Dziļā peļķe – tavs spogulis 15

 
Atis Jansons, "Latvijas Avīze" | 23.septembris 2014 10:09

Varonības vai muļķības demonstrējumi?

Tā krietni nogāž, un Rīga pludo. Stāvi, skaties un brīnies – liela daļa ļautiņu pa peļķēm brauc kā jukuši. It kā nekad nebūtu ne fizikas, ne pieklājības likumus dzirdējuši. Kā tad to būtu pareizi jādara – par to saruna ar Latvijas visu laiku titulētāko rallistu Ivaru Cauni (attēlā). Konstatējām, ka mūsu abu viedokļi arī šajā jomā ir tik līdzīgi, ka tos nedalīsim – par peļķēm un auto duetā, tā teikt...

Foto: Atis Jansons

Izlūkošana

Nekad nelien ar joni svešā peļķē. Tu nezini, cik tā dziļa (vienkāršam ielas auto droši pārvarami ir kādi 30 cm jeb ūdens, kas sniedzas līdz pus riteņiem). Tu nezini, vai ūdens neslēpj kādu akmeni vai bedri. Ja uz šī ceļa esi viens – jābrien. Ja vari sagaidīt kādu kolēģi, kas šo vietu labi pazīst (vai ir pietiekami dulls, lai par izlūkošanu nospļautos), skaties, kā klājas viņam. Ja labi, brauc tieši pa to pašu taku arī tu.

Lēni, bet rūcot

Te pretruna, kuru risināt spēj tikai prasmīgi šoferi. Dzinēja dziesmai vajadzētu būt skaļai (kādi 3000 apgriezieni vismaz) – lai nodrošinātu pietiekamu izplūdes gāzu spiedienu izpūtējā. Lai krietni burbuļo! Bet ātrumam nelielam – lai viļņus un šļakatas neceltu, lai motortelpu un augstsprieguma vadus un indukcijas spoli (kam tādi ir) lieki nepieslapinātu, lai nepieļautu ne mazāko risku, ka kāda lāse var trāpīt gaisa ieplūdes kanālos. Lai apkārtējos neslīcinātu, galu galā. Kā šādu kombināciju panākt? Ar pirmo pārnesumu (mehāniskās ātrumkārbas), piedevām izspiežot sajūgu (neatlaižot gāzi), ja ātrums kļūst par lielu. Tiem, kas brauc ar „automātiem” – nebrauciet ar vienkāršu „D” (drive)  režīmu! Pirms peļķes sameklējiet iespējami zemāko manuāli ieslēdzamo „robu”. Ja ripojiet par ātru, ar piebremzējiet ar kreiso kāju. Gāzi neatlaist!

Vēlams – pa vienam

Principā solīdā sabiedrībā ūdensšķēršļos divi auto vienlaikus neiebrauc. Ja kādam pārāk tuvu sekosi, un viņa mēģinājums būs neveiksmīgs, sabojāts tiks arī tavs brauciens – dabūsi mainīt ātrumu, trajektoriju un droši vien „noslāpsi” arī tu. Ja kādam metīsies pretim – tā ir cūcība un risks, kuru neattaisno ne steiga, ne absolūta pārliecība par savu tehniku un iemaņām. Jūsu saceltie viļņi krustosies un summēsies neprognozējamos veidos, un izredzes „aizrīties” augs daudzkārt.

Ja „noslāpi”...

... nestreb karstu. Labāk pat nemēģini startēt. Ūdens jau būs izpūtējā, un to izpūst lēni grieztie virzuļi nespēs. Vajag striķi (vēlams garu, lai vilcējs var nostāties seklākā vai sausā vietā), kura tev nav... Vajag labsirdīgu izpalīgu, kurš neaizdrāzīsies tālēs zilajās par tevi ņirgdams. Tad, krastā izvilkts, celsi motora vāku, slaucīsi, žāvēsi, un būsi laimīgs, ja ar to pietiks, lai rūciens atjaunotos.

Šis nav apdrošināšanas gadījums!!!

Ja nerūks... Ziepes lielas, jo dziļā ūdenī gūtus defektus (ieraujot ūdeni dzinēja gaisa pieplūdes traktā tie var būt arī ļoti nopietni) par savas atbildības zonu neatzīst ne apdrošinātāji, ne auto ražotāju pārstāvji. Šī nav stihiska nelaime, bet tevis paša steidzīgi, azartiski, pārgalvīgi pieņemta lēmuma un rīcības sekas. Un par visu maksāsi tu pats.

Vārdu sakot – dziļa peļķe ir spogulis, kurā tu lieliski vari redzēt gan savu cilvēcisko, gan profesionālo briedumu. Jeb tāda trūkumu.

Foto: Atis Jansons

 Attēlā redzamais lietus ūdeņu valdnieks šķiet domā, ka satiksmes noteikumus nepārkāpj. Pat ja tā (lai gan CSN vispārīgajā daļā ir p.10 – „Ceļu satiksmes dalībniekiem un citām personām jārīkojas tā, lai neradītu satiksmei bīstamas vai satiksmi traucējošas situācijas un nenodarītu zaudējumus”), cūcība tā ir pilnīgi noteikti.

 Tātad – šķiet, ka busiņa pilots paša reklamēto „herbastresu” pats nelieto. Vai arī lieto tādās devās, ka riska un līdzpilsoņu galīga ignorēšana viņam stresu vairs nerada.

 
Visi komentāri
 
LMT 23.septembris 2014 11:23
2 15 Atbildēt

Mmmm, kārtejais "eksperts" nodevis sacerējumu!

iAuto 23.septembris 2014 11:43
15 2 Atbildēt

Jā, ļoti labu turklāt! Tu arī ko vari?

solaris 23.septembris 2014 11:52
7 5 Atbildēt

Viņš var tikai sliktu smaku laist. Tā teikt, katram savs.

iAuto 23.septembris 2014 12:06
6 1 Atbildēt

Pilnīgi gribās, lai LMT atnāk uz kādu no iAuto pasākumiem...

LMT 23.septembris 2014 20:32
0 2 Atbildēt

Tajos pasākumos dzert dod?

jaaanis 23.septembris 2014 15:25
6 0 Atbildēt

Nepiekritīšu, ka droši pārvarami 30cm. Es pat tektu, ka tā ir nevajadzīga maldināšana. Korektāk būtu rakstīt ka katrai mašīnai tas ir induviduāls.

Pašam ir negatīva pieredze, jo izrādās 156 Alfai gaisa ieplūde ir apmāram 20 cm no zemes un iebraucot pat salīdzinoši nelielā peļķē tas beidzās ar beigtu dzinēju.

BadAss 23.septembris 2014 15:47
1 1 Atbildēt

Reiz izspruku no drošas piesmelšanās tikai tāpēc, ka pielīdu ~1m distancē smagajam aizmugurē, kad pamanīju cik dziļa ir peļķe, kurā viņš (un aiz neuzmanības un sliktas redzamības arī es) iebrauca.

Smagais tempā braucot izspieda palielu ūdens masu pa sāniem, kura nepaspēja sakļauties pirms manis un es "paliku dzīvs".

IkdienasViesis 23.septembris 2014 16:22
1 0 Atbildēt

Labāk jau nevajag riskēt. Bet dramatizēt situaciju nav optimālais risinājums - uz priekšu takš jātiek ?! Kādu mēnesi atpakāl Jūrmalā pēc super lietus gāzēm uz autoceļiem izveidojās neredzēti plūdi...Taču, no tūkstošiem auto tie nepārvarami izrādijās tikai vienam milzu lielajam Bentlijam...

kristaps 23.septembris 2014 16:56
1 1 Atbildēt

kasko darbojas gan uz šādiem gadījumiem.

Dragster 23.septembris 2014 18:21
1 0 Atbildēt

Varbūt tomēr iAuto redakcijas varētu nomainīt rakstā ievietoto Ivara Caunes bildi pret īsto Ata Jansona bildi?

k442 23.septembris 2014 18:46
1 0 Atbildēt

Bet ir tak rakstīts, ka attēlā redzams Ivars Caune, vai tiešām to nevar izlasīt???

iAuto 23.septembris 2014 22:57
0 0 Atbildēt

Rakstu neliek iAuto, bet gan žurnālisti. Šo konkrēto rakstu ielika Atis Jansons un ievietojot šo foto viņš ir norādījis sevi kā foto autoru.

Vernons 23.septembris 2014 20:59
2 10 Atbildēt

Vispār "kuģojamos kanālos" braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 8 km/h! Un vēl gudrāk būtu tur nebraukt! Piemērs!

www.tvnet.lv/auto/gallerie...as_iela/?pic=1

GB12 23.septembris 2014 22:49
1 1 Atbildēt

Vispār jau vairāki apdrošinātāji segumā iekļauj t.s. hidrotriecienu - PZU, Compensa, Seesam, par papildus samaksu BTA, Balta... Laikam arī Ergo bija...

Aģents x 1.augusts 2015 23:54
0 0 Atbildēt

Heh... Vajag prast vnk izbraukt tādu... Labi, arī no mašīnas ļoti daudz kas atkarīgs... Piemērs iz dzīves. Strādāju kādreiz LVM mežos ar krūmgriezi. Līdz objektam 6km līkums pa puslīdz braucamu žļurgu (agrā pavasarī- sniegs/ledus/ūdens), vai 200m no šosejas ar ~50m garu peļķi... Objektu pabeidzu, braucu ārā... Izvēlējos to īso posmu. Peļķes dziļumu nemērīju, bet vilku cauri... ūdens līda uz kapota, bet izbraucu... Tiku uz šosejas- uzreiz malā, lai iztīrītu sadalītāja vāciņu (pazuda viens vai divi stobri). Pēc tam iekāpu, piešķīlu un aizbraucu... :D Piebilde- tolaik braucu ar 92.gada 2.0v16 pasātu... Darba devējs tik galvu nogrozīja, kad uzzināja (pats ar pajero bija palicis tajā peļķē)...

Šis gan nav iedrošinājums tagad katram riskēt līst problēmas meklēt. Lai to darītu, ir jāpārzin mašīna. Un arī savas spējas nevajag pārvērtēt....

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 8

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Šajā pavasarī 11 Latvijas pilsētās atgriežas vides akcija "Dod riepām otru dzīvi" 6

Ar pavasara un siltā laika tuvošanos tiek aktualizēti auto īpašnieku jautājumi – kur likt vecās riepas un kas ir videi draudzīgākais veids, kā tās utilizēt? Lasīt vairāk

 

“Eurofighter” iznīcinātāji bāzējas Latvijā (+ VIDEO) 2

Pieci Vācijas “Eirofighter” iznīcinātāji, katrs 100 miljonu eiro vērtībā, un vairāki simti karavīru NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā līdz šā gada nogalei bāzēsies Latvijas gaisa spēku bāzē Lielvārdē. Lasīt vairāk

 

Jaunā Škoda Octavia stājas uz konveijera

Pagājušajā nedēļā Čehijā tika uzsākta modernizētās Škoda Octavia ražošanu. Modelis būs pieejams ar plašu dzinēju klāstu, ieskaitot elektrificētās mild-hybrid versijas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti