Iegādājaties lietotu automobili, jūs faktiski izdarāt pirmo iemaksu, kurai turpmāk neizbēgami sekos regulārie maksājumi. Ja pirkums būs vairāk vai mazāk veiksmīgs, tā ekspluatācijas izmaksas tomēr būs mazākas nekā iespējamie ikmēneša līzinga maksājumi par jaunu auto. Taču tas, ar ko noteikti būtu jārēķinās – ka, atrodot kādu "sevišķi vilinoši lēto" variantu, nākotnē var nāksies samaksāt pirkšanas brīdī ietaupīto un vēl.
Izvēlamies uzticama zīmola uz vietas Latvijā pirktu un lietotu auto ar benzīna motoru, pārbaudām vēsturi CSDD aplikācijā un izbaudām turpmākos skaistus gadus kopā ar šo auto. Lūk, piemērs:
Ar ko Vācijā lietots auto labāks ? Retorisks jautājums. Neraugoties uz formālo "teicamā tehniskā stāvoklī", visiem skaidrs, ka auto ekspluatācija uz LV ceļiem, sevišķi ziemā bedres+sālījums apstākļos nevar būt "indiferenta" auto virsbūvei vai pat atsevišķām elektroshēmas daļām, par ritošo daļu nemaz nerunājot.
Vācijā uz m2 ceļa izkaisa vairāk sāls nekā pie mums. Tā kā nevajag te baumot.
Vācijā pērk auto dēļ tā, ka tiem parasti ir patiess nobraukums, pārbaudāma vēsture (kopts pie dīlera arī pēc garantijas) un adekvāta cena. Vēl tur var nopirkt viegli uzsistu auto un taisīt pie mums. Vai arī nopirkt stiprāk sistu ar atzīmi fur export, taisīt pie mums un pārdot tepat kā mazlietotu mācītāja auto.
Vēl labs variants Vācijā - kad dīleris tirgo auto "reparierte Unfallschaden". Salabots būs perfekti un pa dārgo, bet vācietim tas vairs neliksies ok un tiks pārdots visticamāk, ka eksportam, tikai pilnīgi citā cenā
Nestrīdos. Tikai piebilstu to, ko esmu dzirdējis no profiem. LV ceļi bojā auto virsbūves stingrību. Nav brīnums. Pat Brīvības Gatve Rīgā ir ļoti bēdīgā stāvoklī...
No savas reālās pieredzes - tomēr uzskatu LV iegādātu jaunu auto no dīlera par labāku pirkumu nekā tas pats Vācijā.
1) 100% reāls noskrējiens (nav jau arī lielākoties, kur tos mega attālumus ikdienā maukt)
2) daudz reālāks dzinēja resurss būs pie mums brauktam auto (teju vai bez slodzes strādājis)
3) ērti visu apskatīt, pārbaudīt utt. Kaut vairākus auto dienā (Vācijā - max 1-2 dienā vienā reģionā)
4) pie mums arī tāds mazlietots savulaik jauns iegādāts auto būs LĒTĀKS nekā Vācijā. Iemesli - tuvumā izkropļotais braļiukas autotirgus ar nereāli zemām (nepareizām) cenām, kā rezultātā arī ideāls auto tomēr nebūs viegli realizējams +3k eur cenā...
Kas pie mums sliktāk?
Piekare - pilnīgi nieki, ātri sataisāms ar oriģinālām rezerves daļām (kalpos stipri ilgāk).
Virsbūve - ja auto nav cietis avārijās, pārsvarā tas nemēdz rūsēt Ir, protams, izņēmumi, bet tas nav traģiski, manuprāt.
Lai arī mašīnu ražošanas kvalitāte pēdējo 20 gadu laikā ir jūtami kritusies, tomēr pēc idejas bundžas ir palikušas stingrākas - ko tā 5-10 gadus vecā mašīna būs tādu "ierijusi"? Pa trasēm dragā ar vecām un lētām mašīnām.
Tad paskaidro kapēc jauns Golfs lielai bedrei cauri brauc klusu, bet pēc 4 gadiem un 120 tūkstošiem pa mūsu jaukajiem ceļiem no jumta statņu plastmasām ir dzirdama čirkstoņa, kas norāda uz virsbūves vērpšanos?
Uz virsbūves vērpšanos norādītu plaisājoši stikli. Lēti plastmasi un viss. Kāpēc 25-30 gadus veciem audī tur nekas negrab, lai arī virsbūves jūtami vājākas?
Un kādēļ tavuprāt auto stikli tiek līmēti ar elstīgu līmi, vai nofiksēti gumijās?
Runa nav par grabēšanu bet virsbūes vērpšanos piemēram nobraucot no šosejas uz mazu sānceļu kad divi pretējie riteni ir atslogoti un otri divi noslogoti
Vecām mašīnām stiklus fiksēja gumijās bet kopš astoņdesmitajiem līmē ar logu līmi lai pieļautu nelielu deformāciju, saglabājot blīvējumu. Uzsvars uz vārdu "nelielu" - acīmredzot esi palaidis garām ka ja virsbūve ir tiešām izļurkāta, var sākt lielie stikli plaisāt virsbūves vērpšanās dēļ.
Vēl viens piemērs tam kā virsbūve vērpjas - pacel priekšas stūri ar domkratu gaisā, tad atver attiecīgās priekšas durvis - normālā stāvoklī esošām vecākām mašīnām parasti virsbūve paļogās pietiekami daudz lai tas vairs nebūtu viegli - tikai uz zemes esot. Jaunās varbūt ir uztaisītas stingrāk, nav sanācis pārbaudīt.
Jebkurā gadījumā, tavs piemērs par graboņu pie statnēm - nekvalitatīvas plastmasas sūdīgā konfigurācijā, nekas cits. Muteres mk3 tur arī, manu ausu līmenī, ņarkst apšuvuma plastmasi - būtu biežāk jābrauc, novērstu - manam mk2 vai B3 audī tur nekā tāda nav, līdz ar to arī nav kam ņarkstēt.
Nu jau esi sadrukājis, nevienā brīdī neesmu piesaucis plastmasu grabēšanu.
Tā ir klusa čirkstēšana pieliekot diognālu slodzi mašīnas virsbūvei. Lielākā daļa to nemaz nepiefiksē, es diezgan skaidri pamanu brīdi kad tā parādās, Jaunam auto pie ~50k, no Vācijas ievestam lietotam 5gadīgam pēc aptuveni gada vai 10-15k, nav atkarīgs no auto markas.
Jebkurā gadījumā mans posts par trases pielietojumu bija sarkasms. Kad es devītajā gadā no šrota nopirku savu astoņdesmit septītā audī, latvijā ievestu deviņdesmit septītajā gadā, varēja ļoti labi redzēt ka pēdējais pielietojums tai mašīnai ir bijusi nosportošana, pa trasi, droši vien lēkājot arī pa tramplīniem - priekšā lanžeri pret statnēm bik paplaisājuši, un varēja manīt ka tur jau kāds bija kaut ko metinājis; apakša norīvēta, trubu stiprinājumi un to špiļkas nolocīti; visi četri padziļinājumi, kuros iekšā sēdošajiem liekas kājas, pasisti uz augšu; priekšā apakšā esošie trīsstūri, aiz kuriem ceļ ar pacēlāju mašīnu uz augšu, pasisti uz augšu, tā, ka no salona puses klapējot ar kūvaldu, tie atpakaļ nelocījās; grabažniekā plaisas pret vienu pakaļas pusrāmja stiprinājumu; pasažierim pie kājas plaisa pret lanžera galu; labajā pusē zem palodzes kaut kādi punkti, kas notur glāzi pie ugunsmūra, atrauti. Lūk, tev piemērs mašīnai, kas ir plēsta. Par lielāko daļu problēmām parūpējos, vienīgi neko nedarīju plaisai pasažierim pie kājām un tiem glāzes punktiem - to gadu, ko nobraucu ar to mašīnu, neko sliktu nejutu. Labi, divi priekšas stikli pēc kārtas atrāvās plaisiņu labajā augšējajā stūrī, 15 cm no stūra, bet tur tikpat labi varēja būt pie vainas lētā ķīniešu stikliņa nepareizā forma.
Tad nu lūk, kāda var būt pārdesmit gadus veca, no šrota nopirkta kvatra - ne es vienīgais ko tādu esmu cēlis augšā, ir arī dzirdēti varianti par sadauzītiem sliekšņiem utt. Vidējais šī tofika lasītājs diez vai pirks mašīnu, kas būs dārgāka par 10 gadiem, placī vai no īpašnieka, nevis šrotā, un bez sporta potenciāla - cik liela iespējamība ka tāda būs izgājusi cauri kam šādam? Par "ļaunajiem latvijas ceļiem" jāsmejas, ražotāji savas mašīnas testē poligonos uz tādiem ceļiem, pa kādiem noteikti braucot var salona detaļas birt nost - tavs piemērs ir vienkārši lēti, nekvalitatīvi plastmasi.
Piekrītu tiem, kas uzrāda plusus pirkšanai Latvijā - gan ērtāk caurskatāma vēsture, gan ērtāka apskatīšana u.t.t.
Tomēr ir viens pluss pirkšanai ārzemēs - lielāka izvēle. Ja ir vēlme pirkt ekonomisku 5vietīgu auto, tad arī te var atrast, bet ja vajag tieši konkrētu auto, modeli, kārbu, degvielu u.tml. - var izrādīties, ka izvēle nav nemaz tik liela. Pie tam ar degvielas veidu arī ir slikti. Mazauto vēl benzīna auto ir pietiekami, taču lielākas klases auto jau vai 90% tiek piedāvāti Vācijas mācītāju dīzeļi. Vai nu pērc tādu vai arī gaidi, ka varbūt kaut kad parādīsies arī kāds benzīns.
Nevar nepiekrist, meklējot pēdējo ģimenes auto biju diezgan noteikts kādām ekstrām un kādam motoram jābūt.
No 30 ss.lv esošajiem auto prasībām atbilda labi ja pieci no kuriem divi bija apskatīšana vērti.
Lai pietaupītu liekas diskusijas must have bija kruīzs, sēdekļu apsilde un divu litru dīzelis.
Rumbulā vispār bija interesanti-jautājot pēc nepieciešamā tilpuma dzinēja atbilde "Tos jau grūti dabūt", kaut no visiem saražotajiem auto 55% ir ar nepieciešamo dzinēju.
Tavas izvēlētās ekstras, manuprāt, nav trakākais gadījums, jo vismaz kruīzu un sēdekļu apsildi var pielikt arī pēc tam. Nav tas ērtākais variants, jo ērtāk jau uzreiz, bet ja auto citādi ir labs, tad var arī tā.
Ja 2 litru dīzeļa vietā piedāvā 1,6 vai atkal tikai benzīnu -tad nu tur gan neko
Motori ir daudz un pat dīzeļi ir 4 tilpumu ar daudz jaudas variācijām bet uz to brīdi tirgu piedāvājumā bija 1,8 litru,kuram jaudas drusku par maz un 2,2 litru, kuram ar jaudu viss kā vajag tikai bažas radīja motora šaurais pielietojums autobūvē, līdz ar ko iespēja ieberzties uz kāda specifisku mezglu remontu.
Meklēju tieši divlitrīgu, kurš ir atrodams sākot no PSA un beidzot ar Volvo attiecīgi nekādu problēmu ar detaļu pieejamību un savietojamību pat tad ja oriģinālā marka izdomājusi vienu konkrēto detaļu tirgot 3x dārgāk nekā citas.
Es noteikti pārdevējam pajautātu par nobraukumu. Pats par sevi jau nekas aizdomīgs nav, varētu būt kaut vai "bija darba auto, tad kādu laiku nebija un šis bija vienīgais ģimenes auto, bet 2014.g. sākumā iegādājāmies vēl vienu mašīnu un tad braucām mazāk" (vai tas stāsts būs patiess vai nē, grūti pateikt), bet pajautāt obligāti vajag, kaut vai lai censtos nolasīt reakciju.
Man nav saprotams kāpēc divus gadus veca mašīna apskati iet ar trīs mēnešu nokavēšanos. Es to tulkoju, ka iespējams bija avārija, pēc kuras tika salabota un pārdota un tad nobraukums no 10 t.km gadā pieaug līdz 40t.km. Varbūt kļūdos, bet nerodu citu skaidrojumu.
Jā, tas ir variants, bet grūti jau zināt - vēl jau pastāv arī variants, ka īpašnieks bijis ārzemēs, saslimis u.t.t.
Ja tā bija avārija, tad arī jautājums, vai 2g vecai mašīnai bija Kasko u.t.t. - ja jau dīlerservisā sataisīja visus mezglus pēc pilnas programmas un ražotāja norādēm, varbūt viss tāpat ir OK, ja jau brauc vēl sešus gadus bez (spriežot pēc TA vēstures) lielām problēmām. Bet protams, laikam jau nekad neuzzināsi, vai mašīna netika pārpirkta kā norakstīta un pēc tam atjaunināta.
Zināšanai - LTAB lapā ir pieejams rīks, kurā var iegūt datus par apdrošināšanas vēsturi. Ja ir bijis OCTA gadījums konkrētajam auto, tas tur parādīsies.
Agrāk par maksu varēja no CSDD saņemt infu arī par to, vai auto ir bijis iesaistīts CSN.
Tagad skatos, ka pie maksas pakalpojumiem šādas norādes nav, bet, ja pareizi atceros, tad šī infa tika iekļauta tajā sarakstā, kur bija īpašnieku skaits.
Nobraukumu variācijas var būt dažādi izskaidrojamas un pilnīgi iespējams, ka tur ir loģisks izskaidrojums:
1) darba/dzīvesvietas maiņa;
2) lietotāju skaita maiņa (bērns aiziet dzīvē/īpašnieks apprecas un auto izmanto laulātais draugs);
3) n-tie citi apstākļi.
Un, kā jau AnK teica, ir iespējami varianti, kāpēc skate tika atlikta, taču pareizi dari, ka esi aizdomīgs. Pat ja viss ir ļoti jauki, nekad nav par sliktu pārliecināties.
Par Kasko - nav teikts, ka labots dīlera servisā. Manā polisē laikam bija rakstīts, ka pie dīlera nelabos (acīmredzot cenas dēļ). Pie dīlera painteresēties gan var, jo var jau būt, ka cilvēks ar sistu mašīnu bijis, interesējies par remontu un varbūt viņiem ir kas piefiksēts datubāzē.
Kā nopirkt labu lietotu auto? Ko vajadzētu darīt un kā pārbaudīt?
Pieredze, padomi un atsauksmes!