Atskatoties vēsturē, Opel Zafira Tourer nāca klajā 1999. gadā, pirmo reizi piedāvājot septiņas sēdvietas kompaktklases automobilī. Tiesa gan, papildus divas sēdvietas šīs klases automobiļos ir drīzāk simboliskas, jo reti kurš pieaugušais tajās varēs ērti iekārtoties, savukārt garākos ceļojumos bagāžai vairs vietas neatliks.
Opel Zafira Tourer Foto: iAuto.lv
Lai nu kā, Zafira gadījumā nemaz netraucē, ja šīs divas papildvietas ir pieejamas jebkurā brīdī, kad nepieciešams vest vairāk cilvēkus par pieciem, jo jau izsenis Opel ir parūpējies, ka salocītā stāvoklī rezerves sēdekļi nenolaupīs bagāžas telpu. Kopš 2011. gada Zafira Tourer tiek ražots trešajā jeb C paaudzē, šogad iegūstot vairākus vizuālus un tehniskus uzlabojumus.
Opel Zafira Tourer Foto: iAuto.lv
Ārpusē būtiskākie uzlabojumi skāruši automašīnas priekšgalu – lukturus, buferus un dekoratīvo radiatora režģi. Bi-ksenona starmešus ir aizstājuši LED gaismekļi, pazudušas bumerangveida dekoratīvās ieloces zem lukturiem, kā arī dekoratīvais režģis pārveidots atbilstošāk aktuālajai Opel dizaina valodai. Kopumā Zafira Tourer ir ieguvis nosvērtāku un elegantāku izskatu. Pārmaiņas automašīnas salonā visvairāk jutīs vadītājs, jo ir pārveidots priekšējais panelis, daudzās mazās pogas aizvietojot ar skārienjūtīgu ekrānu. Izmainīta arī pieejamo dzinēju palete. Zafira Tourer klāstā atrodami divu tilpumu benzīna dzinēji – 1.4 litru ar 120 Zs vai 140 Zs, un 1.6 litru dzinējs ar 150 Zs, 170 Zs un 200 Zs. Dīzeļdzinēji pieejami ar 1.6 litru (120 Zs, 134 Zs, 170 Zs) un 2 litru (130 Zs un 170 Zs) tilpumu. Taču ar to dzinēju izvēle nebeidzas, jo ir pieejami arī rūpnīcā ‘apgāzēti’ dzinēji – 140 Zs spēcīgs 1.4 l benzīna dzinējs un, jā – ar LPG sistēmu aprīkots 1.6 l dīzeļdzinējs, kas attīsta 120 Zs.
Opel Zafira Tourer Foto: iAuto.lv
Iepazīšanās brauciens notika ar divām jaunā Opel Zafira Tourer versijām – ar 1,6 l benzīna turbo motoru, kas attīsta 200 Zs, un 2 litru dīzeļdzinēju ar 170 zirgspēkiem. Abi bagātīgā Innovation komplektācijā un ar citām ekstrām, aprīkoti ar manuālajām pārnesumkārbām, kas benzīna versijā maksā sākot no 25 037 EUR, bet dīzelis no 27 759 EUR. Jārēķinās, ka, izvēloties papildus ekstras, piem., panorāmas jumtu, ādas apdari, teicami komfortablos sporta sēdekļus, vadītāja asistenta paketi ar adaptīvo kruīza kontroli un automātisko sadursmju novēršanas sistēmu, uzlabotu informācijas un izklaides sistēmu, cena strauji tuvosies vai pat pārsniegs 30 000 EUR robežu. Savukārt pieticīgākās versijas pieejamas jau no 19 340 EUR.
Opel Zafira Tourer Foto: iAuto.lv
Salonā
Flex7, Flex Fix, Flex Rail.. ‘Flex’ biežā izmantošana nosaukumos liecina, ka Zafira Tourer ir pretimnākoša automašīna, kuru tās lietotāji varēs pielāgot pēc savām vēlmēm. Patiesībā tā gandrīz arī ir! Flex7 sēdekļu sistēma ļauj salonu transformēt pēc vajadzības, lai ērti justos sēžot jebkurā vietā (izņemot +2 vietas pašā aizmugurē), arī vadītājs var baudīt lielisku komfortu, pateicoties ērtajiem sporta sēdekļiem (papildaprīkojumā), kas regulējami 6 virzienos – pēc garāka brauciena tiešām nebija nekādu noguruma pazīmju. Zafira Tourer piedāvā arī dažādus braukšanas režīmus, kuri pielāgojas gan situācijai uz ceļa, gan autovadītāja noskaņojumam – ieslēdzot Sport uzstādījumu, piekare un stūre kļūst stingrāka un gāzes pedālis jutīgāks, provocējot uz straujāku braukšanu, tai pat laikā saglabājot ļoti pieņemamu komfortu. Savukārt Tour režīmā automašīna tiek padarīta rāmāka, ar mīkstāku gaitu un mierīgākām stūres un akseleratora reakcijām. Trešais jeb Standard režīms ir kaut kas pa vidu starp abiem. Iespaidīgu plašuma sajūtu salonā rada milzīgais panorāmas vējstikls ar atjautīgo saules sarga mehānismu, kuru pārāk saulainā dienā var aizbīdīt, skatam atstājot standarta vējstikla izmērus. Trūkums šādam stiklam visdrīzāk būs nepieciešamība pēc biežas tīrīšanas, jo tīrīšanas slotiņas tiek klāt apmēram 2/3 no laukuma, kā arī nākas aizdomāties par drošību, ja gadās neizbēgama sadursme ar lielāku meža zvēru. Saulessargs arīdzan nedaudz grab, braucot pa nelīdzenākiem ceļiem.
Opel Zafira Tourer Foto: iAuto.lv
Kopumā Zafira Tourer ir izmantoti taustei patīkami materiāli un cieta, lēta plastmasa sastopama minimāli. Pēc gan sajūtām prasītos augstvērtīgākas virzienrādītāju un logu tīrītāju sviras, kas negrab, tās izmantojot. Tas noteikti uzlabotu kopējo iespaidu. Lai arī Zafira Tourer pēc visām īpašībām ir garo maršrutu automašīna, salonā pietrūkst nodalījumu, kur izvietot dažādas mantas. Cimdu nodalījums ir gauži mazs – tajā ietilpst vien automašīnas grāmata un varbūt kādi citi dokumenti. Problēmas sagādā atrast vietu, kur novietot 1.5 l pudeli – guļus to izdodas iedabūt durvju kabatās, bet tad nekam citam vietas vairs nav. Citos modeļos ir atjautīgāki risinājumi. Tiesa, atjautīga ir Flex Rail sistēma automašīnas viduskonsolē starp priekšējiem sēdekļiem. Uz sliedēm vairākos līmeņos ir uzmontēts elkoņu balsts un glāžu turētājs, kuri pārvietojami garenvirzienā pēc vadītāja un pasažiera ērtībām vai arī noslēpjami viens zem otra. Zem Flex Rail sistēmas atrodama vēl viena prāvāka izmēra sīklietu ‘aka’. Toties Zafira Tourer var lepoties ar plašu kravas telpu, kuru izvēršot, var panākt 1860 litru ietilpību. Testa laikā pierādījās, ka automašīnā bez rūpēm var izvietot milzīgu kalnu ar kastēm un vēl aizmugurējā sēdeklī droši ievietot bērnu sēdekli.
Pie stūres
Pierast pie jaunās Zafira Tourer vadības neprasa ilgu laiku. Viss sakārtots saprotami un ergonomiski. Daudzos slēdžus aizstājis 7 collu skārienjutīgais ekrāns (NAVI R4.0 versijā) ar Intellilink sistēmu, kas ļauj dublēt mūzikas straumēšanas, navigācijas u.c. programmas no tālruņa ar Apple Car Play vai Android Auto palīdzību. iPhone piedāvātās kartes un navigācija automašīnas ekrānā darbojās bez problēmām. Izsmalcinātākai dzirdei droši vien prasītos augstvērtīgāka skaņas sistēma. Izvēloties NAVI 950, iegūsiet 8 collu ekrānu ar iebūvētu navigāciju, taču šajā versijā Apple Car Play vai Android Auto nav pieejams. Ādas stūre un vadības pogas uz tās izvietotas ērti un saprotami, taču borta datora iespējas ir regulējamas ar rullīti un slēdzi uz virzienrādītāja sviras, kas nav pats ērtākais risinājums. Klimata kontroles vadība ir saglabājusies bez izmaiņām, bet spidometra un tahometra skalas atjaunotajā modelī pat izskatās vecmodīgas. Zināmu svaiguma devu gan sniedz informācijas displejs mērinstrumentu paneļa vidū. Arī degvielas daudzums un dzinēja temperatūra tiek attēlota digitāli.
Opel Zafira Tourer Foto: iAuto.lv
1.6. litru benzīna turbo dzinējs ar 200 Zs (280Nm) ir jaudīgākais no visiem, kas pieejams atjaunotajā Zafira Tourer, taču nav tāds spridzeklis, kādu mēs varētu gaidīt. Jā, 1.7 tonnas tas paātrina bez problēmām, un domājams, ka grūtības nesagādās pārvietot arī pilnu automašīnu (pilna masa 2.3 tonnas). Tomēr sportiskas sajūtas nerodas un šim modelim tās nemaz arī nepiestāvētu. Jāsaka gan, ka zemākos apgriezienos automašīna ir diezgan gausa, dzinēja raksturs parādās vien ap 3 000 apgriezieniem, līdz ar to arī straujākai apdzīšanai būs nepieciešams pārslēgt pārnesumus uz leju. Pretstats ir 2 litru turbo dīzelis ar 170 Zs (400 Nm), kas savu spēku parāda pie zemiem motora apgriezieniem un šī automobiļa lietošanā būs piemērotāks. Arī degvielas patēriņš dīzelim ir draudzīgāks, pat pie straujākas braukšanas visas dienas garumā uzrādot 6.2l/100 km. Jaudīgākā benzīna dzinēja patēriņš tai pat laikā nenokrita zemāk par 8l/100 km, taču jādomā, ka, braucot prātīgāk, patēriņš arī būs robežās no 7 līdz 8 litri uz 100 km. Labākā izvēle būtu Zafira Tourer automātiskā kārba, kas jaunajā modelī diemžēl pieejama vien ar daļu no piedāvātajiem dzinējiem - 1.4l (140 Zs) un 1.6l (170 Zs) benzīna dzinējiem, un dīzeļa versijās ar 1.6l (170Zs) un 2 litru (130 un 170 Zs) dzinējiem. Manuālās pārnesumkārbas darbība nav pārāk pārliecinoša, it īpaši pārslēdzoties – ātri rīkojoties ar pārnesumkārbas slēdzi, ir pagrūti ar pirmo trāpīt vidējās pozīcijās (3. un 4. pārnesums).
Uz ceļa automašīnas vadība ir prognozējama un precīza, augsts komforts visos trīs braukšanas režīmos. Lai arī automašīna izmēros nav pārāk liela, tai raksturīga nesatricināma stabilitāte, atgādinot braukšanu lielās vai luksusa klases sedanos. Pat Igaunijas grants ceļos ar izslēgtu stabilitātes sistēmu, automašīna uzvedās pārliecinoši un to bija grūti izsist no līdzsvara. Jāuzsaka teicamā bremžu darbība, kas automašīnu spēj apturēt ļoti strauji, bet tai pašā laikā līgani, bez nervozitātes. Skaņas izolācija ir laba, bet ar lielāku troksni no ārpuses būs jāsadzīvo aizmugurē sēdošajiem.
Opel Zafira Tourer Foto: iAuto.lv
Testa automobiļi bija aprīkoti ar tādām mūsdienās aktuālām tehnoloģijām, kā adaptīvā kruīza kontroli, sadursmes brīdinājuma un automātiskās bremzēšanas sistēmu, joslu asistentu, ceļa zīmju atpazīšanu un automātiskajām tālajām gaismām. Adaptīvā kruīza kontrole ir vēl viens iemesls, kādēļ izvēlēties versiju ar automātisko pārnesumu. Ar šādu tandēmu gari ceļojumi pa šosejām, kā arī braukšana pilsētu sastrēgumos kļūs vēl ērtāki un mazāk nogurdinoši. Savukārt jaunie LED lukturi ir viens no nozīmīgākajiem uzlabojumiem gan vadītāja drošības, gan komforta nolūkos. Salīdzinot ar iepriekšējiem Bi-Ksenona lukturiem, jaunajos gaismekļos vairs nav kustīgas daļas un tie automātiski pielāgojas braukšanas apstākļiem deviņos dažādos režīmos, vadoties pēc ātruma, stūrēšanas, ceļa seguma un citiem satiksmes dalībniekiem. Jaunie starmeši arī patērē ievērojami mazāk enerģijas.
Opel Zafira Tourer Foto: iAuto.lv
Kopumā Zafira Tourer atstāj augstvērtīga automobiļa iespaidu un noteikti ir viens no pirmajiem izskatīšanas vērtajiem variantiem, ja ir nepieciešamība pēc izskatīga un praktiska auto ar labu vadāmību. Kā vēsta paruna “devil is in the details”, to noteikti var attiecināt arī uz Zafira Tourer. Salons kopumā ir teicami nostrādāts, arī apdares materiāli ir patīkami, tomēr pat tādi mazi sīkumi, kā durvju atslēgšanas/aizslēgšanas knibuļi durvīs, klimata kontroles grozāmie slēdži un ventilācijas atveres aizmugurē, kopējo noskaņu var pabojāt. Raugoties lietoto automobiļu tirgū, ar tālākpārdošanu problēmām šim modelim nevajadzētu būt, vienīgi žēl, ka automātiskā kārba ir ierobežoti pieejama un netiek piedāvāta jaudīgākajam dzinējam.
Lielisks apraksts.
Par 6.-7.sēdvietu. Pieaugušajiem tur tiešām ilgstoši sēdēt ir apgrūtinoši. Krēslu platums ir pietiekams, taču kāju zonā ir paaugstināta grīda, līdz ar to kājām ļoti neērti. Taču bērniem ir ļoti OK, jo tāpat parastajās vietās viņiem kājas pie grīdas nepieskaras. Maniem bērniem ļoti patīk tur sēdēt, es gan cenšos atrast iemeslus, lai to ikdienā nedarītu, jo:
1) no drošības viedokļa šķiet, ka sēdēt tik tuvu mašīnas aizmugurei, ir mazāk droši;
2) iekāpšanas/izkāpšanas procesa laikā tiek sasmērēts salons.
Īsiem braucieniem vai dienas ekskursijai pēdējās divas vietas bērniem būs labi, vietas pietiks. Bet garākiem ceļojumiem Zafira būs ideāls 4-5 cilvēku kompānijai.
Arī 6 nav ne vainas. Divi sēž priekšā, divi - aizmugurē, konfigurējot krēslus tā, ka mazliet platāk sēdvieta, un paceļot vidējam krēslam sānus, izveidojot galdiņu jeb elkoņbalstus (priekšpēdējā bildē labi redzams), savukārt 2 mazākie ceļotāji - bagažniekā. Bagāžai var izmantot jumta kasti.
Jācer, ka šai Zafira navigācija ir daudz labāka. Tai, kas man, tā ir pilnīgs mēsls :)
Cik nācies izmantot, tad visu marku autiņiem klasiskās navigācijas ir vājš palīgs vadītājam daudzos gadījumos, kad vajag precizitāti - visa informācija ir veca, atpaliek no realitātes par vairākiem mēnešiem: jaunas ielas nav iezīmētas, bieži vienvirziena ielas ir kā divvirziena, ēku numerācija nav vai nepareiza utt. Tadēļ manuprāt, par papildus samaksu iegādāties navigāciju ir izmesta nauda. Ja dīleris to dod bonusā, tad OK. Es to izmantoju tikai tad, kad slinkums ieslēgt uz telefona Waze.
Hondai CR-V ir ļoti laba rūpnīcas navigācija. Nopietni.
Audi un VW aktuālajos modeļos arī ļoti piestrādājuši - lauž iepriekšējos priekšstatus par sliktām navigācijas sistēmām. Protams, visdrīzāk tās būs regulāri jāatjauno, taču arvien vairāk automašīnu sistēmas ir iespējams savienot ar Wi-Fi, tā kā arī tas ir vieglāk izdarāms.
Arī Hyndai rūpnīcas navigācija ir lieliska. Tikko pārbaudījām braucienā pa Austrumeiropu.
Iebūvēto navigāciju nesanāca notestēt, bet Intellilink sistēma piedāvā dublēt Apple un Android viedtālruņus automašīnas ekrānā - rezultāts bija labs.