Portālā iAuto.lv uzsākam rakstu sēriju par un ap elektroauto, jo plānotā un vadītā auto un energoresursu tirgus pārdale jau katram no mums ir izmaksājusi zināmu naudas summu, turklāt šī summa tikai pieaugs. Kā ir arī vairāki nezināmie, kas var pat novest pie kāda liela Eiropas autoražotāja maksātnespējas ar neprognozējamām sekām. Ķīnas ietekme!
Eiropā elektromobiļu attīstību un pārdošanu jaunu automobiļu tirgū stingri regulē Eiropas Savienības normatīvie akti un regulas.
Tas nozīmē, ka analizējot elektromobiļu tirgus attīstību, mums jāpatur prātā, ka tas neattīstās brīvā tirgus apstākļos, kur galvenie kritēriju būtu konkurence, pieprasījums un piedāvājums. Tā vietā tas attīstās Eiropas Savienības regulu rāmī, kurš paredz gan naudas sodus, gan dotācijas - "pātaga un burkāns".
Ieskatam jaunākie elektroauto Latvijā, kas konkursā "Latvijas Gada auto 2024" izcīnīja "Latvijas Elektroauto 2024" TOP 3:
"Latvijas Elektroauto 2023" TOP 3 nominanti:
Kā redzam video, elektromobiļi beidzot savstarpēji ir atšķirīgi gan pēc dizaina, gan tehniskajiem parametriem, gan cenas un tas nozīmē, ka šobrīd jau mēs varam sākt runāt par kaut kāda veida izvēli no piedāvājuma puses.
Mēs zinām, ka šobrīd vieglajiem automobiļiem (līdz 3.5 t) ar iekšdedzes dzinēju beigu datums Eiropas Savienībā ir 2035. gads, kad tos vairs nedrīkstēs pārdot - jaunas automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem. Drīkstēs pārdot tikai bezizmešu vieglos automobiļus, proti, elektriskie vai ūdeņraža automobiļi. Tas nozīmē, ka lielākie ražotāji jau daudzus gadus pirms 2035. gada pārtrauks pārdot automašīnas ar iekšdedzes dzinēju un prognozēts tiek 2030 gads. Jau šobrīd dzinēju automobiļu izstrāde tiek samazināti ieguldījumi un budžeti tiek novirzīti bezizmešu auto izstrādei. Piemēram, Toyota elektrifikācijas attistībai ir paredzējus vairākos gados iztērēt 70 miljardus dolāru.
Daudzās Eiropas valstīs ir jau vairākus gadus spēkā noteikumi, kas aizliedz vai ierobežo vecākiem dzinēju tipiem (īpaši dīzelis) braukt konkrētos pilsētas apgabalos. Šī tendence tikai pieaug.
Augstāk rakstīto ir jāpatur prātā runājot par elektroauto iegādes plusiem un mīnusiem - tātad attīstīt elektroauto tirgu un izbeigt jaunu iekšdedzes automobiļu tirgu ir politisks lēmums. Tāpēc pirmajā rakstā par ekoloģiju, CO2 un tā saucamo "pēdu" nemaz nerakstām.
Elektromobiļi kā tādi ir ļoti patīkami auto braukšanai un īpaši pilsētās. Elektromobiļu dinamika kopumā ir labāka nekā automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem. Akselerācija elektroauto līdz 100 km/h notiek ap 5-7 sekundēm, ātrākajiem (Tesla) pat 2.5- 3,5 sekundēm, kas iekšdedzes dzinēju auto tirgū ir sasniedzama tikai varenauto. Reti elektromobiļi, piemēram, kā Peugeot 2008 neuzrāda labus akselerācijas rādītājus.
Braucot ar elektroauto ir mazāks piesārņojums un te es nerunāju tikai par to, ko mēs elpojam vai redzam laboratoriju analīzēs, bet arī dzirdam. Skaņas piesārņojums ir par kārtu zemāks, ko vairāk pat rada riepu pieskāršanās ceļam ne kā "trolejbusa" sīkšana. Klusākos dzinējus patiesi varēsim novērtēt, kad pilsētās būs lielāks elektroauto īpatsvars. Klusumam gan ir arī ēnas puse sasitībā ar satiksmes drošību, kad vienkārši nedzird tuvojošos auto.
Gaisa piesārņojumu vislabāk jūtam sastrēgumos, tuneļos vai braucot ar velo. Arī šo ieguvumu vairāk varēsim novērtēt, kad būs vairāk elektroauto. Gaisa kvalitāte, protams, ietekmē arī veselību.
Auto izmaksas - viss atkarīgs no auto iegādes izmaksām, nobraucamās distances un energoresursu cenām. Viss jārēķina. Bet te ir arī liels nezināmais, kā dotācijas un ierobežojumi. Valsts un pašvaldību uzņēmumiem pat piespiedu pasākumi. Šo tēmu plānojam apskatīt plašāk atsevišķā rakstā.
Elektromobiļa iegādes cena ir viens no lielākajiem tā mīnusiem. Vidējai klasei domāto nokomplektētu elektromobiļu cena ir līdzīga iekšdedzes dzinēja automašīnām premium segmentā. Volkswagen ID.5 cena no ir 57 500 eur, bet mazais ID.3 no 39 400 eur.
Sanāca izbraukt arī ar lētāko elektromobili Latvijā Dacia Spring:
Otrs elektroauto mīnusiem ir to akumulators, kas ir gan smags (vidēji no 300 kg un uz augšu), gan dārgs, gan nedrošs (Litija jonu baterijas video). Baterijai ir vēl tāda lieta kā optimālā darba temperatūra, kas vidēji ir ap 23 grādiem - tas nozīmē, ka tā ziemā ir jāsilda, bet vasarā jadzesē, kas patērē to pašu elektrību. Jā, baterijas temperatūra ietekmē arī uzlādes ātrumu, bet tik sīki šoreiz neiesim tēmā.
Mēs joprojām nezinām daudz par bateriju pārstrādi, kas kļūs pa problēmu, kad būtiski pieaugs nolietotu elektraauto skaits, turklāt tas notiks stipri ātrāk kā mēs domājam. Šobrīd lietotām auto baterijām ir pieprasījums, tās var pat pārdot, piemēram, sabiedrisko ēku vai privātmāju akumulatoru bankām, kas ienāks arī mūsu mājsaimniecības kā norma. Šādas bankas, var palīdzēt ekonomēt finanses, piemēram, lai nepirktu elektrību laikā, kad tā ir dārgāka vai uzkrātu saules saražoto enerģiju. Tādejādi tiktu mazināta, tā sauktā, elektroenerģijas tirgus pieprasījuma "pīle", kas nevienmērīgi noslogo elektrotīklus.
Pat vecus iekšdedzes dzinēju auto var viegli pārdot lietotu auto tirgū, bet ja tas ir palicis nebraucams, tad to var pārdot rezerves daļās vai metāla pieņemšanas punktos, kur par auto pat samaksās. Bet elektroauto baterija laika gaitā tiks nolietota, kad tā vairs nebūs derīga pieminētajām enerģijas bankām un jūsu automašīnas baterija jau būs problēma, jo tās utilizācija būs dārgāka par konkrētā automobiļa tirgus vērtību, visticamāk būs jāpiemaksā par baterijas utilizāciju. Bet tas jau pēc gadiem padsmit (vidējais autoparka vecums Latvijā).
Ja plānojat iegādāties elektroauto, būtu jāatbild uz šiem jautājumiem:
1. Kāds ir autromobiļa iegādes budžets - vai var atļauties elektroauto ar pietiekošu distanci ar vienu uzlādi?
- Prognoze - pēc 2030 gada piedāvātie bonusi kā bezmaksas stāvvietas Rīgā visticamāk tiks atcelta.
- Tas gan varētu būt pēc 2035.gada, bet varētu parādīties jauni nodokļi, piemēram, par nobraukto km skaitu, jo kaut kā būs valsts pārvaldei jākompensē neiekasētais akcīzes nodoklis no naftas produktiem!
2. Kāda ir dienas un nedēļas nobraucamā distance
- Vismaz vienā no punktiem (mājas - darbs) ir jābūt vismaz 7 -11 kWh uzlādes punktam "WallBox" (ap 600 eur).
- Vai auto vajag un var nepieciešamajā distance pielādē
3. Izrēķiniet savu darba stundas likmi. Braucot ar elektroauto parēķiniet, cik stundas jūs tērējat papildus uzlādēm, uzlādes gaidīšanām - to reti ņem kāds vērā.
- Pirms iegādes iznomājiet elektroauto vismaz uz nedēļu
PLUSI
- Dinamisks auto
- Kluss auto
- Nav atgāzes
- Mazāk jābrauc uz servisu
- Parasti un pagaidām gandrīz vienmēr elektrība ir lētāka par degvielu, bet ir jau bijuši izņēmumi
MĪNUSI
- Auto iegādes cena
- Pārbaudiet arī KASKO apdrošināšanas prēmijas lielumu
- Riepu cenas
- Baterija - gan nobraukums, gan uzlāde un vēl aukstas ziemas faktors
- Uzlādēs infrastruktūra - "emobi" tīklā vienlaicīgi var uzlādēt tikai vienu auto. Latvijā gandrīz visas elektroauto publiskās uzlādes vietas ir bez jumta utt.
- Uguns bīstamība - nevar nodzēst bez speciāla nosedzošā konteinera. Jo vairāk būs aizdegšanās gadījumu, jo vairāk pastāv iespēja, ka būs aizliegumi elektroauto turēt daudzstāvu autostāvvietās, vest ar prāmi utt.
Elektroauto attīstība kā tāda ir ļoti laba un vēlama, jāatgādina, kā tā notika arī 20gs sākumā. Negatīvi vērtēju to, ka elektrifikācija nenotiek brīvā tirgus ekonomikas apstākļos konkurējot ar citiem dzinēju tipiem, kur galvenais vārds piederētu pircējiem.
Dotajā situācijā Latvijas politiķiem, es ieteiktu pēc iespējas atlikt piespiedu pasākumus autoparku elektrifikācijā un nebūt pirmrindniekiem apņemoties izpildīt pēc iespējas zemākas CO2 izmešu normas.
Atcerēsimies par cilvēku pirktspēju, kura jau tā ir salīdzinoši zema, vēl kopējais jaunu auto cenu kāpums 2019-2023.gados un tagad EURIBOR pieaugušās likmes samazina iespēju iegādāties jaunu auto vēl vairāk. Kas par šo piespiedu autoparku elektrifikāciju maksās? Cik jau mēs par to maksājam, un pats galvenais kā vārdā? Tas viss var veicināt pat Latvijas ekonomikas stagnāciju.
Kāds ir ar CSDD gādību un Eiropas līdzfinansējumu realizētais elektroauto uzlādes tīkls "emobi"? Video:
PS: Ūdeņradis ir tēma, kas var izšaut, turklāt pagaidām vienīgā perspektīvā alternatīva komerctransportam un īpaši smagajam transportam. Lielākā problēma pagaidām ir tā cena, Latvijā 100km distanci var nobraukt samaksājot vairāk kā 20 EUR. Jāmeklē zemāk raksts par šo tēmu.
Turpinājums sekos!
Lasi vēl iAuto par šo tēmu:
- Diskusijas forumā par Elektroauto
- Toyota BZ4X tests
- Toyota Mirai ūdeņraža auto uzpilde Rīgā
- Volkswagen ID.3 prezentācija un intro
- Volkswagen ID.5 un prezentācija
- Citroen eC4X prezentācija
- Dacia Spring tests
- Porsche Taycan prezentācija
- Renault Megane E-Tech electric tests
- Kia EV6 tests
- Pirmā elektroauto Nissan Leaf tests Latvijā 2012. gadā
- Forumā: Vai Eiropā paliks spēkā aizliegums tirgot jaunus auto ar iekšdedzes dzinēju 2035.gadā?
- Forumā: Kas notiek ar elektroauto Latvijas ziemā?
Tak atšujaties ar tiem saviem elektorauto. Tā arī līdz šim neviens elektroauto nav uzražots, kas izkatītos un maksātu kā auto. Dacia Spring laikam ir vistuvāk.
Eu nu beidz, tu te sāc runāt kā pilnīgs pāķis - tev vajadzēja spiegt un plaukšķināt rociņas, jo tas tak ir pilsēteļu transportlīdzeklis...
Es esmu pāķis, jo līdz Rīgai 20km un nav kur šitos lādēt. Bet jā esmu par to lai elektroauto ir vairāk, lai beidz pāķi smirdināt savus dīzeļus. Un elektroauto ir alternatīva arī pāķiem, saucas hibrīds.
Nu nelien lasīt rakstus, kas nav domāti Tev!