025 7:25
9 0 Atbildēt

Var, tāpēc saprātīgi cilvēki apdrošina CTA, pat ja nav O. O pamatoti vajag paaugstinātas bīstamības gadījumos - šajā gadījumā mehāniskajiem transportlīdzekļiem - t.i. tiem, ko piedzen jebkāds dzinējs. Īpaši O vajag cilvēku kategorijām, kam nav ne mazākās izpratnes par savas rīcības sekām un atbildības jēdzienu.

Slinkais 8.novembris 2025 20:21
0 0 Atbildēt

distances neievērošana

Teslists 7.novembris 2025 15:28
4 3 Atbildēt

Arī divriteņiem vajag OCTA, obligātas ķiveres, kā arī obligāto vadītāja apliecību.

7.novembris 2025 18:16
7 2 Atbildēt

Ķiveres obligāti arī auto vadītājiem. Tik daudz galvas traumu.

Mana attieksme pret diviem muļķiem 7.novembris 2025 17:18
3 0 Atbildēt

Kur Opis un Uupis palika? Laikam nošāvās aiz bēdām, jo velobraucējus plāno ierobežot.

Elektrofrēze 7.novembris 2025 20:01
0 0 Atbildēt

Nevienu tak neierobežo, ne parastos ne elektriskos velo. Nav zīmju "Velo braukt aizliegts". Kaut minies, kaut stum.

:) 8.novembris 2025 0:27
1 0 Atbildēt

Dīvaini, bet brāļi Gomiki tik tiešām nav vēl komentējuši šo rakstu.

srt 7.novembris 2025 17:40
3 1 Atbildēt
ZZZZ 7.novembris 2025 18:26
2 1 Atbildēt
Bils 7.novembris 2025 18:49
7 0 Atbildēt

Kā šodien (vakar?) Liepiņa no tribīnes teica, aptuveni: "ja ķiverē ir tukšums, tam tā jābūt, bet galvā jābūt smadzenēm".

Nu tā 7.novembris 2025 20:02
0 0 Atbildēt

Liepiņa baigā muldoņa, bet konkētais gadījiens jāstās pēc būtības

Po 7.novembris 2025 21:05
0 0 Atbildēt

Vajag obligoctu jau par pirmo četrāpus kustību jaundzimušajam un jau no 2026. )

ZZZZ 8.novembris 2025 10:14
1 0 Atbildēt

Kur var paņēmt viegli, to vajag ņemt. Bet kr par valsti jādomā, tur novecojušas tehnoloģijas!? Sen jau tie skapji stāvēja un nevarēja tur uzlādēties ar...pa normālo. Bet tag raud...

www.lsm.lv/raksts/zinas/...slegt.a621513/

Valdis 8.novembris 2025 18:38
0 0 Atbildēt

Valsts "Elektrum" uzlādes stacijās 22kW maksā 0.36, 300 kW 0.45 - 0.47 par kwh. Bet Ignitis tirgo 0.39 (tiesa 240kW). Kā Elektrum nes zaudējumus? Elektrum "partneru" uzlādēs (50kW) ir 0.21 eur / minūtē, kas aptuveni ir 0.25 eur/kwh - tiem nav zaudējumu?

Mani pilnīgi apmierina "partneru" uzlāde. Lai lietotu > 50kW, ir jāsilda akumulators ~ 30 minūtes iepriekš (sildīšanas jauda ap 5 kW). Ja blakus ir lielveikals tad 30 minūtes var paciesties.

imzz 8.novembris 2025 23:41
0 0 Atbildēt

"ka atkarībā no /divu riteņu / braucamrīka tehniskajiem parametriem velosipēdam līdzīgie braucamrīki tiek sadalīti trijās.."

Redzēju vienu akrobātu, kurš uz elektriskā vienriteņa nesās pa dzelzceļmalas taciņu ar ātrumu kurš noteikti pārsniedza 40 km/st

"Risinājums tiks integrēts nomas pakalpojuma sniedzēja aplikācijā, piemēram, pirms pakalpojuma saņemšanas būs jāaizpilda loģikas un reakcijas tests, ko persona, kas ir apreibinošo vielu iespaidā, varētu nespēt izpildīt."

Nu, ir vielas, kuras reakciju uzlabo, tas pats amfetamīns. Bez tam tests, atkarībā uz kura verķa jāizpilda, var būt ar savādībām, sevišķi ziemas laikā.

Bradypus 11.novembris 2025 7:42
1 0 Atbildēt

Nu te interesantais faksts ir tas, ka ar vienriteņiem brauc patiešām spējīgi cilvēki. Uz tā NEVAR uzkāpt bez nopietnas mācīšanās. Un pavēro uzmanīgāk - neviens vienriteņa braucējs nebūs bez ķiveres - šie cilvēki apzinās ar ko brauc un kādi ir riski. Problēma ir ar tiem motorizētajiem rīkiem, ar kuriem var izdomāt pārvietoties jebkurš bezsmadzeņu planktons. 

P.S. Ekstrēmie vienriteņi iet pat līdz 100km/h, 40-50 ir normāls pilsētas "širpotrebs".

imzz 11.novembris 2025 14:30
0 0 Atbildēt

Nebūtu žiroskopu stabilizācijas, tiem cilvēkiem būtu jābūt patiešām spējīgiem. Bet arī Onlyfans meitenes uz vienriteņiem nēsājas apkārt, ka nemetas. Es ,protams, nesaku, ka viņas nebūtu spējīgas.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ford Bronco būs arī Eiropā, taču – ne tāds kā ASV

2027. gadā Eiropas tirgū Ford modeļu piedāvājumu varētu papildināt jauns SUV ar nosaukumu Bronco, kas no tādā pat vārdā nosauktā aizokeāna radinieka diezgan būtiski atšķirsies. Lasīt vairāk

 

Gatava ziemai visu cauru gadu. Trīs Neste dīzeļdegvielas, kas nebaidās no sala (+ VIDEO) 3

Lielākajā daļā Latvijas iestājusies meteoroloģiskā ziema, un tai seko arī degvielas tirgotāji. Neste Latvija ziemas dīzeli tirgo jau kopš rudens. Lasīt vairāk

 

Mercedes gatavo G-klases kabrioletu (+ FOTO)

G-klases kabrioleta prototipi uzsākuši testu programmu, lai pārbaudītu jaunā modeļa spējas darboties visdažādākajos ceļu un klimatiskajos apstākļos. Lasīt vairāk

 

Tikai 63 visā pasaulē: Alfa Romeo ar Giulia un Stelvio Quadrifoglio Collezione modeļiem (+ FOTO) 7

Itālijas autoražotājs Alfa Romeo iepriecinās zīmola fanus ar īpašajiem Giulia un Stelvio Quadrifoglio kolekciju modeļiem, ko plānots laist klajā ekskluzīvā, ierobežotā skaita sērijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti