Rudens ir klāt ne tikai ar krāsainām lapām un mainīgiem ceļu apstākļiem, bet arī ar pastiprinātu dzīvnieku migrāciju. Šis gadalaiks bieži saistās arī ar lietu, miglu un slidenām brauktuvēm, kas palielina risku nonākt bīstamās situācijās uz ceļa.
Tāpēc ir svarīgi jau laikus padomāt par atbilstošas automašīnas apdrošināšanas izvēli, lai pasargātu sevi un savu auto. Apdrošināšanas kompānija "Gjensidige Latvija" ir apkopojusi datus, aplūkojot KASKO apdrošināšanas polises lomu autovadītāju drošībā un finansiālajā aizsardzībā neparedzētās situācijās.
Apdrošināšanas izvēle bieži vien tiek balstīta uz cenu, taču, lai nodrošinātu vislabāko aizsardzību gan automašīnai, gan sev, ir būtiski izvērtēt KASKO polises segumu un piedāvātos pakalpojumus. Ne visas situācijas, kas var rasties uz ceļa, ir iespējams prognozēt, tādēļ KASKO apdrošināšana sniedz papildu drošību pret neparedzētiem gadījumiem.
“Šī gada laikā "Gjensidige" ir saņēmusi vairāk nekā 6000 OCTA un KASKO atlīdzību pieteikumus, kuros arvien atspoguļojas pēdējo gadu tendences. Analizējot datus, ir novērojams, ka KASKO polise veido tikai 5% no kopējā izsniegto apdrošināšanas polišu apjoma. Visbiežāk, 490 gadījumos, polise izmantota sadursmēs ar citiem transportlīdzekļiem, 308 gadījumos sadursmēs ar objektiem, 137 gadījumos par polises izmantošanas iemeslu norādītas sadursmes, kur iesaistīti dzīvnieki, bet 118 sadursmes gadījumu notikuši tādos apstākļos, kad otru transportlīdzekli nebija iespējams identificēt. Savukārt 3 reizes KASKO atlīdzība ir arī tikusi izmaksāta pēc sadursmēm ar gājējiem.
Turklāt KASKO polise ir nodrošinājusi finansiālu aizsardzību 25 zādzību gadījumos, 4 reizes kompensējusi, plūdu radītos automašīnu bojājumus, kā arī 19 gadījumos, kad automašīnas tika bojātas vētras laikā, un 12 gadījumos, kurus izraisīja citas dabas stihijas, apliecinot apdrošināšanas polises daudzpusīgo segumu un spēju pasargāt automašīnas īpašniekus dažādos, neparedzētos gadījumos.
Kas ir KASKO apdrošināšana?
KASKO apdrošināšana ir brīvprātīgs apdrošināšanas veids, sedzot zaudējumus, kas radušies ne tikai trešajām personām, bet arī pašam apdrošinātajam un viņa transportlīdzeklim. Tā bieži iekļauj aizsardzību pret dažādiem riskiem, piemēram, sadursmēm ar dzīvniekiem, auto zādzību, vandālismu, dabas stihijām, piemēram, vētras vai krusas radītiem bojājumiem, ugunsgrēku un pat transportlīdzekļa bojājumiem, kas radušies sadursmes rezultātā neatkarīgi no tā, kurš izraisījis negadījumu.
Ņemot vērā rudens un ziemas sarežģītos ceļa apstākļus, kā arī augsto negadījumu risku, pieprasījums pēc KASKO turpina pieaugt. Pēc Latvijas Apdrošinātāju asociācijas datiem, Latvijā darbojošos apdrošinātāju izmaksātās atlīdzības par KASKO 2024. gada 1. ceturksnī bija 25,34 miljoni eiro, kas veido 20,3% no kopējā tirgus īpatsvara. Salīdzinot ar 2022. gadu, ir novērojams 14% pieaugums.
Pēdējo gadu laikā arvien aktuālāki kļuvuši gadījumi, kad transportlīdzeklis ir cietis no dabas stihiju radītajām sekām. 2023. gadā ar dabas stihijām saistīto “Gjensidige” KASKO atlīdzību skaits pieauga trīs reizes, salīdzinot ar 2019. gadu. Vidējā atlīdzība par dabas stihiju postījumiem sasniedza 6400 eiro, ievērojami pieaugot no 2200 eiro 2022. gadā. Bieži arī notikušas sadursmes ar dzīvniekiem, kur vidējā atlīdzība 2023. gadā bijusi 2600 eiro.
Kā rīkoties pēc KASKO apdrošināšanas gadījuma iestāšanās?
Ja noticis KASKO apdrošināšanas gadījums, ir svarīgi nekavējoties rīkoties, lai mazinātu zaudējumus un nodrošinātu savlaicīgu atlīdzības saņemšanu. Pirmkārt, autovadītājam jāveic neatliekami pasākumi, lai novērstu papildu bojājumus, un pēc tam, ja tas ir nepieciešams, jāsazinās ar atbilstošo iestādi. Ja avārijā ir cietuši cilvēki, iesaistīti vairāki transportlīdzekļi, bojāta trešās personas manta vai notikusi sadursme ar dzīvnieku, obligāti jāinformē Ceļu policija. Savukārt, ja negadījums saistīts ar zādzību vai ļaunprātīgiem bojājumiem, jāziņo Valsts policijai. Ja ceļu satiksmes negadījumā ir iesaistīti divi transportlīdzekļi, kas var turpināt dalību ceļu satiksmē, autovadītājiem jāaizpilda saskaņotais paziņojums, kas palīdzēs vieglāk un ātrāk noformēt atlīdzības pieteikumu.
Citās situācijās, piemēram, ja transportlīdzeklim ir uzkritis priekšmets vai viela, kā, piemēram, liela lāsteka, ieteicams ziņot pašvaldības policijai. Savukārt, ja transportlīdzeklis ir cietis nelielos negadījumos, piemēram, iebraucis bedrē vai saņēmis bojājumus dabas stihiju dēļ, autovadītājiem Ceļu policija nav jāiesaista. Šādos gadījumos svarīgi ievērot, ka transportlīdzeklis nedrīkst tikt remontēts vai izjaukts, kamēr nav veikti saskaņošanas darbi ar apdrošināšanas kompāniju “Gjensidige”. Auto zādzības gadījumā atlīdzības pieteikums jāiesniedz 3 dienu laikā, bet citos gadījumos – 10 dienu laikā. Atlīdzību var pieteikt elektroniski, izmantojot “Gjensidige” mājaslapu vai lietotni “Gjensidige Baltic Self-Service”.
“Izvēloties apdrošināšanu, svarīgi ir ņemt vērā ne tikai cenas faktoru, bet arī to, kādi pakalpojumi tiek nodrošināti ārkārtas situācijās. KASKO polise var būt izšķiroša, ja automašīna ceļā sabojājas, tai izlādējas akumulators, notiek sadursme ar dzīvnieku vai ja braukšanas laikā tiek bojāta riepa. Ja problēmu neizdodas atrisināt paša spēkiem, “Gjensidige” piedāvā diennakts palīdzību uz ceļa – neatkarīgi no tā, vai nepieciešams piegādāt degvielu, mainīt riepu vai nogādāt automašīnu servisā. Lai saņemtu palīdzību, zvaniet uz “Gjensidige” diennakts palīdzības tālruni +371 67112222 un izvēlieties opciju “Palīdzība uz ceļa”,” norāda Gjensidige Latvija Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Lauris Zemvalds.
Turklāt KASKO polisēs ir iekļauts pašrisks, kas ļauj noteikt, cik daudz no zaudējumiem esat gatavi segt paši. Papildu ērtību nodrošina iespēja apmaksāt polisi vairākos maksājumos, kas sniedz finansiālu elastību, vienlaikus saglabājot visaptverošu aizsardzību.
Apsverot polises iegādi, svarīgi ņemt vērā pēdējo gadu statistiku par augošo auto negadījumu un dabas stihiju izraisīto bojājumu skaitu, kā arī svarīgi izvērtēt, kāda veida aizsardzība un pakalpojumi būtu nepieciešami tieši jums. Pienācīgi izvērtēta KASKO polise var nodrošināt mieru un drošību auto zādzības vai bojājumu gadījumos, zinot, ka jebkurā situācijā būs pieejams ne tikai finansiāls atbalsts, bet arī praktiska palīdzība, kas padarīs negaidītos brīžus uz ceļa daudz vieglāk pārvaramus.