Pagājušajā mācību gadā viena no populārākajām iAuto iedaļām bija AKADĒMIJA. Šajā rubrikā ievietotajam rakstam „Ātro un lēno konflikts” pat pieder visu laiku komentētākā tituls – vairāk nekā 400 atbalsu. Tādēļ – ar septembri atkal „Akadēmija” – atkal nopietnas sarunas par drošu braukšanu.
Viens no ātruma limitu paaugstināšanas pretinieku tradicionālajiem argumentiem ir šāds – jau tagad visi brauc ātrāk par atļauto. Ja limitu celsim, visi brauks vēl ātrāk, ātrāk par jauno limitu utt. Līdz bezgalībai. Esmu allaž pret šādu viedokli iebildis, argumentēdams ar citu valstu eksperimentiem, stāstīdams par „Gada auto” žūrijas braucieniem policijas nekontrolētā slēgtā trasē ( Biķernieki), kur pretēji gaidītajam absolūts pilotu vairākums pat ideāli drošos apstākļos, pat ar automobiļiem, kuru spēju robežskaitlis sākas ar divnieku, brauca vien tā ap 120 – 130. Oponenti nekad nav noticējuši. Latvijā limitus celt nedrīkstot. Sākšoties drausmīgs bardaks un traģēdiju plūdi.
Foto: Atis Jansons
Nu, nu. Šovasar „Valsts ceļi” pieņēma drosmīgu lēmumu. Vairākās vietās limits tika paaugstināts līdz 100. Rezultāti? Satiksmes drošības padomes sēdē ziņo ceļu policijas šefs Normunds Krapsis. Kopējie negadījumu statistikas rezultāti nav iepriecinoši. Bojā gājušo skaits nedaudz, tomēr audzis. Bet – ceļos ar paaugstinātu limitu negadījumu nav vairāk kā agrāk...
Ejam tālāk. Lūdzam vienīgo dienestu, kura rīcībā ir absolūti precīzi dati par Latvijas braucēju izvēlētajiem ātrumiem, salīdzināt vidējos ātrumus pērn un šogad tajās vietās, kur limits paaugstināts. Un saņemam sekojošu tabulu.
Vieglā transporta vidējais braukšanas ātrums mēnesī |
||||||
Uzskaites vieta |
2013 |
2014 |
||||
Jūnijs |
Jūlijs |
Augusts |
Jūnijs |
Jūlijs |
Augusts |
|
A1_22 km (Saulkrastu apvedceļa sākums) |
94,0 |
93,8 |
93,9 |
93,2 |
92,4 |
94,2 |
A1_45 km (Saulkrastu apvedceļa beigas) |
88,3 |
88,6 |
89,0 |
90,3 |
89,7 |
90,1 |
A6_23 km (A4 -Saulkalne) |
96,0 |
96,0 |
92,4 |
95,1 |
98,5 |
98,4 |
A8_28 km (Olaine - Dalbe) |
96,3 |
96,3 |
96,7 |
98,1 |
98,8 |
98,6 |
A12_39 km (Atašiene) |
99,6 |
98,9 |
98,9 |
100,0 |
98,7 |
100,2 |
P80_44*km ( P32 - Koknese) |
|
|
|
106,9 |
108,2 |
107,3 |
* SUP ierikots 2014. gada jūnijā |
|
|
|
|
|
|
Ko nu, plānprātības un ātruma narkomānijas prognozētāji? Vidējais ātrums, limitu paaugstinot, praktiski nav audzis. Tātad absolūts vairākums braucēju ir gluži normāli cilvēki, kuri brauc tikai tik ātri, cik uzskata par savām un sava auto iespējām atbilstošu. Grib uzturēties sava komforta un savu ieradumu zonā.
Vienīgais, ko šeit devusi limitu paaugstināšana, ir noņemts nevajadzīgais stress, ko rada braukšana ar ātrumu 100 – 110, ja limits ir 90. Vai nav labi? Vai nevajag turpināt šādā garā?
Ekonomiski izdevīgāk un daudz mierīgāk ir braukt ar 87-89 km/h vienā tempā ar fūrēm, jo vienmērīga braukšana ir baudījums, bet apdzīšana ik pa brīdim - darbs.
Vietā, kur atļautais ir 90km/h braukt uz 87km/h vari ja esi vienīgais uz šosejas, citādi čakarē visiem smadzenes. Nav jau brīnums, ja pie tāda ātruma Tavam dīzelim ir jau 2300 apgriezienu. Normāli būtu, ja pie 90km/h motora apgriezieni zem 2000apgr/min.