EM aicina ministrijas īstenot enerģijas patēriņa samazināšanas pasākums 21

 

Foto: Pexels.com

Nozare.lv | 6.septembris 2022 13:54

Ekonomikas ministrija (EM) aicina Valsts kanceleju, ministrijas un to resora iestādes īstenot enerģijas patēriņa samazināšanas pasākumus, izriet no EM informatīvā ziņojuma, ko otrdien konceptuāli atbalstīja valdībā.

EM aicina īstenot energoefektivitātes pasākumus, kas ir gan aktivitātes, gan arī inženiertehniski risinājumi, kuru ieviešanas rezultātā tiktu panākta enerģijas lietderīga izmantošana. Pasākumi iedalīti divās grupās - uzvedības maiņas jeb īstermiņa pasākumi un tehnoloģiju uzlabošanas vai nomaiņas jeb ilgtermiņa pasākumi. 

Ziņojumā norādīts, ka lai izvēlētos piemērotākos tehnoloģiju uzlabošanas vai nomaiņas risinājumus ar mērķi samazināt tehnoloģisko iekārtu lietošanas jaudu, pirmais solis energoefektivitātes pasākumu ieviešanā ir uzvedības maiņas pasākumus īstenošana.

Īstermiņa pasākumi ziņojumā ir iedalīti septiņās kategorijās, tostarp apgaismojums, gaisa kondicionēšana, sildierīču izmantošana, biroja tehnika, sadzīves tehnika, efektīva dabas resursu izmantošana, kā arī darbinieku izglītošana.

Savukārt ilgtermiņa pasākumi ir strukturēti sešās kategorijās, tostarp energopārvaldības sistēmas izveide un nepārtraukta uzlabošana un sertificēšana, ēku enerģijas patēriņa kontrole un samazināšana, ēku energoaudits un energosertifikācija, ēku renovācija, enerģijas ražošanas veicināšana no atjaunojamiem energoresursiem, kā arī izglītojošie pasākumi darbiniekiem un ēku apsaimniekotajiem par energoefektivitātes un klimata jautājumiem.

Siltumenerģijas patēriņa mazināšanai valsts iestādes plāno mazināt apkures temperatūru gan darba laikā par vienu līdz diviem grādiem, gan ārpus darba laika, kā arī visās koplietošanas, ne biroju un tehniskajās telpās un ēkās, kā arī atslēgt karsto ūdeni telpās un ēkās, kur tas būtu iespējams. Tāpat plānots īstenot vairākus siltumenerģijas kontroles un uzraudzības pasākumus ar ilgtermiņa ietekmi, piemēram, uzstādīt siltuma patēriņa regulācijas iekārtas vai tās mainīt uz jaunākām un efektīvākām. 

Tāpat plānots īstenot ilgtermiņa pasākumus, kas nodrošinās tūlītējus enerģijas ietaupījumus un nepieļaus enerģijas patēriņa pieaugumu, piemēram, veikt ēku renovāciju, ēku apkures sistēmu nomaiņu un uzlabošanu, pārejot no mazāk efektīvām apkures tehnoloģijām uz jaunām un energoefektīvām tehnoloģijām, siltumenerģijas zudumu samazināšanai plānots novērst karstā gaisa izplūšanu, kā arī kontrolēt telpu vēdināšanu.

Elektroenerģijas patēriņa samazināšanā lielu uzsvaru plānots likt uz apgaismojuma optimizēšanu iekštelpās, uzstādot viedo apgaismojumu, ieviešot kustības sensors, kā arī izslēdzot apgaismojumu pēc darba laika. Tāpat plānots likt uzsvaru arī ārtelpās, tostarp samazinot ēku fasāžu apgaismojumu, mazinot stāvvietu un citu ārtelpu apgaismojumu. 

Tāpat plānots ieviest tehnikas izmantošanas kontroli. Iecerēts arī rūpīgāk kontrolēt elektroenerģijas izmantošanu telpu apsildē, kondicionieru un sildītāju izmantošanu. Tāpat tiek piedāvāts būtiski mazināt liftu izmantošanu, kur liftus varētu izmantot tikai kravas pārvietošanai vai personas ar kustības traucējumiem.

Ziņojumā minētie dabasgāzes patēriņa mazināšanas iecerētie pasākumi ir līdzīgi siltumenerģijas mazināšanas pasākumiem - atsevišķās iestādēs plānots gāzes individuālās apkures iekārtas mainīt uz cietā biomasas kurināmā iekārtām vai siltumsūkņiem, vai pieslēgties centralizētās siltumapgādes sistēmai.

Naftas produktu mazināšanai galvenokārt plānots mazināt dienesta transportlīdzekļu izmantošanu, plānojot maršrutus, piemērojot koppbraukšanu, klātienes sanāksmes aizstājot ar attālinātajām sanāksmēm, veicot rūpīgāku degvielas patēriņa uzraudzību. Atsevišķas iestrādes plāno darbinieku izmantošanai iegādāties sabiedriskā transporta biļetes vai apmaksāt mikromobilitātes transportlīdzekļu nomu.

Vienlaikus EM uzdots maksimāli informēt sabiedrību par veicamajiem pasākumiem enerģijas taupībai.

 
Visi komentāri
 
viencexperc 6.septembris 2022 14:10
2 0 Atbildēt

Vajag naktīs atslēgt pilsētu āra apgaismojumu. Atstāt mūžīgo gaismu tikai pie vadoņa pieminekļa. Ja reiz celt komunismu, tad celt kā Ziemeļkorejā.

Slinkais 6.septembris 2022 14:43
0 0 Atbildēt

es diezgan bieži lietoju eļļas lampu. vakarā sēžot uz terases ar pīpi un vīna glāzi. izslēdzot āra apgaismojumu. cerams ka dabūšu par to Valsts atbalstu...))

viencexperc 6.septembris 2022 15:19
1 0 Atbildēt

dabūsi sodu. Tava eļlas lampa rada CO2.

Opis 6.septembris 2022 15:51
0 0 Atbildēt

Gan jau ka izdos rīkojumu strādāt no mājām un varēs nekurināt ne siltumu ne gaismu! Uzreiz samazināsies arī ūdens un tualetes papīra patēriņš.

WALA 7.septembris 2022 7:37
0 1 Atbildēt

Tehniski līdz ar valsts iestāžu pārvākšanos uz jaunākām ēkām (kā VID, LNB utml.) viņiem oraktiski nav iespēju ekonomēt, tā kā visur ir piespiedu ventilācija + moderna klimata vadība. Ja vien vispār kāds tur strādā un pieņem apmeklētājus, tad ieekonomēt varbūt var uz apgaismojumu, bet lielai dalai citu lietu jāstrādā 24*7, tas nekas ka ar samazinātu jaudu (ja neviena telpās nav) ...

Tāds moderno ēku "slazds" ...

Slinkais 7.septembris 2022 9:47
1 0 Atbildēt

Samazinot ēkas temperatūru par 1-2 grādiem, ekonomija ir milzīga. Uz apgaismojumu darba telpās ekonomēt nevar. Ļoti stingri stadarti pēc luksiem

AHU-1 7.septembris 2022 16:14
0 0 Atbildēt

Kādēl, lai modernās ēkās nevarētu taupīt? Vinas jau taupa tā pat!

Ja gribi vari veņķuhu slēgt ārā un atvērt logus, tikai tam nav jēgas, jo aizies vairāk uz apkuri!

Moderni klimata risinājumi tieši ir labi, tikai diez, vai vid ēkā viss ir sabūvēts pareizi.

Tai pašai ventilācijai būtu jābūt ar rezervo domāju 25m3/h uz cilvēku, minimums ir 15m3/h (pēc normatīva), tātad veņķuhu var palaist recirkulācijā, lai ietaupītu, plus samazināt telpu temperatūru.var jau vispar visu rubīt ārā, jebkurā gadījumā jaunai ēkai ar šo visu nav nekāda sakara, būtu dabiskā ventilācija nekāda ietaupījuma tur nebūtu.

WALA 8.septembris 2022 7:00
0 0 Atbildēt

Tu pārvērtē uzstādīto sistēmu iespējas, bet dabiskā ventilācija un gaisa apmaiņa joprojām daudzās modernās ēkās tiek izmantota. Piemēram LNB viena no "problēmām ir tā ka lai iegutu bibliotēku lasītavās nepieciešamo klusumu gaisa padeve ir pa ļoti garām šahtām, un ja tagad mani nepieviļ atmiņa, tad "padeve" ir no otras ielas puses ... (sorry ja samelojos, jo vairs nav arhitektu plāni svaigā atmiņā).

AHU-1 8.septembris 2022 10:16
0 0 Atbildēt

Ko tieši es pārvērtēju?

Kā jau minēju nezinu kas konkrēti ir šajās ēkās un zinot mūsu gasterbaiterus, nav zināms, kā tas viss ir sabūvēts…

Tas, ka dabisko joprojām izmanto tas skaidrs, bet tas nenozīmē, ka šis risinājums būs ekonomiski izdvīgāks/kvalitatīvāks!

Par LNB uzdod sev jautājumu, kā rodas skaņa un kā to samazināt? Kādēļ man guļamistabā pa nakti nekas nav dzirdams? Risinājumi ir, jautājums, vai LNB tas ir īstenots?

Pagaidām neesi atspēkojis savu pirmo komentāru.

Sēdies 2!

WALA 8.septembris 2022 23:04
0 0 Atbildēt

Dabīgā gaisa apmaiņa neprasa elektroventilatorus, un tas jau ir butisks ietaupījums, cits jautājums ir kā nodrošināt vajadzigo temperatūru, un tur diezgan labs ir joks ar apsildāmajiem/dzesējamajiem griestiem. Bet nu daudz vietās/ēkās dabīga ventilācija nestrādās principā un gaisa pieplūdi un apmaiņu vajag.

Un guļamistabu pieminēt ir absolūti bezjēdzīgi, ne tev tur guļot tādas prasības pret gaisa apmaiņu, ne tev tur datori griežas utt. Savukārt LNB gadījumā ventilācijas/kondicionēšanas šahtu garums ir pilnīgi pretrunā ar velmi ekonomēt resursus, jo garāka šahta jo vairāk enerģijas paņem gaisa "transportēšana".

AHU-1 9.septembris 2022 3:17
0 0 Atbildēt

Tad kādēļ Tu piemini dabisko (nevis dabīgo) ventilāciju, ja zemāk uzraksti par LNB prasībām, labi saprotot, ka siltuma zudumi ir pārāk lieli un uz to gaisa apmainu ventilatoru elektro energijas patēriņš ir sīkums!

No gaisa apmaiņas viedokļa nekādu dižo prasību LBN nav! Tas, ka tur jānodrošina attiecīgs mikro klimats ir cits stāsts, brīvā brīdī papētīšu kas tur ir par sistēmu.

Savukārt par guļamistabu Tev nav taisnība, liela daļa mūsdienu lohfirmu tur visu tā sabūvē, ka guļot dzirdēsi šņākšanu, vai ventilatora motora skaņu.

LNB troksnis var būt tikai no pārāk liela gaisa ātruma gaisa vadā, ventilācijas agregātu motoru radītais troksnis, un troksnis no blakus telpām(šis nereāli, jo jābūn pilnīgam idiotam, lai pieļautu šādu kļūdu projektā), un VISĀM manis nosauktajām problēmām un to risināšanai, nav nekāda sakara ar Tevis pieminētajiem “garajām šahtām”!

Tādēļ sēdies divi!

P.s.

Vispār ko Tu tur murgo par apsildāmajiem griestiem un dabisko ventilāciju, Tu maz kādreiz esi veicis šo komunikāciju aprēķinus? Tas viss nekādīgi nebūs lētāk ekspluatācijas ziņā šāda izmēra ēkās!

WALA 9.septembris 2022 10:14
0 0 Atbildēt

Siltuma zudumus nevaru komentēt, jo nevarēju yz atru roku atrast uzticamu info, un LNB nestrādāju jau labu laiciņu, bet visos projekta doc, savu degunu un ķepu tiku ielicis.

Un tagad par tiem sedies 2. Izklauās ka labakaja gadijuma esi šādas sistēmas projektējis, bet ne visai lietojis. Lielākā visu labi pārdomāto sistēmu problēma un reizē šķērslis ekonomijai ir cilvēku "komforta" izjūta. Siltie/aukstie griesti ir viena no tām sistēmām, kas nerada sajūtu "velk uz muguru", respektīvi gaisa plūsmas ir knapi jūtamas, tās reti kad ir ar sajutu "vēss" utt. Taču, ta kā lielai daļai ēku musdienās ir atverts planojums un nejēgā liels stikla apjoms, tad līdz ar saules "vazāšanos", kapitāli mainās pat cilvēku sajūtas, un sākas sūdzības ka kādam ir par karstu, tad nakamais solis, saulīte trāpa uz telpas vienas zonas temperatūras devēju, tas arī sak just "vairāk siltuma" un sāk telpu mazliet dzesēt konkrētā zonā - un sākas sūdzibas par to ka paliek auksti tuvumā sēdošam ...

Tā es vairaku gadu garumā esmu atklausijies, ka tayta sūdzas par klimatu biena midernākajam ekam uz to brīdi, kaut pats sēdēju burtiski tieši zem piespiedu ventilācijas izvada ... un nekas - dzeivs ...

AHU-1 9.septembris 2022 10:47
0 0 Atbildēt

Par tiem sēdies divi tāds joks vien ir, tas labi, ka interesējies par šo.

Bet jā, projektēju un arī buvdarbus vadu.

Par pasīvajām sistēmām piekrītu, tās arī kļūst ļoti populāras in patiesībā risinājumu ir ļoti daudz un dažādi, be problēmas ar to “vienam auksti otram karsti” būs vienmēr, es arī šo esmu atklausījies, par plūsmām arī taisnība, lai gan to ir ļoti elementāri novērst, gaisa pieplūdes plūsmu vienkārši nedrīkst raidīt cilvēku virzienā, virs/pie cilvēkiem ir jābūt gaisa nosūcei, skaidrs, ka šis viss jāņem vērā, problēmas bieži ir ar jaunajiem nomniekiem kuri nevēlas pārbūvēt sistēmu, bet pati gaisa vadu sazarojums ir būvēts nemot vērā iepriekšējā nomnieka prasības, un jau tā “pa lēto”, jo protams iedziļinoties un domājot, ka nākotnē varētu būt cits nomnieks prasa līdzekļus pasūtītājam.

Patiesībā ir ļoti daudz nianšu un uzbūvēt kvalitatīvu, energoefektīvu māju var, bet retais ir gatavs par to maksāt.

Šobrīt tas bums ar siltumsūkņiem, daudzi zvanās (man ir ari ss tirdzniecības uzņēmums), vēlas sev gaiss-ūdens siltumsūkni, jautā par izmaksām, un ļoti, ļoti, ļoti bieži viņiem ir jāpārbūvē apkures sistēma, jo esošā vienkārši nebūs efektīva ar gaiss- ūdens siltumsūkni. Tādēļ arī šo tik daudz dažādo viedokļu par SS, cits slavē, cits nicina utt.

WALA 9.septembris 2022 10:18
0 0 Atbildēt

P.S. Un apsildamie griesti atrodas piemēram Jupiter Tower ēkā, Skanstes 7, k1 . Vari aizcilpot uz lejas restorānu - kafejnīcu izbaudīt kā tas strādā teiksim vasaras vidū un ziemas vidū. Joka pec vari paķert lāzertermometru un ar to pabakstit pret griestiem. Bet visādi citādi esmu tis paneļus gan ņēmis nost kamēr IT komunikācijas vilku, gan licis atpakal ...

AHU-1 9.septembris 2022 10:54
0 0 Atbildēt

Par šo ir zināms, esmu projektējis pāris pasīvās dzesēšanas risinājumus, arī māsai privātmājā izbūvējām pasīvo dzes. sist., bet ne tāda ripa, kā jupiterā. Laba lieta no komforta viedokļa, bet protams arī dārgāka.

Pļurkt 8.septembris 2022 8:59
0 0 Atbildēt

Ja ēkā ar pakešlogiem atslēgs ventilāciju, tad dažu dienu laikā sāks rasties pelējums!!

AHU-1 8.septembris 2022 10:17
0 0 Atbildēt

Tas tiesa.

Rr19 7.septembris 2022 11:01
0 0 Atbildēt

Tādas lampas e-auto kartinās aizmugurē, arī elektrības ekonomīja būs.

650 8.septembris 2022 1:13
0 0 Atbildēt

(*c)...inženiertehniski risinājumi, kuru ieviešanas rezultātā tiktu panākta enerģijas lietderīga izmantošana....plānots ieviest...tostarp samazinot ēku fasāžu apgaismojumu, mazinot stāvvietu un citu ārtelpu apgaismojumu.... maksimāli informēt sabiedrību par (/par)..

-par/to, kā Gaismu/dienišķo naktī/mellajā(JāJā) taupa (taupītāji) tepat kādā JūrasMalas paš valdībā un par/ko (laupītājiem) droši vien samaksās tā s(L)aucamie Lohi.

Slinkais 8.septembris 2022 7:57
0 0 Atbildēt

Jā, tas kauguru parks arī man izkatās pēc izgāšanās...

650 8.septembris 2022 12:51
0 0 Atbildēt

Tas taču ir vienkakārši Ārprāts! Un TAS tur tā deg augu nakti,no saules rieta līdz pat rīta ausmai.Tukša meža vidū desmitiem vai pat simtiem lampu.Kaugurū lohi apmaksās pilnīgi dajebkādu lohprojektu.Dodiet vēl,dots/devējam.

Cerams,Redaakcija atradīs laiku un benzīnu,lai to suudu tuvākajā laikā apmeklētu. Vēlams kādos pl.3-4 naktī,lai uzskatāmāk.Pie viena nofilmējot līdzīgu suudu pie dubultu stacijas jaunās Aspafāzijas vārdā nosauktās (tukšās) stāvvietas,kuru arīdzan augu diennakti izgaismo bezjēdzīga luksosemaforu kakofonija.

Ministeri tik rīko Ākcijas un kampAņas,taču Lohi turpina maksāt.Katram/savs.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Divi "dala ceļu", citiem problēmas - bīstama situācija uz A4 autoceļa Polijā (+ VIDEO) 4

Video autors uzskata, ka "sižets aizsākās" brīdī, kad Opel vadītājs nobloķēja Cupra vadītāju. Pēdējais nolēma atdarīt, izbrauca Corsa priekšā un nobremzēja, liekot vadītājam izmanevrēt uz otru joslu - tieši Land Rover priekšā. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ:Izmēģinām jauno Porsche Panamera e hybrid (+ VIDEO)

Porsche ne pa jokam ir aizrāvies ar elektromobilitāti, tāpēc četras no septiņām jaunā Panamera modeļa versijām ir nopietni elektrificētas. Tās saucas e-Hibrid un aprīkotas ar jaudīgu spraudņa tipa hibrīdiekārtu. TV Autoziņas izmēģinās Porsche Panamera 4 e-Hybrid ar 470 ZS, un jā - arī tas ir lādējamais hibrīds Lasīt vairāk

 

Vēl mazāk darba vadītājam - Ford uzlabojis BlueCruise autopilotu 5

ASV autobūves uzņēmums Ford uzlabojis savu BlueCruise tehnoloģiju, kas nodrošina daļēju autonomo braukšanu uz noteiktiem ceļiem. Tas iespējams, pateicoties jaunākajam atjauninājumam ar indeksu 1.4. Lasīt vairāk

 

Kā paceļot reprezentatīvo auto slieksni, nonācām pie uzņēmuma vieglā transportlīdzekļu nodokļa pieauguma? Intervija ar A.Kulbergu (+ VIDEO) 50

iAuto.lv lasītājs atsūtīja mums informācija, ka darba auto Cupra Formentor VZ ar 228kw jeb 310zs TSI iepriekš uzņēmuma vieglo transportlīdzekļa nodokli maksāja ap 37 eiro mēnesī, bet tagad 159,60 eiro. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti