Pirkt vai nepirkt elektroauto - galvenie kritēriji, kas ietekmē tirgu 1.daļa (+ FOTO) 46

 

Toyota BZ4X Foto: iAuto.lv

Māris Ozoliņš, iAuto redaktors | 14.janvāris 2024 20:23

Portālā iAuto.lv uzsākam rakstu sēriju par un ap elektroauto, jo plānotā un vadītā auto un energoresursu tirgus pārdale jau katram no mums ir izmaksājusi zināmu naudas summu, turklāt šī summa tikai pieaugs. Kā ir arī vairāki nezināmie, kas var pat novest pie kāda liela Eiropas autoražotāja maksātnespējas ar neprognozējamām sekām. Ķīnas ietekme!

Eiropā elektromobiļu attīstību un pārdošanu jaunu automobiļu tirgū stingri regulē Eiropas Savienības normatīvie akti un regulas.

Tas nozīmē, ka analizējot elektromobiļu tirgus attīstību, mums jāpatur prātā, ka tas neattīstās brīvā tirgus apstākļos, kur galvenie kritēriju būtu konkurence, pieprasījums un piedāvājums. Tā vietā tas attīstās Eiropas Savienības regulu rāmī, kurš paredz gan naudas sodus, gan dotācijas - "pātaga un burkāns".

Ieskatam jaunākie elektroauto Latvijā, kas konkursā "Latvijas Gada auto 2024" izcīnīja "Latvijas Elektroauto 2024" TOP 3:

"Latvijas Elektroauto 2023" TOP 3 nominanti:

Kā redzam video, elektromobiļi beidzot savstarpēji ir atšķirīgi gan pēc dizaina, gan tehniskajiem parametriem, gan cenas un tas nozīmē, ka šobrīd jau mēs varam sākt runāt par kaut kāda veida izvēli no piedāvājuma puses.

Mēs zinām, ka šobrīd vieglajiem automobiļiem (līdz 3.5 t) ar iekšdedzes dzinēju beigu datums Eiropas Savienībā ir 2035. gads, kad tos vairs nedrīkstēs pārdot - jaunas automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem. Drīkstēs pārdot tikai bezizmešu vieglos automobiļus, proti, elektriskie vai ūdeņraža automobiļi. Tas nozīmē, ka lielākie ražotāji jau daudzus gadus pirms 2035. gada pārtrauks pārdot automašīnas ar iekšdedzes dzinēju un prognozēts tiek 2030 gads. Jau šobrīd dzinēju automobiļu izstrāde tiek samazināti ieguldījumi un budžeti tiek novirzīti bezizmešu auto izstrādei. Piemēram, Toyota elektrifikācijas attistībai ir paredzējus vairākos gados iztērēt 70 miljardus dolāru.

Daudzās Eiropas valstīs ir jau vairākus gadus spēkā noteikumi, kas aizliedz vai ierobežo vecākiem dzinēju tipiem (īpaši dīzelis) braukt konkrētos pilsētas apgabalos. Šī tendence tikai pieaug. 

Augstāk rakstīto ir jāpatur prātā runājot par elektroauto iegādes plusiem un mīnusiem - tātad attīstīt elektroauto tirgu un izbeigt jaunu iekšdedzes automobiļu tirgu ir politisks lēmums. Tāpēc pirmajā rakstā par ekoloģiju, CO2 un tā saucamo "pēdu" nemaz nerakstām.

Elektromobiļi kā tādi ir ļoti patīkami auto braukšanai un īpaši pilsētās. Elektromobiļu dinamika kopumā ir labāka nekā automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem. Akselerācija elektroauto līdz 100 km/h notiek ap 5-7 sekundēm, ātrākajiem (Tesla) pat 2.5- 3,5 sekundēm, kas iekšdedzes dzinēju auto tirgū ir sasniedzama tikai varenauto. Reti elektromobiļi, piemēram, kā Peugeot 2008 neuzrāda labus akselerācijas rādītājus.

Braucot ar elektroauto ir mazāks piesārņojums un te es nerunāju tikai par to, ko mēs elpojam vai redzam laboratoriju analīzēs, bet arī dzirdam. Skaņas piesārņojums ir par kārtu zemāks, ko vairāk pat rada riepu pieskāršanās ceļam ne kā "trolejbusa" sīkšana. Klusākos dzinējus patiesi varēsim novērtēt, kad pilsētās būs lielāks elektroauto īpatsvars. Klusumam gan ir arī ēnas puse sasitībā ar satiksmes drošību, kad vienkārši nedzird tuvojošos auto.

Gaisa piesārņojumu vislabāk jūtam sastrēgumos, tuneļos vai braucot ar velo. Arī šo ieguvumu vairāk varēsim novērtēt, kad būs vairāk elektroauto. Gaisa kvalitāte, protams, ietekmē arī veselību.

Auto izmaksas - viss atkarīgs no auto iegādes izmaksām, nobraucamās distances un energoresursu cenām. Viss jārēķina. Bet te ir arī liels nezināmais, kā dotācijas un ierobežojumi. Valsts un pašvaldību uzņēmumiem pat piespiedu pasākumi. Šo tēmu plānojam apskatīt plašāk atsevišķā rakstā.

Elektromobiļa iegādes cena ir viens no lielākajiem tā mīnusiem. Vidējai klasei domāto nokomplektētu elektromobiļu cena ir līdzīga iekšdedzes dzinēja automašīnām premium segmentā. Volkswagen ID.5 cena no ir 57 500 eur, bet mazais ID.3 no 39 400 eur.

Sanāca izbraukt arī ar lētāko elektromobili Latvijā Dacia Spring:

Otrs elektroauto mīnusiem ir to akumulators, kas ir gan smags (vidēji no 300 kg un uz augšu), gan dārgs, gan nedrošs (Litija jonu baterijas video). Baterijai ir vēl tāda lieta kā optimālā darba temperatūra, kas vidēji ir ap 23 grādiem - tas nozīmē, ka tā ziemā ir jāsilda, bet vasarā jadzesē, kas patērē to pašu elektrību. Jā, baterijas temperatūra ietekmē arī uzlādes ātrumu, bet tik sīki šoreiz neiesim tēmā.

Mēs joprojām nezinām daudz par bateriju pārstrādi, kas kļūs pa problēmu, kad būtiski pieaugs nolietotu elektraauto skaits, turklāt tas notiks stipri ātrāk kā mēs domājam. Šobrīd lietotām auto baterijām ir pieprasījums, tās var pat pārdot, piemēram, sabiedrisko ēku vai privātmāju akumulatoru bankām, kas ienāks arī mūsu mājsaimniecības kā norma. Šādas bankas, var palīdzēt ekonomēt finanses, piemēram, lai nepirktu elektrību laikā, kad tā ir dārgāka vai uzkrātu saules saražoto enerģiju. Tādejādi tiktu mazināta, tā sauktā, elektroenerģijas tirgus pieprasījuma "pīle", kas nevienmērīgi noslogo elektrotīklus.

Foto: iAuto.lv

Pat vecus iekšdedzes dzinēju auto var viegli pārdot lietotu auto tirgū, bet ja tas ir palicis nebraucams, tad to var pārdot rezerves daļās vai metāla pieņemšanas punktos, kur par auto pat samaksās. Bet elektroauto baterija laika gaitā  tiks nolietota, kad tā vairs nebūs derīga pieminētajām enerģijas bankām un jūsu automašīnas baterija jau būs problēma, jo tās utilizācija būs dārgāka par konkrētā automobiļa tirgus vērtību, visticamāk būs jāpiemaksā par baterijas utilizāciju. Bet tas jau pēc gadiem padsmit (vidējais autoparka vecums Latvijā).

Ja plānojat iegādāties elektroauto, būtu jāatbild uz šiem jautājumiem:

1. Kāds ir autromobiļa iegādes budžets - vai var atļauties elektroauto ar pietiekošu distanci ar vienu uzlādi?

 - Prognoze - pēc 2030 gada piedāvātie bonusi kā bezmaksas stāvvietas Rīgā visticamāk tiks atcelta.

- Tas gan varētu būt pēc 2035.gada, bet varētu parādīties jauni nodokļi, piemēram, par nobraukto km skaitu, jo kaut kā būs valsts pārvaldei jākompensē neiekasētais akcīzes nodoklis no naftas produktiem!

2. Kāda ir dienas un nedēļas nobraucamā distance

- Vismaz vienā no punktiem (mājas - darbs) ir jābūt vismaz 7 -11 kWh uzlādes punktam "WallBox" (ap 600 eur).

- Vai auto vajag un var nepieciešamajā distance pielādē

3. Izrēķiniet savu darba stundas likmi. Braucot ar elektroauto parēķiniet, cik stundas jūs tērējat papildus uzlādēm, uzlādes gaidīšanām - to reti ņem kāds vērā.

- Pirms iegādes iznomājiet elektroauto vismaz uz nedēļu

PLUSI

  • Dinamisks auto
  • Kluss auto
  • Nav atgāzes
  • Mazāk jābrauc uz servisu
  • Parasti un pagaidām gandrīz vienmēr elektrība ir lētāka par degvielu, bet ir jau bijuši izņēmumi

MĪNUSI

  • Auto iegādes cena
    • Pārbaudiet arī KASKO apdrošināšanas prēmijas lielumu
    • Riepu cenas
  • Baterija - gan nobraukums, gan uzlāde un vēl aukstas ziemas faktors
  • Uzlādēs infrastruktūra - "emobi" tīklā vienlaicīgi var uzlādēt tikai vienu auto. Latvijā gandrīz visas elektroauto publiskās uzlādes vietas ir bez jumta utt.
  • Uguns bīstamība - nevar nodzēst bez speciāla nosedzošā konteinera. Jo vairāk būs aizdegšanās gadījumu, jo vairāk pastāv iespēja, ka būs aizliegumi elektroauto turēt daudzstāvu autostāvvietās, vest ar prāmi utt.

Elektroauto attīstība kā tāda ir ļoti laba un vēlama, jāatgādina, kā tā notika arī 20gs sākumā. Negatīvi vērtēju to, ka elektrifikācija nenotiek brīvā tirgus ekonomikas apstākļos konkurējot ar citiem dzinēju tipiem, kur galvenais vārds piederētu pircējiem.

Dotajā situācijā Latvijas politiķiem, es ieteiktu pēc iespējas atlikt piespiedu pasākumus autoparku elektrifikācijā un nebūt pirmrindniekiem apņemoties izpildīt pēc iespējas zemākas CO2 izmešu normas.

Atcerēsimies par cilvēku pirktspēju, kura jau tā ir salīdzinoši zema, vēl kopējais jaunu auto cenu kāpums 2019-2023.gados un tagad EURIBOR pieaugušās likmes samazina iespēju iegādāties jaunu auto vēl vairāk. Kas par šo piespiedu autoparku elektrifikāciju maksās? Cik jau mēs par to maksājam, un pats galvenais kā vārdā? Tas viss var veicināt pat Latvijas ekonomikas stagnāciju.

Kāds ir ar CSDD gādību un Eiropas līdzfinansējumu realizētais elektroauto uzlādes tīkls "emobi"? Video:



PS: Ūdeņradis ir tēma, kas var izšaut, turklāt pagaidām vienīgā perspektīvā alternatīva komerctransportam un īpaši smagajam transportam. Lielākā problēma pagaidām ir tā cena, Latvijā 100km distanci var nobraukt samaksājot vairāk kā 20 EUR. Jāmeklē zemāk raksts par šo tēmu.

Turpinājums sekos!

Lasi vēl iAuto par šo tēmu:

Foto: iAuto.lv

Foto: iAuto.lv

Foto: iAuto.lv

Foto: iAuto.lv

Foto: iAuto.lv

 
46 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Janka 15.janvāris 2024 11:00
18 0 Atbildēt

Jau tagad, ka aptuveni katrs desmitais Latvijā esot pārsedies uz elektro-

1. kritiski trūkst uzlādes štepseļu, jo 'ceļmalā' šosejas-nekurienes vidū jau nesēdēsi un nelādesi, visi lādē veikalos u.c. sabiedriskajās vietās/ēkās, kur NEVIENS tev speciāli neskries pec 20-40min pārdzīt. Autiņš pie vada stāv 2h..3h pat 4h, jebšu kamēr šopingojas. Tikmēr citi paliek bešā.

2. Elektrotīklu infrastruktūras jauda!!! Visi elektro dienesti jau pie esošās situācijas raud un čīkst, ka nevarot piegādat visiem vajadzīgo jaudu, bezmazvai ir 'jaimportē' no Ķīnas tapēc katru gadu tik paaugstinās cenrāži.... Un tieši tapēc arī visiem ir jāpārskata pieslēguma jaudas līgumi u.t.t.

 Ko darīs kad tipveidu rajonos, ja gandrīz visi parsēdīsies uz EV?!?? Un tad pie KATRAS 9 stāvenes vajadzēs nodrošināt vismaz padsmit štepseļus(un attiecīgo jaudu) Tur ar 2 vai 4  štepseļiem pie katras mājas nepietiks! 😂 Tak nereali!

AIZMIRSTAT, esošajās LI-ion baterijās NAV NĀKOTNE!!!

  Varbūt 'bagatajam' slānim, kā kāda otrā, trešā vai piektā mašīna, bet tad jau kāds tur zaļīgums.. Tur jau vairāk ir auto cenas statuss, tad jau auto ir kā spēļmantiņa, nevis nepieciešamība vai kāda zaļā domāšana!

 Beidziet tak vienreiz ar šo skalot smadzenes, parastajam pelēkajam, kurš dzīvo tipveida daduzstavenē, vai knapi spēj samaksat savu hipotekāro, dēļ esošā euribor!

 Turklāt šim slānim automobīlis gluži nav paša pirmā svaiguma un nonakot jaunā īpašnieka rokās ir vismaz 10 gadus jābrauc un jākalpo bez lielajiem(kapitalajiem) remontiem.

Nerunājot par visiem zaļajiem, kuri bļaustās, ka automobīļi esot slikti! Un pilsetai esot jabūt priekš cilvekiem nevis auto.... Tāpēc visur ielas esot jāsledz un jāveido parki u.t.t.

 Un visur kur vajag jāiet ar kājam vai jābrauc ar riteni!!!!! Tikai neesmu redzejis, ka kāds 'zaļais' no Rīgas uz Liepāju vai Daugavpili mītu ar ričuku vai ar pekelēm ietu kājām....  

Visi kā viens klusiņām iesēžas ''sliktajās'' mašīnās vai autobusos. 😅

NEREĀLA 'TRENDU' UTOPIJA!

OK 15.janvāris 2024 6:54
15 2 Atbildēt

Elektroauto buus liegts braukt pa aatrgaitas autostraadeem, garaakajiem tuneljiem un kalnu serpentiina celjiem! Naakotrnee, iespeejams pirms izbraukshanas uz starpatautiskaam autostraadeem buus chekpointi, kur nokontrolees, vai auto ir pilna batereja, un vai baterejas ietilpiiba ljaus saniegt naakamo uzlaades punktu.  Iespeejams ka pilseetu veesturiskajos centros arii buus liegta iebraukshana, jo pastaavees liels pasaizdegshanaas risks. Auto apdroshinaashana buus tikai daljeeja, jo batereju neviens apdroshinaataajs netaisaas pinveertiigi  apdroshinaat. Ja taa turpinaasies, tad naakotne izskataas diezgan druuma!!!

Opis 15.janvāris 2024 10:35
11 1 Atbildēt

Ir jau patīkami komentēt no sava siltā skatu punkta, bet kad trūcīgākais (vairākums) sāks protestēt vai izrādīt agresiju par pārāk lielām represijām, tad tā siltā vieta var palikt ar smaku.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Gājējs "nogāž" divus motociklistus (+ VIDEO) 8

Viens no motociklistiem pamana gājēju pie pārejas un sāk bremzēt, taču aizmugurē braucošais tam nav gatavs. Lasīt vairāk

 

Ar tehniskajiem līdzekļiem konstatētas braukšanas bez OCTA gadījumā sodīs ne biežāk kā reizi diennaktī 9

Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Ceļu satiksmes likumā nosakot, ka par ar tehniskajām ierīcēm konstatētu braukšanu bez apdrošināšanas vai valsts tehniskās apskates sodu piemēros ne biežāk kā reizi 24 stundu laikā. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID. Code – vācu markas dizaina nākotne (+ FOTO) 6

Pekinas autoizstādē Volkswagen izlicis apskatei konceptu ID. Code, kas liek noprast kādā virzienā stūrē vācu autobūves uzņēmuma dizaina komanda. Lasīt vairāk

 

Mopēds vai velosipēds? (+ VIDEO) 12

Laikam kļūstot siltākam, ielās arvien vairāk parādās arī elektroskrejriteņi un elektromopēdi. Vienlaikus – ar jaunu sparu uzliesmo domstarpības starp šo braucamrīku lietotājiem un kājāmgājējiem. Tikmēr saasinās konkurence arī pašu koplietošanas braucamrīku operatoru vidū. Viens no uzņēmējiem tiek vainots konkurences kropļošanā, sev par labu interpretējot likuma normas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti