Atkal stop? - jaunajos elektrovilcienos Krievijas sakaru bloku nomaiņa provizoriski varētu izmaksāt ap 14 miljoniem eiro 17

 
Nozare.lv | 18.oktobris 2022 16:09

Jaunajos "Škoda Vagonka" ("Škoda") elektrovilcienos izmantoto Krievijā ražoto sakaru bloku "Blok" nomaiņa pret Rietumos ražoto sistēmu "Veps" provizoriski varētu izmaksāt ap 14 miljoniem eiro, un pirmā vilciena nodošana ekspluatācijā aizkavētos aptuveni par gadu, aģentūrai LETA norādīja AS "Pasažieru vilciens" (PV) valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

Viņš skaidroja, ka šādus provizoriskos aprēķinus PV saņēmis no "Škoda".

Grigulis arī norādīja, ka 2018.gada sākumā elektrovilcienu iegādes iepirkuma gaitā PV sadarbībā ar SIA "TUV Nord Baltik" un tās piesaistītiem starptautiskiem tehniskiem ekspertiem izvērtēja drošības riskus, tostarp veica lokomotīves drošības apvienotā kompleksa "Blok" tehnisko izvērtējumu. 

Ticis secināts, ka attālināta ietekme uz sistēmu "Blok" nav iespējama, un sistēmas tehnisko apkopi un uzturēšanu varēs veikt PV darbinieki bez trešo pušu iesaistīšanas. Gadījumos, kad būtu nepieciešams sistēmu nodot remontā, tajā pieejamos datus darbinieki varēs izdzēst, izmantojot īpašas apkalpošanas ierīces. Savukārt nesankcionēti mēģinājumi dzēst datus novestu pie reģistrācijas kasetes bojājumiem. 

"Pēc tehniskā izvērtējuma rezultātu saņemšanas par tiem tika informētas drošības iestādes," skaidroja Grigulis.

Attiecībā uz citiem latvijā izmantotiem vilcieniem Grigulis pauda, ka Latvijas dzelzceļa pārvadātāju vilces ritošais sastāvs, kas piedalās kustībā pa Padomju Savienības laikā veidoto VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūru, ir aprīkots ar Krievijā ražotiem datu savākšanas un reģistrācijas kompleksiem, mašīnista modrības kontroles telemehāniskajām sistēmām un automātiskās lokomotīves signalizācijas dešifratoriem. Tās, tāpat kā "Blok", ir lokālas sistēmas, skaidroja PV vadītājs.

Jau ziņots, ka Valsts drošības dienests (VDD) un informācijas tehnoloģiju (IT) drošības incidentu novēršanas institūcija "Cert.lv" iebilst, ka Latvijas vajadzībām iepirktajos jaunajos pasažieru vilcienos "Škoda" tiek izmantoti Krievijā ražoti sakaru bloki, vēstīja TV3 raidījums "Nekā personīga".

Šaubīgā iekārta ir vilcienu kustības drošības kontroles sistēma ar nosaukumu "Blok", kas ražota Krievijā 1994.gadā dibinātajā Pētniecības un ražošanas asociācijā "Saut".

Speciālisti skaidro, ka minēto iekārtu funkcionalitāte ir saistīta ar vilcienu vadību un tās monitoringa nodrošināšanu. Nevarot izslēgt, ka kāds, kurš zina konkrēto iekārtu vājās vietas, nākotnē to var attālināti izmantot ļauniem mērķiem. No speciālistu teiktā noprotams, ka šo iekārtu padziļināta analīze prasītu lielus laika resursus, bet riski esot pārāk augsti.

VDD ir rekomendējis konkrēto sistēmu aizstāt ar alternatīvu tehnisko risinājumu. Tikmēr PV vadība skaidro, ka minētā Krievijā ražotā sistēma ir saderīga ar līdz šim Latvijas dzelzceļā izmantotajām. To varētu mainīt pret Rietumos ražotu sistēmu "Veps", kādu izmanto Igaunijā, taču Latvijā tā nav sertificēta, kas nozīmē, ka vispirms būtu jāatrisina sertifikācijas jautājums.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (K) "Nekā personīga" atzina, ka, ņemot vērā sarežģītos apstākļus un risku zaudēt ES finansējumu, vilcienu iepirkums tiks turpināts, bet apšaubāmās Krievijā ražotās iekārtas nomainīs pēc tam, kad vilcieni būs piegādāti Latvijā un iepirkums noslēdzies. 

"Sastāvi ir jāsaņem šeit, Latvijā, un tad laika gaitā atbilstoši tam, kādas ir Latvijas dzelzceļa tehniskās prasības, ir jānomaina visas šīs riskantās sistēmas," sacīja Linkaits.

Kā ziņots, kopumā PV Čehijas uzņēmumam pasūtījis 32 jaunus elektrovilcienus. Latvijā līdz šim nogādāti pirmie trīs vilcienu sastāvi, bet visu pasūtījumu plānots izpildīt līdz 2023.gada beigām.

Visa projekta kopējās izmaksas ir 257,889 miljoni eiro, un 23 jauno elektrovilcienu sastāvu iegāde plānota ar ES Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 114,211 miljonu eiro apmērā.

 
Visi komentāri
 
MMX 18.oktobris 2022 16:32
4 1 Atbildēt

Šādu iznākumu es jau gaidīju - ņemot vērā, ka LDz mums gadiem ir dziļi integrēts Krievijā ražotās sistēmās, tad tas bija tikai laika jautājums līdz šis fakts sāks līst ārā. Ja Satiksmes Ministrija mazāk būtu ar sevis slavināšanu nodarbojusies un vairāk būtu purinājusi to LDz sēdošo publiku, kas dzīvo vēl PSRS laikos, tad nebūtu šādā veidā no plaukta jānokrīt.

Bet, kā zināms, kompetence un izpratne par nozari valsts iestādēs (un daļā privāto uzņēmumu) ir tabu temati un principā ir izskaužami kā suga. Tā tik vēl trūka, ka jauno vilcienu tenderēšanas procesā kāds paceltu jautājumu :"Eu čaļi, a tas ir normāli, ka mēs pērkam pilnīgi jaunus vilcienus, bet neesam pārgājuši uz modernāku sakaru sistēmu? Ilgtermiņā tur problēmu nebūs?"

WALA 18.oktobris 2022 17:53
0 1 Atbildēt

Tas viss ir 100% sviests, nav uz pasaules tādu sistēmu, kurās nebūtu ievainojamību, jautājums vai tās var izmantot attālināti vai tikai lokāli, un/vai piekļūstot noteiktiem "servisa paneļiem".

Un otra lieta krievi ražo daudz un dažādu elektroniku, kura ir labāk aizsargāta par rietumu analogiem, taču tagad tu kļūsti mazākais "nepopulārs" to rakstot un runājot ... pie kam dēļ tā, ka savulaik krievu elektronikas komponenetes bija vienkārši izcili sūdīgas kvalitātes, visā ex-CCCP elektronikā iemācijās ar to efektīvi sadzīvot, un tas atļāvis mūsdienās efektīvi strādāt (apstrādāt) ar traucējumiem ...

MMX 18.oktobris 2022 18:58
2 0 Atbildēt

Ievainojamības šajā gadījumā visticamāk ir tīri ātrākais kam varēja pieķerties, man nav ne jausmas cik tā aizvēsturiskā sistēmai ir ievainojama, jo tajā laikā diezin vai par tādām lietām domāja. Šeit vairāk ir stāsts par to, ka mūsu LDz 30 gadu laikā nav spējuši pāriet uz citu sistēmu, kas nebūtu ražota Krievijā jo pašreizējā situācijā diezin vai rezerves daļas būs pieejamas.

30 gadus neviens ne sūda nedarīja, pat modernizētās stacijās vēl šur tur klikšķinās vecie releji, bet tagad pēkšņi visi no plaukta nokrīt, ka laikam esošā sistēma vairs nav ilgtspējīga, kaut kas būtu jādara, bet kravas no Krievijas beigušās 10 gadus atpakaļ un naudas vairs attīstībai nav un nebūs.

WALA 18.oktobris 2022 19:54
1 0 Atbildēt

Tur tas jautājums noteikti saistīts ar to kādus "lūžņus" lietojam, jo kaut kad pedējos 5 gados pasažieru vilcienam kaut ko piegādājām no IT dzelžiem, un tur bija "loti" intersanta biļešu sistēma , nu tā ka gandrīz vēl no LPSR laika ... Bet tas nenozīmē ka uzreiz slikta, tik tas ka aizstiept uz ko jaunāku jau bija grūti ...

Krotow 18.oktobris 2022 23:29
0 0 Atbildēt

Tas ir tieši saistīts ir esošo LDz ritošā parka vecumu. Tur viss ir sens un antīks. Un pie sprices esošie starperi nemaz negrib pārmācīties lietot kaut ko jaunu. Par to nesen pat Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcā žēlojās.

Pļurkt 19.oktobris 2022 7:23
0 1 Atbildēt

...pie kam dēļ tā, ka savulaik krievu elektronikas komponenetes bija vienkārši izcili sūdīgas kvalitātes...

========

Beidz murgot!!!! Paurbināji degunā un kaut ko iesmērēji!

WALA 19.oktobris 2022 8:57
1 0 Atbildēt

Vecīt pamosties, es tajā laikā ar padomju datoriem strādāju un par pārus stundas skolā esmu novadījis ...

VST 19.oktobris 2022 7:17
0 0 Atbildēt

Skaidrs, ka visu attiecīgās sfēras insfrastruktūru pārmainīt uz ko citu ir laika un naudas ietilpīgs process.

Nezinu, bet man šķiet, ka dzelzceļam nodarīt daudz vairāk par to, cik to nesen Baltkrievijā darīja dzelzceļa partizāni, nevar. Vismaz tas bija efektīvs kavēklis. "Nevainīgas" neredzamas drātiņas, kas savieno abas sliedes troļļojot signālsistēmu. Vai arī skarbāk - dedzinātas releju kastes.

Pieņemot, ka tā esošā sakaru sistēma no 1994. gada nav īpaši aizsargāta pret ielaušanos, bet veidota vienkārša un robusta vai tad visā ex-CCCP nekad nav bijis neviens ielaušanās gadījums?

MMX 19.oktobris 2022 9:01
0 0 Atbildēt

Šeit vairāk stāsts par to, ka visām pārmaiņām bija doti 30 gadi, no kuriem pirmos 20 LDz īsti nevarēja sūdzēties par naudas trūkumu, jo kravas gāja uz urrā un nauda attīstībai bija. Igauņi pa šo laiku pārgāja uz jaunu sakaru sistēmu, sapirka jaunus vilcienus, lietuvieši vispār labu daļu sava dzelzceļa elektrificēja, kā rezultātā uz savām ostām piesaistīja lielu daļu reģiona kravu, bet mūsējie pa to laiku plānotos otkatus gadiem ilgi nevarēja padalīt, paralēli procesā zaudējot cilvēkus kuriem interesēja kaut kāda attīstība.

Rail Baltic sakarā es pat nezinu, kā mūsu LDz štats tiks galā ar visu to jauno sistēmu uzraudzību un uzturēšanu, nebrīnīšos, ja beigsies ar to, ka visu sistēmu uzturēšana tiks pirkta ārpakalpojumā.

WALA 19.oktobris 2022 10:46
0 0 Atbildēt

Mūsējie var tikt galā ar visu, bet nelaime ir ka vienmēr atrodas kāds kurš grib labi un ātri nopelnīt, kāds kurš ir pietiekami stulbs un paraksta "jebko ko zem deguna noliek" utt. Tā tas bija LNB jaunās ēkas celtniecības laikā, kad Cat3 kabeļi bija noprikti bezmaz vēl pirms nopitena būvniecība bija sākusies utt. Cik tauta bija neapmierināta, kad es iesāku sarunas par to ka šo "iepirkumu" jamie var bāzt kur saule neiespīd , jo tad man un IT nākotnē stipri vairāk noderēs tukšie kabeļu kanāli, kā tie Cat3 mēsli par visu jauno ēku ...

VST 20.oktobris 2022 10:37
0 0 Atbildēt

Cat3? Tajā laikā, kad cēla LNB? Vai tad jau nebija pie apvāršņa Cat6(a)? Jā, LNB celtniecībā papīru bija vairāk, nekā materiālu, jo pēc Zolitūdes traģēdijas histēriski ķēra, grāba un domāja, ka papīri, nevis cilvēku godaprāts garantēs, ka kautkas neuzgāzīsies uz galvas..

Par vilcieniem runājot sen vajadzēja domāt par sevis izstrādātu sakaru sistēmu izgatavošanu. Jā, būtu dārgi, bet atkarība tikai no elektronikas komponenšu ražotājiem, nevis no gataviem produktiem.

WALA 20.oktobris 2022 19:29
0 0 Atbildēt

Jā bija, jo orģinālie "tehnoloģiju papīri" ko es pārskatīju ap 2007. gadu ja pareizi atceros bija jau savus 10+ gadus veci. Un trakākais bija ka tos Cat3 uz to brīdi jau bija nopirkuši, tas nekas ka cat5e jau bija principā lēti, par cat6A vairs neatceros, Cat7 arī bija.

khe 19.oktobris 2022 16:51
0 0 Atbildēt

Rail Baltica tiek pārvaldīts no cita (jauna) uzņēmuma, nesaistīti ar LDz.

wons 19.oktobris 2022 17:16
0 0 Atbildēt

Vai pareizi saprotu, ka jaunie vilcieni aprīkoti ar krievu iekārtām, kuras tagad var izmest, vai teikt uzreiz, ka podā nolaisti 14mio ? Kāds par to atbildēs, vai atkal samaksās tauta?

es 19.oktobris 2022 18:10
0 0 Atbildēt

Jaunie vilcieni ir aprīkoti ar uz 200% labi strādājošām iekārtām. Tas nepatīk amerikas faniem, tādēļ tika veikta pārbaude, vai ar šīm iekārtām krievi nespiego nevienam nevajadzīgo LDz. Izrādās, nespiego, bet uzstājīgi vēlams šīs iekārtas nomainīt pret "pareizajām", kurām spiegošanas pārbaude, protams, netiks taisīta.

MMX 19.oktobris 2022 18:32
1 0 Atbildēt

Pat ja iekārtas ir šobrīd ir 200% strādājošas, kur ir plāns tām dabūt rezerves daļas? Zem sankcijām paliktajā Krievijā, kur no attiecīgajām rūpnīcām tauta dodas uz fronti? Pat ja pieņemam, ka sankcijas kaut kad atcels, nav teikts, ka rūpnīcā palikusī publika spēs saražot jaunas daļas. Kāds vēl plāns? Paši ražosim daļas saviem pārdesmit vilcieniem? Štrunts par ASV, šeit ir stāsts par vienkāršu biznesa loģiku, ka ir svarīgi netikai tas, ka iekārta strādā, bet tai var nodrošināt laicīgu apkopi un remontu.

WALA 19.oktobris 2022 18:49
0 1 Atbildēt

Zin, man gan nav koonkrētu(dzelzceļa) iekārtu pieredzes, bet no savas industrijas es teiktu ka vismaz amerikāņu dzelžu ražotāji ir pārcentušies ar visādu diagnostikas utml. sūdu iebūvēšanu. Tas pats jau arī auto, elektronika izdomās, ka iestājies "nepanesams kļūdas stāvoklis" un tupi izslēgsies, tas nekas ka 95% atlikušo veselo/veselīgo komponenšu spētu nodrošināt darbu, kustību uz priekšu utml.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 29

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 2

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 17

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti