Kā cīnīties ar pārgalvīgu braukšanu? 11

 

Foto: Publicitātes attēls

P.R.A.E. | 17.februāris 2021 10:12

Piedaloties ceļu satiksmē, ikviens no mums ir atbildīgs par visu ceļu satiksmes dalībnieku drošību. Taču ir konkrēti autovadītāju tipi, kas nevis rūpējas par apkārtējo drošību, bet gluži pretēji – apdraud to.

Kādas ir pārgalvīga braucēja īpašības, un kā cīnīties ar atkārtotu noteikumu pārkāpšanu? To skaidro Valsts policijas Prevencijas vadības nodaļas priekšnieks Andis Rinkevics.

Jauni cilvēki mēdz izteiktāk riskēt un pārkāpt noteikumus

Valsts policijas 2020. gadā veiktais pētījums parādīja to pašu tendenci, kas attiecībā uz satiksmes pārkāpēju vecumu ir vērojama visā Eiropā – salīdzinot ar citu vecuma grupu pārstāvjiem, jauni cilvēki izteiktāk mēdz riskēt un pārkāpt satiksmes noteikumus. Viens no secinājumiem, kuru ieguvām citā satiksmes drošības pētījumā, veicot autovadītāju, kuri bija iekļuvuši ceļu satiksmes negadījumā, aptauju, bija, ka daļa autovadītāju ļoti augstu vērtē un, iespējams, pat pārvērtē savas transportlīdzekļa vadīšanas prasmes. Proti, liela daļa transportlīdzekļu vadītāju satiksmes negadījumā bija iekļuvuši tādos laika apstākļos, kuros savas braukšanas iemaņas vērtē visaugstāk.

Šīs vecuma grupas pārstāvji arī ir tie, kuri visbiežāk iekļūst tieši smagajos ceļu satiksmes negadījumos. Pēc iepriekš veiktās satiksmes drošības izpētes datiem, 35% smago ceļu satiksmes negadījumu izraisījušo bija personas vecumā no 18 līdz 29 gadiem.

Pārkāpējiem dažādi iemesli noteikumu neievērošanai

Cilvēka raksturs ietekmē visu, ko šī persona dara, arī darbības, ko tā veic, piedaloties ceļu satiksmē. Ir vērojams, ka noteiktai transportlīdzekļu vadītāju kategorijai ir sajūta, ka noteikumi un kopējā kārtība uz viņiem neattiecas. Tas izpaužas, kā savu interešu stādīšana augstāk par citu interesēm, kā arī nespēja disciplinēt sevi. Šo situāciju lieliski ilustrē ne tikai satiksmes joma, bet arī citas vides, kurās ir nepieciešams ievērot kādus noteikumus, piemēram, rindas pēc kāda pakalpojuma vai citu ierobežojumu un noteikumu ievērošana.

Kā galvenos apstākļus veiktajiem pārkāpumiem, personas min dažādus argumentus, to skaitā – nepilnības infrastruktūrā, neloģiski zīmju izvietojumi vai personai neizprotamas prasības. Tāpat nepieciešamība vienmēr būt pieejamam un visur paspēt laikā.

Noteikumu ievērošana ir katra individuāla izvēle

Ja runājam tieši par pārkāpumiem, nevis ceļu satiksmes negadījumiem, tad te ir tikai viena subjektīvā puse – pats pārkāpējs. Mūsu uzdevums ir atrast rīkus, ar kuriem sasniegt katru autovadītāju, lai tas ievērotu noteikumus un neapdraudētu apkārtējos satiksmes dalībniekus. Vienlīdz svarīgs ir viss – gan zināšanas, gan kontrole un sods, gan arī infrastruktūra ar pārdomātiem risinājumiem, piemēram, loģiskas ceļa zīmes vai pārdomāti risinājumi, kuros ņemtas vērā cilvēku vajadzības.

Kuram no instrumentiem pievērst lielāku vērību, ir atkarīgs no problēmas, kura tiek risināta, un no tā, kādi riski iestājas, ja to ignorē. Piemēram, gājēju veiktus pārkāpumus efektīvāk ir risināt ar dažādiem tehniskiem risinājumiem, proti, veidojot atbilstošu infrastruktūru. Nereti redzam vietas uz šosejām, kur gājēji, lai šķērsotu brauktuvi, norobežojošajā žogā ir izgriezuši caurumu. Protams, policija var nemitīgi kontrolēt šīs vietas, veikt pārrunas ar pārkāpējiem un saukt viņus pie atbildības, tomēr šādu kontroli ilgtermiņā īstenot efektīvi nav iespējams. Šādā gadījumā tehniskie risinājumi ir saprātīgākais risinājums, lai novērstu konkrēto risku satiksmes drošībai.

Attiecībā uz ātruma pārkāpējiem uzsvars būtu jāliek uz visiem instrumentiem – gan informāciju, gan kontroli, gan infrastruktūru. Ja kāds no šiem trīs instrumentiem nestrādā, daļa personu pārkāps noteikumus un apdraudēs citus satiksmes dalībniekus. Labs risinājums ir vidējā ātruma kontroles sistēma, kas palīdz izdarīt secinājumus par vadītāja uzvedību uz ceļa visa posma garumā, nevis atsevišķā punktā. Ir jāatceras, ka kontroles pasākumi uz ceļiem tiešā veidā ir saistīti ar vadītāju pašdisciplīnu – jo zemāka katra vadītāja spēja sevi disciplinēt, jo lielāka nozīme ir kontroles pasākumiem.

 
Visi komentāri
 
WALA 17.februāris 2021 10:41
7 0 Atbildēt

Runā jau protams diezgan pareizi, bet "svaru pretējā kausā" liek to ka izdzenā mazgadīgus "drifterus" no stāvvietām utml. vietām kur lielāko skādi var nodarīt paši sev. Tad nu rodas brīnumi ka driftē naktīs pa neizbūvetiem ciematiem kur labs asfalts utml.( kas gan ar nav pats trakākais), vai lielajiem ceļiem kur satiksme mazāka.

Varbūt vienkārši var VP visos valstij piedrošos laukumos veidot organizētu "drifteru" raiseru plūsmu teiksim elektroniski lai tak škiļās tur, jo kamēr jo pavisma dulie nenošķilsies - miera jau tāpat nebūs. (Tāds vietās var pat nolikt pa kādam traģiski sasitam dampim nomets, lai driftē starp tādiem ... un pie iebraukšanas var pamēģināt pa rezei nokontrolēt vai sprādzējas utml.

nekā jauna 17.februāris 2021 11:32
4 4 Atbildēt

Pārkāpēju atklāšana un fiksēšana.Policijas klātbūtne.Soda neizbēgamība.Sodu progresīvā palielināšana recidīva gadījumos.Sabiedrības apziņošana.

Luznitis 17.februāris 2021 11:54
3 5 Atbildēt

Tiem,kuri uz ceļa brauc kā idioti,es uzsveru..uz ceļa,no 3-5 tukst eu pirmoreiz ! Ar katru nākošo reizi...štuka klāt!

Klāvs 17.februāris 2021 12:59
5 0 Atbildēt

Tu traks vai? Tu maz apjēdz cik daudz penši, sievietes un visādi kleriki bankrotēs? Kurš tad strādās?

erm 17.februāris 2021 12:12
0 5 Atbildēt

noķerot gonkotāju, uzlikt tam aproci, kas katru dienu injicē sedatīvu, kur tāds miegains dārzenis skries...ja nu tikai uz ķemertiņu.

650 17.februāris 2021 14:27
2 0 Atbildēt

Izskatās, ka arī turpmāk būs uzsvars un nekonkrētu tukšpļūtīšanu un (lohu) neiroligvistisko programmēšanu.Jā, Draugi,jā,tieši v/vid ierīču iepirkums ir "tas",ko mēs no Jums tagd gaidām.Tas šobrīd ir tas aktuālākais, nepieciešamākais un neatliekamākais.Jā.Naudas taču ir tikdaudz, ka grēks neizmantot katram Savu uniKālo iespēju.

..kaut gan cilvēciskiem vārdiem varētu pateikt itin vienkārši- ja pārkāpjošais indivīds neapzinās, ka viņš pārkāpj un vēl izvirza "pamatojošus" argumentus, kāpēc viņš pārkāpj,- nu tad jau tiešām prasās pēc vendispansera iejaukšanās

divpedāļnieks 18.februāris 2021 13:53
1 2 Atbildēt

Pareizi.Ja aptur nesamaksājušu,ārā no auto.Auto evakuēt uz soda stāvvietu,lai krājas soda naudas.Tad uz ceļa paliks tikai sevišķi maksāt spējīgie,tie cepistiem patiks.Par tiem spriedīsim vēlāk.

oto 18.februāris 2021 19:42
0 1 Atbildēt

Kamēr vidējais ātrums pilsētā būs 70 km nekas nemainīsies. Pamēģiniet uz 60km pabraukt sajūta ka velcies.

Rexx 19.februāris 2021 7:00
0 0 Atbildēt

Muļķības. Pamēģini pilsētā ievērot atļauto ātrumu. Tu jutīsies komfortabli. Nav kaut kur jānesās, jo, lūk, visi tā dara.

iJuris 19.februāris 2021 9:02
2 0 Atbildēt

es cenšos ievērot atļauto ātrumu, bet 8 no 10 auto to nemaz nesasniedz vai sansiedz 20sec vai vēl ilgākā laikā, kādēļ ar šiem satikmi traucējošajiem neviens negrib cīnīties?

hans 19.februāris 2021 10:57
0 0 Atbildēt

tam domāta 333 macibu poligons.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti