Elektriskie automobiļi ziemā: vadītājam ne par ko nav jāuztraucas 25

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 3.februāris 2021 13:47

Pēc vairāku gadu pārtraukuma Latvijā atkal ir īsta ziema. Cilvēki piedzīvo stipru snigšanu un aukstas naktis, bet līdztekus tam ir atgriezušās raizes par automašīnas iedarbināšanu. Daudzas automašīnas no rīta nevar ieslēgt, interjers atgādina iglu, un, līdz nonākat birojā, tas tik tikko iesilst: aukstā sezona daudziem sagādā grūtības.

Bet ne visiem. Braukt ar savu auto aukstā rītā nav nekāda problēma, ja esat elektromobiļa vadītājs. Turklāt elektrisko auto īpašniekiem nav jāuztraucas par aukstu salonu – viņiem tik vien kā jāieprogrammē salona priekšuzsildīšana.

Tā ir tiesa, ka salona apsilde prasa vairāk enerģijas, taču elektromobiļu ražotāji, to vidū Kia, šo problēmu jau veiksmīgi risina, un rezultāti ir labi.

Iedarbojas jebkuros laikapstākļos, uzsilt iepriekš

Draudzīgums videi, klusums un maksimālais griezes moments, kolīdz nospiests akseleratora pedālis – šīs ir elektromobiļu priekšrocības, par kurām visbiežāk runā prese un interesenti, taču ziemā atklājas vēl vairāki elektroauto plusi.

Viena no galvenajām elektrisko automašīnu priekšrocībām ziemā ir starta problēmu neesamība: nav nepieciešams griezt starteri, dzinēju, transmisiju un nav degvielas, kas var sasalt. 12 voltu akumulators ieslēdz vienīgi elektroniku, kas savieno motoru un galveno gaitas bateriju, un, ja 12 voltu akumulators darbojas korekti, nav nekādas atšķirības, vai ārā ir -5° C vai -30° C, vai pat -40° C.

Piedevām elektromobilim nav komponentu, kas pirms braukšanas aukstā laikā būtu jāuzsilda, un āra temperatūra nekādā veidā neietekmē elektromotora darbību. Toties aukstais laiks savā ziņā ir labs elektronikai, jo tā darbojoties sakarst. Tiesa, zemas temperatūras dēļ lēnāk var darboties ekrāni, taču tā tas ir visās automašīnās.

Iespējams gan, ka ziemā autovadītājiem pat vēl svarīgāka ir kāda cita elektromobiļu iezīme: gandrīz visos mūsdienu elektroauto ir iespēja aktivizēt salona apsildi iepriekš noteiktā laikā, un daži no tiem pat nodrošina iespēju to darīt attālināti, izmantojot viedierīces lietotni.

Īpaši ērti ir tas, ka elektriskā automašīna salona uzsildi sāk bez kavēšanās. Atšķirībā no automašīnām ar tradicionālajiem iekšdedzes dzinējiem nav nepieciešams gaidīt, līdz uzkarst dzinēja dzesēšanas šķidrums, un apsilde sāk strādāt ar pilnu jaudu.

Risinājums – jaunas paaudzes elektriskie automobiļi

Tāpēc elektromobiļu eksperti ieteic ieslēgt apsildi vien dažas minūtes pirms brauciena, tādā veidā nodrošinot, ka komfortablas temperatūras sasniegšanai tiek izmantots optimāls enerģijas daudzums.

Tomēr ir kāds ekspluatācijas aspekts, kas ir mazāk labvēlīgs elektriskajiem transportlīdzekļiem, proti, salona apsildīšanai tiek iztērēta vērā ņemama enerģijas daļa, ko citādi varētu izmantot lielākam nobraukumam.

Salona apsilde var būt galvenais iemesls, kādēļ ziemā elektromobiļa gaitas rezerve var samazināties uz pusi. Kamēr iekšdedzes dzinēja lieko siltumu var izmantot transportlīdzekļa salona apsildīšanai, elektromotors darbojas tik efektīvi, ka tā izdalīto situmu tādā veidā pielietot nav iespējams. Tāpēc apsildei elektriskajā automašīnā jāatrod citi resursi.

Salona apsilde nepieciešams daudz enerģijas, bet tās patēriņš ir atkarīgs arī no pielietotās tehnoloģijas. Parasti izmanto vai nu vienkāršu spoli vai siltumsūkni, vai abu kombināciju.

Spoles īpatnība ir, ka 0° C temperatūrā tā var patērēt četras reizes vairāk nekā siltumsūknis, taču siltumsūķna efektivitāte samazinās zemās temperatūrās. Tāpēc elektromobiļos bieži tiek izmantota abu risinājumu kombinācija.

Tomēr ražotāji strauji progresē arī šī jautājuma risināšanā. Pagājušajā vasarā Kia ieviesa novatorisku siltumsūkņa sistēmu, kas ir uzstādīta autoražotāja jaunākajos elektriskajos modeļos un ļauj ievērojami samazināt salona apsildei nepieciešamo enerģijas daudzumu.

Jaunais sūknis savāc un efektīvi izmanto siltuma pārpalikumu no liela skaita elektrisko komponentu. Turklāt procesa laikā uzkarsētā dzesēšanas šķidruma tvaiki kondensatorā atkal tiek pārveidoti par šķidrumu, tādējādi atbrīvojot papildu siltumenerģiju, kas tiek novirzīta arī salona apsildīšanai.

Jaunajai tehnoloģijai nonākot elektromobiļos, Dienvidkorejas Vides ministrija veica pētījumu, kurā secināja, ka Kia e-Niro siltumsūknis ievērojami samazina salona apsildei nepieciešamo enerģiju, braucot aukstā laikā. Kad automašīnu vadīja -7° C temperatūrā ar ieslēgtu apsildes un gaisa kondicionēšanas sistēmu, tā spēja paveikt 90 procentus no attāluma, ko tā nobrauc pie +26° temperatūras. Šādu rezultātu diez vai var sasniegt citi elektromobiļi.

Kopumā litija joni vislabāk jūtas +21° C temperatūrā, lai gan precīzi raksturlielumi ir atkarīgi no katra ražotāja izmantotās baterijas veida un citām tehniskajām detaļām.

Kompaktākas baterijas

Aukstumam ir salīdzinoši maza ietekme uz elektriskā transportlīdzekļa augstsprieguma bateriju, un, salīdzinot ar vasaras apstākļiem, gaitas rezervi tas var samazināt par dažiem procentiem. Lielākas rūpes sagādā uzlāde, jo ​​zema gaisa temperatūra palēnina akumulatoru elektroķīmiskos procesus.

Tālab daži elektromobiļi ir aprīkoti ar baterijas apsildi, kas šo problēmu var atrisināt dažu minūšu laikā. Piemēram, Kia otrās paaudzes elektriskajos auto, atrisinot vairākas tehniskas problēmas, ir optimizēta baterijas sildīšanai patērētā enerģija, un ar šķidrumu dzesējamā un apsildāmā baterijas sistēma tagad ir efektīvāka. Tas ļāva baterijas elementus izvietot daudz kompaktāk.

Salīdzinājumam – pirmās paaudzes elektriskajam Kia Soul bija 30 kWh litija jonu polimēru baterija, un ar vienu uzlādi automobilis varēja nobraukt līdz 250 km (saskaņā ar NEDC testu). Otrās paaudzes modelī tikpat lielu fizisko telpu aizņem baterija, kuras ietilpība nu jau ir  64 kWh un kas saskaņā ar reālistisko WLTP testu nodrošina iespēju veikt līdz pat 386 km lielu attālumu. Kia SUV modeļa e-Niro gaitas rezerve ar šo pašu 64 kWh bateriju ir pat vēl lielāka – līdz 455 km.

Elektriskie automobiļi ir labāk aprīkoti

Līdzās pozitīvajām īpašībām Latvijas ziemā elektriskās automašīnas izceļas arī ar to, ka bieži ir daudz labāk aprīkotas nekā to iekšdedzes dzinēju analogi.

Jau pieminētā Kia e-Niro standarta komplektācijā ietilpst apsildāma ādas stūre un priekšējie sēdekļi, elektriski vadāmi un apsildāmi sānu spoguļi, vējstikla tīrītāju atkausēšanas funkcija, kā arī palīgs kustības uzsākšanai pret kalnu, avārijas bremzēšanas sistēma ar gājēju atpzīšanas funkciju, atpakaļskata kamera un parkošanās sensori gan aizmugurē, gan priekšā.

Pēc CSDD datiem, pērn Latvijā reģistrēta 351 jauna bateriju elektriskā automašīna jeb par 203% vairāk nekā 2019. gadā.

 
Visi komentāri
 
G 3.februāris 2021 14:37
3 1 Atbildēt

Tas minētais papildaprīkojums nav tikai plikiem fričiem

Pļurkt 3.februāris 2021 15:56
3 5 Atbildēt

Elektriskajā auto siltums maksā naudu, kur iekšdedzes sistēmā tas ir pilnībā par velti.

Kanibaals 3.februāris 2021 17:16
6 5 Atbildēt

Pilnīgs pļurkt. Nekas tur nav par velti, tas iekšdedzes motoriem ir dalītais maksājums, kur maksā par apkuri cauru gadu. Par velti tas ir tad ja degvielu zodz, tad jā par velti. To gan var panākt arī elektriskajam, pazogot elektrību.

Pļurkt 3.februāris 2021 18:29
2 6 Atbildēt

Jēziņ, ku tu esi glups!!

felix65 4.februāris 2021 8:30
1 2 Atbildēt

Galīgi par velti jau nav. Ja brauc ar jaunas paaudzes motoru, tad ir jāizvēlas starp motora un salona temperatūru. Lielos aukstumos abiem nepietiek, tāpēc sildot salonu nokrītas dzinēja temperatūra. Pēc savas mašīnas zinu, ka patēriņš var pieaugt pat par litu.

Asaris 4.februāris 2021 21:35
0 0 Atbildēt

Braucot ar degvielu tu tieši maksā 60-70% no cenas par siltumu, kurš ziemā tiek daļēji izmantots un vasarā netiek. Par velti tev ir tikai silts pirdiens sēdeklī.

Pļurkt 6.februāris 2021 12:32
0 0 Atbildēt

Par to silto pirdienu paskaties uz sevi!!

70 - 80% elektrības ražošanā ogļu TESos pārvēršas siltumā kurš izkūp gaisā. Ja tas ir TECs, tad tu to siltumu kuru palaida apsildīt mājas subsidē!!

Kur šķirba??? Jeb zaļo afēras rezultātā sapistā domāšana traucē??

Kanibaals 6.februāris 2021 13:38
0 0 Atbildēt

Galīgi glups? Tas to izlaisto siltumu vienalga nepadara par velti. Elektroauto gan var panākt apkuri pa velti, ja uzlādē no saules baterijām. Nekas nekur nav par velti, ja vien nenozog.

Pļurkt 6.februāris 2021 18:25
0 0 Atbildēt

Jēziņ kāds glups!!

Tu vēl joprojām no bērnudārza vecuma šmurguļa smadzenītēm neesi izaudzis!

ZZZZ 3.februāris 2021 18:20
1 0 Atbildēt

Tik tālu jau viss skan labi, ja tā baterija nav pustukša un pēkšņi nav jābrauc ziemā lielāks ceļā posms...

Manam dīzeļautomobīlim ir elektro sēdekļu, priekšējā un aizmugurējā stikla apsilde, autonomā eberspacher cirkulējošā dzesēšanas sistēmas apsilde. Nejūtos slikti. Ziemā ar šortiem nestaigāju un ja apsnidzis ar sniegu, tās pāris min kamēr to notīru ir ok.

iciks 3.februāris 2021 19:54
4 1 Atbildēt

Rakstā gan aizmirsuši pieminēt Teslas, kas ziemā aizsala un kas nebija dabūjamas vaļā. Kam kā risinājumu bija piedāvājuši turēt logu daļēji atvērtu.

kāpēc 4.februāris 2021 19:56
2 0 Atbildēt

pieminēt nedauto, kam vadības planšetes atmiņa var nenodzīvot ilgāk par dažiem gadiem?

iciks 3.februāris 2021 19:56
8 0 Atbildēt

"Līdzās pozitīvajām īpašībām Latvijas ziemā elektriskās automašīnas izceļas arī ar to, ka bieži ir daudz labāk aprīkotas nekā to iekšdedzes dzinēju analogi.

Jau pieminētā Kia e-Niro standarta komplektācijā ietilpst..." - par 40k, kas ir šī e-Niro sākumcena, es varu nopirkt tādu auto, kāds ir man, ar droši vien visām ekstrām, kas dīlerim pieejamas, ja vēl pāri nauda nepaliks, lai ieliktu Webasto krāsni. Kurpretī par tiem 40k tas Kia būs tikai bāze.

MMX 3.februāris 2021 22:44
6 0 Atbildēt

Pēc lielajiem brīvdienu sniegiem sanāca piefiksēt vienu interesantu elektroauto īpatnību ziemā par kuru īsti neviens nerunā - energoefektīvās riepas reāli ierobežo to aparātu caurgājamības spējas, it sevišķi sniega/sāls putrās mazajās ielās un stāvvietās. Bija amizanti noskatīties, kā nabaga mazais elektro BMW netiek uz apmales stāvvietā Tallinas ielā

Pļurkt 4.februāris 2021 12:01
1 1 Atbildēt

Elektriķiem ir visas tās pat nelaimes kas auto ar automātisko kārbu!

Jup 4.februāris 2021 3:26
1 0 Atbildēt

Kip kia reklāma beigās vien

Latvietis 4.februāris 2021 6:40
1 0 Atbildēt

Idiotu bars jūs esat, pilnīgi viss maksā naudu. Pa velti ir tikai ūdens upē un gaišs ko elpo.

Chalenger 4.februāris 2021 6:41
0 0 Atbildēt

trešajā bildē tā aizmugure tāda jocīga, labāk nekrāsot melnu

felix65 4.februāris 2021 8:33
0 0 Atbildēt

Tas lai redzētu ka brauc propagandas upuris.

Nils 4.februāris 2021 10:36
3 0 Atbildēt

Nekādu elektroauto. Tikai tad, kad droši ar to varēšu aizbraukt uz laukiem un bez raizēm uz vietas izbraukāt un tad vēl atpakaļ, tikai tad sākšu skatīties to virzienā. Pagaidām eauto- čista frīkiem.

imzz 4.februāris 2021 12:25
0 0 Atbildēt

Jācer, ka notiks atklājumi cietvielu fizikas jomā, kas būtiski izmainīs bateriju tehnoloģiju. Skaidrs, ka jebkuras uz ķīmisko enerģiju bāzētas baterijas ietilpība ir limitēta.

Pasaulē esot ap 1000 reģistrētu patentu cievielu bateriju jomā , un Toyota jau šogad bija paredzējusi izlaist komerciālu auto modeli, kas bāzēts uz šādu bateriju. Paredzamais nobraucamais attālums būšot 2x lielāks, kā litija-jonu baterijām, un uzlāde no 0-100% 10 minūtēs.

janka 4.februāris 2021 13:38
1 0 Atbildēt

tad arī varēs tos elektro stumt. šībrīža mākslīgie atbalsti izskatās kā laiks, kad pārgājām no kvēldiega spuldzēm uz led, ar nevajadzīgo ķīmisko atkritumu pa vidu - dienasgaismas sūdiem.

Kabacis 4.februāris 2021 23:34
1 0 Atbildēt

Mans dienasgaismas sūds vēl deg, kamēr led jau sāku mainīt... (ar vienu slēdzi visas ieslēdzas un reizē uzliktas...)

Pļurkt 6.februāris 2021 12:34
0 0 Atbildēt

Es pirmo dienas gaismas "sūdu" nomainīju pēc 9 gadi ekspluatācijas!! Daži vēl deg vēl šobaltdien, bet pirkti bija par pirmajiem Latiem!!!

Kanibaals 6.februāris 2021 13:39
0 0 Atbildēt

Baterijam jābūt litijs-gaiss tikai tā tās padarīt ietilpīgas un drošas.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ķīnā plūdi, bet Tesla tas neskādē (+ VIDEO)

Izskatās, ka elektromobilis ir viens no drošākajiem transportlīdzekļiem, ja runa ir par braukšanu pa dziļu ūdeni un cietu pamatu. Lasīt vairāk

 

Izpūtēji, spuldzes, stikli, riepas - policija kontrolē tehnisko stāvokli (+ FOTO) 17

Valsts policija sadarbībā ar CSDD veica tehnisko kontroli reģionos. Kontroles laikā Cēsīs, Smiltenē un Valmierā tika pārbaudīti 27 auto. Lasīt vairāk

 

Neste Latvijā atklāj pirmo bezkontakta pašapkalpošanās veikalu Neste Easy Deli (+ FOTO) 3

Šodien, 27. jūlijā, vadošais degvielas tirgotājs Neste atver Latvijā pirmo pašapkalpošanās veikalu, tādējādi ienākot jaukta sortimenta pārtikas preču tirdzniecības jomā. Neste Easy Deli bezkontakta pašapkalpošanās pieredzes fokusā ir tehnoloģiski inovatīvs un ilgtspējīgs risinājums, kas piedāvā rūpīgi piemeklētu ēdienu un dzērienu piedāvājumu Latvijā līdz šim nebijušā veidā. Lasīt vairāk

 

Jaudīgākas, sportiskākas, ar košiem dizainiem - trīs jaunās “Macan” versijas (+ FOTO)

“Porsche” turpina pārsteigt ar jaunumiem, piedāvājot trīs “Macan” versijas ar uzlabotu veiktspēju, jaunu pārvaldības konceptu, sportisku dizainu un ievērojami lielāku jaudu nekā to priekšgājējiem, norādīts uzņēmuma paziņojumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti