Pēkšņa apžilbšana ir nopietns satiksmes drošības drauds gan gaišā dienas laikā, gan naktī.
Autovadītāju reakcija šādās situācijās, protams, ir atkarīga no katra individuāli, tomēr liela nozīme ir arī autovadītāja dzimumam un vecumam*.
Laba redzamība nereti ir viens no galvenajiem faktoriem, kas ietekmē ceļu satiksmes drošību. Pētīju liecina, ka autovadītāji, kas ir visjūtīgākie pret saules gaismu un kas visbiežāk apžilbst no pretim braucošu automobiļu gaismās, ir vīrieši vecāki par 45 gadiem un sievietes vecākas par 35 gadiem*.
Jo vecāks ir autovadītājs, jo jūtīgāka ir viņa redze un līdz ar to – lielāka iespēja izraisīt satiksmes negadījumu apžilbšanas dēļ. Saules stari neveicina drošu braukšanu, it sevišķi rīta un vakara stundās, kad saule ir tikai nedaudz virs horizonta. Turklāt tas, ka tieši šajās diennakts stundās parasti ir arī lielākie sastrēgumi, vēl vairāk palielina satiksmes negadījumu rašanās iespēju. „Spilgti saules stari var pilnībā padarīt neredzamu kādu gājēju vai citu automašīnu,” brīdina Renault Braukšanas skolas direktors. Spilgti saules stari var būtiski ietekmēt arī luksoforu gaismu redzamību, turklāt ne tikai tad, ja tie spīd jums tieši pretī, bet arī gadījos, kad tie spīd no aizmugures.
Vadot automašīnu ļoti saulainā dienā, vajadzētu ievērot papildus piesardzību, braukt nedaudz lēnāk un pēc iespējas vienmērīgāk. „Strauju bremzēšanu var nepamanīt vai pamanīt novēloti automašīna, kas atrodas aiz jums, un tas, savukārt, palielina sadursmes iespēju. Īpaši bīstami tas ir uz lielceļiem,” brīdina Renault Braukšanas skolas treneri.
Ļoti bīstama ir arī pretī braucošu automašīnu spilgtās gaismas diennakts tumšajā laikā, kas var apžilbināt vadītāju. Īslaicīgs spilgtas gaismas zibsnis tieši autovadītāja acu līmenī var pat izraisīt mirklīgu redzes zudumu. Braucot ārpus apdzīvotām vietām, autovadītājiem vajadzētu vienmēr atcerēties izslēgt tālās gaismas, tiklīdz redz tuvojamies citu automašīnu. Aizmugurējie miglas lukturi, kas ir sevišķi traucējoši automašīnām, kas brauc tieši aiz jums, var tikt izmantoti tikai tad, ja redzamība ir mazāka par 50 metriem. Citos gadījumos tiem jābūt izslēgtiem.
* avots: Satiksmes Drošības administrācija
Raksts apmēram par tēmu - kā nepateikt neko
Kāds bija virsaksts ? - Kā neapžilbt pie auto stūres
Ko mēs izlasām - Kad visbiežāk un kādas vecuma grupas apžilbst !!!!
Bet kā tad tomēr neapžilbt?
1) Rūpēties, lai stikls būtu tīrs un bez mikroplaisām - loģiski, jo netīrāks stikls, jo grūtāk caur viņu ko redzēt, jo vairāk visādu atspīdumu uz stikla virsmas
2) Lietot saules sargu, nevis mocīties ar sažmiegtām acīm
3) Lietot saules brilles - arī redze un pats tā nenogurs
4) Naktī - neskatīties uz pretimbraucoši mašīnu, bet gan uz ceļa labo malu - tas prasa nelielu treniņu, taču šādā gadījumā pamanīsieties neapžilbt pat tad, ja pretī brauc nu pilnīgs ambīlis, kurš nav pārslēdzies no tālās uz tuvajām gaismām
5) Viens no variantiem, bet tas prasa zināmu treniņu un iemaņas - kad tuvojas mašīna, aizmiegt vienu aci, kad viņa pabrauc garām, to atvērt (nu loģiski, cik tad var ar vienu aci lūrēt :-)) ). Tas pamatojas uz faktu, kad acij ir nepieciešams noteikts adaptācijas laiks no stipras gaismas uz tumsu.