AVĀRIJA 1. Ivara Caunes viedoklis 26

iAuto | 9.jūnijs 2013 18:51

Turpinām sarunu „iebrauca pretējā joslā...” Šoreiz ralliju čempiona un ikdienas kilometru miljonāra komentārs. Un video no cita skatu punkta.

Ivars Caune:

- Pirmkārt, cilvēki ir dažādi. Un viņu rīcībai pie stūres nav vienas receptes.

Ap mani parasti ir sportisti vai ātra, aktīva brauciena piekritēji. Viņu automobiļi parasti nav elektroniskām drošības sistēmām piebāzti. Drīzāk otrādi. Un viņiem mācu, ka ekstrēma bremzēšana kritiskās situācijās nav vis pirmais, bet pēdējais līdzeklis. Šādi bremzēts auto vairs nav vadāms, vismaz precīzi vadāms ne. Un tieši precīza stūrēšana parasti spēj atrisināt vēl sarežģītākus rēbusus. Tikai un vienīgi bremzēt varu rekomendēt tikai tad, ja pretīm nāk mūra sēta, kuru apbraukt tiešām nav iespējams.

Otrkārt, rūpīgi apskatot klipa sākumu, rodas aizdomas, ka visi trīs incidenta dalībnieki pie stūres guļ. Vai vismaz snauž un apkārtni, situācijas veidošanos nepārskata. Tā vispār ir ļoti izplatīta kļūda – skatīties tikai tuvu nevis arī (un galvenokārt) plašāk, tur, kur bīstamības avoti parādas. Un attiecīgi uz to reaģēt, savlaicīgi mainot ātrumu vai trajektoriju. Paēniniet klipu un redzēsiet, ka gan kravinieka, gan džipa bremzēšana sākas novēloti. Laba braucēja uzdevums ir šādus „zilos”, kas izbrauc no sānceļiem, ievērot savlaicīgi un būt gatavam iespējamai viņa kļūdai. Tālu no apdzīvotām vietām, kur kustība skraja un ļaudis dzīvo citā dzīves ritmā, tādas gadās visai bieži. Džipa vadītāja uzdevums, savukārt, bija agrāk pamanīt gan „zilo”, gan smagā sākto „apstūrēšanu”. Tad viņš (iespējams) spētu izvēlēties un veikt glābjošu manevru nevis iestūrēt tieši ellē. Un „smagais” džipu taču varēja redzēt jau prms 10 sekundēm vismaz. It kā skatās, bet neredz – tāda ir izplatīta nekaime. Bet džungļu parunā teikts – suns skatās, vilks REDZ. Vilkam skatīties nav laika. Tāpat kā vilkam tev jāievēro, jāņem vērā jebkura mazākā kustība ainavā, jo tā var rādīt bīstamību.

Treškārt, skaidrs, ka es modelēju situāciju ar savu mērauklu. Manis ieteiktā rīcība būs pieejama un pareiza tikai tiem, kuri vada auto labi. Nu kaut vai tā pati stūrēšanas disciplīna, kas ļauj manevru veikt precīzi nevis histēriski un haotiski – cik procentu no braucējiem to ievēro? Puse? Droši vien vēl mazāk. Tādēļ iespējams, ka vairākumam tiešām derēs „klasisku drošībnieku” teiktais. Brauc lēnāk. Ja ziepes – bremzē taisni. Un ceri, ka ABS, ESP, airbegi un liktenis palīdzēs.

Animācijas autors – Oskars Irbītis. Diskusija turpinās.

 
Visi komentāri
 
Deksters 10.jūnijs 2013 7:41
2 0 Atbildēt

Manuprāt ir jābremzē, bet ne ekstrēmi. Jābremzē tā,lai nezūt saķere ar ceļu, vienlaicīgi veicot minimāli nepieciešamo manevru, lai izvairītos. Jo,kā zināms, arī pārāk strauja manevrēšana izraisa saķeres zudumu ar ceļu.

Taču, ņemot vērā to, ka apmēram puse LV vadītāju uz ko tamlīdzīgu nav spējīgi, jo tiesības sadod jebkuram perdelim, tad gaidīt ļoti adekvātu rīcību uz ceļa no jebkura ir lieka greznība. Tāpēc jebkura situācija uz ceļa ir vienreizēja un gatavas receptes nav. Mēs nevaram zināt,kā reaģēs tas otrs vai trešais un jārīkojas vadoties no radušās situācijas.

Tāpēc es jau pie pirmā raksta jautāju- ko visi šie ''asi'' ir paveikuši valsts līmenī,lai paceltu VISU autoskolu sagatavotības līmeni. Ja Priednieka skolas mašīnas uz ceļa izpildās kā vēlas un viņš to aizstāv,par ko te ir runa...

Palaidniex 10.jūnijs 2013 8:13
5 3 Atbildēt

nu ja - jau pie iepriekšējā raksta komentāros izskanēja - kāpēc jāgriež pretējā joslā, ja skaidri redzams, ka pa to brauc pretī bobiks?

un jā vēl ir kāda izplatīta "slimība" profesionāliem fūru stūrētājiem - es esmu profesionālis un man te uz ceļa jāstrādā, visi pārējie gnīdas man tikai traucē... It kā pārējie uz ceļa izbrauc ar nolūku pačakarēt prātu fūrēm, tiesa ir daži redzēti, kas to dara, bet neticui, ka apzināti...

ak 10.jūnijs 2013 9:27
1 0 Atbildēt

Kravinieks bremzēt sāk tikai pec sadursmes. Laikam, redzot vieglo, domājā, ka, sak, es sēžu tankā, bet vieglais lai vācas pats, kā var. Bet zilais vieglais nesavācās. A zaļais nepieredzējis, vai arī tiešām guļ pie stūres. Vispār Caunem piekrītu, gan par to, kur jāskatās, gan par bremzēšanu.

UUSA 10.jūnijs 2013 11:55
0 0 Atbildēt

Mans viedoklis-džips,iespējams,varēja mazliet iepauzēt,un varbūt pamanītu,ka fūre iet atpakaļ uz savu joslu-attiecīgi tad tikai rautu uz labo malu...

Rolex 14.decembris 2015 11:30
1 0 Atbildēt

Mans viedoklis- smagajam bija vai nu jābremzē taisnā virzienā vai jārauj PA LABI, sliktākajā gadījumā aizķerot "zilīša" aizmugurējo daļu.

Wala 10.jūnijs 2013 12:37
5 0 Atbildēt

Diemžēl viskļūdainākā reakcija bija džipa vadītājam (RIP), jo lielākā daļa šo auto ir spējīgi pietiekami labi bremzēt taisnvirzienā - lai cik nepieredzējis ar konkrēto auto būtu vadītājs - viņš tiktu ar to galā. Pretējā joslā viņam gan nekas nebija meklējams. :(

solaris 10.jūnijs 2013 13:03
0 0 Atbildēt

ESP nudien netraucētu, ja lielā ātrumā kādu gabaliņu pabrauktu ar diviem riteņiem pa grantētu nomali. Tāpēc arī ar elektroniku aprīkotam džipam labāk būtu stūrēt pa labi (tas ir - attiecīgajā situācijā rīkojoties, kā Caune iesaka).

Uudensputns 10.jūnijs 2013 13:49
9 1 Atbildēt

Gandrīz prasās atsevišķs raksts par autoskolu absolventu REĀLO sagatavotību satiksmei - palūkojoties kaut tikai paziņu lokā uz silto apliecību turētājiem un pasēžot tiem blakus,skaidrs,ka neko citu,ka sausus notiekumus,tie nezin.

Iebrauciet lielveikala stāvvietā,paskatieties,kā darbojas padomju autoskolu pamatbauslis"labās rokas likums"...pat uz pļavas kolhoza traktoristi tādus brīnumus neveidoja.

Šādi "sagatvoti"šoferīši stūrē pa mūsu ielām un ceļiem.Vainīgo formāli nav.

DekstersFF 10.jūnijs 2013 17:34
0 0 Atbildēt

Un vainīgs savā nāvē noteikti ir džipa vadītājs, jo iebrauca pretējā joslā un sadūrās ar smago. Tur viņam noteikti būt nevajadzēja.

rollers 10.jūnijs 2013 17:40
0 0 Atbildēt

Skaties vēlreiz video.Fūras vadītājs taču ir pretējā joslā.

Kanibaals 10.jūnijs 2013 19:58
3 0 Atbildēt

Nu bet džipam arī pretējā joslā nebūtu kur likties, jo visticamāk tu pretī arī būtu zilā automašīna.

Vismaz man autoskolā mācīja, ka ekstremālās situācijās bremzēt līdz pēdējam un tad izvairīties. Tā arī ir jo vajadzīga vismaz 1sek, lai aptvertu kā pareizāk rīkoties, vienīgi risks ir tāds, ka bremzējot pēc tam ir psiholoģiski grūti sevi pārvarēt bremzi atlaist, un tas jau nu noteikti būtu jāmāca autoskolās/CSDD nevis jādomā jaunus fotoradarus pirkt.

krix 10.jūnijs 2013 22:16
0 0 Atbildēt

par bremzēšanu:

cik daudzi auto īpašnieki ir izmēģinājuši kā bremzē viņu auto ekstrēmos apstākļos(vismaz no 50 līdz 0, vai 90 - 40)? vai ir sapratuši kas notiek ar auto un vadības svirām strauji bremzējot?

CRDI 10.jūnijs 2013 22:41
1 0 Atbildēt

Tā raušana pa kreisi ir saistīta ar cilvēka pašsaglabāšanās refleksu. 95% ja ne vairāk vadītāju ekstrēmā situācijā agrāk vai vēlāk raus pa kreisi, lai sitienam neatdotu savu pusi. Tas tak sen ir apskatīts un pierādīts, visnedrošākā un riskantākā vieta ir blakussēdētājam, savukārt visdrošākā aiz vadītāja. Visādi VIPi un citi čiekuri ar parasti sēž aiz vadītāja.

krix 11.jūnijs 2013 8:28
1 0 Atbildēt

pašsaglabāšanās efekts liek mukt vai slēpties no uzbrukuma draudiem. sitīs no kreisās - pielieksies uz labo, un otrādi.

autovadīšana nav bokss, kur pretinieks ir jāapmuļķo ar viltīgiem manevriem un jāaizsūta nokautā.

autovadīšanā svarīgi, lai apkārtējie varētu prognozēt Tavu rīcību.

krix 11.jūnijs 2013 9:12
2 0 Atbildēt

jebkurā gadījumā šāda avārija parāda, ka CSNg izvērtēšanā nedrīkst pastāvēt tikai viens vainīgais, ja visi negadījuma dalībnieki ir bijuši kustībā.

kamēr visi tiks mācīti, ka braucot pa galveno ceļu, var gulēt, savas 100% nevainības ieaijāti, un neapzināsies, ko darīt, ja kāds tomēr tevi neredz, tikmēr būs daudz šādu stulbu nāves gadījumu.

piemēram, kuģu sadursmēs nav nevainīgo, soda abus kapteiņus. pat, ja tev bija priekšroka vai atradies uz enkura, vismaz 15% atbildības par notikušo būs jāuzņemas pašam, jo bija jāpārliecinās, ka otrs satiksmes dalībnieks manevrē atbilstoši un dod ceļu vai apbrauks tevi. piedodiet, ka atkal pieminu kuģus, bet šis satiksmes veids ir krietni senāks, pieredzējušāks, rūpīgāk īzstrādātākiem noteikumiem, jo zaudējumi avārijās ir krietni lielāki un manevri jāplāno krietni lielākos attālumos.

vm. 11.jūnijs 2013 10:22
1 0 Atbildēt

lasot komentārus sanāk ka pareizākā fūres darbība būtu bijus bremzēt un maukt vieglajam sānos, kas neatgriezeniski novedīs pie līķa vieglajā...

nu nezinu...

Palaidniex 11.jūnijs 2013 10:29
3 0 Atbildēt

Vai vieglajā būtu līķis - vēl nav teikts. Ar bobiku bija frontāla sadursme un abiem ātrums pieņēmam ka ir ap 90, zilajam ātrums attiecībā virzienā pret fūri ir 0, un Ja fūre nāktu viņam sānā ar kārtīgi nospiestām bremzēm - iespējams ka sadursme būtu notikusi ar ātrumu

krix 11.jūnijs 2013 11:07
1 0 Atbildēt

ja kravas auto vadītājs būtu bremzējis un vēl nospiedis klaksonu, tad 50% gadījumu vieglais ar slapjām biksēm atlaistu savas bremzes un novāktos no fūres ceļa.

bet tā fūre nogrieza ceļu gan vieglajam, gan džipam.

anonimikis 11.jūnijs 2013 10:51
0 0 Atbildēt

ja tu ievelc kādam sānā kopējā kinētiskā enerģija ir krietni mazāka, nekā saduroties ar auto, kurš tev brauc pretī ar vismaz 50km/h

vm.. 11.jūnijs 2013 15:39
0 0 Atbildēt

kinētiskā enerģija ir uz pusi mazāka, bet deformācijas zona arī..

Chankaishi 11.jūnijs 2013 12:29
0 0 Atbildēt

Tagadeejaam, tehniskaa kaartiibaa esoshaam mashiinaam, bremzeejot sakjere ar celju nezuud, var sameeraa normaali manevreet. Reiz pasham gadiijaas uz slidena celja, slapjas sniega kaartas, straujaak bremzeet. Mieriigi vareeja ar visu bremzeeshanu nobraukt blakus, izvairoties no ietriekshanaas aizmuguree. Bet jaa, bremzhu pedaali atlaist gan negribaas taadaa briidii. Nezinu vispaar, vai bez pietiekoshi ilgstosha trenninja speciaalista vadiibaa var apguut riiciibu ekstreemaas situaacijaas. Tur visam jaadarbojaas automaatiski, parastam satiksmes daliibniekam, vienalga, vai tas profesionaals shoferis, vai personiigaas mashiinas vadiitaajs, taadu iemanju nav! Varu dereet, ka tai briidii, kad fuures shoferis apjeedza, ka zilais autinjsh nespees nobremzeet, vinjsh zaljo pat neredzeeja, visa uzmaniiba bija tik uz zilo! Man shkjiet - ir ljoti veertiigi iesaakumaa braukt ar moci - tur neviens nemaaca, ka nevajaga izvairiities, tik bremzeet. Mocha vadiishanas iemanjas iemaaca to, ka izvairiities var gandriiz vienmeer. Bet varbuut tas tik man taa liekaas, jo iesaakumaa vairaakus gadus braucu ar moci, mashiina paraadiijaas tik krietni veelaak.

Labais 11.jūnijs 2013 16:22
0 0 Atbildēt

Skarbākais ir tas, ka gandrīz katrs, kam kabatā tikko (vai kādu laiku atpakalj) ir autovadītāja apliecība domā par sevi kā par profesionālu autobraucēju, kurš ir vismaz 10 gadus rallijā nobraucis. No šī apsvēruma arī ļoti daudz nelaimes un nesaprotama situācijas uz ceļa (ielas). Reizēm braucot pa Rīgu ir sajūta, ka piedalies autosacīkstēs.

Manuprāt, šādu situāciju rašanos varētu novērst vispārējā autobraucēju kultūras līmeņa celšana (un ne jau ar sodiem).

Aigarcix 12.jūnijs 2013 22:49
1 0 Atbildēt

Nu ko ,japiekrīt Caunes k-gam,braucot skaties kur labāka vieta ielidošanai,un ne tikai.Reizes divas vismaz ir palīdzējis.Vienā variantā nācās vilkt pilnīgi pa ceļmalu ,jo joslā bija viens īblis uz apdzīšanu,otreiz izmantoju džipa priekšrocību,skatīties pār kaudzei autiņu uz priekšu.Toreiz kolonnas pirmajam autiņam tādā pašā situācijā bija jaliek pa mēmajiem.Jasaka lieki teikt ,ka tas ,laicīga rīcība,palīdzēja izvairīties no vilcieniņa.Ieteikums,jebkurā laikā kad ir iespējams izjūtiet sava autiņa rīcību,kaut nelielos ātrumos pamanevrējot,noderēs,un pat ar zemu autiņu var labi pa nomalēm braukt:)))

Autobraucējs. 18.oktobris 2014 11:31
0 0 Atbildēt

Kaut kāda nereāla animācija, izskatās ka tas noticis Polijā, jo tur tāpat kā Krievijā, tautas daudz, mašīnas arī daudz, visi grib būt Šūmaheri un Kubicas (Polijā) un tur Polijā liela daļa braucēju ir tīrākie auni ! Pats braucu arī uz fūres, cik nav tādu aunu tur Polijā kas grib pārbaudīt tavus nervus un izturību un burtiski LIDO klāt galvenajai šosejai un metru pirms apstājas ar šļūcošiem riteņiem,... no sākuma vēl nometu gāzi , turēju bremzi gatavībā, bet vēlāk jau pieradu pie tiem auniem,... un ar fūri taisīt tādus manevrus, kā filmiņā ir bīstami, varēja nolikt uz sāniem, ....ar fūri es braucot negriezīšu nekur , ja nu nāk cita fūre purnā, bet vieglajam nogriezīsi, --pats grāvī, bet šis aizbrauks un tu paliec par muļķi !

Vernons 20.oktobris 2014 9:42
0 4 Atbildēt

Ar smago un autobusu nekādas straujas kustības uz ceļa! Tikai taisni pa savu joslu un pusi, vēl jo vairāk, kad pretī brauc kāds cits!

Ja krustojums tiešām bija labi pārskatāms, tad es būtu vienkarši piebremzējis un visi būtu laimīgi aizbraukuši!

Ja ir neizbēgama sadursme tad jāsit tas, kurš ir vainīgs, citiem tā dēļ nav jācieš! Caune jau raksta pareizi! Bet ne jau visiem piemīt talants braukt!

skatiens 20.decembris 2014 10:37
1 0 Atbildēt

Nu ja viģikā viss ir pareizi, tad vainīgs pie vissa ir fūrists, jo ceļazīmju nav nekādu, un zilais nāk fūrein no labās puses, tātad fūrei viņš ir jālaiž, labās rokas likuma nezināšana arī ir daudzu sadursmju iemesls- ,,kā es tak braucu taisni!,,

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

"Ātrie" uzmet kūleni (+ VIDEO) 15

Tiraspolē (Moldova) ātrās palīdzības automašīna, kas steidzās uz izsaukumu un iebrauca krustojumā pie sarkanās gaismas, saskrienas ar Infiniti, kas brauc pie luksofora atļaujošā signāla. Lasīt vairāk

 

73 miljoni papildu valsts finansējums piešķirts reģionālajiem ceļiem, sabiedriskajam transportam un velo ceļiem

Šodien, 24. septembrī, valdība apstiprināja papildu 73,7 miljonu eiro piešķiršanu Satiksmes ministrijas prioritātēm 2022. gadā. Lasīt vairāk

 

F-1 komandā "Haas" arī nākamsezon startēs Mazepins un Šūmahers 3

Pirmās formulas (F-1) komandā "Haas" arī nākamsezon startēs Ņikita Mazepins un Miks Šūmahers, trešdien savā tīmekļa vietnē ziņo komanda. Lasīt vairāk

 

Hyundai Staria Load – futūristisks kravas furgons Austrālijai 5

Hyundai Staria ir korejiešu ražotāja minivens ar visuzkrītošāko un drosmīgāko dizainu, kas pirmizrādi piedzīvoja šī gada martā. Tagad tam izveidots kravas variants Staria Load. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti