Ražotāju ieteikumi vs. realitāte. Kad automašīnai jāmaina eļļa? 28

 

Foto: Ronijs Vītols

LEAD | 11.jūnijs 2021 11:03

Mēs visi zinām – lai mūsu automašīna kalpotu ilgi un labi, tā ir regulāri jākopj. Viena no lietām, par ko būtu jāparūpējas, ir regulāra eļļas maiņa.

Sabiedrībā motoreļļas maiņa vēl joprojām ir strīdīga tēma, jo nav viena noteikta perioda vai nobraukto kilometru skaita, pēc kura būtu obligāti jāmaina eļļa, tas ir atkarīgs no auto modeļa, eļļas veida un citiem faktoriem.

Lai gan motoreļļas galvenā funkcija ir eļļot automašīnas motora iekšējās sastāvdaļas, tomēr tā veic arī virkni citu uzdevumu, piemēram, motora dzesēšanu, vienmērīgāk sadalot siltumu, notīrot virsmas un kavējot korozijas veidošanos. Motoreļļas galvenais mērķis ir novērst metāla detaļu tiešu saskari, lai mazinātu berzi un nodilumu. Berze rada arī papildu siltumu, kas var deformēt motora detaļas, ja tas nav pietiekami labi eļļots.

Pastāv trīs veidu motoreļļas, katra no tām atšķiras gan pēc sastāva, gan funkcionalitātes:

·         Sintētiskās eļļas, kas tiek izmantota gandrīz visās automašīnās, kas ražotas pēdējo gadu laikā, un tiek uzskatīta par vislabāko variantu, jo tā visefektīvāk pilda motoreļļas galvenās funkcijas.

·         Pussintētiskās eļļas ir veidotas, savienojot dabiskās un sintētiskās izejvielas. Mūsdienās šo eļļu sāk izmantot arvien mazāk. Pussintētiskā eļļa piemērota ātriem braucējiem un cilvēkiem, kuriem bieži nākas braukt ļoti augstās vai zemās temperatūrās.

·         Minerāleļļas tiek ražotas tikai no dabiskām izejvielām. Mūsdienās to lieto arvien retāk, jo tā nepilda motoreļļas galvenās funkcijas tik labi kā sintētiskā un pussintētiskā motoreļļa.

“Mūsdienās dzinēji strādā zem augstas temperatūras un darbības spiediena. Tas veicina eļļas oksidēšanos un negatīvi ietekmē tās molekulāro struktūru, kā rezultātā palielinās pretestība, piesārņojums un nogulsnes dzinējā. Eļļa zaudē savas īpašības kontaktā ar citiem metāliem dzinēja iekšienē, tāpat eļļas kvalitāti ietekmē arī ieplūdušais nelielais degvielas daudzums. Eļļas maiņas kritērijs ir ražotāja noteiktais kilometru skaits vai laiks, atkarībā no tā, kurš nosacījums izpildās ātrāk. Lai gan lielākā daļa automašīnu rokasgrāmatu iesaka šo procedūru veikt saprātīgā laika intervālā, ir jāņem vērā vairāki faktori, lai nomainītu eļļu pareizajā brīdī,” skaidro Eva Kalinovska (Ewa Kalinowska), “Total Polska” Mārketinga un tirgus izpētes direktore.

Optimāls motoreļļas maiņas intervāls ir ik pēc 10–15 tūkstošiem km vai ne retāk kā reizi gadā. Šādu motoreļļas maiņas biežumu rekomendē arī vairums auto ražotāju. Turklāt pie šāda intervāla ieteicams pieturēties arī to automašīnu īpašniekiem, kuriem auto ražotājs kā pietiekamu ir norādījis eļļas maiņu pēc nobrauktiem 30 tūkstošiem km.

Papildus ražotāju ieteikumiem eļļas maiņas biežums ir atkarīgs no vairākiem aspektiem, proti, braukšanas paradumiem, motoreļļas veida, automašīnas vecuma un modeļa. Ja pilsētā tiek braukti nelieli attālumi un dzinējs nespēj pienācīgi uzsilt, tas radīs sarežģītus darbības apstākļus jebkurai eļļai. Šādu situāciju dēļ eļļa būs jāmaina biežāk. Savukārt, ja ikdienā tiek mēroti lieli attālumi, neradot pārāk lielu noslodzi automašīnai, un dzinējs tiek pareizi uzsildīts, pastāv iespēja nedaudz pagarināt eļļas maiņas intervālu. Agresīvas braukšanas rezultātā eļļa ātrāk zaudēs kvalitāti un viskozitātes īpašības. Šādos gadījumos smērviela nespēs pareizi ieeļļot un atdzesēt automašīnas dzinēju, kas var veicināt tā agrīnu darbības atteikumu.

Papildus regulārai eļļas maiņai ir ļoti svarīgi izmantot labas kvalitātes eļļu, jo tas ietekmē jebkura dzinēja, kā arī citu komponentu, piemēram, turbokompresora, kalpošanas laiku.

“Augstākās kvalitātes smērvielu piemēri iekļauj “Total” eļļas, kurās ir izmantota novecošanas pretestības tehnoloģija (Age Resistance Technology or ART). Šī ir uzlabota, mūsdienīga formula, kas nodrošina izcilas antioksidanta īpašības un eļļas nodilumizturību. Šāda veida eļļas nodrošina lielisku aizsardzību pret nogulsnēm un dzinēja nodilumu, kas būtiski ietekmē ilgstošu un uzticamu dzinēja darbību. Paturot to prātā, vienmēr jācenšas izmantot augstākās kvalitātes produktus,” skaidro Eva Kalinovska.

 
Visi komentāri
 
anonimikis 11.jūnijs 2021 11:54
1 3 Atbildēt

1. Mūsdienās dzinēji strādā zem augstas temperatūras un darbības spiediena. Tas veicina eļļas oksidēšanos un negatīvi ietekmē tās molekulāro struktūru, kā rezultātā palielinās pretestība, piesārņojums un nogulsnes dzinējā. Eļļa zaudē savas īpašības kontaktā ar citiem metāliem dzinēja iekšienē, tāpat eļļas kvalitāti ietekmē arī ieplūdušais nelielais degvielas daudzums.

2. Ja pilsētā tiek braukti nelieli attālumi un dzinējs nespēj pienācīgi uzsilt, tas radīs sarežģītus darbības apstākļus jebkurai eļļai. Šādu situāciju dēļ eļļa būs jāmaina biežāk. Savukārt, ja ikdienā tiek mēroti lieli attālumi, neradot pārāk lielu noslodzi automašīnai, un dzinējs tiek pareizi uzsildīts, pastāv iespēja nedaudz pagarināt eļļas maiņas intervālu.

Kā tad ir ar tām temperatūrām? Tās pozitīvi vai negatīvi ietekmē eļļas mūžu?

Un jā, būtu šajā kauna traipā aptauja, varētu ielikt. Lai lohi atzīmē, cik bieži reāli tiek mainīta tā eļļa.

P.S. Ja auto noēd uz 10k kādu piekto daļu eļļas, tad arī var pagarināt maiņas intervālu, jo tiek pielieta svaiga un smuka vietā

Ir tā 11.jūnijs 2021 12:03
2 10 Atbildēt

Mans viens paziņa pērk tikai vecas mašīnas - ap 1000 eiro, un brauc kā sanāk, līdz jūt, ka drīz viss būs lupatās. Eļļu nemaina nekad, vienreiz kāds Mersis pat 45 000 km noskrējis, mašīnu pēc tam pārdod, atgūstot vēl kādus pāris simtus vai vairāk - kā paveicas ar lohpircējiem, kā te mēdz teikt

rumcajs 12.jūnijs 2021 11:14
5 0 Atbildēt

Par pazīšanos ar pērtiķiem nu gan nevajadzētu lielīties...

R(8) 11.jūnijs 2021 12:01
6 2 Atbildēt

Ella + filtrs 1x gada , ella + filtrs , gaisa filtrs un degvielas filtrs ik pa 2 gadi , bremzu kluci un riepas ir atkarigas no tava brauksanas stila , idioti tas maina ik gadu , bet ja brauc normali , cetrus gadus var nokalpot mierigi

Pļurkt 11.jūnijs 2021 12:41
2 3 Atbildēt

Eļļu mainu vai nu 1 reiz gadā (ja ļoti maz nobraucu) vai ik pēc 10 t.km, neatkarīgi ko tur raksta eļļu targaši savās reklāmās.

Gaisa filtrs un degvielas filtrs 30+ t.km

Bremžu kluči sanāk vairāk kā 50 t.km, diski 150 t.km, riepas reizi 3 gados ziemas, + 2 riepas vasaras.

+++++++

Ja pērk lētā gala nīkuļbenzīnmotorus, tad eļļu var nemainīt vispār!! Iztikt tikai ar pieliešanu un filtru nomaiņu, jo tos smirdīgos 150 t.km motors tā pat novilks!!!

Jo 11.jūnijs 2021 22:41
1 0 Atbildēt

Smieklīgi, bet fakts, ka dažs vēl piesper klāt Prolong afmt un motoram šā vai tā izdeg vārsti, kaut diluma vēl nav.

Volx 11.jūnijs 2021 12:14
2 6 Atbildēt

Es jau kādu laiku aktīvi publicēju kādus pasākumus veicu KIA Ceed pēc motora ķēdes nokrišanas, eļļas ēšanas. Tagad izskatās, ka vismaz ar korejiešu motoriem esmu ticis skaidrībā. Manā pārvaldībā ir arī cits korejiešu motors, daudz jaunāks. Viss tas pats.

Viens ir viennozīgi skaidrs - Latvijas servisos(arī autorizētos) lej neatbilstošas specifikācijas eļļas. Vai nu tās ir vislētākās pieejamās eļļas visiem modeļiem, kas ir nepareizi.

Katrā ziņā Ceedu izglābtu, tagad būs jāglābj no Skandi motors otrs korejietis. Viņiem jau universāls ieteikums, ja mašīnai ir kādas noguruma pazīmes atstāj mums, pārdosim un tu ņem jaunu mašīnu. Tāda esot labā prakse

Nu 11.jūnijs 2021 12:51
5 1 Atbildēt

nezinu cik t km jānobrauc, lai ķēde nokristu?

Pēc pieredzes pie 200t km vispār nav nekādu pazīmju, ka ar ķēdi varētu būt problēmas un eļļu arī neēd. Arī Cee'd, gandrīz 10 gadi jau.

R(8) 11.jūnijs 2021 13:40
5 1 Atbildēt

Kura gada tas Cee'd tev ir , Kia un Hyundai jau ka 15 gadus saviem motoriem neliek kedi , bet ja siksna plist , tad ar motoram ir beigas

Un 11.jūnijs 2021 16:17
1 3 Atbildēt

kā vēl liek. Līdz 19. gadam visiem mazajiem Kia/Hyundai motoriem ir ķēde, gan benzīnam, gan dīzelim ( pat divas).

Un visdrīzāk arī šībrīža modelim arī ir ķēde, nevis zobsiksna .

R(8) 11.jūnijs 2021 21:21
3 1 Atbildēt

Ar kedi ir tik palikusi atseviski auto modeli : Seat Ibiza 1.2TSI 105zs , kuru dienas ir skaititas , Dacia Sandero un Dacia Logan , izmanto Renault vecas tehnologijas , Ford Fiesta ir jau ka 10 gadus uz linijas un noteikti ar jauno paaudzi bus pavisam citi motori , Citroen C1 , psa pazinoja , ka no rudens sis modelis vairs netiks razots , Opel Zafira 1.6 CDTi , ari sim motoram dienas ir skaititas , tie ir pedejie dinozauri , kas ir palikusi ar kedi

Viesis 12.jūnijs 2021 21:02
1 0 Atbildēt

Nu tu esi eksperts, smieklīgi

Rr19 11.jūnijs 2021 17:12
0 0 Atbildēt

Volh, kādu eļļu lēji savam kia, 5w30?

R(8) 11.jūnijs 2021 20:53
1 0 Atbildēt

Autokompanija savam Kia Cee´d benzina modelim izmanto PETRONAS-SYNTIUN 3000 FR 5W30 motora ellu , bet dizelim SHELL-Helix Ultra ECT C3 5W30 motora ellu

Volx 11.jūnijs 2021 21:00
0 0 Atbildēt

Cik ievērots, jo mazāki cipari, jo labāk. Bet ja tev motors ēd eļļu, niķojas tad tas uzreiz nepalīdzēs. Tieši šobrīd manā ne turbo 1.6 dzinējā šļakstās Neste 0w-20, kas domāta aukstajiem ziemas startiem. Bija doma pavasarī mainīt uz 5w_30, bet sakarā ar Covid nobraukums vēl nav un šobrīd ēšanas pazīmes neredz.

Tas ir vesels komplekss ko es tam motoram paveicu un pamazām stāvoklis ir uzlabojies(negribu teikt perfekts). Pēc specifikācijas nāk oriģināli 5w-20, bet tai arī jābūt Japānas, ASV auto domātai.

P. S. Jā un es nezinu korejiešu auto, kam būtu siksna. Īsumā, ja kādam ir līdzīgas problēmas ar korejiešu motoru, palīdzēšu. Uz dīzeļiem tas neattiecas, tie principā ir Eiropas analogi un jāapkopj līdzīgi. Tur es neko nezinu. Japāņu benzīnieki gan līdzīgi, tie arī mīl tās mazās eļļas.

Eļļa 12.jūnijs 2021 12:42
0 1 Atbildēt

Bla tu tur tā pisies ar to sūda kiu?

Pat vagam nav tādu problēmu....

Kas tas kiu kantoris neprot piedāvat pareizās eļļas?

Varbūt tagad katram kia pircējam vajadzetu arī rtu inženieros iestāties?

R(8) 12.jūnijs 2021 14:18
2 0 Atbildēt

Tas ir no serijas , lai ieekonometu tos 150€ , kas ir jamaksa vairak pie oficala dilera par auto ikgadejo apkopi , vins aizbrauc uz kautkadu kakta servisu , kur auto apkope ir veikta pa 50€ ar nezinamas izcelsmes ellu , kura noteikti neatbilst ta auto modelim , bet ir super leti , a rezultats ir tads , ka ir javeic kapitalais remonts motoram

msh 13.jūnijs 2021 11:36
0 0 Atbildēt

KO? 0w20? Ārprāts. Man VAG pirms 20 gadiem ieviestā specene kurai atbilstošās eļļas ir tikai 5w30 rada neomulīgas sajūtas - a tu te vispār kaut kādas šausmas lej.

Penzonārs 14.jūnijs 2021 14:48
0 0 Atbildēt

Es jau teiktu, jo vecāks drapaks, jo biezāka eļļa. Citādi to šķidro izspiedīs pa visām sakaltušajām blīvēm kā bērza sulu!

Edmunds 11.jūnijs 2021 12:16
3 4 Atbildēt

Un es arī sajūgu mainu ik gadu!

Karteris 11.jūnijs 2021 13:34
2 1 Atbildēt

Kad karterī jau ilgāku laiku nav eļļas pazīmju, būtu jānomaina. Motors, visdrīzāk.

Zārks,kurš mīl Tevi 11.jūnijs 2021 17:14
1 1 Atbildēt

Man mazda3 ir gan ķēde gan siksna tas ir riktīgs brīnums motoram ja jāremontē

Pļurkt 11.jūnijs 2021 18:14
3 5 Atbildēt

Dalbajobi šitajā vietnē rullē!!!! Ka tik kaut ko iedirst!!

Malači i-auto!!!! Tā tik turpināt! Galvenais ka DIRŠ!

Shiirs 11.jūnijs 2021 20:08
0 8 Atbildēt

Bomāru problēmas

felix65 12.jūnijs 2021 8:45
1 0 Atbildēt

" Mūsdienās dzinēji strādā zem augstas temperatūras un darbības spiediena" Čista pa latviski, ja? Bļaģ, mani tracina mūsdienu žurnaļugu idiotiski zemais L. valodas līmenis.

65 12.jūnijs 2021 9:39
0 0 Atbildēt

Ko piesienies? - to jau skaidro Eva Kalinovska (Ewa Kalinowska), “Total Polska” Mārketinga un tirgus izpētes direktore. - gan jau Google pievilks un, kā tu saki, žurnaļugas, sāks strādāt "čista pa latviski"

Pļurkt 12.jūnijs 2021 12:53
0 0 Atbildēt

Tā nu tie tulkotāji satulko....

as 14.jūnijs 2021 11:35
0 0 Atbildēt

Var par šo nedaudz sīkāk: "...un dzinējs tiek pareizi uzsildīts,.." ?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus 1.ceturksnī – pieprasījums pēc e-auto auto nokrities, pēc hibrīdiem – audzis

KBA (federālās motorizēto transportlīdzekļu aģentūras) apkopotie dati liecina, ka arī trīs mēnešu griezumā pieprasījuma kritums pēc elektroautomobiļiem ir gana iespaidīgs. Lasīt vairāk

 

Valsts policija pastiprināti kontrolēs atļautā braukšanas ātruma ievērošanu (+ VIDEO) 3

No 15. līdz 21. aprīlim Eiropas Savienības dalībvalstīs organizē Eiropas ceļu policijas tīkla ROADPOL akciju "Atļautā braukšanas ātruma kontroles nedēļa". Akcijā piedalās arī Latvija, un Valsts policija 19. aprīlī organizē 24 stundu ātruma kontroles maratonu, kura laikā pastiprināti uzrauga atļautā braukšanas ātruma ievērošanu. Lasīt vairāk

 

Porsche pirms termiņa izbeidz 718 modeļa pārdošanu Eiropā 12

Par iemeslu modeļa izņemšanai no konfiguratora kļuva neatbilstība Eiropas kiberdrošības likumam. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 17

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti