Vācu interneta vietne erdgas.info salīdzina divus degvielas veidus: LPG (sašķidrinātā naftas gāze) un CNG (saspiestā dabasgāze), paskaidrojot galvenās atšķirības un grafikā norādot, cik kilometrus ar attiecīgo degvielu var nobraukt.
Iebraucot degvielas uzpildes stacijā redzams, ka LPG cena (Vācijā; sk.grafiku par 2018.g) šobrīd ir viszemākā. Tomēr: sašķidrinātā naftas gāze tiek pārdota litros un katrai pārdošanas vienībai ir daudz zemāks enerģijas saturs nekā CNG (saspiestā dabasgāze), ko pārdod kilogramos. Tāpēc cenas degvielas uzpildes stacijā nevar tieši salīdzināt.
Tā kā CNG enerģijas saturs ar 13,3 kWh/kg ir gandrīz divreiz lielāks nekā LPG ar 6,8 kWh / l , dabasgāzes transportlīdzeklis būs izdevīgāks ne tikai jūsu maciņam, bet arī apkārtējai videi.
CNG vai LPG - kāda degviela ir videi draudzīgāka?
Vācijā ar gāzi brauc aptuveni 550 000 transportlīdzekļu. Lielākā daļa, apmēram 450 000, izmanto LPG jeb autogāzi. Kas attiecas uz kaitīgajiem izmešiem - oglekļa dioksīdu un kvēpu daļiņu emisiju - abi degvielas veidi ir videi draudzīgāki nekā parastais benzīna dzinējs. Dabasgāze rada līdz pat 23 procentiem mazāk CO2, sašķidrināta naftas gāze nedaudz atpaliek. Cietās daļiņas dabasgāzes transportlīdzekļi neizdala tikpat kā nemaz.
Attiecībā uz vides ietekmi, lielākās CNG priekšrocības ir tās pašreizējās nākotnes perspektīvas, jo piejaucot tai biodabasgāzi un sintētisko dabasgāzi CNG transportlīdzekļi ievērojami uzlabo ekoloģisko līdzsvaru, kurpretim LPG šādas iespējas nav.
CNG un Bio dabasgāze ir alternatīvas, kuras var izmantot arī tīrās vides zonās.
Dabasgāzes automašīnām ir raksturīga ļoti zema CO2 emisija un zems trokšņu līmenis. Tas aizsargā vidi un nodrošina labāku gaisu un mazāku trokšņa līmeni, īpaši pilsētās. Jaunās paaudzes dabasgāzes transportlīdzekļi sasniedz Euro 6 emisiju standartu, neprasot ieviest konstrukcijā sarežģītas tehnoloģijas.
Tā kā tīrās vides zonas nākotnē tikai paplašināsies, ar dabasgāzes automobili jūs būsiet gatavs pārmaiņām bez liekiem ieguldījumiem un varēsiet turpināt ceļu, nebaidoties no šiem ierobežojumiem.
Ar dabasgāzi darbināmu transportlīdzekļu pievilcība pieaug un arī modeļu klāsts ir ievērojami palielinājies. Attiecībā uz komfortu un veiktspēju dabasgāzes automobiļi neatšķiras no parastajiem transportlīdzekļiem. Tajā pašā laikā ir arī citas priekšrocības: piemēram, iespēja uzpildīties ar biometānu (Biometānu ražo, biogāzi attīrot no piemaisījumiem un palielinot metāna koncentrāciju līdz rādītājam, kas ir atbilstošs dabasgāzei), tā saukto BIO-NATURAL GAS, ko tagad piedāvā katra astotā CNG uzpildes stacija.
Cik daudz var nobraukt ar katru degvielas veidu
Vienā kilogramā CNG enerģijas saturs ir 13,3 kWh, vienā litrā LPG tas mazāks uz pusi, viens litrs benzīna satur 8,9 kWh, bet viens litrs dīzeļdegvielas - 9,8 kWh.
Cik tālu var aizbraukt, ja uzpildei izlieto desmit eiro? Teorētiski - neatkarīgi no braukšanas stila, transportlīdzekļa modeļa vai citām vides ietekmēm, dabasgāzes transportlīdzeklis var sasniegt 200 km, kamēr auto ar benzīna dzinēju apstājies jau pusceļā. Tikai dīzeļdegviela var konkurēt ar dabasgāzi, ja ņem vērā pašreizējās degvielas cenas un nobraucamo atstatumu, taču šī „vienlīdzība” ātri gaist, ja skatāmies emisiju virzienā. Salīdzinot ar dīzeļdegvielu, dabasgāze ir milzīgs ieguvums videi un rada līdz pat 95 procentiem mazāk slāpekļa oksīdu.
1000 km ar vienu uzpildi
Tas, cik tālu aizbrauksim, protams, ir atkarīgs no braukšanas stila un attiecīgā modeļa, taču ar vienu pilnu dabasgāzes tvertni un degvielas rezervi šodien ir iespējami 1000 un pat vairāk kilometru lieli attālumi. Tas tādēļ, ka CNG automobiļu klāsts pieaug un ražotāji pastāvīgi uzlabo tehnoloģijas. Galu galā daudzi automobiļu ražotāji pēdējo gadu laikā ir veiksmīgi strādājuši, lai labāk un efektīvāk izmantotu lielo potenciālu, ko glabā dabasgāze.
Vācijas dabasgāzes uzpildes staciju tīkls tikmēr pieaudzis līdz aptuveni 900 stacijām, no kurām daudzas atrodas pie automaģistrālēm. CNG uzpildes iespējas pastāv arī citās Eiropas valstīs kopumā sasniedzot aptuveni 3400 punktu un nesen pirmā šāda stacija pēc ilgākiem gadiem atkal atklāta arī Latvijā:
https://iauto.lv/zinas/latvija/31628-atklaj-pirmo-cng-jeb-saspiestas-dabasgazes-staciju-latvija
Šajā rakstā erdgas.info cildina dabasgāzes labās īpašības, taču auto īpašniekiem, kuru rīcībā ir ar CNG iekārtu aprīkots automobilis, būtu jāizlasa padomi, ko sniedz Auto Asociācijas speciālisti:
Protams, ar autogāzi laipni aicināti aprīkoties visu to hlamu īpašnieki, kas pat ar benzīnu var knapi pabraukt.Eļļu ēdoši, ar izrūnītām lamdazondēm un izdauzītiem katalizātoriem.Žēl ka nav neviena reāla atskaite- cik reizes un kur un kā nāksies pildīties, lai nobrauktu piemēram 2,5kkm pa eipropu ar lpg.Piemēram, cik tur ir lpg uzpildes vietu konkrēti vienkārši autobāņa malā.Teiksim,tādā Austrijā. Brauc piem kompānijā divi auto, viens ar dd, otrs ar lpg,vajadzīgs ik pa laikam uzpildīties.Iemetiet reālus piemērus, būtu interesanti palasīt.
Protams, ar gāzi tikai hlami brauc.... Kāpēc man maksāt vairāk, ja varu ielikt kvalitatīvu gāzes iekŗtu un gada laikā jau atsist? Un nekas tur nesmird (protams, apkopes jātaisa, jāpārbauda savienojumi vai nelaiž garām utt P.s tas būtu jādara jebkurai degvielai). Nav nekādu jaudas zudumu vai motoram pēkšņi kapi iestājas. Tad kad dīzeļa motoram kapi iestājas, kas ir vainīgs, dīzelis? Esmu redzējis gāzes auto kas nobrauc 500k un nav nekādu vainu. Vispirms JEBKRUAI, atkārtoju JEBKURAI automašīnai izbeidzas blīve starp stūri un krēslu, tālāk jau pa ķēdīti aiziet visa mašīna.
Gribi kartes redzēt, lūdzu, pilns internets! Starpcitu ar gāzi centralajā eiropā var aizbraukt tālāk kā šeit, mūsu gāzes kvalitāte ļoti slikta.
www.mylpg.eu/
Ar gāzi "centrālajā eiropā" (godīgi ja runāt) ir diezgan pamatīgs čakars.Nemaz nerunājot par to, ka uzpildāmais daudzums un ar 1 uzpildi pieveicamais attālums ir vienkārši smieklīgs.Uzpildīt precīzi kad beidzas- tas ir neiespējamā misija.Iztikt bez benzīna pieslēgšanas- vienīgi ja tu brauc pa iepriekšzināmu maršrutu un ja tev ir laika un sajēga, atvainojiet,vēlēšanās p-sties.Tādā piem Austrijā uz autobāņiem Lpg uzpildes vietu ir ļoti maz un brauciens izvēršas par nonstopā lieka laika un lieku nervu patērēšanu.
Un te ir runa par to pašu visuresošo mūžīgo "ekonomiju".Kad "ekonomistam" ir pilnīgi vienalga,ko osta tie aiz viņa sastrēgumā stāvošie papuasi.Apgalvot to, ka "nesmird" ar lpg aprīkots padsmit gadu vecs hlams ar izgrieztu katalizātoru- tā ir demagoģijas augstākā pilotāža.Tieši tāpat, kā apgalvot ka "ekonomistu" pamatmasa mēdz ieguldīt miljardus savas lpg iekārtas savlaicīgā apkopē un ideālā uzturēšanā.Fufelis vistīrākais, kosmiska demagoģija.
Smieklīgi attālumi? Es var nobraukt virs 500m ar LPG, tas ir normāls attālums ikdienai (ar kvalitīvu gāzi būs jau tuvu 600). Ceļojumos neviens man nav atņēmis E98 un izbraukāta Somija, kur LPG vispār nav.
Ko tu ieciklējies uz Hlamiem? Kāpēc? man ir 2012 gada auto ar LPG iekārtu un nekas nekur nesmird. Neviens pat nezina ka ir LPG, uzpilde blakus E98 uzpildei, motortelpā viss smuki apslēpts, bet tajā pašā laikā viegli pieejams apkopēm. Starpcitu, apkopēm nevajag miljardus, uz 8-9k km 35eur, daudz ne? Nekur neesmu minējis par veciem hlamiem, tā ir tava ilūzīja, ne mana. Turpini dzīvot vien savā ilūzijā, izbraukā Poliju, tur ļoti daudz LPG automašīnu!
P.s. tie tavi vecie dīzeļa hlami smird vairāk par gāzes mašīnām. Redzu to ka pat nevēlies saprast ka ir alternatīvas degvielas benzīnam un dīzelim, tad nu jēgad diskutēt te nav. Nepatīk LPG, nezini kas tas ir, nu tad nevajg tukši dirst. Tā arī pasaki, patīk dīzelis un viss. Jo demagoģiju dzen tu, LPG nav bijis, bet viedoklis tev vienmēr būs!
Laikam Austrijā nekad neesi bijis. Es tur esmu regulāri. Visur ir LPG stacijas. Brauc jebkurā virzienā. Redzēs cik tev būs vienalga ko elpot, kad gulēsi slimnīcā ar dīzeļa izraisīto vēzi.
Nav LPG mašīnām izgriezti katalizatori, visi kas kaut ko jēdz no tehnikas šobrīd ņem benzīna vai gāzes mašīnas, jo EUR 6 dīzeļiem jau tagad ir problēmas izpildīt šo normu reālos testos, tāpēc jau Vācijā tos aizliegs pēc 5 gadiem. Šobrīd ar EUR 6 var braukt visur, bet tā ir principā vēsture. Tad varēsi sēdēt smirdēdams ar savu traktoru uz bāņa un pilsētā netikt.
Draudziņ, drusciņ gan pievaldi šāda veida prognozes- katrs kādreiz gulēsim, kur un kuram un kādā kārtībā būs lemts. Benzīna mašīnas "šobrīd" ņem nevis tie, kas "jēdz", bet galvenokāt lohatrona un agresīvas demagoģijas upuri.Lai reāli runātu, iemet te Austrijas LPg staciju karti.Es ne to ka esmu tur pabijis,bet konkrēti esmu pat gluži nesen piedalījies dažos izbraucienos, kur kāds no dalībniekiem ir bijis aprīkots ar lpg. Un šī iemesla dēļ ir nācies tērēt lieku laiku un papildus ķēpāties ar navigāciju.Biju samērā pārsteigts,ar to saskaroties.Es nešaubos, ja izvietot propāna balonus zem katra sēdekļa un vēl uz jumta, var nobraukt 500km vietā pat veselus 550..
Eur6 dīzeļiem NAV problēmu izpildīt eur6 normatīvu.Vācijā kaut ko aizliegs pēc 5 gadiem= visklajākie MELI un demagoģija un apzināta faktu sagrozīšana.Vēsture (es Ceru...) ir atejas servisā uzstādīts autoražotāja neparedzēts degvielas veids un patvaļīga iejaukšanās mašīnas bortadatorā un izpūtējā..
Tu taču esi idiots! Ar LPG braucam slēpot uz Slovēniju, atpūsties uz Portugāli, viss visur pieejams un patēriņš mazāks kā LC 200 ar dīzeli- jo man LC 200 ar gāzi.
Droši vien sēdi pie daudzstāvu mājas ar savu smirdošo vācu hlamu un priecājies ar cigareti zobos, cik ātri no dīzeļa daļiņām noķersi vēzi.
Tādu pajolīgu komentāru kā tavu šogad vēl nebiju lasījis.
Dīzelis ilgtermiņā nav uzticams, jo zūd kompresija, čakarējas turbīnas, dārgas sprauslas. Tā ir dzīvošana vakardienā. Varbūt sāc braukt ar zirga ratiem, pagātnes pāķi.
Izbraukāju ar busu (benzīns/gāze) visu Eiropu un nesastapos ar problēmu laicīgi uzpildīties. Nedaudz mazāk gāzes staciju ir Horvātijā, citur bez problēmām.
Kā tu man esi apnicis ar savu dīzeļu celšanu debesīs. Visi tavi posti ir vienādi. Tik murgo kko par demagoģiju un ka benzīnnieki vispār uz priekšu nekust. Izdzēsies vienreiz.