Vai tava auto lukturi ir gatavi ziemai? Noderīgi padomi 10

 

Foto: Publicitātes attēls

Junior Project | 30.oktobris 2022 14:05

Dienām kļūstot īsākām, ceļa braucamā daļa ir arvien grūtāk pārredzama. It sevišķi ceļa posmos, kur nav uzstādīts pietiekams apgaismojums.

Šādās vietās vienīgais glābiņš ir pašu automašīnas apgaismojums, kam ziemas sezonā jābūt labā darba kārtībā, lai laikus pamanītu šķērsli vai citus ceļu satiksmes dalībniekus. Tāpēc Gjensidige Latvija ir apkopojusi padomus, kas palīdzēs pārliecināties, ka jūsu automašīnas apgaismojums ir gatavs gada tumšākajam laikam.

Laika posmā, kad pie spēkrata stūres bieži vien atrodaties tumsā, ir pastiprināti jāievēro drošība uz ceļa. Nepietiekama apgaismojuma dēļ varat savlaicīgi nepamanīt mazāk aizsargātos ceļu satiksmes dalībniekus, gājējus, velosipēdistus, skūteru lietotājus vai arī meža dzīvniekus un citus šķēršļus. Pārvietojoties tumsā, īpaša uzmanība jāpievērš attālumam starp jums un citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Tāpat jāievēro atļautais braukšanas ātrums, pēc nepieciešamības to samazinot atbilstoši ceļa seguma stāvoklim, laika apstākļiem, it īpaši pasliktinoties redzamībai braukšanas virzienā.

“Lai gan braucot tumsā ir svarīgi ievērot piemērotu braukšanas ātrumu un īpašu piesardzību, vēl būtiskāks ir skaidri pārredzams ceļš. Nepietiekami apgaismotos ceļa posmos to nodrošinās jūsu automašīnas lukturu radītais gaismas stars. Tāpēc, pirms došanās uz ceļa, nepieciešams pārliecināties par gaismekļu stāvokli. Ja pamanāt, ka priekšējie lukturi ir kļuvuši blāvi vai to gaismas stars nav pietiekami spilgts, to ir laikus jānovērš. Visbiežāk, ja apgaismojums ir pazudis pavisam, atliek vien nomainīt spuldzi un problēma būs atrisināta. Taču blāva apgaismojuma iemesli var būt dažādi un tos pēc iespējas ātrāk jāatklāj, lai atkal droši atgrieztos uz ceļa,” skaidro Gjensidige Latvija vecākais sauszemes transportlīdzekļu eksperts Latvijas transportlīdzekļu atlīdzību grupā Oskars Stankevičs.

Gaismekļu plastmasas pārsegs

Automašīnas lukturu komponentes, spuldzes, reflektorus, vadības blokus un citas svarīgas detaļas, brauciena laikā no ārējas vides pasargā caurspīdīgs organiskā stikla kompozītmateriālu aizsargs, taču laika gaitā un saules gaismas ietekmē tas var kļūt dzeltens, necaurspīdīgs, gaismas staru slāpējošs, kā arī akmeņi, netīrumi un citi ceļa gruveši var to saskrāpēt. Bojātās detaļas dēļ, gaismekļi var izskatīties blāvi, pat ja tiem nav citu trūkumu vai bojājumu. Ja tajā nav plaisu, tad šo organiskā stikla kompozītmateriālu aizsargu ir iespējams labot nopulējot, pārlakojot vai izmantojot citas atjaunošanas metodes, lai stars atkal kļūtu spožs. Taču, ja tas ir bojāts, nāksies šo detaļu mainīt vai pat mainīt visu lukturi.

Auto elektronika

Viena no iespējamām problēmām ir vadi un to savienojumi, kas savieno priekšējos lukturus ar elektriskās strāvas avotu. Tie ir daļa no elektriskās ķēdes, kas piegādā elektrību gaismekļiem, nodrošinot tiem nepieciešamo strāvas jaudu. Ja šie vadi vai savienojumi ir bojāti, vai pakļauti korozijai, elektrība pa to nespēj brīvi plūst un tie ir jāremontē vai jāmaina. Lai gan šāda remonta izmaksas ir nelielas, mehāniķim tā nomaiņa aizņems kādu laiku, tāpēc ir svarīgi laikus doties uz servisu, lai pēc iespējas ātrāk novērstu problēmu.

Ģenerators un tā siksna

Ja iepriekš minētās detaļas ir darba kārtībā, tad, iespējams, problēma ir atrodama zem automašīnas pārsega. Nereti pie vainas var būt arī automašīnas ģenerators vai nolietota ģeneratora siksna. Kā pārliecināties, ka problēma ir saistīta ar ģeneratoru?

Ierasti par problēmām ar ģeneratoru signalizē brīdinājuma signāls automašīnas mērinstrumentu panelī. Tomēr mēdz būt tā, ka šis brīdinājuma signāls neparādās, bet akumulatora uzlāde notiek nepilnīgi. Ja Jums ir aizdomas par ģeneratora darbības traucējumiem, mājas apstākļos var veikt nelielas pārbaudes. Ieslēdzot aizdedzi, automašīnas lukturi deg, izmantojot akumulatora ražoto strāvu. Ja, iedarbinot automašīnu, priekšējo lukturu stars paliek nemainīgs vai pat aptumšojas, iespējams, ģenerators nenodrošina pietiekami daudz jaudas, un to vajadzētu pārbaudīt. Savukārt, ja apgaismojums, kas nāk no gaismekļiem, nejaušiem intervāliem kļūst spožāks un tad atkal blāvāks, un papildus tam parādās gumijas čīkstēšanai raksturīga skaņa, tas var liecināt, ka jāpārbauda ģeneratora siksnas spriegojums vai tās nolietojums.

Apgaismojuma veidi – kurš būs vislabākais tumsā?

Mūsdienu automašīnas visbiežāk ir aprīkotas ar vienu no trim priekšējā apgaismojuma veidiem  – LED, halogēna vai ksenona. Visizplatītākie ir halogēna spuldžu gaismekļi – tie ir maciņam draudzīgi un viegli uzturami. To dzeltenā gaisma ir maigāka, taču šis apgaismojuma veids nav tik energoefektīvs.

Savukārt LED spuldžu apgaismojums nerada gandrīz nekādu siltumu un lielāko daļu savas enerģijas pārvērš gaismā. Tas nozīmē, ka LED apgaismojums samazina automašīnas degvielas patēriņu un emisijas, kā arī kalpo ilgāk nekā halogēna vai ksenona spuldzes. Taču LED lukturos esošās gaismas diodes nav nomaināmas atšķirībā no ksenona vai halogēna lukturiem. LED lukturu nomaiņa ir ievērojami dārgāka un sarežģītāka.

Taču ksenona spuldžu apgaismojums ir zināms ar to spilgtumu. Tas ir pat trīs reizes spilgtāks par halogēna gaismekļiem. Ksenona apgaismojuma spuldzēm, attiecībā pret LED sistēmām vai halogēna, ir liela priekšrocība. Ar laiku tām pamazām samazinās gaismas intensitāte un tās neizdeg uzreiz, kas ļauj laikus ieplānot to nomaiņu.

Piemērotākais apgaismojums ir atkarīgs no jūsu pašu vajadzībām. Diennakts tumšajā laikā noteikti visspožākie būs ksenona un LED priekšējie lukturi. Halogēna apgaismojums, ja ar lukturiem viss ir kārtībā, darbosies tikpat labi, bet būs maciņam draudzīgākais. Protams, gaismas spilgtums atkarīgs arī no spuldzes kvalitātes. Lai gan ksenona gaismas nereti ir visspilgtākās, kvalitatīva halogēna spuldze var spīdēt pat spožāk par nekvalitatīvu ksenona. Pirms spuldžu maiņas ir vērts konsultēties ar mehāniķi, lai noskaidrotu ar kādu apgaismojumu varat aprīkot savu automobili. Tā tehniskās apskates laikā izvairīsieties no liekiem pārsteigumiem.

Tāpat, pirms gada tumšākās sezonas, ir vērts pārbaudīt gaismas stara augstumu. Pat, ja automašīnas apgaismes elementi ir teicamā stāvoklī, bet to gaismas stars nav atbilstoši noregulēts, pats autovadītājs uz ceļa neko daudz neredzēs un būs par apgrūtinājumu citiem ceļu satiksmes dalībniekiem tos apžilbinot.

 
Visi komentāri
 
rt 30.oktobris 2022 17:52
4 2 Atbildēt

100W halogēnās spuldzes tuvajās un tālajās joprojām ir nepārspētas! Izklaidei vēl ledbārs uz jumta.

650 31.oktobris 2022 16:52
3 0 Atbildēt

100W halogēnspuldzes NAV paredzētas koplietošanas ceļiem, un tās reāli NEatbilst halogēna lukturos pieļaujamajam parazītstaru "daudzumam".

Turklāt, pēc jau pēc dažu mēnešu lietošanas, tās "izdedzinās" jau tā izdedzināto halogēnluktura reflektoru,kā rezultātā "redzamība" kļūs vēl par kārtu sliktāka.

Ja reiz cilvēks "domā" par jaudīgāku spulddžu pieleitojumu- skaidrs, ka viņa lukturi ir apdeguši un tieši tāpēc uzrodas visi šie te "racionalizācijass" priekšlikumi.

Brīnumi, ka dažādos "pārpratumu" gadījumos nav diezko dzirdētas publiskas atsauces uz TO, vai pārpratumā iesaistītajiem apgaismojums ir bijis atbilstošs CSN un TA.Jā.

rt 1.novembris 2022 20:20
0 0 Atbildēt

Nemīz, tiem lukturiem 100W ir tāteikt iztikas minimums no rūpnīcas. Velk jau n-tos gadus, varētu droši kaut 200W likt, ja tādas kautcik nopietna ražotāja varētu dabūt.

650 2.novembris 2022 1:53
0 0 Atbildēt

Pa ko ta man jāmiiž..Ja nu vienīgi par/lohiem ;p

anonimikis 1.novembris 2022 9:25
3 0 Atbildēt

kaut kā jau tiem pidarasiem jāatpazīst vienam otru uz ceļa.

650 30.oktobris 2022 18:54
0 1 Atbildēt

Pasakas/pieaugušajiem ir atsevišķa nozare, taču vairumā gadījumu nopulējot to (savu) pulējamo, var "panākt" gaismasspējas uzlabošanos apm par 3,14% un uz neilgu laiku.

Jo luktura stikls ir tikai daļa no problēmas un lielāko daļu pārējās "veiksmes" sastāda luktura iekšējo daļu stāvoklis (no ārpuses neredzamais nokvēpums/aizmiglojums/apdegums). Ksenona spuldze tiešām ar laiku zaudē gaismasspēju pati kā tāda, taču uz to laiku luktura iekšējās detaļas spuldzes radītā karstuma ietekmē sen būs kļuvušas nelietojamas jau pa otro riņķi.Bāz tu tur ko gribi, normālas redzamības vairs nebūs. Kamēr neatjaunosi izdegušo reflektoru un neiztīrīsi apsūbējušās/aizmiglotās luktura iekšas.Kā tur tiksi iekšā, ja luktura stikls ir stacionāri pielīmēts, un kur dabūsi jaunu stiklu un pārējās detaļas- to "izdomā pats".

"Kvalitatīva" halogēna spuldze var "spīdēt spožāk" par ksenona spuldzi tikai vienā (1) gadījumā.Tas ir, ja attiecīgā salīdzināmā ksenona spuldze ir izdegusi un/vai kādu citu iemeslu dēļ tā nedeg vispār.

Ksenona spuldze var "nedegt" arī dēļ tā iemesla, ka tai ir atsevišķs startera bloks (balasts), kura uzdevums ir to "iedegt".Tas parasti maksā dārgāk par pašu spuldzi, ir piestiprināts luktura ārpusē un (tāpat kā spuldze) var izrādīties "nekvalitatīvs", laika gaitā nolietots, vai vispār samircis un iekšpusē sapuvis.

LED apgaismojums neizdala siltumu,- hmm,jajā, nu kā gan citādi.Apm tāpat, kā savulaik (mums/Lohiem) to "neizdalīja" ksenons.

..."vienīgais glābiņš ir pašu automašīnas apgaismojums"- nu kā nu ne, protams, ka "vienīgais".Jo, kam gan būtu vajadzīgs "skaidrojums" par to, kā tas nabagvadītājs varētu iemanīties savā labā "izmantot" arī pretimbraucošo automašīnu gaismas.Kur nu šitādu greznu greznību, ka "pirms sezonas" Kāds to lieki atgādinātu.Uz kurieni un kurā brīdī vispār (būtu) Jāskatās.

Tāpat arī nevajag lieki atgādināt, ka tumsā (vai ierobežotas redzamības apstākļos) vajadzētu tomēr (drusciņ) izjust tā saucamo "atbildību" par tiem "aizmugurē braucošajiem". Mums tā ir iegājies- kuŗš 1mais brauc, tas arī aizbrauc.Lai tie Lohi atbild katrs/par..Jā.

msh 30.oktobris 2022 21:45
1 3 Atbildēt

Ak šīs jauno lamatu problēmas ar matētiem plastmasas "stikliem" un kūstošiem plastmasas reflektoriem...

core 1.novembris 2022 19:04
0 0 Atbildēt

Jā, tev labāk patīk problēmas ar izpuvušu grīdu, katram savs

650 2.novembris 2022 2:11
0 0 Atbildēt

Sen neviens tāds kārtīgs publiskais apžilbinoši mobilais p Reids (mums,Lohiem) nava ticis noticis.

Laikam Cssd/TA savstarpējajā kommunikakācijas nodaļā kaut kas būs Sapuvis.

Ceļa malas reklām plakakāts arīdzan sen nava nekāds jauns uzzīmēts."Nemiiz, apžilbini pretimbraucočo Lohu".

asd 2.novembris 2022 8:02
0 0 Atbildēt

Pēdējā laikā prasās tāds kārtīgs diognālo gaismu reids. Pārāk daudz viņu savairojies.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 24

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Porsche pirms termiņa izbeidz 718 modeļa pārdošanu Eiropā 11

Par iemeslu modeļa izņemšanai no konfiguratora kļuva neatbilstība Eiropas kiberdrošības likumam. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 17

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 

Atvadas no 10 cilindru motora - Lamborghini Huracan STJ desmit vienībās (+ FOTO)

Lamborghini izgatavos desmit ekskluzīvā superauto Huracan STJ eksemplārus, veltot tos atvadām no V10 motora, kas bija pamatā Huracan saimes panākumiem desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti