Pirkt vai nepirkt elektroauto - galvenie kritēriji, kas ietekmē tirgu 1.daļa (+ FOTO) 46

 

Toyota BZ4X Foto: iAuto.lv

Māris Ozoliņš, iAuto redaktors | 14.janvāris 2024 20:23

Portālā iAuto.lv uzsākam rakstu sēriju par un ap elektroauto, jo plānotā un vadītā auto un energoresursu tirgus pārdale jau katram no mums ir izmaksājusi zināmu naudas summu, turklāt šī summa tikai pieaugs. Kā ir arī vairāki nezināmie, kas var pat novest pie kāda liela Eiropas autoražotāja maksātnespējas ar neprognozējamām sekām. Ķīnas ietekme!

Eiropā elektromobiļu attīstību un pārdošanu jaunu automobiļu tirgū stingri regulē Eiropas Savienības normatīvie akti un regulas.

Tas nozīmē, ka analizējot elektromobiļu tirgus attīstību, mums jāpatur prātā, ka tas neattīstās brīvā tirgus apstākļos, kur galvenie kritēriju būtu konkurence, pieprasījums un piedāvājums. Tā vietā tas attīstās Eiropas Savienības regulu rāmī, kurš paredz gan naudas sodus, gan dotācijas - "pātaga un burkāns".

Ieskatam jaunākie elektroauto Latvijā, kas konkursā "Latvijas Gada auto 2024" izcīnīja "Latvijas Elektroauto 2024" TOP 3:

"Latvijas Elektroauto 2023" TOP 3 nominanti:

Kā redzam video, elektromobiļi beidzot savstarpēji ir atšķirīgi gan pēc dizaina, gan tehniskajiem parametriem, gan cenas un tas nozīmē, ka šobrīd jau mēs varam sākt runāt par kaut kāda veida izvēli no piedāvājuma puses.

Mēs zinām, ka šobrīd vieglajiem automobiļiem (līdz 3.5 t) ar iekšdedzes dzinēju beigu datums Eiropas Savienībā ir 2035. gads, kad tos vairs nedrīkstēs pārdot - jaunas automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem. Drīkstēs pārdot tikai bezizmešu vieglos automobiļus, proti, elektriskie vai ūdeņraža automobiļi. Tas nozīmē, ka lielākie ražotāji jau daudzus gadus pirms 2035. gada pārtrauks pārdot automašīnas ar iekšdedzes dzinēju un prognozēts tiek 2030 gads. Jau šobrīd dzinēju automobiļu izstrāde tiek samazināti ieguldījumi un budžeti tiek novirzīti bezizmešu auto izstrādei. Piemēram, Toyota elektrifikācijas attistībai ir paredzējus vairākos gados iztērēt 70 miljardus dolāru.

Daudzās Eiropas valstīs ir jau vairākus gadus spēkā noteikumi, kas aizliedz vai ierobežo vecākiem dzinēju tipiem (īpaši dīzelis) braukt konkrētos pilsētas apgabalos. Šī tendence tikai pieaug. 

Augstāk rakstīto ir jāpatur prātā runājot par elektroauto iegādes plusiem un mīnusiem - tātad attīstīt elektroauto tirgu un izbeigt jaunu iekšdedzes automobiļu tirgu ir politisks lēmums. Tāpēc pirmajā rakstā par ekoloģiju, CO2 un tā saucamo "pēdu" nemaz nerakstām.

Elektromobiļi kā tādi ir ļoti patīkami auto braukšanai un īpaši pilsētās. Elektromobiļu dinamika kopumā ir labāka nekā automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem. Akselerācija elektroauto līdz 100 km/h notiek ap 5-7 sekundēm, ātrākajiem (Tesla) pat 2.5- 3,5 sekundēm, kas iekšdedzes dzinēju auto tirgū ir sasniedzama tikai varenauto. Reti elektromobiļi, piemēram, kā Peugeot 2008 neuzrāda labus akselerācijas rādītājus.

Braucot ar elektroauto ir mazāks piesārņojums un te es nerunāju tikai par to, ko mēs elpojam vai redzam laboratoriju analīzēs, bet arī dzirdam. Skaņas piesārņojums ir par kārtu zemāks, ko vairāk pat rada riepu pieskāršanās ceļam ne kā "trolejbusa" sīkšana. Klusākos dzinējus patiesi varēsim novērtēt, kad pilsētās būs lielāks elektroauto īpatsvars. Klusumam gan ir arī ēnas puse sasitībā ar satiksmes drošību, kad vienkārši nedzird tuvojošos auto.

Gaisa piesārņojumu vislabāk jūtam sastrēgumos, tuneļos vai braucot ar velo. Arī šo ieguvumu vairāk varēsim novērtēt, kad būs vairāk elektroauto. Gaisa kvalitāte, protams, ietekmē arī veselību.

Auto izmaksas - viss atkarīgs no auto iegādes izmaksām, nobraucamās distances un energoresursu cenām. Viss jārēķina. Bet te ir arī liels nezināmais, kā dotācijas un ierobežojumi. Valsts un pašvaldību uzņēmumiem pat piespiedu pasākumi. Šo tēmu plānojam apskatīt plašāk atsevišķā rakstā.

Elektromobiļa iegādes cena ir viens no lielākajiem tā mīnusiem. Vidējai klasei domāto nokomplektētu elektromobiļu cena ir līdzīga iekšdedzes dzinēja automašīnām premium segmentā. Volkswagen ID.5 cena no ir 57 500 eur, bet mazais ID.3 no 39 400 eur.

Sanāca izbraukt arī ar lētāko elektromobili Latvijā Dacia Spring:

Otrs elektroauto mīnusiem ir to akumulators, kas ir gan smags (vidēji no 300 kg un uz augšu), gan dārgs, gan nedrošs (Litija jonu baterijas video). Baterijai ir vēl tāda lieta kā optimālā darba temperatūra, kas vidēji ir ap 23 grādiem - tas nozīmē, ka tā ziemā ir jāsilda, bet vasarā jadzesē, kas patērē to pašu elektrību. Jā, baterijas temperatūra ietekmē arī uzlādes ātrumu, bet tik sīki šoreiz neiesim tēmā.

Mēs joprojām nezinām daudz par bateriju pārstrādi, kas kļūs pa problēmu, kad būtiski pieaugs nolietotu elektraauto skaits, turklāt tas notiks stipri ātrāk kā mēs domājam. Šobrīd lietotām auto baterijām ir pieprasījums, tās var pat pārdot, piemēram, sabiedrisko ēku vai privātmāju akumulatoru bankām, kas ienāks arī mūsu mājsaimniecības kā norma. Šādas bankas, var palīdzēt ekonomēt finanses, piemēram, lai nepirktu elektrību laikā, kad tā ir dārgāka vai uzkrātu saules saražoto enerģiju. Tādejādi tiktu mazināta, tā sauktā, elektroenerģijas tirgus pieprasījuma "pīle", kas nevienmērīgi noslogo elektrotīklus.

Foto: iAuto.lv

Pat vecus iekšdedzes dzinēju auto var viegli pārdot lietotu auto tirgū, bet ja tas ir palicis nebraucams, tad to var pārdot rezerves daļās vai metāla pieņemšanas punktos, kur par auto pat samaksās. Bet elektroauto baterija laika gaitā  tiks nolietota, kad tā vairs nebūs derīga pieminētajām enerģijas bankām un jūsu automašīnas baterija jau būs problēma, jo tās utilizācija būs dārgāka par konkrētā automobiļa tirgus vērtību, visticamāk būs jāpiemaksā par baterijas utilizāciju. Bet tas jau pēc gadiem padsmit (vidējais autoparka vecums Latvijā).

Ja plānojat iegādāties elektroauto, būtu jāatbild uz šiem jautājumiem:

1. Kāds ir autromobiļa iegādes budžets - vai var atļauties elektroauto ar pietiekošu distanci ar vienu uzlādi?

 - Prognoze - pēc 2030 gada piedāvātie bonusi kā bezmaksas stāvvietas Rīgā visticamāk tiks atcelta.

- Tas gan varētu būt pēc 2035.gada, bet varētu parādīties jauni nodokļi, piemēram, par nobraukto km skaitu, jo kaut kā būs valsts pārvaldei jākompensē neiekasētais akcīzes nodoklis no naftas produktiem!

2. Kāda ir dienas un nedēļas nobraucamā distance

- Vismaz vienā no punktiem (mājas - darbs) ir jābūt vismaz 7 -11 kWh uzlādes punktam "WallBox" (ap 600 eur).

- Vai auto vajag un var nepieciešamajā distance pielādē

3. Izrēķiniet savu darba stundas likmi. Braucot ar elektroauto parēķiniet, cik stundas jūs tērējat papildus uzlādēm, uzlādes gaidīšanām - to reti ņem kāds vērā.

- Pirms iegādes iznomājiet elektroauto vismaz uz nedēļu

PLUSI

  • Dinamisks auto
  • Kluss auto
  • Nav atgāzes
  • Mazāk jābrauc uz servisu
  • Parasti un pagaidām gandrīz vienmēr elektrība ir lētāka par degvielu, bet ir jau bijuši izņēmumi

MĪNUSI

  • Auto iegādes cena
    • Pārbaudiet arī KASKO apdrošināšanas prēmijas lielumu
    • Riepu cenas
  • Baterija - gan nobraukums, gan uzlāde un vēl aukstas ziemas faktors
  • Uzlādēs infrastruktūra - "emobi" tīklā vienlaicīgi var uzlādēt tikai vienu auto. Latvijā gandrīz visas elektroauto publiskās uzlādes vietas ir bez jumta utt.
  • Uguns bīstamība - nevar nodzēst bez speciāla nosedzošā konteinera. Jo vairāk būs aizdegšanās gadījumu, jo vairāk pastāv iespēja, ka būs aizliegumi elektroauto turēt daudzstāvu autostāvvietās, vest ar prāmi utt.

Elektroauto attīstība kā tāda ir ļoti laba un vēlama, jāatgādina, kā tā notika arī 20gs sākumā. Negatīvi vērtēju to, ka elektrifikācija nenotiek brīvā tirgus ekonomikas apstākļos konkurējot ar citiem dzinēju tipiem, kur galvenais vārds piederētu pircējiem.

Dotajā situācijā Latvijas politiķiem, es ieteiktu pēc iespējas atlikt piespiedu pasākumus autoparku elektrifikācijā un nebūt pirmrindniekiem apņemoties izpildīt pēc iespējas zemākas CO2 izmešu normas.

Atcerēsimies par cilvēku pirktspēju, kura jau tā ir salīdzinoši zema, vēl kopējais jaunu auto cenu kāpums 2019-2023.gados un tagad EURIBOR pieaugušās likmes samazina iespēju iegādāties jaunu auto vēl vairāk. Kas par šo piespiedu autoparku elektrifikāciju maksās? Cik jau mēs par to maksājam, un pats galvenais kā vārdā? Tas viss var veicināt pat Latvijas ekonomikas stagnāciju.

Kāds ir ar CSDD gādību un Eiropas līdzfinansējumu realizētais elektroauto uzlādes tīkls "emobi"? Video:



PS: Ūdeņradis ir tēma, kas var izšaut, turklāt pagaidām vienīgā perspektīvā alternatīva komerctransportam un īpaši smagajam transportam. Lielākā problēma pagaidām ir tā cena, Latvijā 100km distanci var nobraukt samaksājot vairāk kā 20 EUR. Jāmeklē zemāk raksts par šo tēmu.

Turpinājums sekos!

Lasi vēl iAuto par šo tēmu:

Foto: iAuto.lv

Foto: iAuto.lv

Foto: iAuto.lv

Foto: iAuto.lv

Foto: iAuto.lv

 
Visi komentāri
 
Kanibaals 14.janvāris 2024 21:41
9 0 Atbildēt

Tak atšujaties ar tiem saviem elektorauto. Tā arī līdz šim neviens elektroauto nav uzražots, kas izkatītos un maksātu kā auto. Dacia Spring laikam ir vistuvāk.

msh 15.janvāris 2024 2:32
1 6 Atbildēt

Eu nu beidz, tu te sāc runāt kā pilnīgs pāķis - tev vajadzēja spiegt un plaukšķināt rociņas, jo tas tak ir pilsēteļu transportlīdzeklis...

Kanibaals 15.janvāris 2024 16:04
0 3 Atbildēt

Es esmu pāķis, jo līdz Rīgai 20km un nav kur šitos lādēt. Bet jā esmu par to lai elektroauto ir vairāk, lai beidz pāķi smirdināt savus dīzeļus. Un elektroauto ir alternatīva arī pāķiem, saucas hibrīds.

Nevietaa 15.janvāris 2024 8:57
2 2 Atbildēt

Nu nelien lasīt rakstus, kas nav domāti Tev!

anonimikis 14.janvāris 2024 22:49
4 0 Atbildēt

Raksta autora tuviniekiem simts punktu būs jāpiemaksā par viņa ķermeņa utilizāciju pēc nāves. Bet par litija bačām vienmēr samaksās uzpircējs.

iAuto 15.janvāris 2024 0:41
1 4 Atbildēt

To mēs redzēsim pēc 2030.gada

Jo 15.janvāris 2024 0:45
5 1 Atbildēt

Nu šitas gan ir tiešām teicams raksts. Man patīk. Prieks lasīt!

Jumu 14.janvāris 2024 22:55
7 2 Atbildēt

Vai tiešām vairāk nav par ko rakstīt. Nu neder mums tie elektriskie brīnumi, sevišķi par tādu cenu.

iAuto 15.janvāris 2024 0:43
9 12 Atbildēt

Hmmm, jo? Neatkarīgi no tā patīk vai nepatīk, tu jau maksā par autoparku elektrifikāciju, par to arī raksts.

Stulbums 15.janvāris 2024 8:59
8 3 Atbildēt

Nevis Mums neder, bet TEV neder!

Jobo 15.janvāris 2024 0:07
2 0 Atbildēt

Negribu.

650 15.janvāris 2024 0:54
6 0 Atbildēt

EuroLiekuļu "politika" visā tās krāšņajā sūdībā.Ja es (pirms e-auto pirkšanas) uzdrošinos pajautāt "cik resursu ir tērēts,cik zemītes ir rakts"- nu tātad viens Lohs var pajautāt tikdaudz, ka (baigi pārāk daudz).

Ja facebukā pētnieks izpētījis, ka teslas baterijas izgatavošanai ir jāizrok no zemes simtiem tonnu dažādu retzemju rūdu un to suudu rokošais Caterpillāra belaruss patērē 1tonnu dīzeļ degvielas katru 12h laikā- nu tie taču ir Meli, vai ne? 

BEEET, ja esmu "labticīgs EURO uzņēmējs" (LOHs), tad man kopš 2023šā gāda 1.oktobra EuroMuitas iestādēm ir jāiesniedz info/Par!!! TO, kādu OGLEKĻA PĒDU pasaules godīgajā sejā ir iespiedusi manis importētā dzelzs vai alumīnija PRODUKTA (Gatavā Produkta - IZSTRĀDĀJUMA, Karl, nevis kāda tur prasta dzelsgabala) IZGATAVOŠANA !

RE: itvs.vid.gov.lv/ ....

650 15.janvāris 2024 0:55
3 0 Atbildēt

--->>>... OGLEKĻA IEVEDKOREKCIJAS MEHĀNISMS - ziņojumu iesniegšanas pienākums

Lūdzu iepazīties ar jauniem pasākumiem Eiropas Komisijas TARIC un ITVS nacionālajiem pasākumiem par Oglekļa ievedkorekcijas mehānismu (turpmāk – OIM, angliski - Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM) saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2023/956 (2023. gada 10. maijs), ar ko izveido oglekļa ievedkorekcijas mehānismu, kā arī Komisijas Īstenošanas Regulu (ES) 2023/1773 (2023. gada 17. augusts), ar ko nosaka noteikumus par to, kā piemērot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2023/956 saistībā ar ziņošanas pienākumiem attiecībā uz oglekļa ievedkorekcijas mehānismu pārejas laikā, kas stājas spēkā no 01.10.2023. LŪDZAM IEVĒROT minētajos tiesību aktos noteikto pienākumu par OIM ziņojumu sagatavošanu un iesniegšanu, kas pašlaik skar šādu preču grupas - cementu, dzelzi un tēraudu, alumīniju, mēslošanas līdzekļus, elektroenerģiju un ūdeņradi. Vairāk skaidrojumu un informācijas ir Eiropas Komisijas DG TAXUD mājas lapā: taxation-customs.ec.europa.eu/carbon-border...t-mechanism_en ...Skatīt šeit: eur-lex.europa.eu/legal-content...=1695635288261

msh 15.janvāris 2024 2:32
5 0 Atbildēt

Reduktor, "acceleration" latviski saucas "paātrinājums"

Meistars 15.janvāris 2024 3:38
7 0 Atbildēt

Dzīvoju dzīvoklī, tāpēc elektroauto iegāde pat nenāk prātā. 

Un lielākā daļa autovadītāju dzīvo dzīvokļos, tāpēc npiekrītu, ka pilnībā pāriešana uz elektroauto ir risinājums.

Pēc apmēram  20 gadiem redzēsim, kas notiks kad vajadzēs utilizēt elektromašīnas.

Opis 15.janvāris 2024 7:10
6 0 Atbildēt

Īsti nav redzams risinājums. Protams EV braucēji uzskata, ka var 30 minūtes padzert kafiju vai pastaigāt pa veikalu, bet tā ir šausmīga laika izsķērdēšana.

+ kādas jaudas un staciju skaits jānodrošina, piemēram, pie tā paša t/c Alfa lai visiem būtu iespēja uzlādēties kamēr staigā pa veikalu. VISIEM. Nevis - ai nu pagaidi kamēr kāds atbrīvos vietu. Kāda jēga gaidīt - tātad jābrauc jāmeklē nākamā kafejnīca vai iepirkšanās centrs. Ņemot vērā ka vairums tāpat lādēt gribēs pēc darba. Tāpat veidosies lielā elektrības patēriņa pīle.

Pļurkt 15.janvāris 2024 13:44
5 1 Atbildēt

A ja es NEKAD nedzeru kafiju visādās tankštellēs?

A ja es NEKAD neblandos pa veikalu, pat Alfa uc veselu pusstundu?

OK 15.janvāris 2024 6:54
15 2 Atbildēt

Elektroauto buus liegts braukt pa aatrgaitas autostraadeem, garaakajiem tuneljiem un kalnu serpentiina celjiem! Naakotrnee, iespeejams pirms izbraukshanas uz starpatautiskaam autostraadeem buus chekpointi, kur nokontrolees, vai auto ir pilna batereja, un vai baterejas ietilpiiba ljaus saniegt naakamo uzlaades punktu.  Iespeejams ka pilseetu veesturiskajos centros arii buus liegta iebraukshana, jo pastaavees liels pasaizdegshanaas risks. Auto apdroshinaashana buus tikai daljeeja, jo batereju neviens apdroshinaataajs netaisaas pinveertiigi  apdroshinaat. Ja taa turpinaasies, tad naakotne izskataas diezgan druuma!!!

Opis 15.janvāris 2024 7:13
3 1 Atbildēt

Šobrīd 90% EV braucēji ir ar privātmājām, saules paneļiem. Liela daļa arī ar iespēju lādēt pie darba. Kas būs, kad EV braucēji būs 90% no patreizējiem ICE braucējiem?

It kā līdz tam laikam infrastruktūru sakārtos. Bet kādas investīcijas tam ir nepieciešamas?

anonimikis 15.janvāris 2024 8:36
3 5 Atbildēt

Nav nekur Satversmē rakstīts, ka katram dzīvoklī mītošam indivīdam pienākas personiskais automobilis. Bolt drive, RS etalons, velo un skūteris nākotnē pilnībā nodrošinās viņa nepieciešamību pārvietoties.

topinamburs 15.janvāris 2024 9:10
4 3 Atbildēt

Tieši tā, ja gribēs auto, tad vajadzēs pirkt vai nomāt stāvvietu ar štepseli

Opis 15.janvāris 2024 10:35
11 1 Atbildēt

Ir jau patīkami komentēt no sava siltā skatu punkta, bet kad trūcīgākais (vairākums) sāks protestēt vai izrādīt agresiju par pārāk lielām represijām, tad tā siltā vieta var palikt ar smaku.

Jobo 15.janvāris 2024 10:47
4 0 Atbildēt

Tiklīdz valdība masveidā ar visādiem bonusiem uzpiež, ka kautkas ir labs un tagad visiem uz to ir jāpāriet, tad uzreiz ir skaidrs, ka kautkas nav labi. Nu nav skaidrs kādas visai šai elektrifikācijai būs sekas.

0pis 15.janvāris 2024 8:28
10 0 Atbildēt

Pastaipīja ādu, papriecājās un nonāks pie slēdziena ka "planētas glābšana" ir viena no lielākajām afērām ar milzīgu piesārņojumu bagāžā 😀

Po 15.janvāris 2024 10:42
0 0 Atbildēt

"Tikai" jāizgudro aķi, kuram varētu uzpildes stacijā šķidro daļu (elektrolītu) nomainot, to "uzlādēt"!

Tad viss izskatītos līdzīgi benzīna uzpildei, ātri un ērti.

Volx 15.janvāris 2024 23:20
0 0 Atbildēt

Ķīnā jau ir tāds serviss. Vienas markas auto ir maiņas punkti - uzbrauc uz pacēlāja un 5 min laikā tev ieliek pilnu baču. Tojestj, lādēt vari tad, kad ir laiks vai arī atrodies tālu no tā maiņas servisa.

Janka 15.janvāris 2024 11:00
18 0 Atbildēt

Jau tagad, ka aptuveni katrs desmitais Latvijā esot pārsedies uz elektro-

1. kritiski trūkst uzlādes štepseļu, jo 'ceļmalā' šosejas-nekurienes vidū jau nesēdēsi un nelādesi, visi lādē veikalos u.c. sabiedriskajās vietās/ēkās, kur NEVIENS tev speciāli neskries pec 20-40min pārdzīt. Autiņš pie vada stāv 2h..3h pat 4h, jebšu kamēr šopingojas. Tikmēr citi paliek bešā.

2. Elektrotīklu infrastruktūras jauda!!! Visi elektro dienesti jau pie esošās situācijas raud un čīkst, ka nevarot piegādat visiem vajadzīgo jaudu, bezmazvai ir 'jaimportē' no Ķīnas tapēc katru gadu tik paaugstinās cenrāži.... Un tieši tapēc arī visiem ir jāpārskata pieslēguma jaudas līgumi u.t.t.

 Ko darīs kad tipveidu rajonos, ja gandrīz visi parsēdīsies uz EV?!?? Un tad pie KATRAS 9 stāvenes vajadzēs nodrošināt vismaz padsmit štepseļus(un attiecīgo jaudu) Tur ar 2 vai 4  štepseļiem pie katras mājas nepietiks! 😂 Tak nereali!

AIZMIRSTAT, esošajās LI-ion baterijās NAV NĀKOTNE!!!

  Varbūt 'bagatajam' slānim, kā kāda otrā, trešā vai piektā mašīna, bet tad jau kāds tur zaļīgums.. Tur jau vairāk ir auto cenas statuss, tad jau auto ir kā spēļmantiņa, nevis nepieciešamība vai kāda zaļā domāšana!

 Beidziet tak vienreiz ar šo skalot smadzenes, parastajam pelēkajam, kurš dzīvo tipveida daduzstavenē, vai knapi spēj samaksat savu hipotekāro, dēļ esošā euribor!

 Turklāt šim slānim automobīlis gluži nav paša pirmā svaiguma un nonakot jaunā īpašnieka rokās ir vismaz 10 gadus jābrauc un jākalpo bez lielajiem(kapitalajiem) remontiem.

Nerunājot par visiem zaļajiem, kuri bļaustās, ka automobīļi esot slikti! Un pilsetai esot jabūt priekš cilvekiem nevis auto.... Tāpēc visur ielas esot jāsledz un jāveido parki u.t.t.

 Un visur kur vajag jāiet ar kājam vai jābrauc ar riteni!!!!! Tikai neesmu redzejis, ka kāds 'zaļais' no Rīgas uz Liepāju vai Daugavpili mītu ar ričuku vai ar pekelēm ietu kājām....  

Visi kā viens klusiņām iesēžas ''sliktajās'' mašīnās vai autobusos. 😅

NEREĀLA 'TRENDU' UTOPIJA!

Sergejs 15.janvāris 2024 11:03
1 0 Atbildēt

Labs netendenciozs raksts, tiek savilkti gan "+" gan "-", kā arī pietiekami realistiski apskatītas perspektīves.

 Par lietotu akumulātoru izmantošanu par powerbank ir viena nianse kas saucās dendrīti (no uzliesmošanas tēmas), jābūt pārliecībai ka tie nav iekšā baterijā saveidojušies pirms to pie mājas noliek.

news.mit.edu/2022/controll...batteries-1118

Krotow 15.janvāris 2024 13:05
0 0 Atbildēt

Pilnīgu pārliecību dod tikai apdrošināšana. (c) Ostaps Benders

Gaidu brīdi kad beidzot parādīsies auto ar "cietvielu" baterijām. Interesē kāda būs aizdegšanās statistika tur.

JanJan 15.janvāris 2024 14:10
3 0 Atbildēt

Man patīk elektroauto, bet šobrīd šādu auto nepirktu. Kāpēc? Daži argumenti:

1) auto uzlāde - šobrīd esošā situācija man (dzīves vieta, darbs utml) ir tāda, ka realitātē man būtu jālieto tikai publiskie ātrās uzlādes punkti. Tur skaidrs, ka uzreiz ir savs čakars un finansiāli arī ir sliktāk (it īpaši jau ziemā). Ja es pārvāktos dzīvot vietā, kur es varu mājās ar lēno uzlādi lādēt (normālā veidā, nevis vads pa logu ārā), tad šis atkristu.

2) redzot visādus kasjakus, problēmas ar bateriju neiespējamību remontēt, auto norakstīšanu pēc negadījumiem utt., rodas sajūta, ka elektroauto tirgus šobrīd ir tādā early adopters un beta tester stadijā - maksā daudz un būs kasjaki. Attiecīgi kāpēc kulties cauri šim visam, ja es varu nopirkt auto, kur viss ir zināms un +/- paredzams uz priekšu?

3) auto ir par dārgu - šeit nedomāju tieši tipisko "normāls elektro auto maksā vismaz 50k, kas tad to var atļauties". Mēs mājās nenobraucam ar auto tik daudz. Cits teiktu, ka vispār esam uz robežas, kad savs auto ir dārga luksusa prece un labāk būtu lietot īres auto. Jā, varbūt. Nobraucam ap 10kkm gadā (pirms covid laika bija kādi 15kkm). Pie šāda nobraukuma pirkt auto par 40k liekas diezgan crazy. Cik man izmaksās 1km? Nu ok, varētu skatīties kaut ko lētāku - bet in general lētāki auto ir ar mazāku bateriju, kas atkal ir diskutabli cik der ārpus pilsētas braucieniem. Var jau būt, ka varēs skatīties lietotu elektroauto virzienā, bet tur atkal sāks līst ārā otrajā punktā minētais - kasjaki, baterijas degradācija, bailes vai netiek slēpts kāds negadījums utt.

Es galīgi neturos pie ICE auto, man patīk elektroauto, bet man ir grūti sev pašam pamatot kāpēc pirkt elektroauto nevis benzīnnieku.

imzz 15.janvāris 2024 14:10
0 0 Atbildēt

Tātad, raksta tendence ir, ka Briseles politiķi mums uzspiedīs elektroauto, gribam to, vai ne. Un vēlētāji likumdevējus ietekmēt nekādi nevar. ( Kaut kā dīvaini sanāk, ne, ja atceramies, ko nozīmē demokrātija ) Nu, vismaz ASV parāda, ka var. Kongress demontē prezidenta Baidena vēlmi ieviest EV triecientempos. 6. decembrī tika nobalsots pret likumprojektu, ka 2032. gadā 2/3 no visiem pārdotajiem auto jābūt EV.

Krotow 16.janvāris 2024 19:15
1 0 Atbildēt

Mūsu gadījumā tas īsti nedarbosies. Jo progresīvie wokeisti  ar vienotību būs par obligāto elektrifikāciju. Turpat, sajūtot naudas smaku, pieslēgsies ZZS, NA un daļēji šleseristi. Un uz pārējiem, valsts prezidentu ieskaitot, vnk uzliks mīksto.

Nja 15.janvāris 2024 15:46
3 0 Atbildēt

Ko te kāds cepjās par zaļajiem utt. Tak beidzat paši sev nervus bojāt. Ir nauda, vajag uz centru braukt strādāt? Nu nopirks šādi civlēki EV un neraudās. Normāls domājošs cilvēks pats zinās ko viņam vajag vai nevajag. Ir kur lādēt, ir saules paneļi? Pats galvenais ir nauda, kāpēc nepirkt? Daudzi raud arī ka nafig iPhone nevajag, tikmēr citi izpērk kā karstus pirādziņus.

msh 16.janvāris 2024 4:17
1 0 Atbildēt

Ja ir nauda, lai brauktu uz centru strādāt nopirks elektrovelosipēdu.

Audi RS 16.janvāris 2024 8:45
6 1 Atbildēt

Elektroauto piespiedu bīdīšana tirgū ir pielīdzināma,Sausajam likumam ASV,vai Kukurūzas kampaņai Hruščova laikā. Sausais atlikums ir - Cērpjam Aitas.

imzz 16.janvāris 2024 10:53
2 0 Atbildēt

"Negatīvi vērtēju to, ka elektrifikācija nenotiek brīvā tirgus ekonomikas apstākļos konkurējot ar citiem dzinēju tipiem, kur galvenais vārds piederētu pircējiem.

Dotajā situācijā Latvijas politiķiem, es ieteiktu pēc iespējas atlikt piespiedu pasākumus autoparku elektrifikācijā un nebūt pirmrindniekiem apņemoties izpildīt pēc iespējas zemākus CO2 izmešu normas."

Tas ir tas, ko arī amerikāņi saka: politiķiem nebūs noteikt, ko cilvēkiem pirkt.

Par Latviju, tiešām nevajag skriet vilcienam pa priekšu, jo situācija ar EV vēl līdzinās Hodžas Nasredina apņemšanās iemācīt ēzeli runāt.

Un, rakstā arī pieminēts viens no EV mīnusiem, baterijas svars. Šeit ICE ir daudz efektīvāks par EV, ar 60 kg degvielas var paveikt tikpat, cik ar vismaz 600 kg bateriju. Lielākiem auto, piem Tesla Y baterijas svars ( 771 kg ) ir vairāk, nekā visi iespējamie pasažieri kopā.

Krotow 16.janvāris 2024 19:18
0 0 Atbildēt

ASV gadījumā 4 pasažieri kopā var svērt arī vairāk par bateriju.

ZZZZ 16.janvāris 2024 12:54
1 0 Atbildēt

Uzdod sev jautājumu, kāpēc lielajā autozemē Vācijā uc nav izcelti EV ar īpašiem nr? Vieglāk sanaidot lohus 😂

650 16.janvāris 2024 22:25
0 0 Atbildēt

Nirnbergā lohi reku uz Tribunālu sapulcējušies.Pašā centra centrā sabraukuši,drošvien visi elektriskie. 

650 16.janvāris 2024 18:46
1 0 Atbildēt

Pagājušā gadu simteņa beigās reti kurš normāls braucējs spēja iedomāties, ka jau pēc āaris gadiem viņš skatīsies uz dīseli.Bet nekaunīgie ražotāji un viņu (vēl nekaunīgākie) dilleri šhite te piedrirsa visu zaļo pirmatnēji neskarto euroLViju ar "pasaulē progessīvāko" dd tehnoloģiju.

Kā izrādījās jau nākamajā Polit-dekakādē,- vienkārši nekaunīgi apkrāpa,aizrautīgi korī deklamējot un nesavtīgi plaši reklamējot to kā videi un cilvēkiem un/vai Lopiem izcili draudzīgi saudzīgu.

Un ne viens pats tas krāpnieks šodien nesēž cietumā/Par! 

Tieši tā pat, kā/Par! kovidiem,masskām, stabiņiem, vakcīniem,zeltatiltiem,vivilciēniem un/vai Miss kastēm pa 1,3k/gab.

Gluži ortādi, jo projām turpina gan ražot, gan tirgot, gan visus vecos hlamus 4kārtējajā apritē apritināt.Tāpēc neizvēlīgajiem vēlētājiem(lohiem) deputātu vārdā un uzdevumā tagad (atkal) ir jāizjūt Vainas sajūta, jāpilda direktīvas un (par savu loha naudu) nāksies pirkt "ieteicamo".

ZZZZ 17.janvāris 2024 11:00
0 0 Atbildēt

Panorāmā neko nestāstīja, aizvakar tur 10 sek bija tikai. Nekas svarīgs 🍋

Guntars 16.janvāris 2024 21:01
2 0 Atbildēt

Akumulatorus jau pārstrādā līdz pat 95%. Tas caur ir tikai neliels laika sprīdis līdz sasniegs visus 100%

imzz 17.janvāris 2024 18:53
0 0 Atbildēt

Tā būs zaļo "pilsētas leģenda. how much of electric car batteries are recycled ? The global recycling rate of electric vehicle batteries is currently approximately 5%.

Lieta tā, ka "kaut kā" pārstrāde nav ne viegla, ne vienkārša, ne dabai draudzīga.

iAuto 19.janvāris 2024 16:25
0 0 Atbildēt

Var visu, jautājums ir - cik tas maksās?

as 17.janvāris 2024 11:32
0 0 Atbildēt

Bateriju pārstrādes jautājums ir interesanta štelle: līdz šim akumulatorus pieņēma, maksājot par to ap 1 EUR par katru  akumulatora kwH. Saprotu,ka jauno elektroauto akumulatoru uzbūve un ķīmiskais sastāvs ir atšķirīgs, bet neesmu dzirdējis, ka kāds būtu piemaksājis par tā nodošanu pārstrādei, drīzāk naudu par tā pārstrādi ir saņēmis, kā tas bija līdz šim ar vecajiem akumulatoriem. Vai ir doma, ka te kkas mainīsies

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Gājējs "nogāž" divus motociklistus (+ VIDEO) 8

Viens no motociklistiem pamana gājēju pie pārejas un sāk bremzēt, taču aizmugurē braucošais tam nav gatavs. Lasīt vairāk

 

Ar tehniskajiem līdzekļiem konstatētas braukšanas bez OCTA gadījumā sodīs ne biežāk kā reizi diennaktī 9

Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Ceļu satiksmes likumā nosakot, ka par ar tehniskajām ierīcēm konstatētu braukšanu bez apdrošināšanas vai valsts tehniskās apskates sodu piemēros ne biežāk kā reizi 24 stundu laikā. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID. Code – vācu markas dizaina nākotne (+ FOTO) 6

Pekinas autoizstādē Volkswagen izlicis apskatei konceptu ID. Code, kas liek noprast kādā virzienā stūrē vācu autobūves uzņēmuma dizaina komanda. Lasīt vairāk

 

Mopēds vai velosipēds? (+ VIDEO) 12

Laikam kļūstot siltākam, ielās arvien vairāk parādās arī elektroskrejriteņi un elektromopēdi. Vienlaikus – ar jaunu sparu uzliesmo domstarpības starp šo braucamrīku lietotājiem un kājāmgājējiem. Tikmēr saasinās konkurence arī pašu koplietošanas braucamrīku operatoru vidū. Viens no uzņēmējiem tiek vainots konkurences kropļošanā, sev par labu interpretējot likuma normas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti