Elektroauto ekspluatācija: kā pagarināt akumulatora mūžu 18

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 16.marts 2022 11:59

Auto ekspluatācijas nerakstītos likumus labi zina gandrīz katrs autovadītājs, un tie ir daudzkārt dzirdēti, taču, pārejot uz elektroauto, nepieciešamas jaunas zināšanas un jāpielāgojas nedaudz citādai lietu kārtībai.

Pilnībā elektrisks auto, kuram ir daudz mazāk kustīgu mehānisko detaļu nekā mašīnai ar klasisko dzinēju, ir vienkāršāks un lētāks ekspluatācijā. Saskaņā ar franču mašīnbūves uzņēmuma Citroën aprēķiniem tā ekspluatācijas izmaksas var būt pat par 30% zemākas nekā tādam pašam modelim ar benzīna vai dīzeļa dzinēju.

Neraugoties uz vienkāršāku apkopi, esošajiem un topošajiem bezizmešu auto īpašniekiem bieži rodas jautājumi par ekspluatāciju, kas ietver ikdienas izmaksas, uzlādes laiku, patēriņa optimizāciju un visbeidzot – akumulatora ekspluatācijas laika pagarināšanu.

Svarīgi uzraudzīt uzlādes līmeni

Papildu zemākām elektroauto ikdienas uzturēšanas izmaksām visi ražotāji piedāvā vēl vienu būtisku priekšrocību – ārkārtīgi garu akumulatora garantijas laiku, kas bieži pārsniedz tradicionālajiem automobiļiem paredzēto. Daudzi rūpnieki spēkratiem ar iekšdedzes dzinēju dod 5 gadu vai 100 000 km garantiju – tas ir kļuvis par industrijas standartu. Turpretim galvenajam akumulatoram ražotāji dod 8 gadu vai 160 000 km garantiju. Dažas kompānijas garantijas nosacījumiem pievieno vēl vienu punktu: atlikušo akumulatora ietilpību. Piemēram, pilnībā elektriskajam Citroën ë-C4 tiek garantēts, ka pēc 8 gadiem vai 160 000 km nobraukuma akumulators būs saglabājis vismaz 70% sākotnējās kapacitātes.

Lai panāktu, ka pēc vairākiem gadiem vai daudziem desmitiem tūkstošu kilometru akumulators būtu dzīvīgāks par solīto, pats vadītājs var veikt dažas vienkāršas darbības.

Eleport Latvija vadītājs Kārlis Mendziņš uzsver, ka akumulatora ilgmūžību galvenokārt ietekmē trīs faktori – uzturētais uzlādes līmenis, uzlādes jauda un temperatūras regulācija.

"Svarīgākais aspekts, kas atkarīgs no paša vadītāja, ir pareiza akumulatora uzlāde un izlāde. Ražotāji parasti katram modelim norāda pilnas uzlādes un izlādes ciklu skaitu (100% – 0% – 100%), kuru pārsniedzot akumulatora ietilpība samazinās. Taču realitātē viņi ir nodrošinājušies, ka akumulatora dzīves cikls ir vēl saudzīgāks, neļaujot to nekad uzlādēt līdz patiesajiem 100% un izlādēt līdz patiesajiem 0%. Ja savam akumulatoram vēlat visgarāko mūžu, tad uzlādes līmeni turiet robežās no 40 līdz 80%," iesaka speciālists.

Akumulatoru nedrīkst izlādēt pilnībā

Kārlis Mendziņš uzsver, ka maksimālās veiktspējas saglabāšanai akumulatoru nevajadzētu pilnībā izlādēt. "Gadījumi, kad izlādējas līdz nullei, ir reti, taču tas var notikt arī tad, ja ilgstoši ar mašīnu nebraucat. Pat ja tā netiek izmantota, akumulatora uzlādes līmenis var kristies pat par 1% dienā. Tāpēc, ja plānojat auto novietot stāvēšanai uz ilgāku laiku, to vajag pienācīgi uzlādēt," piebilst speciālists.

Pēc viņa teiktā, akumulatora kalpošanas ilgums atkarīgs arī no tā, kā tiek atjaunotas rezerves. Kārlis atgādina, ka bieža uzlādēšana ar maksimālo jaudu var saīsināt akumulatora mūžu. Tiesa, modeļiem ar modernu uzlādes vadības sistēmu par šo blakusefektu būtu jāsatraucas mazāk, jo uzlādes laikā, kad akumulators ir auksts un tuvojas 100% uzlādes līmenim, jauda tiek koriģēta automātiski.

"Vairāk akumulatora nolietojumu ietekmē tieši izlādes ātrums. Ražotāji neslēpj, ka, iespiežot akseleratora pedāli bieži un stipri, akumulators tiek izlādēts 2, 3 vai pat 6 reizes ātrāk nekā standarta apstākļos," norāda Kārlis.

Akumulatora veiktspēja ziemā var samazināties

Temperatūrai noslīdot zem nulles, bieži vien atklājas auto vājās vietas, – un elektromobiļi nav izņēmums. Pēc Kārļa Mendziņa teiktā, akumulatora kapacitāte un veiktspēja var pasliktināties, ja ārā ir mīnusi, taču tas vairāk ir skaidrojams ar akumulatora uzbūves īpatnībām. Lai gan temperatūras regulācija, kā norāda eksperts, var ietekmēt akumulatora ilgmūžību, pats spēkrata īpašnieks šeit neko nevar ietekmēt, jo ražotāji neparedz iespēju temperatūras pārvaldības sistēmā iejaukties no malas.

Projektējot automobili, tiek izplānots, kā tiks uzturēta optimāla akumulatora temperatūra dažādos laikapstākļos, tāpēc svarīga ir ne tikai sildīšana, bet arī dzesēšana. Akumulatoru dzesē gan pretgaisa plūsma, gan gaiss no salona, un tam var būt arī atsevišķa gaisa kondicionēšanas sistēma. Jāņem vērā, ka situācijā, kad akumulatora temperatūra ir ārpus pieļaujamās normas, uzlāde notiks ievērojami ilgāk vai nenotiks vispār.

"Ja akumulatora temperatūra tiek regulēta automātiski, vides ietekme uz veiktspēju ir minimāla, jo ekspluatācijas laikā tā tiek uzturēta ražotāja noteiktajās robežās. Tiesa, šim procesam tiek izmantota paša akumulatora enerģija, tāpēc tas izlādējas ātrāk vai gadījumā, ja notiek uzlāde, uz akumulatoru tiek novirzīts mazāk enerģijas, kas savukārt paildzina rezervju atjaunošanu," skaidro Kārlis.

Lai uzturētu optimālu akumulatora temperatūru, tiek izmantotas dažādas tehnoloģijas: siltumsūknis, elektrisks spoles sildelements vai kā Citroën ë-C4 gadījumā – abu tehnoloģiju kombinācija. Franču modeļos, piemēram, litija jonu akumulatora atvēsināšanai tiek lietota šķidrumdzese, bet apsildei – 5 kW siltumsūknis un tādas pašas jaudas sildelements.

"Akumulatori bez temperatūras pārvaldības sistēmas zaudē vairāk enerģijas gan augstā, gan zemā temperatūrā. Šādos apstākļos tā kapacitāte un veiktspēja samazinās ātrāk nekā modeļos ar moderno pārvaldības sistēmu," rezumē Kārlis Mendziņš.

 

 

 
Visi komentāri
 
Zjbs 16.marts 2022 13:42
2 0 Atbildēt

Iedomājos, ka braucot ar dīzeli, nedrīkstētu atstāt mazāk par 40% bākas un neliet vairāk par 80%......jā, ziemā nav labi braukt tukšu dēļ kondensāta, bet padomājiet par cipariem 40.....un 80.....

GTD2 16.marts 2022 15:17
3 0 Atbildēt

man vairāk satrauc tas ,ka vinji uzskata 70 proc baterijas nolietojumu par normu. Reāli tas varētu būt, ka varēs nobraukt uz pusi mazāk ,kā sākumā. Domāju, ka aķītis būtu jamaina jau pie 90proc no sākotnējās kapacitātes.

Shiirs 16.marts 2022 16:16
1 0 Atbildēt

Dzīvē 70% kapacitātes par tiem 160tūkstošiem nav iespējams dabūt. Ir jābūt kādam defektam. Teslai man pat 1 % no kapacitātes nav pazudis pa šiem 2 gadiem un nobrauktiem 50tūkstošiem. Nedomāju arī ka tur baigi jūtami kas mainīsies. Visvairāk par ev bateriju uztraucās tirliņi, kuri brwuc ar golf4 dīzelīti, nejau tie, kuri reāli to EV lieto.

GTD2 17.marts 2022 8:29
1 0 Atbildēt

divu gadu griezums un 50tūkst. nav rādītājs, nedomāju ,ka tai laikā ja baterijai nav kāds defekts viņa nekritīsies, Parasti kad baterija paliek vecāka kapacitāte sāk kristies straujāk. mulsina tas , ka garantija pieļauj 70 proc baterijas zudumu. Bateriju pa garantiju būtu jamaina tikilīdz auto vairs nevar veikt rūpnīcā noteikto attālumu. ja nevar to izpildīt tad nav ko reklamēt un dot tik ilgu garantiju. Pieļauju ,ka jau pie 5proc. kapacitātes zuduma baterija garantijas ietvaros būtu jamaina. Tie kas brauc ar 4golpa dizeliiti, kas visticamaak ,ka nav aplikts ar krediita jūgu, vispār nesatraucās par e-auto kā tādiem. Domaju ,ka satraucās gan citi, piermēram ja man pērkot auto no dzimenes budzēta atskaitot vai nu pāri par 30.tūkst par dīzeļauto, vai par līdzīgu e-auto pāri par 50tūkst ir jaizvērtē visi plusi un mīnussi, jo starta cena par labu ir dīzelim. Vēl viens pluss par labu dīzelim, ka visamaz pagaidām sev piemērotu e-auto ar vagona tipa vidējās klases virsbūves tipu neesmu atradis

Shiirs 17.marts 2022 9:39
0 4 Atbildēt

Tas tāpēc ka esi bomzis. Ir tāds teiciens, bagāts dara kā grib, nabags kā sanāk.

Noliec 100k un būs tev tava sapņu elektro mašīna. Kur problēma? Bet kā jau tipiskam bomzim, visu vajag no zelta, bet pa lēto.

Asaris 17.marts 2022 10:47
0 0 Atbildēt

Kur tev ir rakstīts par 70% zudumu?

msh 17.marts 2022 12:23
1 0 Atbildēt

Un kā tu zini ka tā ietilpība tiešām nav samazinājusies? Tesla ir īfons uz četriem riteņiem, domāta lohiem, un attiecīgi no lohiem slēpj to ko vajag. Pilnīgi noteikti tam aķim ietilpība ir ielāka, tikai to no tevis slēpj, un attiecīgi kamēr neredzamā ietilpības daļa nav pazudusi, arī turpināsi uzskatīt ka nekas nesamazinās.

Shiirs 17.marts 2022 12:47
0 2 Atbildēt

Es saprotu ka tādam kurš pārvietojas ar atkritumu urnu uz riteņiem nav saprotamas daudzas lietas šajā dzīvē, kaut gan tas ir elementāri. Tu noteikti arī nesaproti kādēļ vadi nepiepampst kad istabā izslēdz gaismu

eseris 16.marts 2022 18:58
2 0 Atbildēt

Priecājies, tev priekšā vēl 3 gadi (būs 5 gadu garantijas fināls) un tad palūkosimies kā būs. Novecošanas efekts būs jūtamāks.

Shiirs 17.marts 2022 7:56
0 2 Atbildēt

Baterijai ir 8 gadu garantija. Iepūt!

GTD2 17.marts 2022 8:32
1 0 Atbildēt

8 gadu garantijas laikā kāds pieļaujams kapacitātes kritums ? ja vairāk par 5 proc, tad to garantiju var uzspraust uz nagliņas.

Shiirs 17.marts 2022 9:42
0 2 Atbildēt

Es nezinu par to kapacitāti, tās ir lohu problēmas! Jo es vēljoprojām neesmu redzējis teslu ar beigtu bateriju, tāsir pirmās paaudzes nissan leaf īpašnieku problēmas, nevis manējās.

GTD2 17.marts 2022 10:15
1 0 Atbildēt

tas tapēc ,ka vēl ne cik neesi nobraucis, lai kaut ko varētu secināt. Ari teslu baterijas nav mužīgas, Tikai jautājums pie kāda nobraukums jasāk domāt par nomaiņu, un vai tā nomaiņa vispār atmaksājas?

Shiirs 17.marts 2022 11:48
0 3 Atbildēt

Es tev saku pēc pieredzes. 50tk tas ir dakuja un virs 100tk netaisos nemaz braukt!

Iepriekšējo auto arī pārdevu 3 gadīgu un ar 50tk nobraukumu.

Man, tā pat kā lielākai daļai, kuri pērk jaunus auto, galīgi pie pakaļas kas ar to mašīnu būs pēc 5 gadiem. Par to lai bomāri domā, nu tādi kā tu!

GTD2 17.marts 2022 14:54
0 0 Atbildēt

50k tas ir mans gada nobraukums un nav dakuja tas ir tikai kādi 150km dienaa. Nevis bomži tā domā, bet tie kam tas nabaga auto nav visa viņu dzīve, pat miljonāri tik nesaprātīgi nemētājās ar naudu delj kaut kada sūda auto. Varbūt vajag mainīt ik pēc trijām dienām atkritīs arī problēma ar mazgāšanu. Tava lielība vairāk izkjlausās pēc tukšdiršanas bez nekāda seguma.

Shiirs 19.marts 2022 13:40
0 0 Atbildēt

Noteikti problēma ir tev, nejau man.

Tas ka tu dzīvo mašīnā kā minimums 2 stundas dienā, ja ne pat vairāk, nozīmē ka tu esi savu dzīvi pakārtojis lūznim kurš tev ēst prasa.

Un nevajag tikai ļerļer ka tu katru dienu izklaides nolūkos apmeklē latvijas skaistākās vietas.

Vergam verga problēmas...

msh 17.marts 2022 12:25
0 0 Atbildēt

Nevajag pirkt sūdīgus mašīnu izstrādājumus, tad nevajadzēs tik bieži mainīt

spriidiic 17.marts 2022 13:36
0 0 Atbildēt

Kā visas reliģijas (komunisms, islams, kovids, utjpr), arī elektroauto ticība stutējas uz ticēšanu, nevis faktiem vai zināšanām.

Smagi, īsiem braucieniem derīgi, dārgi, ilgi lādējami. Ziemā reizinātājs lielāks par 1.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 3

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 17

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti