Godīgajiem... un ātrajiem IV 13

 
Atis Jansons, „Latvijas Avīze” | 4.janvāris 2014 10:53

Atlikusi iedaļa „ātrajiem”, tiem, kuri satiksmes noteikumu ātruma limitus pārkāpj apzināti, regulāri un būtiski. Visgrūtāk rakstāmā, jo stāstījums pirmajā personā te dubulti riskants.

 

Ja teikšu, ka tā braucu pats, mani par dullu, „atsaldētu”, „širmoviku” un vēl nez kā citādi nodēvēs vai trīs ceturdaļas lasītāju. Kas zina – kāds policists vēl pieklauvēs pie durvīm un palūgs atdot licenzi... Ja nostāšos otrā barjeras pusē un pats visus ātros dēvēšu par psihopātiem – mani nelasīs un man neticēs viņi. Ko muldi par lietām, kuras nesaproti, ko māci dzīvot pasaulē, kuras vienā daļā pat kāju neesi spēris?!

Šajās lamatās izvēlos daudzu rakstītāju ilgos gados pārbaudītu paņēmienu. Turpmāk nerunāju es pats, bet atstāstu sava laba drauga Gunāra teikto. Nebūs grūti, jo viņa braukšanas stilu pazīstu tikpat labi kā pats savējo. Kā nekā simti stundu un tūkstoši kilometru braukti kopā. Bez kaut cik nopietnām avārijām (situ pie koka!) koplietošanas ceļos, ar dažiem tikai automobilim un rezultātam kaitīgiem kūleņiem rallijos.

 

Cik ātri?

 

Avārijas cēlonis – ātrums. Traģēdiju iemesls – ātrums. Briesmonis ātrums. Nekas cits pēdējos gados pie mums nav tā pelts un lamāts, nekam citam ceļā nav likts tik daudz lamatu, ierobežojošu zīmju, likumu un sodu. Bet šis dzīvo...

Un laikam jau dzīvos mūžīgi. Jo tāda ir cilvēka (sevišķi vīrieša) daba. Jo tāda ir šī cilvēces izgudrojuma sūtība un būtība. Ja nu vienīgi iznīcināt to pavisam. Aizliegt. Kā smēķēšanu sabiedriskās vietās... Balsosiet “par”? Nez vai.

 

Turklāt gan teorētiski, gan praktiski ir iespējams bez avārijām un traģēdijām braukt ļoti ātri – ātrāk nekā astoņas desmitdaļas ripojošo kolēģu spēj pat iedomāties, nerunājot nemaz par satiksmes noteikumu visai zemo kontrolskaitļu ievērošanu, kuru, savukārt , tie paši 80 procenti braucēju nekad pilnībā kā dzelzs likumu nav pieņēmuši un pieņemt netaisās. 

 

Vispārējos ātruma ierobežojumus (kuri Latvijā ir – domājam, jums tas zināms – 50 km/h apdzīvotās vietās un 90 km/h citur) saprātīgi domājošs cilvēks nevar uztvert citādi, kā diemžēl vajadzīgu, bet jau pašā būtībā smieklīgi (bēdīgi) nepilnīgu mēģinājumu ar vienkāršiem "aritmētiskiem" paņēmieniem risināt augstākās matemātikas uzdevumu. Ideālā, bet ārkārtīgi grūti realizējamā versijā nevarētu būt viens droša ātruma limits dzidrā vasaras dienā, rudens miglas ķīselī un  janvāra putenī.  Pat katrā šīs ieskicētās gadalaiku shēmas zariņā ir nianšu desmiti (piemēram – piebraukts sniegs 30 grādu salā "tur" gandrīz tikpat labi kā tīrs asfalts,  bet vieglu pārslu klāts ledus atkusnī "netur" nemaz).  Nevar rekomendēt 90 km/h naktī, lietū moskvičam ar sarūsējušiem lukturu reflektoriem.  Bet var apgalvot, ka vidusmēra vadītāja stūrēta labi apriepota AUDI quattro kustība pa piesnigušu Ventspils šoseju ar ātrumu 120 km/h būs ļoti droša pretstatā likumīgos 90 km/h izmisīgi turošam pusplikās "vissezonu" riepās apauta  žigulīša dancim, kuru vada nervozs pensionārs. Un īsts meistars bez liela riska ar minēto "kvatru" vai pat vienkāršāku un lētāku (bet labā stāvoklī esošu) auto spēs braukt arī divreiz ātrāk par "noteikumus ievērojošo" žiguli.

Šajā spēlē, plašā, sarežģītā un bagātā kā pati dzīve, viena vienkārša formula pilnībā nekad nelīdzēs. Mēs pieminam un atceramies pedantiskus likuma kalpus, kuri, noteikumus nepārkāpuši un tikai reizi, bet fatāli kļūdījušies, atdusas smiltājā blakus dullajiem. Mēs dzīvojam līdzās itkā trakiem skrējējiem, kurus par spīti plikajai likumu loģikai velns nerauj un nerauj. Mēs smejamies teikdami, ka viens ātruma ierobežojums, kas spētu pilnīgi un absolūti garantēt drošību, tomēr ir – 0 km/h... Un esam pavisam nopietni, kad runājam par drošas, ātras, skaistas braukšanas likumsakarībām, kuras kaut cik izzināt tomēr katram vajadzētu pamēģināt. Jo policistu un uzraugu allaž pietrūks. Bet veselā saprāta sava droša ātruma, sava stila izvēlei lielai līdzpilsoņu daļai tomēr varbūt varētu pietikt.

 

Ātri var braukt (pagaidām nerunājam par šādas rīcības morālajiem un juridiskajiem aspektiem) tikai tie, kuru arsenālā ir vismaz daži galvenie ieroči.

 

Izcili laba tehnika

 

Lamājiet „biezos” cik gribiet – viņiem šajā jomā ir milzīga priekšrocība. Ne Caune, ne Gunārs, ne Atis ar sliktu auto nevar braukt ļoti ātri. Un nav šeit runa par sportiskām markām, par jaudīgiem dzinējiem. Tādus var nopirkt (un pērk) par pārsimt latiem. Runa ir par sarežģītu, ārkārtīgi efektīvu 21. gadsimta tehnoloģiju komplektu, kāds ir jauns un dārgs auto. Braucot jau ar 150 km/h (par 200 nerunājot), nav iespējams ne bedri vai vilni asfaltā savlaicīgi ieraudzīt, ne to apbraukt. Te vajadzīgs auto, kurš šo šķērsli apēd vienā kumosā. Te vajadzīgas riepas, kas (katra, nevis komplekts) maksā tik, cik tīri ciešams vidusmēra Latvijas laucinieka auto. Nevis par piecīti šrotā pirktas, ar noteikumiem atbilstošu protektora dziļumu, bet izkaltušas, cietas, nevarīgas. Te vajadzīgi četri 100% efektīvi amortizatori. Nevis trīs pustukši un viens tukšs, kā vairumam mūsu ātro pašnāvnieku. Te vajadzīga nevis trešajā piegājienā ar dievpalīgu iegūta tehniskās apskates uzlīme, bet gan tiešām perfekta tehnika, kura ir ļoti dārga un tieši tādēļ lielai daļai ātrumu kārojošo nav pieejama.

Dažiem ir. Un te nu smagi mēdz kļūdīties daļa no  viņiem. Saceļ degunus padebešos un iedomājas, ka drošu ātrumu var nopirkt. Nevar.

 

(Turpinājums sekos!) 

3. daļa

2. daļa

1. daļa

 
Visi komentāri
 
atkal izcili 4.janvāris 2014 12:46
7 5 Atbildēt

Atkal izcili uzrakstīts. Lai Tev labs Jaunais gads!!!

kasinsh79 4.janvāris 2014 13:22
10 5 Atbildēt

Piekrītu par visiem 100%! Visu cieņu Atim :)

Jānis 4.janvāris 2014 13:40
6 17 Atbildēt

kārtējais murgs,ja nav ko darīt tādus pekstiņus var simtiem rakstīt.

Antiņš 4.janvāris 2014 16:30
0 1 Atbildēt

Ja šādi raksti nepaliktu visam maliņā, bet gultu centrā. Tādus materiālus/kopu vajadzētu apmaksāt CSD, kā vislabāko drošas braukšanas reklāmu... Paldies autoram!

kkk 4.janvāris 2014 17:51
1 0 Atbildēt

Taisniba rakstitajam. Ja jauda parsniedz meistaribu tad......Dross atrums katram ir savs atkariba no tehnikas un cela, ari laika apstakliem. Un pie atras brauksanas ir japierod. Ja cilveks kurs nekad nav braucis atri saks steigties......Tikai diemzel musu autoskolas jau sen vairs nemaca braukt, bet nolikt eksamenus. Ekstremas situacijas, sanslides....aizmirstiet, tas nav atlauts, diemzel.

Autobraucējs. 4.janvāris 2014 18:09
1 0 Atbildēt

Ne visam rakstītam var piekrist. es, kā rallija veterāns, un vēl mani draugi-sportisti bijušie un tagadējie, brauks ar jeb ko tikpat labi, kā kāds amatieris ar biezo autiņu. Un vēl ir daudz cilvēku kas profesionāļi šoferi,, kuri arī brauc perfekti, esmu ar tādiem saskāries strādājot uz fūrēm, gan mazliet uz autobusiem. Un, kāds varētu ierosināt pieņemt likumu visā Latvijā, uz šosejām,kur var, palielināt max. V līdz 130-140 Km/h !!!

Aigarcix 4.janvāris 2014 20:09
1 1 Atbildēt

Sākam ar "astoņas",ne ASOŅAS desmitdaļas:).Bet nu citādi jauki uzrakstīts.Un kāds tur sakars ar trešo TA,ja braucējs pa reizei pajauc ,liek utt braucamo,tad zin ko tas var turēt un ,ka pēc laika vēlams atkal palūrēt.Diskutējama tēma.Tāpat kā var nejust,ka nobeidzies kāds amītis,vai izdegusi lampa,ja nu vienīgi lēni pārvietojoties kad viss liekas ok.Personīgi man prieks,ka priekšējais plaukts atņirdzās līkumā pie 40,dēļ agresīva manevra,ne normāli braucot uz kāda pampaka pie atļautajiem 90.Bet tehniskajā ta viss pirms nedēļas bija ok.Tā kā tas viss ir diskutabls jautājums,un jaunās tehnoloģijas ar nav nekāds brīnumlīdzeklis.

x 5.janvāris 2014 0:03
2 0 Atbildēt

Dārgam auto (reāli jaunam nevis ar attītu odometru) nevajadzētu tādām plaukta ķibelēm atgadīties. Un, ja nu tomēr, tad pie 90km/h tevi izglābtu pasīvā drošība, ja vien nepaveiktos "satikt" fūri.

x 5.janvāris 2014 0:12
2 0 Atbildēt

pa piesnigušu Ventspils šoseju ar ātrumu 120 km/h ... īsts meistars bez liela riska ... spēs braukt arī divreiz ātrāk.

Sanāk: Pa piesnigušu Ventspils šoseju ar ātrumu 240 km/h īsts meistars spēs braukt bez liela riska.

Te nu gan ir mazliet pārspīlēts, esmu braucis ar tādu ātrumu, Ventspils šosejai nebūs daudz posmu, kur to var izdarīt bez liela riska pat vasarā, ja nu vienīgi ātri ieskrieties ar jaudīgu auto un tad labi ātri sabremzēties, tātad runa var būt tikai par tāda ātruma sasniegšanu (un arī šaubos, ka uz piesniguša ceļa), jo citādi tā nav tik taisna, lai pietiekami tālu uz priekšu redzētu, turklāt pārāk daudz dzīvnieku mums uz ceļiem (ieskaitot tos, kas "lopā" ar traktoru izlien uz šosejas), un citi satiksmes dalībnieki arī ir pielāgojušies daudz lēnākiem apdzinējiem, tāpēc šādu lidotāju var nepamanīt. Man liekas, ka rallijā parasti tik ātri nebrauc...

Bet citādi visam rakstam piekrītu 100%.

3611455 5.janvāris 2014 9:34
2 1 Atbildēt

Puse no tiem, kas te atbalsta liela ātruma cienītājus, nemaz neprot rēķināt. 36 kilometri stundā ir 10 metri sekundē.

108 kilometri stundā ir 30 metri sekundē. 180 kilometri stundā ir 50 metri sekundē. Kāds ir jūsu reakcijas laikā nobrauktais ceļš un kāds - apstāšanās laikā nobrauktais ceļš?

x 12.janvāris 2014 2:33
0 0 Atbildēt

Tam īsti nav nozīmes, jo:

1) ja draudzējies ar veselo saprātu un puslīdz izjūti auto, tad vienmēr brauksi tā, lai redzamības attālumā spētu apstāties. Paliek risks tikai no tiem, kas negaidīti no sāna izskrien priekšā. Domāju, ka rallistam sacīkstēs šito no sevis nākas ar varu izsist ārā, jo parasts braucējs jūtas neomulīgi, kad šo noteikumu pārkāpj. Tas ir, ja vien eksistē pašsaglabāšanās instinkts.

2) ja draudzējies ar veselo saprātu un proti braukt ātri, tad pie 180km/h automātiski skaties (analizē ceļu) daudz lielāku gabalu uz priekšu, nepievēršot uzmanību tam, kas notiek tieši degungalā.

d'Artanjans 5.janvāris 2014 13:01
1 0 Atbildēt

Par to tehniku(ūberlabo)var pastrīdēties.97.gada ford probe-skate ar pirmo(bez blatiem).riepas(jaunas ziemas,vasaras ne no superdārgajām,ap 40 ls gab).arī patīk uzstiept.70% un vairāk avārijas notiek stulbuma un nemākulības dēļ.var ar vecu vāģi zipāt,kā rllijā un arūberlabo aptaisīties ieraugot 3 sniegpārsliņas.un protams,ja sāk paļauties uz tiem tehnikas sasniegumiem ar domu-auto pats visu izdarīs,rezultātu ilgi nav jāgaida.žēl,bet dzīves īstenība

to x 4.decembris 2014 13:40
0 0 Atbildēt

"divreiz ātrāk par "noteikumus ievērojošo" žiguli."

Tātad 180 km/h, nevis 240 ;) Šāds ātrums ir arī pa sniegu iespējams lielāku intervālu uz Ventspils šosejas, kad tā ir tukša.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti