Kopš pasūtījumu pieņemšanas uzsākšanas jūnijā Opel jaunā kompaktā kupeja jau ir izraisījusi īstu furoru.
Opel/Vauxhall Viceprezidenta dizaina jomā Marka Adamsa (Mark Adams) vadītā Opel dizaina komanda ir radījusi automobili ar tik dinamisku un emocionālu vizuālo tēlu, ka tas nekavējoties saņēma sajūsmas pilnu reakciju. Šis modelis varētu pamatīgi sašūpot ierasto kārtību un labāko modeļu izkārtojumu savā klasē.
Taču GTC pievilcība sniedzas tālu pāri tās stilīgajām izliektajām līnijām. Atšķirībā no citām tagad tirgū pieejamajām kupejām, kas ir tikai attiecīgā modeļa hečbeka trīsdurvju versijas, GTC – tāpat kā tās priekštecis – būs drīzāk kā atsevišķs modelis Opel klāstā. Tas ir radīts tiem pircējiem, kuriem braukšanas īpašības ir tikpat svarīgas kā ārējais izskats.
Lai sasniegtu šo mērķi, Opel inženieri no Riselsheimas kopā ar saviem kolēģiem no Vauxhall inženieru centra Milbrukā (Anglija) ir izstrādājuši GTC modelim īpašu platformu. Tās galvenie komponenti – kā HiPerStruts priekšējā piekare – ir tikuši aizgūti no 239 kW/325 ZS Insignia OPC, bet GTC unikālajai Vata mehānisma/vērpstieņa aizmugurējai piekarei ir tikušas veiktas pamatīgas izmaiņas. Tādēļ, lai gan GTC piedāvājumā pašlaik ietilpst ļoti plašas jaudu amplitūdas motori, sākot no 88 kW/120 ZS līdz pat 132 kW/180 ZS, vadītāji var būt droši, ka saņems dinamiskāko auto savā klasē.
Priekšējās piekares augstās tehnoloģijas vairo GTC pievilcību
Jau no paša GTC attīstīšanas programmas sākuma inženieru mērķis bija radīt tādu automašīnu, kurā autovadītājs spētu lieliski izjust ceļu, turklāt bija svarīgi izstrādāt automobili, kas labi iederēsies arī uz Anglijas ceļiem. “Mūsu mērķis bija dinamikas ziņā pārspēt vislabākos šajā klasē,” teica Mihaels Harders (Michael Harder), Opel Šasijas izstrādes nodaļas vadītājs. “Turklāt mēs šim modelim, salīdzinājumā ar 5 durvju Astra, uzlabojām arī stūres un amortizatoru reakciju, vienlaicīgi neizlaižot komfortu, lai padarītu šo automobili maksimāli piemērotu sarežģītajiem ceļiem Eiropā un Anglijā.”
Liela uzmanība jaunā GTC izstrādes laikā tika pievērsta Opel HiPerStrut piekarei. Tā ir balstīta uz sistēmu, kas pašlaik sastopama 239 kW/325 ZS Insignia OPC. HiPerStrut izmanto Astra jau esošos balstiekārtas stiprinājumus, taču samazina grozāmās pulkas slīpumu par 44 procentiem un saīsina tās novirzi par 46 procentiem salīdzinājumā ar modeļiem, kas aprīkoti ar Makfersona piekari. Tas palīdz novērst piedziņas vilkmi – daudzu jaudīgu priekšpiedziņas auto raksturīga iezīme – tādējādi ļaujot autovadītājam izmantot visu GTC potenciālu, nekaitējot stūres darbībai.
HiPerStrut izmantošana arīdzan samazināja GTC priekšējo riteņu sāngāzumu pagriezienos, uzlabojot saķeri ar ceļu. Tāpat ir uzlabota stūres reakcija, to nodrošina stūres sistēmas berzes samazināšana. HiPerStrut vajadzībām tika veiktas arī tādas ģeometrijas izmaiņas, lai GTC būtu iespējams aprīkot ar līdz pat 20 collu diametra riteņiem.
“Jau tagadējā 5 durvju Astra uz ceļa jūtas ļoti labi,” saka Mihaels Harders. “Bet ar GTC mēs latiņu esam pacēluši vēl augstāk. Sportiski autobraucēji noteikti pratīs novērtēt visu dinamikas potenciālu, ko spēj sniegt Astra platforma.”
Aizmugurējās ass pārveide papildina GTC klīrensa un riteņu bāzes izmaiņas
Salīdzinājumā ar 5 durvju Astra, GTC klīrenss tika pazemināts par 15 mm, bet riteņu bāze pieaugusi par 10 mm no 2685 mm līdz 2695 mm. Arī abas šķērsbāzes ir kļuvušas platākas, proti, 1584mm (+40mm) priekšā un 1585mm (+30mm) aizmugurē.
Pārveidota arī Astras GTC vērpstieņa/Vata mehānisma aizmugurējās piekares sistēma, ar īpašiem rites stingruma un smaguma centra iestatījumiem šim modelim. Šai sistēmai ir daudz priekšrocību salīdzinājumā ar modernajām daudzsviru piekarēm, tai skaitā labāks izvietojums, riteņu sāngāzums un samazināta piekares berze. Tāpat Vata mehānisms nodrošina, ka nepārtraukti tiek uzturēta sānu stabilitāte.
Vata mehānisms ir novietots uz mazas šķērssijas, kas atrodas automašīnas apakšpusē uzreiz aiz aizmugurējo riteņu centra līnijas. Tas sastāv no īsas svārstošas sviras ar lodšarnīriem abās pusēs, pie kuriem savukārt ir piestiprināti sānu savienojumi ar riteņiem.
Taisnvirziena kustības laikā šāda sistēma nodrošina lielisku stabilitāti, bet pagriezienos tā samazina šķērseniskās kustības iespaidu tikpat lielā mērā, kā to spētu vismodernākā daudzsviru piekare. Opel inženieri ir aprēķinājuši, ka šīs sviras amortizē aptuveni 80 procentus no visas sānu slodzes uz aizmugures piekari. Turklāt Vata sviras ļauj izmantot mīkstākas gultņu bukses, jo tām vairs nav jākompensē slodze uz gultņiem mašīnas aizmugurē, nodrošinot aizmugurējās ass labāku padevību un braukšanas komfortu.
Unikāla GTC stūres sistēma
Precizitāte, reakcija un uzticamība - trīs galvenie elementi GTC īpašajā stūres programmā. Vislielākais izaicinājums bija saglabāt sistēmas lietošanas ērtumu zema ātruma apstākļos, vienlaikus pie lielāka ātruma nodrošinot optimālu kontaktu ar ceļa virsmu.
Astra GTC izmanto zobstieņa stūres mehānismu ar ātrumjutīgu pastiprinātāju. Bet lai nodrošinātu autovadītājus ar labāku stūres reakciju, sistēmas elektromotors ir novietots tieši uz zobstieņa, nevis kā ierasts apakšā pie stūres statņa.
Galvenās elektriskā stūres pastiprinātāja (EPS) priekšrocības ir labi zināmas. Pie zema ātruma pastiprinātāja jauda ir augstāka, lai samazinātu stūrēšanas piepūli. Savukārt lielāka ātruma gadījumā pastiprinātāja jauda automātiski samazinās, lai vadītājs pats spētu stūrēt precīzāk. Otra svarīgā priekšrocība ir tā, ka tam nav nepieciešams enerģiju patērējošs hidrauliskais sūknis, un tas katru brīdi izmanto tikai tik daudz elektrības, cik konkrētā mirklī nepieciešams, tādējādi ietaupot degvielu.
FlexRide vēl vairāk palielina GTC pievilcību
Astra GTC šasija tika izveidota, lai nevainojami spētu integrēt Opel pilnībā adaptīvo FlexRide šasijas kontroles sistēmu. Tā paaugstina braukšanas stabilitāti ar labāku uzvedību pagriezienos, automātiski adaptējoties attiecīgajiem ceļa apstākļiem, pagrieziena ātrumam, automašīnas kustībām un individuālajam braukšanas stilam. Tāpat braukšanas drošību ārkārtas situācijās uzlabo labāka noturība uz ceļa un automašīnas balanss. Turklāt FlexRide piedāvā trīs dažādus režīmus, ļaujot izvēlēties atbilstošāko automašīnas raksturam konkrētā brīdī, vienkārši nospiežot pogu: katrā brīdī ir iespējams izvēlēties starp līdzsvaroto standarta režīmu, uz komfortu orientēto “Tour” vai aktīvāko “Sport” režīmu.
Slikti ceļi: šasijas inženieru galējais izaicinājums
“Anglijas ceļu sistēma nav tāda pati kā citur Eiropā,” saka Gerijs Beikers (Gary Baker), Vauxhall Inženieru centra speciālists dinamikas jautājumos. “Mēs parasti testējam automašīnas dažādās valstīs, bet Lielbritānijas mainīgie un ļoti izliektie ceļi bieži vien uzrāda tādas vadāmības problēmas, kas citos apstākļos uz gludākas ielas un iepriekš paredzamākiem kontinentālajiem ceļiem būtu palikušas nepamanītas. Pagriezieni ar mainīgiem rādiusiem ir pavisam ierasta lieta Anglijā, tāpat kā klinšu kores un kalnu galotnes, kas nozīmē, ka attiecībā pret mūsu autovadītājiem un automašīnām tur ir spēkā citas prasības. Labs piemērs ir autovadītājs, kam pēkšņi uz nepazīstama ceļa, rēķinoties ar parastu pagriezienu, jāsaprot, ka līkuma rādiuss tomēr ir citāds un jāsāk strauji bremzēt. Automašīnai šādā situācijā vadītājs ir jāatbalsta un intuitīvi jāreaģē uz stūres kustībām. No otras puses, parastos ikdienas apstākļos automobilim ir jābūt arī viegli un ērti vadāmam.”
Ne vienmēr ir pieejami tikai gludi ceļi. GTC ir radīts, lai tiktu galā ar vissliktākajiem ceļa segumiem pat, ja aprīkots ar par papildu maksu pieejamajiem 19 un 20 collu riteņiem (18 collu riteņi ietilpst standartaprīkojumā).
Kur bija kaut 1 vārds par dinamiku ?