Iekšdedzes auto pret elektrisko: izmaksu salīdzinājums var sagādāt pārsteigumus 42

 

Foto: Publicitātes attēls

IF | 10.februāris 2022 12:21

Kurš jaunais auto galu galā ir lētāks – iekšdedzes vai elektriskais? Ja dīleru salonos salīdzina vienas klases automobiļus ar līdzīgu aprīkojumu, atbilde ir acīmredzama, taču aina būtiski mainās, kad aprēķinā ņem vērā arī automobiļa ekspluatāciju.

Ja vien neplānojat auto turēt garāžā kā trofeju, no uzturēšanas tēriņiem izvairīties nebūs iespējams. Tādēļ eksperti iesaka tos aprēķināt, pieskaitīt spēkrata iegādes cenu un tikai tad veikt galīgo salīdzināšanu. Jo… rezultāts jūs var pārsteigt.

Pērk pat bez atbalsta

Šogad Latvija beidzot pievienojas tām valstīm, kurās elektromobiļu iegādi sekmē ar subsīdijām, un paredzams, ka martā pircēji noslēgs pirmos līgumus. Dotācijas summa ir 4500 eiro, un, ja to papildina ar dīlera piešķirto stimulu 1000 eiro apmērā, cenu atšķirība starp elektrisku modeli un iekšdedzes mašīnu ievērojami samazinās. Piemēram, labi pazīstamais Kia e-Niro ar subsīdiju maksās no 34 490 eiro, un starpība starp to un pašuzlādes hibrīdu Niro būs 9500 eiro.

Tiesa gan, finansiālais atbalsts pagaidām paredzēts tikai privātpersonām, savukārt uzņēmumiem līdzīgu programmu visdrīzāk nāksies gaidīt vismaz līdz 2023. gadam.

Pilna servisa autonomas uzņēmums Mobire strādā visās trīs Baltijas valstīs un var lepoties ar lielu pieredzi autoparku pārvaldībā. Mobire Latvija vadītājs Jānis Trēziņš norāda, ka, aprēķinot pilna cikla izmaksas, kopējā bilance pašlaik var nosvērties par labu elektriskajam transportam. Pēc eksperta domām, subsīdijas ir apsveicama iniciatīva, taču elektromobiļu pircēju izvēles pamatā var būt vēl citi nopietni argumenti.

“Latvijā netrūkst cilvēku, kuri vēlas, lai viņu domāšanas veids atspoguļojas modernā mašīnā, un ir gatavi par progresu maksāt vairāk, negaidot atbalstu. Vēl vienu grupu veido tie, kuri tradicionāli izvēlas jaunākās luksusa preces. Un tad ir arī ierindas pircēji, kuri ir atvērti jaunām iespējām un elektrifikācijai, taču ar nosacījumu, ka pirkumam ir kaut cik racionāls finansiālais pamats. Paradokss ir tajā, ka pilna cikla izmaksās ir vērts iedziļināties pilnīgi visiem, – lai gan kopumā elektromobiļi ir dārgāki, iekšdedzes auto ir skāris globālo problēmu izraisīts cenu pieaugums, un korektāk ir salīdzināt konkrētus spēkratus,” skaidro Jānis Trēziņš.

Piemēram, jaunais 277 kW pilnpiedziņas ģimenes elektroauto Kia EV6 ar 77,4 kWh akumulatoru un plašu aprīkojumu maksā 62 490 eiro. Savukārt labi aprīkotam līdzīga izmēra Volkswagen Tiguan, kas aprīkots ar 2 litru 180 kW benzīna dzinēju, automātisko pārnesumkārbu un pilnpiedziņu, cena itin viegli var pārsniegt 50 000 eiro.

Plašāki aprēķini skaidrākam priekšstatam

Jānis Trēziņš iesaka – lai iegūtu visaptverošu ainu, līdzās pirkuma cenai jāizvērtē vēl vismaz seši citi faktori.

Pirmais faktors – dzīvesvieta

“Sāciet ar jautājumiem par mājokli. Vai jūs dzīvojat privātmājā? Vai varbūt daudzdzīvokļu mājā ar pazemes autostāvvietu? Ja abas atbildes ir negatīvas, tad par elektromobili būtībā nevar būt ne runas,” teic speciālists.

Otrais faktors – paredzamais nobraukums

Tāpat jāizvērtē, cik kilometru jūs varētu nobraukt. Tipiski Latvijā jaunu automašīnu pērk uz pieciem gadiem, šajā periodā plānojot veikt 100 tūkstošus kilometru. “Var pieņemt, ka benzīna auto uz 100 km ceļa patērē aptuveni 8 litrus degvielas. Šodienas cenās tie ir 12 eiro, tātad visā periodā degvielai tiktu iztērēti aptuveni 12 000 eiro,” rēķina eksperts.

Grūtāk ir aprēķināt, cik izmaksās elektroenerģija, jo elektromobiļus dažviet joprojām var uzlādēt bez maksas. Bet, pat ja to dara tikai mājās, maksājot 0,2 eiro par kilovatstundu, un uz 100 km ceļa elektromobilis patērē 20 kWh, tad par visiem 100 000 kilometru būtu jāizdod līdz 4000 eiro.

Trešais faktors – kredīta nosacījumi

Iegādājoties automašīnu līzingā, nozīme ir arī aizdevēja noteiktajai procentu likmei, un daudzos gadījumos tā ir izdevīgāka vidi nepiesārņojoša transporta pircējiem. Pēc Trēziņa teiktā, iekšdedzes auto likme var būt līdz 2,3%, savukārt elektromobilim – tikai 1,5%. “Tas varbūt ir tāds pārspīlēts piemērs, toties labi parāda iespējamo ieguvumu. Ja auto cena sasniedz 65 000 eiro, piecu gadu laikā uz likmes starpības rēķina var ietaupīt gandrīz 2000 eiro. Vēl jāņem vērā, ka agrāk elektromobiļu atlikušo vērtību rēķināja konservatīvāk, taču tagad to nosaka līdzīgi kā iekšdedzes automobiļiem,” skaidro speciālists.

Ceturtais faktors – apkope

Nozīmīgas ir arī apkopes izmaksas. Pēc Jāņa Trēziņa teiktā, servisa darba cenas ir līdzīgas, taču elektromobilim ir mazāk maināmo detaļu 100 000 km ekspluatācijas ciklā un mazāk daļu, kas var iedzīvoties defektos. Piemēram, enerģijas rekuperācijas sistēma atslogo elektrisko transportlīdzekļu bremžu sistēmu, tāpēc ar vienu bremžu disku un kluču komplektu var pietikt pat 100 000 km.

Piektais faktors – apdrošināšana

Kā stāsta Jānis Trēziņš, apdrošinātāji elektromobiļiem piemēro līdzīgus nosacījumus kā iekšdedzes spēkratiem, un, lai redzētu maksu konkrētam automobilim, tā jāsarēķina kāda apdrošinātāja interneta vietnē.

Tiesa, mašīnas pirkšanas cena noteikti ietekmē arī KASKO, un, tā kā elektroauto maksā vairāk, arī apdrošināšana vismaz pagaidām iznāk dārgāka.

Sestais faktors – svarīgi papildu bonusi

Eksperts vērš uzmanību arī uz to, ka daži elektromobiļu bonusi bieži vien netiek novērtēti kā finansiāls ieguvums, lai gan to ir iespējams izdarīt. Bezmaksas stāvvietas, sabiedriskā transporta joslu izmantošana intensīvas satiksmes laikā, samazinātas nodevas – un tie ir tikai daži no ieguvumiem, ko sniedz braukšana ar elektroauto.

“Sastrēgumos ietaupīto laiku varbūt nav iespējams vienkāršoti pārvērst naudas bonusā, tomēr laika ekonomija ir fakts, un, otrkārt, braukšana pa sabiedriskā transporta joslām samazina stresu. Tas, ko var aprēķināt objektīvi, ir ietaupījums par stāvvietām. Ja auto plānojat regulāri atstāt maksas zonās uz vairākām stundām, ikmēneša izdevumi būs mērāmi desmitos vai pat simtos eiro, līdz ar to vairāku gadu griezumā arī par stāvvietu iztērētā summa var būt rakstāma ar četriem cipariem. Būtu neapdomīgi to neņemt vērā.”

“Protams, katram no mums ir sava situācija un vajadzības, taču šādu aprēķinu ir vērts veikt jebkurā gadījumā, jo pats svarīgākais tomēr ir pilna cikla izmaksas,” rezumē Jānis Trēziņš.

 

 
Visi komentāri
 
Lūriķis 10.februāris 2022 13:12
12 1 Atbildēt

A kāpēc tas pārdevējs sagrābis sievieti pie krūts? Vīrs turpat blakus un neko pat nesaka!

1984 10.februāris 2022 13:25
6 0 Atbildēt

Car and wife sharing, jaunais normālais, tā teikt

GTD2 10.februāris 2022 13:30
11 1 Atbildēt

spams

Felix65 10.februāris 2022 13:38
35 9 Atbildēt

Reklāmraksts. Normālam cilvēkam tā pediņu rotaļlieta neder.

Pļurkt 10.februāris 2022 14:00
6 5 Atbildēt

Ideāls apzīmējums!!!!!

Pediņu rotaļļieta!

insekc 10.februāris 2022 13:53
9 1 Atbildēt

Virsrakstā it kā salīdzina El ar BENZ, BET TEKSTĀ AR PAŠUZLĒDES HIBRĪDU! Ja salīdzina ar benzīnu, tad derētu Subaru Outback. Līdzīga izmēra, pilnpiedziņa, BET klīrenss lielāks, nobraukums ar vienu uzpildi vismaz 2x lielāks un cena atšķiras vismaz par 20 000 EUR un Subaru apkopes iekļautas cenā. Kā tajos 100 000 km ietaupīt starpību 20 000 EUR? Neiespējami. Benzīnnieks vēl joprojām izdevīgāks!

JanJan 10.februāris 2022 14:53
7 0 Atbildēt

Manuprāt, vispār diezgan muļķīgi salīdzināt starp dažādām auto markām. Vienīgais, kad tiešām var normāli salīdzināt ir tad, kad vienam auto ir gan ierastā benzīna/dīzeļa versija un ir elektro versija. Tad tiešām redzi starpību. Citādāk sanāk tāda zīlēšana.

Piemēram, kāpēc salīdzināt KIA EV6 ar VW tiguan? Divas pilnīgi dažādas auto markas un cenu kategorijas. Varbūt labāk piemeklēt kaut ko pēc iespējas līdzīgu no KIA segmenta? Bet man aizdomas, ka tad tā starpība sanāk lielāka un nesanāk reklāma vairs - piemēram, kia proceed ar labāko pakotni ir uz apmēram 30k eur (ok, varbūt tur vēl var piemest kādas ekstras, tad būs nedaudz vairāk). Vai tad viņu pašu EV6 ir tik daudz krutāks?

GTD2 10.februāris 2022 18:56
10 0 Atbildēt

reklāmrakstā vajadzēja kia salīdzināt ar s klases mersi, tad viņierm sanāktu el kija vēl izdevīgāka

msh 14.februāris 2022 7:59
0 0 Atbildēt

Kāpēc tavs nicks nav "outbaks"? Būtu ļoti piemēroti...

imzz 10.februāris 2022 15:35
9 0 Atbildēt

Pirmais faktors – dzīvesvieta

“Sāciet ar jautājumiem par mājokli. Vai jūs dzīvojat privātmājā? Vai varbūt daudzdzīvokļu mājā ar pazemes autostāvvietu? Ja abas atbildes ir negatīvas, tad par elektromobili būtībā nevar būt ne runas,” teic speciālists.

Nu, re, beidzot skaidra valoda.

M 10.februāris 2022 15:55
5 1 Atbildēt

Lai iet ratā ar saviem E-drāžiem, vismaz pagaidām. Neizskatās, ka elektrība kļūs lētāka.. Šodien izbraukāju Ādaži - Rīgas centrs ar savu 2.0 TDI 150hp DSG (50km / 5.1L uz 100km), pat start-stop sistēmu nelietoju.

razpizdajs 10.februāris 2022 16:43
2 5 Atbildēt

Nu un? Samaksāji par to 3,8 eur degvielā (dīzelis 1,5 litrā). Ar ID3 tas būtu apmēram 1,6 eur par elektrību.

M 10.februāris 2022 19:06
4 1 Atbildēt

Nu un? Pie iegādes ID3 ir 80% dārgāks kā mana Octavia Combi. Tad man jābraukā kā taxistam, lai izietu pa nullēm. Pie tam tajā ID3 ērti jūtas tikai vadītājs, maximas iepirkumu maisiņi un suns . Ja vajag E-drāzi, kur ērti jūtas visa ģimene brīvdienu izbraucienā, nāksies atvērt maciņu vēl vairāk.

Krotow 11.februāris 2022 0:12
0 0 Atbildēt

Brauc pa aziātu modei - visa ģimene un suns uz viena drāža :P

razpizdajs 11.februāris 2022 10:49
0 0 Atbildēt

puslīdz ērta octavia kombi sākas no 30k eur. līdz tai robežai tāds nabagvāģis vien ir.

M 11.februāris 2022 20:51
2 0 Atbildēt

Vai ne? Un puslīdz ērts E-drāzis sākas no 60k

Burnits 12.februāris 2022 9:32
0 0 Atbildēt

Tā start stop sistēma ir absolūti idiotiska jo motors viss vairāk dilst tieši palaišanas brīžos kad nav eļļas spiediena un ir tikai eļļas plēvīte, viņa tikai nokauj ātrāk motoru un to ekonomiju varēs iebazt vienā vietā!

msh 14.februāris 2022 8:01
0 0 Atbildēt

Es jau vairāk uztrauktos par citām lietām - galvenais kas dilst starta brīdī ir šāles; nevarētu teikt ka jaunas šāles būtu dārgs prieks...

WALA 10.februāris 2022 22:59
4 2 Atbildēt

Vēl man patīk tā sadaļa, kur jāsalīdzina servisa izmaksas uz 100 Kkm, tas ar nolūku ka pēc šī nobraukuma no tā E-lūžņa jākratas vaļā, jo citādi pieskaitot baterijas nomaiņu tur vairs "bonusu nav" ???

progress 11.februāris 2022 8:34
1 0 Atbildēt

Lietojot, vai nelietojot to e-suudu, batereja taapat degradeejaas, lidz vienaa briidii viss nodeg!

Krotow 11.februāris 2022 0:15
3 0 Atbildēt

Vismaz godīgi pateica ka parastajās dzīvokļu mājās bez garāžas dzīvojošajiem no "ē" būs tikai "ebt...". Joprojām gaidām plānus par šī kontingenta transporta iespējām pēc tam kad degvielas auto nobeigsies un vairs nebūs iespējas tos iegādāties.

Pļurkt 11.februāris 2022 9:48
1 1 Atbildēt

Diez vai garāžu kooperatīva biedri būs priecīgi par tādu kaimiņu kura auto var sākt degt jebkurā momentā un nebūs nodzēšams kamēr neizdegs pilnībā...... komplektā ar visu garāžu kooperatīva saturu!

aigi 11.februāris 2022 13:03
4 0 Atbildēt

ooo, garāžu kooperatīvs tas izklausās tik romantiski

Pļurkt 11.februāris 2022 14:22
0 0 Atbildēt
Krotow 11.februāris 2022 13:41
0 0 Atbildēt

Kāds vēl garāžu kooperatīvs mūsdienās? Un baterijas taisa arī arvien "nedegošākas".

Pļurkt 11.februāris 2022 14:16
2 2 Atbildēt

Da izbāz galvu no savas mucas pa spundes caurumu!!!!!

Vo kur var būt idioti!!

Pilna Lielpicānija ar tādiem iestādījumiem!!!

www.google.com/maps/@56.9279...2!8i6656?hl=lv

Nu i idioti!!!!! Tiešām debīlā pepsikolas paaudze!

imzz 12.februāris 2022 19:40
0 0 Atbildēt

Nu tas ir pad. laiku mantojums, kad žiguļus neviens uz ielas neturēja. Mans kaimiņš savu žiguli turēja tuvākajā kooperatīvā, 20 minūšu ātra gājiena attālumā no dzīves vietas, un tas skaitījās tuvu. Citi vēl brauca ar tramvaju līdz kooperatīvam un savu auto baudīja tikai brīvdienās. Tas, protams, attiecas uz Rīgu. Mazākās pilsētās bieži garāžas uzbūvēja reizē ar daudzdzīvokļu namiem, un no tām bija vairāk labuma.

msh 14.februāris 2022 8:03
0 0 Atbildēt

Nevarētu teikt ka situācija ar maksas stāvvietām pilsētās būtu sevišķi savādāka un labāka...

Raivo 11.februāris 2022 12:44
2 0 Atbildēt

Lai aprēķina līdzīga izmēra kia, nevis vw. Varēja paņemt tad aprēķinos audi, tad starpība būtu vēl mazāka

Pircējs 11.februāris 2022 15:18
3 0 Atbildēt

Cik tad mums ir tie pircēji, kas pērk jaunus auto par 65k euro?

Tā nav ne Golfa, ne Fabijas cena ko darba ļaudis vēl kaut kā var uz līzinga paņemt.

Martins 11.februāris 2022 19:34
2 0 Atbildēt

Uzskatu, ka ar elektro auto bus ta pat, ka savulaik ar minidiskiem - iiss un neprsktisks modes kliedziens!

aigi 11.februāris 2022 20:51
1 0 Atbildēt

Neizskatās gan, ņemot vērā cik € ielikti jaunās rūpnīcās un cik naski jauni modeļi tiek izlaisti. EV būs uz palikšanu.

msh 14.februāris 2022 8:04
0 0 Atbildēt

Jā, būs - kā dīzeļi vieglajās mašīnās - kuri pēc 15-20 gadu valdīšanas nu iet prom.

Gvido 12.februāris 2022 4:27
0 0 Atbildēt

Kw drīz maksās dārgāk un visa Rīga nebrauks pa sab.transporta joslu.Tā ir utopija ko mēģina uzspie

st!

Burnits 12.februāris 2022 9:26
1 0 Atbildēt

Elektro auto ir izdevīgs tikai tiem kas viņus tirgo, vai valstīs kā Norvēģija kur var pa velti uzlādēt mašīnu pilsētu centros, bet točna ne biznesmeņu rīkļu rāvēju Latvijā. Kur uzlādes tīklam uzradīsies vietējais resnis investors Phrifatizētājs Bizņesmors no Saeimas un pa kosmiskām cenām visi varēs spraust sev uzlādes dakšas sev vienā vietā !

Bradypus 12.februāris 2022 10:51
0 0 Atbildēt

"braukšana pa sabiedriskā transporta joslām samazina stresu"

Šito noteikti jāņem vērā tiem, kas par šo rīcību izraksta sodus par agresīvu braukšanu!

Skeptiķis 12.februāris 2022 11:46
1 0 Atbildēt

Kā var aprēķināt elektrības cenu jā to nevar šoreiz paredzēt. Pa braukšanu sabiedriskajā transportā joslu nosacīts,jo saradies šādu kategoriju transports un aizliegts tiks,jo traucēs sabiedrisko transportu. Salīdzina dažādas klases automašīnas. Tiešām lobē elektromobīli.

Čau 12.februāris 2022 12:56
0 0 Atbildēt

Un cik pēc tam izmaksās pārstrādāt nolietojušos akumulatorus. Un ja elektrības cenas kāpj debesīs, tad drīz auto uzlāde maksās 2x dārgāk par degvielu

Onsis 12.februāris 2022 21:25
1 0 Atbildēt

Ja parēķina, ka mans 3 gadīgais mersis maksā 20 000 eur,

Tad tikai atareju nomaiņa elektro auto jau pēc 120 000km nobraukuma maksā tik pat.

Vai argumentu vēl ir?

Ja man auto tērē 6 litri uz 100km. ar bāku braucu 1200km.

uzpilde 2-3 min.

Vegānauto lbākā gadijumā reāli pa vējam braucot 400km, uzlāde 5-6 st ar ātro.

650 13.februāris 2022 0:34
0 0 Atbildēt

Elektrība ir paredzēta bagātajiem.Kuri tālāk par 100km no pastāvīgās dzīvesvietas (pagaidām) pārvietojas jau ar aviotransportu.Kā arī, jebkurš absurda suuds ir 1kārt un galvenokārt ir "vajadzīgs" tieši tā ieviesējiem,tapc ieviests tiks ātri un bez žēlastības.

Krievu melis/akadēmiķis tak pagāšgad reku "brauca" tos 600km no masskavas uz ļeņigrādu, pa ceļam no pārdzīvojumiem gandrīz pietaisīdams bikses un patērēdams par 5h vairāk, nekā viņa kolēģis ar nabagauto.

Soferis 13.februāris 2022 10:18
0 0 Atbildēt

Elektro auto var nepirkt jaunu, tad cena būs pievilcīgāka. Nezinu vai šajā gadījumā pienākas atbalsts, bet sarēķinot tēriņus par iekšdedzes auto, ne ekskluzīvs elektro būs izdevīgāks.

Interesanti, ka tie kas izceļ elektro auto augstās cenas un orjentaciju , placī bieži izvēlas ne to lētāko hetrodīzeli.

Saprāts 14.februāris 2022 9:24
0 0 Atbildēt

ASV labā prakse ir atveltīt auto 10% no gada ienākumiem, lai 10% paredzētu uzturēšanai, jeb 20% gada ienākumiem. Aptuveni 40% dzīves vietai un 40% paliek ēšanai un izklaidei.

Tas nozīmē, lai pirktu jaunu auto pa 34k, vajag ap 340000 gada ienākumus. Var protams, skatīties no līzinga gada summas tos pašus ~9k gada līzinga maksājumā, ja ļoti gribās dzīvot pāri saviem līdzekļiem. Un tad jau pietoek ar 90000 gada ienākumu.

Pieņemot lv 15000 gada algu, sanāk auto tikai pa 1500eur.

Tad padomājiet paši, cik daudzi LV dzīvo pāri saviem ienākumiem????

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Unikālais 48 cilindru motocikls pārdots par 107 000 eiro

Noslēgusies Bonhams izsole, kurā tika pārdots pasaulē vienīgais 48 cilindru motocikls. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota Camry hibrīdu (+VIDEO) 1

Toyota Camry ir nepretenciozs vidēja izmēra sedans, ko pie mums pārdod pavisam nelielā skaitā. Turpretim ASV jau 25 gadus tas ir sedans Nr.1. Lai izpētītu šo fenomenu tuvāk, TV Autoziņas devās uz Sandjego Kalifornijā, kur pirmo reizi sastapa jaunāko 11. paaudzes Camry. Lasīt vairāk

 

Kurš izraisīja bīstamu situāciju? (+ VIDEO) 35

Abu vadītāju domas par to, kurš izraisīja bīstamu situāciju, dalās. Lasīt vairāk

 

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai 7

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti