Efektīva braukšana: kā samazināt degvielas rēķinus? 15

 

Foto: Publicitātes attēls

Emilija Bertasiute | 18.maijs 2022 15:26

Daudzi autovadītāji savus automobiļus izmanto katru dienu, tāpēc ikmēneša rēķins par degvielu vairāku simtu apmērā vairs nav nekāds pārsteigums. Bieži vien cilvēki tērē vairāk līdzekļu degvielai nekā īrei vai pārtikai, un, naftas cenām strauji kāpjot, situācija var kļūt nekontrolējama.

Automobiļu eksperts Matas Buzelis, kurš pārstāv automobiļu vēstures pārbaudei paredzēto platformu carVertical, sniedz dažus vienkāršus paradumus un risinājumus, kas var palīdzēt ievērojami samazināt degvielas rēķinu.

1. Izvēlieties vienmērīgu braukšanas ātrumu

Braucot agresīvi, strauji palielinot ātrumu un strauji bremzējot, degvielas patēriņš palielinās. Zinātniskajos pētījumos ir pierādīts, ka agresīvs braukšanas stils var samazināt degvielas patēriņa efektivitāti par 40%.

Izvairīšanās no strauja paātrinājuma un pārnesumu pārslēgšana, lai bremzētu, ir vienkāršs veids, kā atrisināt šo problēmu. Agresīvi braukšanas paradumi reti kad ļauj ietaupīt vairāk par minūti vai divām no katra brauciena, tādējādi papildu degvielas patēriņš noteikti neatmaksājas. Turklāt, apdomīgāka braukšana arī saudzē dzinēju, riepas un balstiekārtu.

2. Samaziniet gaisa kondicioniera patēriņu

Klimata kontroles sistēmas mūsdienu automobiļos bieži liek kondicionierim darboties pat tad, kad tas nav nepieciešams. Maiņstrāvas kompresors ir jaudīga ierīce, un tas var palielināt degvielas patēriņu līdz pat 30%.

Maiņstrāvas sistēmas ir ļoti parocīgas karstās vasaras vai lietainās rudens dienās, jo tās vienlaicīgi atdzesē un izžāvē gaisu. Tomēr, ja vēlaties ievērojami samazināt degvielas patēriņu, izmantojiet šīs sistēmas apdomīgi.

3. Regulāri pārbaudiet gaisa spiedienu riepās

Katrs autoražotājs ir aprēķinājis optimālo riepu spiedienu katram modelim, kas nodrošina labāko veiktspēju, komfortu un drošību, kā arī degvielas patēriņa efektivitātes līmeni. Zems gaisa spiediens riepās palielina ritošās daļas pretestību, kā rezultātā dzinējs izmanto vairāk degvielas, lai uzturētu ātrumu.

Tādēļ ir ieteicams regulāri (vismaz reizi mēnesī) pārbaudīt gaisa spiedienu riepās. Saskaņā ar pētījumiem katrs riepu gaisa spiediena zaudētais 1% samazina degvielas ekonomiju par 0,3%. Tomēr speciālisti brīdina, ka riepas nedrīkst būt arī pārmērīgi piepumpētas – augstāks spiediens var izraisīt nevienmērīgu un priekšlaicīgu riepu nodilumu.

4. Centieties samazināt lieko svaru

Degvielas patēriņš palielinās līdz ar transportlīdzekļa svaru, jo, lai pārvietotos ar smagāku automobili, ir nepieciešama lielāka jauda. Automobiļu inženieri atsakās no rezerves riteņiem un tērauda vietā izvēlas alumīnija vai pat plastmasas materiālus, lai tādejādi samazinātu automobiļa svaru līdz minimumam.

Automobilis nav noliktava. Atbrīvojot automobili no nevajadzīgiem un smagiem priekšmetiem, automobilis kļūst ekonomiskāks, veiklāks un ietilpīgāks.

5. Izvairieties no sastrēgumiem

Cilvēkiem, kad vien iespējams, vajadzētu izvairīties no sastrēgumiem, iedibinot to kā ieradumu. Pastāvīga apstāšanās un braukšana noslogo dzinēju, balstiekārtu un pārnesumkārbu. Kā to jau visticamāk zina daudzi, viens no iemesliem, kāpēc braukšana pilsētā tiek uzskatīta par visneekonomiskāko, ir sastrēgumi. Garāka maršruta izvēle, kurā satiksme ir vieglāka, bieži vien ir ērtāka.

Izvairoties no sastrēgumstundām, iespējams ietaupīt daudz degvielas un laika. Pilsētās lielākoties sastrēgumi ir novērojami no plkst. 7.00 līdz 9.00 un no plkst. 16.00 līdz 19.00.

6. Plānojiet braucienus iepriekš

Vēl viens iemesls zemai degvielas ekonomijai – nelielu attālumu mērošana, dzinējam patērējot ievērojami vairāk degvielas, kamēr tas nav uzsilis. Dzinējam ir jāiesildās gluži kā cilvēka ķermenim pirms fiziskās slodzes – pārmērīga slodze bez iesildīšanās galu galā kaut ko sabojā.

Mēģiniet ieplānot viena brauciena ietvaros izpildīt pēc iespējas vairāk uzdevumu – tas ir daudz ieteicamāk nekā dienas laikā veikt vairākus atsevišķus braucienus. Arī kruīza kontroles izmantošana, pārvietojoties ārpus pilsētas, novērš pārmērīgu paātrinājumu un bremzēšanu, kas nodrošina labāku degvielas patēriņa efektivitāti.

7. Izvēlieties automobili, kas taupa degvielu

Bieži vien lielisks pamatnoteikums ekonomijai ir automobiļa izvēle ar mazāku degvielas patēriņu. Masīvā izmēra apvidus auto un jaudīgie sedani nekad nebūs tik ekonomiski kā pieticīgie kompaktās saimes modeļi. Tiem, kas galvenokārt pārvietojas pilsētas robežās, var būt ļoti labi piemērots jebkurš auto, kas der pasažieru un bagāžas pārvadāšanai.

Transportlīdzekļu vēstures pārbaudei paredzētā globālā platforma carVertical mudina potenciālos pircējus pirms samaksas veikšanas pārbaudīt jebkura automobiļa vispārējo stāvokli. Parasti nevainojama transportlīdzekļa vēsture runā pati par sevi un palīdz ietaupīt gan degvielas, gan arī citus izdevumus.

8. Rūpējieties par savu automobili katru dienu

Cilvēki bieži vien nepievērš uzmanību tam, ka transportlīdzekļa stāvoklim ir būtiska nozīme degvielas patēriņa efektivitātes nodrošināšanā. Degvielas patēriņu ietekmē tādi elementi kā dzinējs, balstiekārta un elektrosistēmas. Piemēram, bojāts skābekļa sensors var novest pie divtik lieliem degvielas rēķiniem. Tāpēc nebūtu ieteicams izlaist regulāro automobiļa apkopi.

Neatkarīgi no naftas cenām, mazāks patērētās degvielas apjoms nodrošina ērtāku dzīvi. Bieži vien atliek mainīt tikai dažus transportlīdzekļa vadīšanas un apkopes paradumus, lai tādējādi ietaupītu izdevumus un uzlabotu automobiļa īpašnieka pieredzi.

Lasi arī iAuto.lv rakstu: Vai dīzeļa Golf spēj nobraukt 100 kilometrus ar 2,7 litriem degvielas? - jā, var!

 
Visi komentāri
 
85 18.maijs 2022 15:47
2 4 Atbildēt

Braucu uz 85, tas optimāls ātrums starp pārvietošanos un ekonomiju. Reizēm ir zīme minimālais ātrums 70, es tur iekļaujos. Bāņu ar min. ātrumu 150 mums nav. Jauku jums dienu!

razpizdajs 18.maijs 2022 18:10
0 1 Atbildēt

Nu gan muldi. Kurā vietā Latvijā ir zīme par minimālo ātrumu?

Pļurx 18.maijs 2022 20:07
0 1 Atbildēt

Akdies, kāds nejēga! Gribēji parādīt ka esi glupps un parādīji!

Tu pie auto stūres vispār esi braucis? Izklausās ka braucot autobusā neseko ceļa zīmēm, bet raksti komentārus.

Opis 18.maijs 2022 16:12
5 0 Atbildēt

Kad es savu V8 nolieku sētmalā, viņš vispār netērē degvielu.

Tā kā galīgi nav problēma nolikt mašīnu sētmalā, kad sasniegti degvielas budžeta griesti!

Kārlis 18.maijs 2022 18:43
1 2 Atbildēt

Es savam TOYTA Auris uzliku gāzes iekārtu, protams, bija dārgi, bet nu jau vairākus gadus atpakaļ esmu to ar uzviju atpelnījis.

Traki 18.maijs 2022 20:09
2 0 Atbildēt

Ka tik mazam auto kā Pauris bija jāliek gāze. Agrāk to lika liellaivām ar V6 motoriem. Nuja, bet tāda jau ir dzīve - tieša un pieprasoša.

Ir nācies pabraukāt ar gāzvāgenu - nekādas vainas! Tik plānojot braucienus, jāzin kur pa ceļam būs gāze lai nebūtu jāpērk benzīns. Subjektīvi likās ka arī velk labi.

Voldis 18.maijs 2022 20:12
3 17 Atbildēt

Es lieku mīksto. Kovida laikā praktiski nestrādāju, bet saņēmu tūkstošus, vēl tagad jūtos normāli. Kaut 4eur litrā, man ir labi. Lai nabagi rēķina un liek gāzi.

Saimnieks 18.maijs 2022 20:24
0 3 Atbildēt

Lauki brauc vai nu uz bezakcīzes dīzeli (ko neviens nekad nepārbauda, uztaisi ZS un aiziet) vai uz gāzi. Tikai galvā nabadzīgie un pilsētnieki maksā pilnu cenu tankā, hahahahahahaaaa!!!!!!

Mums ir forši ;)

janka 18.maijs 2022 20:34
1 0 Atbildēt

tu vienkārši melo, vai arī tavi radi, draugi, paziņas, ir nekaunīgi zagļi?

Tūrists 19.maijs 2022 9:59
0 0 Atbildēt

Es leju apkures dīzeli, kas par to, ka sarkans!

90 km/h 19.maijs 2022 10:17
1 0 Atbildēt

Braucot uz 90 km/h tu kļūsti par traucēkli citiem satiksmes dalībniekiem un it sevišķi smagajiem - aizvakar nolēmu ar tādu ātrumu pabraukt (pēc spidometra) un drīz vien spogulī pamanīju fūri, kas pielipa aizmugurē. No sava nodoma neatkāpos un turpināju braukt, taču neko droši nejutos redzot to purnu tuvu aizmugurē. Kā beidzās? - smagais (skaidu vedējs) aizgāja garām šņākdams, turklāt vietā, kur nav pārtrauktās līnijas un drīz vien nogriezās no galvenās šosejas.

Mežs 19.maijs 2022 11:20
7 1 Atbildēt

Ja bail no lāčiem - neej mežā

msh 19.maijs 2022 12:16
1 19 Atbildēt

Kas tas par tādu stulbu argumentu "pēc spidometra" ? Cepists tevi sodīs par ātruma pārkāpšanu ne pēc spidometra, bet pēc faktiskā. Es varu tikai apbrīnot cilvēciņus kas dzīvo kaut kādā sapņu valstībā bez poņas par saistību starp viņu mašīnu spidometru bultām un faktisko ātrumu - bet spriežot pēc tā ka ambāļu kas pret fočikiem sadzēšas uz 85 ir daudz, tādu ir daudz...

90 km/h 19.maijs 2022 14:27
0 2 Atbildēt

Jā, nejēgu daudz, to no tava teksta saprotu uzreiz - tavā auto spidometrs aizlīmēts ar skoču jeb tu izbāz apslapinātu pirkstu pa logu un tad nosaki ātrumu? Kad sapratīsi, ka tas lielais pulkstenis, ko sauc par spidometru, ir domāts ātruma kontrolei, bet ceļa zīmes nosaka kādam tam būt, tad neviens cepists tevi neaiztiks - tik tad arī vienkārši

msh 19.maijs 2022 19:31
0 0 Atbildēt

Nē, manā mašīnā spidometra bulta ir pakoriģēta kā rezultātā, pie noteikuma ja mašīnai virsū ir ripuļi ar pareizā izmēra riepām [ziemenes ir divus izmērus par lielām, vasarenes pareizais izmērs], spidometra rādījums no realitātes atšķiras par max kilometru - standarta ātrums uz kuru tiek uzlikts kruīzs ir ~96 - braucu gar fočikiem ar sakrustotām kājām un nesaprotu tos ākstus kas pirms tiem sadzēšas...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 18

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Šajā pavasarī 11 Latvijas pilsētās atgriežas vides akcija "Dod riepām otru dzīvi" 7

Ar pavasara un siltā laika tuvošanos tiek aktualizēti auto īpašnieku jautājumi – kur likt vecās riepas un kas ir videi draudzīgākais veids, kā tās utilizēt? Lasīt vairāk

 

“Eurofighter” iznīcinātāji bāzējas Latvijā (+ VIDEO) 3

Pieci Vācijas “Eirofighter” iznīcinātāji, katrs 100 miljonu eiro vērtībā, un vairāki simti karavīru NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā līdz šā gada nogalei bāzēsies Latvijas gaisa spēku bāzē Lielvārdē. Lasīt vairāk

 

Jaunā Škoda Octavia stājas uz konveijera

Pagājušajā nedēļā Čehijā tika uzsākta modernizētās Škoda Octavia ražošanu. Modelis būs pieejams ar plašu dzinēju klāstu, ieskaitot elektrificētās mild-hybrid versijas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti