Kā braukšanas stils ietekmē automobiļa tehnisko stāvokli? 19

 

Ilustratīvs attēls Foto: Pexels.com

IC24 | 2.oktobris 2022 8:05

Kā vienu no Latvijā gūtajām atziņām ārvalstu tūristi nereti min vietējo autovadītāju agresīvo braukšanas stilu. Šāda uzvedība ne tikai atstāj nelāgu iespaidu, bet arī apdraud gan pašu vadītāju, gan viņa spēkrata tehnisko stāvokli, saka “IC24.lv” pārstāvis Ivars Klints.

Katru gadu ceļu satiksmes negadījumi prasa miljoniem cilvēku dzīvības visā pasaulē. Latvija ir viena Eiropas Savienības līderēm pēc ceļa satiksmes negadījumu un tajos bojāgājušo skaita. Vēl 2020. gadā Valsts policija veica pētījumu par atkārtotiem pārkāpumiem ceļu satiksmē. Tas atklāja, ka gados jauni autovadītāji, galvenokārt vīrieši, bez pienācīga stāža un pieredzes ir tie, kuri visbiežāk vairākkārt pārkāpj atļauto braukšanas ātrumu, brauc agresīvi, nepiesprādzējoties vai bez transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām u.c.

“To, kā cilvēks uzvedas pie stūres, ietekmē daudzi faktori. Svarīga ir ne tikai braukšanas pieredze, bet arī stresa noturība, audzināšana, sociālais statuss un darba īpatnības,” pauž Klints.

“IC24.lv” kopā ar ekspertiem apkopoja, kādi ir braukšanas stili un no kuriem vajadzētu izvairīties, ja ir vēlme pēc iespējas ilgāk iztikt bez auto remonta.

Četri braukšanas stili

Zinātnieki ir pētījuši autovadītājus un viņu ieradumus 20 gadus. Pētniece Orita Taubmana-Ben-Ari un viņas kolēģi no Bar-Ilanas universitātes Izraēlā izceļ četrus galvenos braukšanas stilus: agresīvs, pārgalvīgs, trauksmains un uzmanīgs.

Agresīvo braukšanas stilu raksturo bieža dusmu izpausme uz ceļa, aizkaitinājums un naidīga attieksme pret citiem autovadītājiem uz ceļa. Šāda uzvedība var ietvert skaļu lamāšanos, auto skaņas signāla lietošanu un citas agresijas izpausmes. Saskaņā ar Taubmanas-Ben-Ari un kolēģu pētījumu šis braukšanas stils vairāk raksturīgs vīriešiem nekā sievietēm, īpaši jaunākiem vīriešiem.

Pārgalvīgs braukšanas stils arī biežāk piemīt vīriešiem nekā sievietēm, un atkal vecums ir nozīmīgs rādītājs – jo vecāks vadītājs, jo mazāka iespēja, ka viņš izvēlas braukt neapdomīgi. Pārgalvīgais braukšanas stils tiek klasificēts pēc ātruma pārsniegšanas un apzinātiem braukšanas normu pārkāpumiem.

Trauksmaino braukšanas stilu demonstrē vairāk sieviešu nekā vīriešu, un tas nav tik daudz atkarīgs no vecuma, cik no pieredzes. Citiem vārdiem sakot, sieviete ar nelielu braukšanas pieredzi, visticamāk, izvēlēsies šo braukšanas stilu. Atsevišķos gadījumos to var klasificēt arī kā bīstamu, jo autovadītājam trūkst pārliecības, viņš bieži nepareizi novērtē attālumus, citu transportlīdzekļu ātrumu un nereti brauc ļoti lēni.

Uzmanīgs braukšanas stils biežāk sastopams sievietēm nekā vīriešiem, kā arī gados vecākiem cilvēkiem. Šādam braukšanas stilam raksturīga uzmanība pret citiem ceļa satiksmes dalībniekiem un piesardzība. Kopumā šo stilu izvēlas cilvēki, kuri netiecas pēc adrenalīna, kas rezultējās mierīgā un pārliecinātā uzvedībā pie stūres.

Braukšanas stils mainās ar vecumu

“Drošas braukšanas skolas” vadītājs Jānis Vanks stāsta, ka braukšanas stilu ir daudz vairāk – to ir gandrīz tikpat, cik cilvēku. Dažkārt braukšanas stils ir atkarīgs pat no tā, kāds tobrīd auto vadītājam ir noskaņojums. Pat vienam un tam pašam cilvēkam dažādos dzīves posmos var būt atšķirīgs braukšanas stils.

“Pēc savas pieredzes zinu, ka braukšanas stils ar vecumu mainās. Man arī kādreiz bija 18 gadi un pirmais auto bija BMW. Es ļoti labi atceros, kā es vadīju automobili toreiz un kā es to daru tagad. Tas mainās gan ar pieredzi, gan vecumu,” stāsta Vanks.

Viņš piebilst, ka veselīgas ceļu satiksmes pamats ir uzmanīgais braukšanas stils. Šādi cilvēki ir pārliecināti par savām darbībām, viņi nerada ceļu satiksmes negadījumu riskus, kontrolē situāciju, skatās, ko dara citi autovadītāji, un nepieciešamības gadījumā palīdz, neļaujot iekļūt avārijā ne sev, ne citiem.

Ko braukšanas stils nodara auto?

“Bezatbildīgi vadītāji un neuzmanīga braukšana ir galvenie faktori, kas veicina priekšlaicīgu automašīnas daļu nodilumu un vispārējo auto nolietojumu, jo īpaši tādu detaļu kā balstiekārta, bremžu uzlikas, virsbūve, elektriskās un stūres sistēmas. Agresīvas vai nepareizas braukšanas dēļ automašīnai nepieciešama biežāka kopšana, diagnostika un turpmāki remontdarbi,” stāsta “IC24.lv” eksperts.

Ja ir vēlme pēc iespējas ilgāk iztikt bez remonta, tad, pēc viņa teiktā, jāatsakās no jebkura ekstremāla braukšanas stila - gan no agresīvā, gan no pārmērīgi lēnas braukšanas, kas piemīt tiem autovadītājiem, kas brauc tikai vasarā, piemēram, līdz vasarnīcai un atpakaļ.

“Agresīvie braucēji dod iespēju labi pelnīt autoservisiem un auto rezerves daļu pārdevējiem, jo viņi biežāk apmeklē remontdarbnīcas. Patstāvīgie klienti ir arī tie, kas ārpus pilsētas brauc ar ātrumu nevis 80 – 90 kilometriem stundā, bet ar 40-50 kilometri,” saka Klints.

Viņš atgādina, ka bremžu uzlikas ietekmē tas, cik bieži tiek spiests bremzes pedālis. Stūres iekārta arī var ciest tikai tāpēc, ka cilvēks ir pieradis vadīt automobili noteiktā veidā.

Ļoti izplatīta parādība intensīvā satiksmē ir straujā un “smagā” bremzēšana, kas viennozīmīgi negatīvi ietekmē kopējo transportlīdzekļa tehnisko stāvokli.

“Diemžēl tas izraisa priekšlaicīgu priekšējo bremžu uzliku nodilumu. Lai atrisinātu šo problēmu, ir jāapgūst vienmērīgāka bremzēšanas tehnika. Tas pasargās no biežas bremžu sistēmas palīgmateriālu nomaiņas un automašīnas papildu apkopes,” skaidro Klints.

Ar pārāk ātru bremžu nodilumu jārēķinās arī sportiskas braukšanas stila cienītājiem, kuriem raksturīgs paradums ir strauja bremzēšana.

Viena no lietām, kas var vadītājam garantēt mierīgu prātu un pārliecību uz ceļa, ir sava auto regulāra kopšana.

“Auto uzturēšana labā tehniskā stāvoklī ir patīkamas, komfortablas un drošas braukšanas pamats. Autovadītājs zina, ja vajadzēs ātri bremzēt, viņa spēkrata bremzes ir kārtībā. Ja vajadzēs uzņemt ātrumu, balstiekārta strādā un amortizācija arī. Kritiskajos gadījumos ir lielāka iespēja izvairīties no ceļu satiksmes negadījuma vai citām nepatīkamām situācijām,” uzsver Klints.

 

 
Visi komentāri
 
Nja 2.oktobris 2022 13:39
0 6 Atbildēt

Tass ira mēģinājums vest pie prāta tos, kam patīk iemīt, sak, maxāsiet no savass kabatass par padsmitnieka uzvedības atdarināšanu ar satiksmes līdzekli? Nu bet tak bērniem ir vienalga, ko saka onkulis, tiem ir svarīgi tikai un vienīgi, ko saka savējo bars, kas noelšas pie katra izpūtēja brangāka izpirdiena un riepu žēlīgas nočīkstēšanās. Nelīdzēs te sprediķošana ne par mata tiesu.

Xm2 2.oktobris 2022 15:15
8 2 Atbildēt

Varbūt vienkārši atslābsti boomer.

Loti daudzi to dara braukšanas sajūtu dēļ nevis “izrādīšanās” pēc!

Tev, kā auto vadītājam “dievlūdzējam” to nesaprast..

Doomer 2.oktobris 2022 15:39
3 3 Atbildēt

Apslauki pakaļkājas, dristētāj. Tavi motīvi ir interesanti tikai klīniskajiem speciālistiem, nevis veselīgi domājošiem cilvēkiem, kam auto ir tikai auto.

Xm2 2.oktobris 2022 21:57
0 0 Atbildēt

Rakstīt iemācies Tu aborta atlieka.

Q 2.oktobris 2022 22:26
0 0 Atbildēt

Izrādi "labas gribas žestu"

333 2.oktobris 2022 18:58
0 0 Atbildēt

Nabagi, kam nav naudas vai smadzeņu trasei, mēģina ārdīties uz koplietošanas ceļiem - tas arī viss, kas jāzin par šiem gonščikiem.

Xm2 2.oktobris 2022 21:59
0 0 Atbildēt

Pieļuju, ka daudziem tiešām nav, sevišķi studentim.

Bit daudzi jau "mauc" gan pa trasi, gan pa ielu.

650 2.oktobris 2022 15:07
1 0 Atbildēt

Tāpēc (mūsējajājos) pilsētu centros pa apli norisinās drifta paraugdemonstrējumi.Tiek nosmērēts un sašvīkots par lohu naudiņu uzklātais aSSfalts un tiek audzinoši audzināta jaunā Uzmanīgo lohbraucēju audze.Protams/ka (mums) tas viss notiek ar pienācīgu "novērtējumu" no dažādu "audzinošo" un/vai "uzraugošo" institutūciciju un/arī no visdažādāko spec audzināšanass speciĀlistu puses.

Par strauju uzsākšanu/ziemā noziedznieki var bez liekas kavēšanās izpelnīties Sodu/bargo,taču demonstratīvai pilsētas piecūkošanai pietiek vien kaut kādīgi mistiskā veidā ieinteresēt attiecīgos ad-bildīgos (Lohus).Jā.

Iespējams, šis paraug Ākcijas tiek rīkotas iebiedēšanass nolukā.Kass (par/to) būs/ja kāds centīsies atdarināt un/vai atkārtot ko līdzīgu.Jā.

Divkosība un demagoģija itin visās iespējamajās jomās.Jebkuŗš, kam "viedokļa/paušanai" piešķirta vismaz kaut/kāda Tribīne, centīsies no tās vismaz kaut/kādu bezsakara suudu nostumt.Ja kādu iemeslu dēl kāds lasītājs vēl nav kļuvis par Lohu, tad jau visdrīzākajā drīzumā tas tiks labots.Jā.

anoagask 2.oktobris 2022 19:47
4 0 Atbildēt

WTF kāpēc straujāk bremzējot vairāk dilst bremzes??? tikpat lielu kinētisko enerģiju siltumā jāpārveido īsākā vai garākā laikā, dilumam jābūt vienādam.

Bremzes dilst mazāk, ja brauc skatoties tālu uz priekšu, prognozējot situāciju un izmantojot izripošanos un bremzēšanu ar dzinēju

Loģika 2.oktobris 2022 19:54
0 0 Atbildēt

Jo straujāk bremzē, jo ātrāk uzkarsē diskus un uzlikas. Tiesa, braucot lejup viena strauja un spēcīga bremzēšana droši vien ir labāka kā vairākas minūtes braukt ar daļēji piesiestām bremzēm, kas karsē bremzes visu laiku.

m 3.oktobris 2022 12:08
0 0 Atbildēt

Straujāk bremzējot materiāls uzkarst daudz straujāk un vairāk nekā bremzējot vienmērīgāk un ar mazāku spēku. Ja esi kaut reizi kaut ko griezis ar flexi, tad varbūt būsi pamanījis ka jo vairāk spied flexi pret griežamo materiālu jo ātrāk viņš nodilst. Stipri spiežot viena ripa pietiek 2-3 trubām, bet spiezōt minimāli (bet patērējot vairāk laika) tā pati ripa pietiek 15-20 trubām.

Gg 3.oktobris 2022 14:32
1 0 Atbildēt

Jā, bet vai ielas režīmā bremzējot var uzkarsēt uzlikas līdz temperatūrai, kur mainās uzliku īpašības? 100-0-100 10x pēc kārtas? Vienreiz nobremzējot nekas nekvēlos

rt 2.oktobris 2022 20:34
1 1 Atbildēt

Braukšanas stils nekādi neietekmē auto tehnisko stāvokli, ja auto ir labā tehniskā stāvoklī un netiek tupa dzīts pa bedrēm. Es kā izbijis perekups varu rakstīt vairāk, auto, kas regulāri tiek izgriezts redlainā, ir daudz labākā stāvoklī kā mācītāja svētdienas auto. Tas no Vācijas auto pieredzes.

br 2.oktobris 2022 22:13
1 0 Atbildēt

Nu nesaki vis - ja pagrienos ar izgrieztiem ratiem strauji dot virsū, slodze uz šarnīriem ir lielāka. Ja regulāri bremzēt grīdā, arī uz piekari slodze ir lielāka. Ja bremzē tieši pirms bedres un ielido tajā ar saspiestiem amīšiem, tie sliktās amortizēs to pašu bedri un iedos tieši pa bundžu (motora spilveni). Utt.

Rr19 3.oktobris 2022 9:53
0 0 Atbildēt

Tupa dzīt pa bedrēm tas jau ir braukšanas stils,bedre ne bedre - 120.Šorīt man arī dz. zonā aizlidoja garām pāri visām kanalizācijas lūkām.

Krotow 2.oktobris 2022 23:33
3 0 Atbildēt

Dīzeļauto tikai ar maziem apgriezieniem dudinot, ātrāk kvēpu filtrs aizķep.

Maksims Ter-Oganesovs 3.oktobris 2022 22:50
0 0 Atbildēt

Manuprāt, ir vairāk nekā četri braukšanas stili...

Janka 7.oktobris 2022 20:52
0 0 Atbildēt

Visiem filozofiem iesaku uzlikt kruizi 90, izbraucot no apdzivotas vietas nospiest return! Un apskatīties, ar kādiem apgriezieniem un dinamiku tiek uzņemts ātrums! Ir vērts pieminēt, ka pie jauna auto izstrādes un degviela patēriņa strādā n inženieri pāris gadus!

Paldies par uzmanību!

Oskars 8.oktobris 2022 15:53
1 0 Atbildēt

Foršs pētījums, bet kā ir ar autiņa izgāzēšanu kuru visi tehniķi piemin, lai nebūtu problēmas ar izplūdes sistēmu?

Kā ir ar to ka šie vadītāji iemācās labāk braukt šādā veidā, ja to dara ar prātu?

Neesat pamanījuši cik daudz pusaizmigušu pusmūža sieviešu pa Rīgas centru laiski velkās savos uzpūstajos krossoveros? Drīz jau jebkas virs šādas braukšanas skaitīsies agresīvs.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 6

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti