Pārlieku piesardzīga braukšana, noslinkota vējstiklu slotiņas nomaiņa, īslaicīga stāvēšana neatļautā vietā ar avārijas gaismas signalizāciju – šie, lai gan šķietami nelieli šoferu grēki, patiesībā var kļūt par cēloni smagiem ceļu satiksmes negadījumiem.
DBS apkopojusi septiņus tipiskākos mazos autobraucēju pārkāpumus, kurus atmetot braukšanas kultūra Latvijā ikdienā manāmi uzlabotos.
1. Lēnāk nav drošāk
Uzskatīt, ka tikai ātra braukšana rada bīstamas situācijas uz ceļa, ir maldīgi – arī lēna pārvietošanās var būt tikpat riskanta kā ātruma pārsniegšana. Īpaši to varētu attiecināt uz nepiemērota ātruma izvēli, braucot pa otro joslu. Šādi tiek traucēta ne tikai pārējo satiksmes dalībnieku iekļaušanās kopējā plūsmā, bet arī provocēti citi šoferi veikt asus manevrus, piemēram, apdzenot, kas savukārt var izraisīt avārijas situācijas.
2. Pagrieziena signāls – lieka greznība
Pagriezienu nerādīšana vai novēlota rādīšana ir grēks, kas, autovadītājiem, iespējams, to pat nezinot, ietekmē ne tikai satiksmes plūsmu, bet arī gājēju drošību, šķērsojot ielu neregulējamā krustojumā. Pagriezienu rādītāju ignorēšana bieži vien raisa pārpratumus arī pie apdzīšanas un joslu maiņas, kas nereti rezultējas satiksmes negadījumā.
3. Ragavas taisi vasarā
Apdrošināšanas sabiedrības ERGO speciālistu novērojumi liecina, ka vismaz 50% ziemas periodā notikušo negadījumu varētu novērst, ja automobiļu īpašnieki savlaicīgi būtu sagatavojoši transportlīdzekļus atbilstoši ziemas periodam raksturīgiem laikapstākļiem, kā arī ievērotu tiem piemērotu braukšanas stilu. Valsts policija no pērnā gada 1. decembra līdz šī gada 31. janvārim par braukšanu ar vasaras riepām sastādījusi 39 administratīvo pārkāpumu protokolus. Nepiemērotas riepas bijušas par iemeslu šajā laikā notikušajiem 12 ceļu satiksmes negadījumiem.
“Kamēr vēl braucam ar vasaras riepām, pat visplānākā ledus kārtiņa var radīt satiksmei bīstamus apstākļus. Turklāt vasaras riepas savu funkcionalitāti sāk zaudēt jau brīdī, kad gaisa temperatūra noslīd zem +7 grādu atzīmes," uzsver Ivars Vismanis, ERGO Atlīdzību regulēšanas departamenta direktors.
4. Avārijas gaismas signalizācija – brīvbiļete
Ar vēlmi ietaupīt naudu un laiku stāvvietas meklēšanā bieži vien ielu malās novērojami auto ar ieslēgtu avārijas gaismas signalizāciju. Kāds šajā situācijā noteikti atpazīs sevi un atzīsies, ka pārkāpis ceļu satiksmes noteikumus, lai ātri ieskrietu veikalā pēc piena, izņemtu naudu no bankomāta vai pārmītu dažus vārdus ar satikto paziņu.
5. Risks ne vienmēr attaisnojas
Lai gan OCTA polise ir obligāta, šoferīši ne vienmēr godprātīgi parūpējas par tās iegādi laicīgi – policija pērn sastādījusi teju 10 000 administratīvo pārkāpumu protokolus par piedalīšanos ceļu satiksmē bez tās. “Nereti otra puse mēdz arī piekrist afērai iesniegt saskaņoto paziņojumu par notikušu avāriju apdrošinātājam dažas dienas pēc avārijas, kad vainīgais ir iegādājies OCTA polisi. Iemesls šādam lēmumam ir uzskats, ka cietušais var nesaņemt atlīdzību – tomēr tā nav. Atlīdzība cietušajai pusei tiks izmaksāta jebkurā gadījumā no Garantijas fonda, un pēc tam tā tiks piedzīta no vainīgās personas,” stāsta I.Vismanis. Svarīgi atcerēties, ka šāds gadījums ir apdrošināšanas krāpšana un par to abām pusēm var tikt piemērota kriminālatbildība.
6. Savi noteikumi stāvvietās un degvielas uzpildes stacijās
Aplami tiek uzskatīts, ka vietās, kur nav intensīvas satiksmes, uzmanība jākoncentrē mazāk. Tā vietā, lai ievērotu labās rokas likumu, autostāvvietās un degvielas uzpildes stacijās šoferi nereti vadās pēc šķietami platākās un lielākās brauktuves, uzskatot to par galveno. Tāpat autovadītāji tieši šajās teritorijās grēko ar dubultu pārliecināšanos atpakaļskata spoguļos – divu vienlaicīgi atpakaļgaitā braucošu auto sadursme ir viens no biežākajiem fiksētajiem apdrošināšanas gadījumiem, kad tiek fiksēta dalītā atbildība.
7. Auto darbina ne tikai motors
Ir cilvēki, kuri domā, ka par auto jāsāk uztraukties tikai tad, kad no tā dzirdami dīvaini trokšņi, sāk parādīties dūmu mutuļi vai sliktākajā gadījumā – tas noslāpis nekurienes vidū. Vējstiklu slotiņas, auto lukturu apkope un piemērotu spuldžu izvēle, logu tīrīšanas un dzinēja dzesēšanas šķidrums, eļļa – šie ir tikai daži no aspektiem, kuriem regulāri jāseko līdzi sava auto tehniskā stāvokļa uzturēšanā.
Laicīgi neatrisināta ķibele, kas sākotnēji šķitusi maznozīmīga, laika gaitā var radīt gana daudz problēmu, tāpat arī šķietami maza atkāpe no ceļu satiksmes noteikumiem var izraisīt bīstamu situāciju domino efektu.
Kāpēc noslogot stāvvietas, ja tev vajag apstāties uz kādu minūti ( izņemt pakomātu no stacijas, aiziet uz ATM, vai vēl kaut ko)? Kamēr noparkosies, aiziesi uz apmaksas termināli, samaksāsi, paies ilgāks laiks, nekā - apstājies, ieslēdzi avareikas ( vai pat neslēdz) izdari savas lietas un aizbrauc, tādā veidā atbrīvo vietu.
Tas ir manc, experca viedoklis.
bet viss pārejais, pareizi.
Domāju, ka tur vairāk runa par tādiem, kuri pilnīgi nepiemērotā vietā apstājas un traucē pārējiem. Jārēķinās arī ar to, ka ir lidotāji, kuri pēdējā mirklī lielā ātrumā parauj apbraukšanai un atstāj aizmugurējo līdzi skrējēju bīstamā situācijā. Pašam ir gadījies, kad fūre uz šosejas strauji parauj pa kreisi. Tur gan bija stāvētāja vaina, jo nebija izlicis zīmi, kas pēc noteikumiem 100m.
Gunbox!
Mīnuss no manis. Lasi uzmanīgāk un uzmanību pievērs ne tikai skaitļiem. Respektīvi, runājot par AV uzstādīšanu būtiskākais ir vārdu salikums "ne tuvāk". Padomā - kāpēc?! Padomā, kā kādi faktori ietekmē bremzēšanas ceļa garumu. Padomā, kas Tev kā autovadītājam svarīgāks - redzamības attālums kā lineārs lielums vai pareizi vai nepareizi uzstādīta avārijas zīme...
Domā, domā, domā! Jo kā domājam, tā braucam un ik dienā redzam šo aplamo domāšanu. Te gan jāpiebilst - nedomāšanu! Lai laba saķere!
Pāris reizes esmu redzējis, kā sieviete ar bērnu ratiņiem iet apkārt pilnīgi nepareizi nomestai automašīnai pa noslogotas ielas braucamo daļu, jo ar ratiņiem starp tā morālā kropļa automašīnu un sētu nevar izspraukties...